Tyrkiet ?
Fra : Martin Andersen

Dato : 20-09-05 23:36

Hvorfor skal vi have dem ind i EU ?

Den verdenskendte Orhan Pamuk risikerer fængsel for at have omtalt
folkemordet på armenierne.

Tyrkiets største forfatter, Orhan Pamuk, skal i retten for at have omtalt
folkemordet mod armenierne i 1915. Den tyrkiske anklagemyndighed er faldet
over en passage i et Pamuk-interview med den schweiziske avis
Tages-Anzeiger i februar.

Pamuk kommer kort ind på Tyrkiets folkemord på kurdere og kristne armeniere:

»Man har her dræbt 30.000 kurdere og en mio. armeniere. Og næsten ingen tør
nævne det. Derfor gør jeg det. Og det hader de mig for.«

Retssagen mod Pamuk indledes 16. december. Han anklages efter en paragraf,
der gør det strafbart at tale nedsættende om "tyrkisk identitet".
Strafferammen er op til tre års fængsel. Hvis udtalelserne er faldet i
udlandet, regnes det for en skærpende omstændighed.

http://www.jp.dk/login?url=kultur/artikel:aid=3274802

Martin.

Fra : John Schmitt

Dato : 21-09-05 14:11

Hello, Martin!
You wrote on Wed, 21 Sep 2005 00:36:22 +0200:

> [...]

MA> identitet". Strafferammen er op til tre års fængsel. Hvis udtalelserne
MA> er faldet i udlandet, regnes det for en skærpende omstændighed.

Og hvad tror virker mest fremmende for demokrati i Tyrkiet: forhandlinger om
tilnærmelse til EU - krav om fatrsatte demokratiseringer og bedre
retssikerhed, med gulerodden optagelse om føje år, eller udelukkelse,
fordømmelse, stigmatisering?
Selvfølgelig skal der lægges pres på Tyrkiet for at de nærmer sig "vestlig
standard" men som flere har påpeget er vi selv ikke for gode, jeg tænker på
fængselsforholdene i Grækenland, eller de mange justitsmord i Norge.

JS

With best regards, John Schmitt. E-mail: John Schmitt@webpost.nl

Fra : Knud Larsen

Dato : 22-09-05 07:51

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> [...]
> standard" men som flere har påpeget er vi selv ikke for gode, jeg tænker
> på fængselsforholdene i Grækenland, eller de mange justitsmord i Norge.

Norge er ikke i EU, og selv om det er slemt i Grækenland, - som jo kun er
med pga deres historie som demokriets vugge - så fængsler man dog ikke folk
for at fortælle ubehagelige sandheder om græsk politik for 80 år siden.

Fra : PerX ...

Dato : 21-09-05 14:21

In article <43308ee6$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
andersen.martin@gmail.com says...
> Hvorfor skal vi have dem ind i EU ?

Fordi kapital interesserne mener man kan tjene penge på dem.