Grund til fordømmelse?
Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-05 07:23

I dagens JP kan man på:

http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3267342

se et læserbrev, med følgende indhold:

==
Offentliggjort 19. september 2005 03:00
Grund til fordømmelse
---------------------

Af Bjørn Andersen, Islevhusvej 84, Brønshøj

I SIN lederartikel "Synagogerne brænder" (14/9) fordømmer
Jyllands-Posten med god grund den systematiske, pøbel-islamistiske
vandalisering af de forladte jødiske helligdomme, samt den
palæstinensiske præsidents samtykke til ødelæggelserne.

Der er dog ingen grund til at være forbavset. Noget lignende er set før
i nyere tid i den arabiske verden. Bl. a. fandt den samme bespottelse
sted i den periode, den gamle del af Jerusalem var på arabiske hænder.
Synagogerne i bydelen blev skændet, og gravsten fra de jødiske
kirkegårde blev brækket op og anvendt som fortovsfliser.

I samme lederartikel udtrykker JP sin undren over, at verdenssamfundet
finder det naturligt, at der bor palæstinensiske arabere i Israel, mens
man undlader at fordømme den arabiske målsætning om en "judenrein"
palæstinensisk vestbred. I den sammenhæng kan det måske være interessant
at blive erindret om en palæstinensisk islamistisk udrensning, som
faktisk meget snart er fuldført. Det drejer sig om volds- og
skræmmekampagnerne mod de kristne arabere, der bor i området. De fleste
er nu drevet bort.

Udrensningen har ikke haft mediernes bevågenhed. Den seneste episode fik
dog en beskeden omtale i verdenspressen: Søndag nat 3/9 angreb hundreder
af bevæbnede palæstinensere den kristne by Taibe på Vestbredden. De
plyndrede og afbrændte et stort antal huse og forretninger, og
øjenvidner beretter om krigslignende scener.

Det er pogromer som denne, der har ført til en massiv flugt af kristne.
F. eks. udgjorde de kristne arabere i 1995 ikke mindre end 62 procent af
indbyggerne i Bethlehem, der havde en kristen borgmester. I dag er der
kun et meget beskedent antal kristne tilbage i Bethlehem, hvor det
kristne byråd for år tilbage med magt blev erstattet af et muslimsk
byråd.

Den samme udvikling er foregået i Hebron og Jeriko og mange andre byer
på Vestbredden. Den islamisk palæstinensiske kultur er i sin
grundsubstans desværre ikke indstillet på tolerant sameksistens og fred
for at sige det mildt.
==

Er alt det rigtigt? Pogromerne på Vestbredden mod de kristne har jeg i
hvert fald aldrig hørt om i den danske presse.

--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-09-05 10:34

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message
> [...]

> Er alt det rigtigt? Pogromerne på Vestbredden mod de kristne har jeg i
> hvert fald aldrig hørt om i den danske presse.

Her er en bid om det:

Muslim 'Palestinians' firebomb Christian 'Palestinians'
By Stan Goodenough

September 5th, 2005

Muslim Palestinian Arabs plundered a town of Christian Palestinian Arabs in
southern Samaria Sunday, setting houses and cars ablaze in an apparent
"revenge" attack after a Christian man dared to date a Muslim woman.

Christian families in the town of Taibe were forced into the streets, had
their homes firebombed, and had to flee to neighboring villages for
protection as the violence raged into the night.

No one was injured in the attack, despite the fact that the PA police took
hours to respond to calls for help, according to reports.

The crowd of Muslims descended on the town a few days after a Muslim woman
was allegedly killed by her family for having become involved in a
relationship with a Christian from Taibe. The offending woman was forced to
drink poison and then quickly buried earlier this week.

Islamic law forbids cross-religion relationships and imposes the strictest
penalties on Muslims who transgress. So-called honor killings - where
families kill members (usually women) accused of such "crimes" are
widespread in Arab countries.

In the Kingdom of Jordan, the law states that family members who carry out
honor killings are "totally exempt from sentence." Between 28 and 60 such
murders are estimated to take place annually in that country.

The Palestinian Authority also permits these killings, with up to 22 a year
reportedly taking place.

If the history of Muslim-Christian relations in Judea and Samaria is an
indication, the danger exists that Sunday's violence could trigger a
Christian exodus from yet another Christian-majority urban area in the land
slated for the creation of a Palestinian state.

The once Christian town of Bethlehem is today 95 percent Muslim, many
Christians having moved out after the Palestinian Authority took over the
ancient birthplace of Jesus just before Christmas in 1995.

Christian "Palestinians" form a tiny minority against the overwhelmingly
Muslim majority and under Islamic law and tradition, would have little
recourse to protection if accused of any crime by Muslims in a future
Palestinian state.

Copyright 2002-2004 Jerusalem Newswire

Fra : Martin

Dato : 19-09-05 12:28

Per Rønne skrev:

> [...]
>
> Er alt det rigtigt? Pogromerne på Vestbredden mod de kristne har jeg i
> hvert fald aldrig hørt om i den danske presse.

Den er underbygget her.
http://news.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2005/09/09/wmid09.xml

Må huske at spørge Frank Esman næste gang jeg går til et af hans
debatmøder.

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-05 13:22

Martin <Nexus1@lab.org> wrote:

> Den er underbygget her.
> http://news.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2005/09/09/wmid09.xml
>
> Må huske at spørge Frank Esman næste gang jeg går til et af hans
> debatmøder.

Og man må så spørge hvorfor den danske presse så totalt undertrykker
sådanne rapporter. Inklusive i øvrigt Kristeligt Dagblad.
--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 19-09-05 17:07

On Mon, 19 Sep 2005 08:23:22 +0200, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

> [...]
>vandalisering af de forladte jødiske helligdomme, samt den
>palæstinensiske præsidents samtykke til ødelæggelserne.

Vorherre til hest det er ikke engang en uge siden at det var ope at
vende herinde. Hvor palæstinenserne bad israelerne om at fjerne deres
synagoger i lighed med fjernelsen af bosætternes ejendomme.
Allerede der blev det forudsagt at ved at lade disse tomme bedehuse
stå, ville der rejse sig et ramaskrig når palæstinenserne selv
fjernede dem.
Det er sgu' da ikke andet end mursten, at kalde dem jødiske
helligdomme, når de alle er bygget inden for de sidste 30 år er
direkte latterligt.

Regards Croc®

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-05 19:51

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> [...]
> Det er sgu' da ikke andet end mursten, at kalde dem jødiske
> helligdomme, når de alle er bygget inden for de sidste 30 år er

I læserbrevet snakkes om pogromer mod kristne, og vanhelligelse af mere
end 2.000 år gamle jødiske helligdomme.

--
Per Erik Rønne