bankrøveri
Fra : Jørgen

Dato : 17-09-05 12:20

For mange år siden blev der begået et bankrøveri i København, der ikke kunne
være lavet bedre af Olsen-Banden eller Anders And & Co:
En mand havde stillet en indpakket flaske i en banks vindue til gaden.
I en trappegang overfor var anbragt en konstruktion bestående af et rør, der
pegede ud ad vinduet samt en oppustet ballon på indersiden og en lille
plakat "Luftforureningsprøve. Må ikke berøres".
Så ringede røveren til banken og fortalte, at der stod en flaske
nitroglycerin i vinduet, og hvis de kiggede over på den anden side ville de
se, at en mand sad i vinduet, klar med et gevær til at skyde på flasken,
hvis ikke et bud inden to minutter afleverede en pose med 200.000 kr til en
mand henne på gadehjørnet.
Historien er forrykt, men den er sand.
Er der nogen, der kan huske flere detaljer om den?
Hvornår var det?
Hvilken bank var det?
Jeg mener, at banken udleverede pengene. Røveriet lykkedes altså, men
hvordan endte den?
Det blev vist aldrig opklaret?
Fortæl mere, hvis der nogen, der kan.

Mvh
Jørgen

--
Giv den segnende stærke drikke
og giv den mismodige vin. (Ordsp. 31,6)

Fra : Trans

Dato : 17-09-05 14:31

Jørgen wrote:

> Hvornår var det?
> Hvilken bank var det?
> Jeg mener, at banken udleverede pengene. Røveriet lykkedes altså, men
> [...]

Jeg kan svagt erindre bankrøveriet. Det blev opklaret, da nogle
mennesker, som boede i noget, man kaldte "Knivstikkerbyen", vist nok i
Valby, pludselig købte en bil, selv om de normalt ikke havde for mange
penge.

Bent

Fra : Stig Holmberg

Dato : 17-09-05 15:17

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvornår var det?
> Hvilken bank var det?
> Jeg mener, at banken udleverede pengene. Røveriet lykkedes altså, men

Bedre kendt som "Ballonrøveriet"

Vi så og hørte også om de ballonrøveriet i 1968. Et ægtepar havde stillet en
flaske nitroglycerin i vinduet i Handelsbanken og havde i et vindue i
bygningen over for placeret en billardkø og en ballon, som skulle gøre det
ud for en skytte, der sigtede på flasken med nitroglycerin, der imidlertid
viste sig at indeholde almindeligt postevand. Røverne truede over telefonen
med, at skytten ville sprænge banken i luften, hvis ikke banken leverede en
pose med penge. Røverne blev først afsløret nogle år senere, da de ville
gentage succesen med det såkaldte Tuborgrøveri. De tog direktøren for Tuborg
som gidsel og fik herved udbetalt en større løsesum. Sporene ledte til
Sverige, hvor røverne blev pågrebet.

Sagen kan lånes på biblioteket:

http://bibliotek.kk.dk/soeg_bestil_forny/biblioteksbasen/result/dbsearch?MPREFIX=def&OPR_BL=eller&OPR_REL=EQ&dummy1=ballonr%F8veriet

(sæt selv linket sammen hvis det er knækket)

/Stig

Fra : Jørgen

Dato : 17-09-05 15:53

> Sagen kan lånes på biblioteket:

http://bibliotek.kk.dk/soeg_bestil_forny/biblioteksbasen/result/dbsearch?MPREFIX=def&OPR_BL=eller&OPR_REL=EQ&dummy1=ballonr%F8veriet

Alletiders.
Tak for det.
Jeg har allerede bestilt bogen til afhentning på mit lokale bibliotek

Mvh
Jørgen