Tavshedspligten blev brudt
Fra : Kim2000

Dato : 17-09-05 09:46

Holbæks borgmester er igang med at forsvare sin børnehave, i processen
udstiller han så et lille barn og fortæller dybt private og personlige
oplysninger. Hvad blev der af tavshedspligten?

Han forsvarer sig med at det kan medvirke til opklaringen, og nej det er
ikke nødvendigt at gå til pressen med den slags personoplysninger, det kan
man fortælle til politiet (og mon ikke det også er et brud på
tavshedspligten).

http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=388008

Holbæks borgmester har så travlt ved håndvasken at han helt glemmer om der
overhovedet er noget at vaske. Vi kan selvfølgelig alle være enige om der er
sket er noget svineri, men er det en person som barnet og institutionen
kender så vil man naturligvis aldrig stille spørgsmål ved at en 5-årig går
på toilettet med personen.

Jeg siger føj til borgmesterens håndtering af sagen, kan man virkelig have
en borgmester der ikke kan holde kæft med personoplysninger overfor pressen?
Vi må se hvad vælgerne siger til de kommende valg?

mvh
Kim

Fra : Malene P

Dato : 17-09-05 10:24

"Kim2000" <kim2000@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Holbæks borgmester er igang med at forsvare sin børnehave, i processen
> udstiller han så et lille barn og fortæller dybt private og personlige
> oplysninger. Hvad blev der af tavshedspligten?

Jeg synes, at borgmesteren nærmest antyder, at der ikke har fundet nogen
voldtægt sted, men at drengen selv har påført sig sine skader, som en læge
måske kan have fejlfortolket. Jeg er enig i, at han ikke skal komme med den
slags eventuelle mistanker i pressen men gå direkte til politiet med dem.

Malene P

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-05 11:57

"Malene P" <malenekors[NOSPAM]@hotmail.com> wrote:

> "Kim2000" <kim2000@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes, at borgmesteren nærmest antyder, at der ikke har fundet nogen
> voldtægt sted

Snarere at drengen er blevet misbrugt systematisk i lang tid, og at den
seneste voldtægt /ikke/ har fundet sted i børnehaven {hvor personalet,
100% kvindeligt i det pågældende tidspunkt hele tiden har enten holdt
ham i hånden, eller har vidst hvor var - og ikke på toilettet}.

Borgmesteren tager voldtægten for givet; det er der jo også lægelig
indikation for. Drengen har endda fortalt voldtægtsmandens navn til
politiet, og udlægningen af at det skulle dreje sig om børnehavens
toilet kan være fejlagtig - det kan bare have været på /et toilet/.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-09-05 12:08

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> [...]
> 100% kvindeligt i det pågældende tidspunkt hele tiden har enten holdt
> ham i hånden, eller har vidst hvor var - og ikke på toilettet}.

Det kan borgmesteren ikke påstå. Ingen af de børnehaver jeg har set inden
for de sidste 5 år, har jeg oplevet at personalet vidste hvor mine børn var
når jeg hentede dem. Svaret var noget i retning af: hvis hun ikke er i
legerummet så er hun enten udenfor eller ovre på blå stue. Jeg har svært ved
at forestille mig en børnehave med de normeringer der hersker i dag, hvor
personalet kan have 100% styr på ungerne

> [...]
> politiet, og udlægningen af at det skulle dreje sig om børnehavens
> toilet kan være fejlagtig - det kan bare have været på /et toilet/.

Lad os bare håbe at de finder ham inden han gør mere skade

Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-05 12:20

Peter K. Nielsen <nixen@bixen.dk> wrote:

> Det kan borgmesteren ikke påstå. Ingen af de børnehaver jeg har set inden
> for de sidste 5 år, har jeg oplevet at personalet vidste hvor mine børn var
> når jeg hentede dem.

Og borgmesteren har så oplyst at drengen halvdelen af tiden havde været
med sin gruppe på museum, hvor han hele tiden havde holdt en pædagog i
hånden, og havde haft så store problemer at en pædagog måtte tage ham
tilbage til børnehaven, så han kunne være sammen med den anden gruppe,
som ikke var på museum.

Virker det mærkeligt hvis pædagogerne i den situation holder ham under
ekstra opsyn, når de også har kunnet konstateret at han var
selvdestruktiv? Næppe en almindelig adfærd hos et børnehavebarn på fem
år.

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Lad os bare håbe at de finder ham inden han gør mere skade

Og har borgmesteren ret skal han nok søges i offerets familie, eller i
familiens omgangskreds.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-09-05 12:36

> [...]
> hånden, og havde haft så store problemer at en pædagog måtte tage ham
> tilbage til børnehaven, så han kunne være sammen med den anden gruppe,

Ok de oplysninger kendte jeg ikke

> [...]
> ekstra opsyn, når de også har kunnet konstateret at han var
> selvdestruktiv? Næppe en almindelig adfærd hos et børnehavebarn på fem

Nej det gør det vel ikke, men så alligevel. (som du sikkert ved så er det
ene af mine "papbørn" autist,) og selv om han gik i en special børnehave er
vi ofte kommet til børnehaven hvor der ikke har været opsyn med børnene, og
hvor et af dem sagtens kunne smutte uden nogen opdagede det.
men selvfølgelig kan borgmesterens udtalelse være korrekte - omend
problematiske i forhold til tavshedspligten

what ever - han skal bare findes

Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-05 13:08

Peter K. Nielsen <nixen@bixen.dk> wrote:

> what ever - han skal bare findes

Jep.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 17-09-05 14:04

> Jep.

Men han skal da forhåbentlig ikke i fængsel, straf hjælper jo ingen.

Fra : Malene P

Dato : 17-09-05 14:08

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Men han skal da forhåbentlig ikke i fængsel, straf hjælper jo ingen.

Da slet ikke, hvis det viser sig at være en 13-årig fætter til drengen, der
er den skyldige.

Malene P

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-05 14:52

> [...]

> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Da slet ikke, hvis det viser sig at være en 13-årig fætter til drengen, der

Jeg troede ellers at du var tilhænger af at sætte den kriminelle
lavalder ned til, var det 12 år?

--
Per Erik Rønne

Fra : Malene P

Dato : 17-09-05 15:08

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg troede ellers at du var tilhænger af at sætte den kriminelle
> lavalder ned til, var det 12 år?

Undskyld, gruppe -jeg glemte at tydeliggøre, at det var ironisk ment i mit
svar til Knud.

Malene P

Fra : Kim2000

Dato : 17-09-05 15:34

"Malene P" <malenekors[NOSPAM]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> der

> Undskyld, gruppe -jeg glemte at tydeliggøre, at det var ironisk ment i mit
> svar til Knud.

At du mener det ironisk er mærkværdigt, hvis en 13-årig begår voldtægt,
mener du så i fuldt alvor at man skal smide personen ind på 8 m2 i 5-6 år og
så bare sende ham ud igen; "for gør han det nok ikke igen"??

Ingen bliver bedre af at sidde i et fængsel, formålet med fængsel _bør_ ikke
være at straffe, men for at dels beskytte samfundet, dels for at gøre
personen klar til atter at begå sig i samfundet.

Voldtægt uanset afskygning handler ikke en skid om sex, det handler om magt,
det handler om at personen der gør det er psykisk afvigende og derfor skal
hjælpes psykologisk (læg mærke til jeg ikke skrev psykiatisk) til at få en
adfærd som er gavnlig for både voldtægtsforbryderen og samfundet.

Fra : Malene P

Dato : 17-09-05 15:48

> [...]
og
> så bare sende ham ud igen; "for gør han det nok ikke igen"??

Læs -prøv at forstå- hvad jeg ellers har skrevet om emnet at nedsætte den
kriminelle lavalder.

> [...]
> være at straffe, men for at dels beskytte samfundet, dels for at gøre
> personen klar til atter at begå sig i samfundet.

I visse tilfælde -her tænker jeg IKKE på børneforbrydere- må det første
formål absolut have førsteprioritet.

> Voldtægt uanset afskygning handler ikke en skid om sex, det handler om
magt,

Jeg er ikke så meget inde i forbryderens motiver som du, så du har måske
ret.

> det handler om at personen der gør det er psykisk afvigende og derfor skal
> hjælpes psykologisk (læg mærke til jeg ikke skrev psykiatisk) til at få en
> adfærd som er gavnlig for både voldtægtsforbryderen og samfundet.

Jeg ville nu nævne "samfundet" = potentielle ofre først.

Malene P

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-09-05 15:54

"Kim2000" <kim2000@tele2adsl.dk> wrote in message

> [...]
> derfor skal hjælpes psykologisk (læg mærke til jeg ikke skrev psykiatisk)
> til at få en adfærd som er gavnlig for både voldtægtsforbryderen og

Nej men du skulle måske have skrevet Psykiatrisk.

Og problemet er at du ikke kan få en psykiater til at garantere at en person
med afvigende seksuel adfærd er blevet helbredt.

Derfor vil jeg mene at en sådan anbringelse bør være af meget lang varighed,
med en MEGET langsom udslusning til samfundet

Peter

Fra : Kim2000

Dato : 17-09-05 16:06

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og problemet er at du ikke kan få en psykiater til at garantere at en
> person med afvigende seksuel adfærd er blevet helbredt.

En psykiater arbejder med medicin, en psykolog med følelser og adfærd. En
psykiater kan altså løse sympotomerne med medicin, mens en psykolog handler
om at finde årsagen til adfærden. Det sidstnævnte tager lang tid, er dyrt og
det kræver samarbejde af patienten. Når man derfor hører om
seksualforbrydere der får 3 måneders fængsel så er det man ryster på
hovedet, det vil hverken gøre fra eller til i forhold til om personen
gentager sit mønster.

> Derfor vil jeg mene at en sådan anbringelse bør være af meget lang
> varighed, med en MEGET langsom udslusning til samfundet

En psykologisk behandling kan netop tage rigtig lang tid, forbryderen kan
måske som udgangspunkt ikke engang se det personen har lavet er forkert,
psykoligiske behandlinger på 2-3 år er ikke usædvanligt, og det er når
klienten er samarbejdsvillig....

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-05 16:17

Kim2000 <kim2000@tele2adsl.dk> wrote:

> En psykiater arbejder med medicin, en psykolog med følelser og adfærd.

Nej, den er for primitiv. En psykiater en en speciallæge i psykiatri, og
kan alt det en psykolog kan + meget mere.

Ikke alle psykoser kan helbredes gennem terapi, men nogle kan altså. Og
mig bekendt kan psykoser ikke helbredes med medicin, men derimod kan man
dæmpe eller fjerne symptomerne. For de patienters vedkommende hvor
brugen af medicinen vil lette terapien, vil psykiateren naturligvis
anbefale det; gør medicinen ingen fordel, vil psykiateren naturligvis
ikke ordinere medicin.

Det virker som om du har fået dine fejlopfattelser gennem den
anti-psykiatriske bevægelse.
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-09-05 18:11

On Sat, 17 Sep 2005 17:17:17 +0200, Per Rønne wrote:

> Nej, den er for primitiv. En psykiater en en speciallæge i psykiatri, og
> kan alt det en psykolog kan + meget mere.

Korrekt. En psykiater kan andet end at ordinere medicin.
--
MVH
osv...

Fra : PerX ...

Dato : 18-09-05 17:48

In article <1h31m9b.w6h2051c30lijN%spam@husumtoften.invalid>,
spam@husumtoften.invalid says...

> Nej, den er for primitiv.

Nej, det er jo rigtig nok. Det er symptom behandling, og det er langt
biliger bare at skrive piller ud, det er derfor staten kun tilbyder
piller.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-05 18:01

PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote:

> [...]
>
> Nej, det er jo rigtig nok. Det er symptom behandling, og det er langt
> biliger bare at skrive piller ud, det er derfor staten kun tilbyder

Det er stadig for primitivt. En psykiater bruger kun piller, hvis de
virker, og en psykiater ved udmærket at de ikke helbreder, men kun
fjerner symptomerne. Symptomerne er dog også ganske handicappende, og
hvor helbredelse er muligt gør pillerne at patienten lettere kan nås end
uden medicin.

Sammenlignet med en psykiater er en psykolog en slags halvstuderet
røver.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-09-05 18:50

> Sammenlignet med en psykiater er en psykolog en slags
> halvstuderet
> røver.

Både psykiateren og psykologen har en
universitetsuddannelse som baggrund og begge har
efteruddannelse til den kliniske del.

Psykiateren er først og fremmest læge og er vænnet til
gennem sit lægestudium at anskue patienterne via
apparatfejlsmodellen. Bortset fra lægeuddannelsen, har
psykiateren ikke længere uddannelse end psykologen, idet de
begge er klinikere hvis de skal arbejde med sindssyge
mennesker, men deres baggrunde er forskellige.

Psykiatere doserer piller og er symptombehandler -psykologen
er årsagsbehandler og går derfor dybere ind i begrundelsen
for patienternes lidelser -psykiateren er blot interesseret
i at behandle med medicin og dulme symptomerne. ''

Hvis du er psykisk lidende er det ofte hos psykologen du kan
få hjælp til at blive rask - piller dulmer bare symptomerne,
men du får ikke nogen ændring af din sygdom af den grund.

I visse tilfælde må man behandler med medicin, men mange
andre situationer kúnne man opnå bedre resultater ved at
lade en psykolog tage over. På hospitalsafdelingerne er det
ofte sådan at psykologerne har et fortrinligt samarbejde med
psykiaterne og denne grænsedragning er tit
ikke -eksisterende i den grad som man tror hos lægmænd.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-05 05:48

Arne H. Wilstrup <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:

> [...]
> for patienternes lidelser -psykiateren er blot interesseret
> i at behandle med medicin og dulme symptomerne.

Det er direkte forkert.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-09-05 09:45

> Det er direkte forkert.

Ja, det er efterhånden længe siden, det var sådan. For 10 - 15 år siden var
der mange diskussioner mellem psykiatere, hvor dem der gik ind for megen
medicinbrug debatterede med dem der mente, at man helst ikke skulle bruge
det, hvis man overhovedet kunne undgå det. Men nu er det da sådan at
psykiatere netop taler med patienterne, og evt. også vælger at give noget
medicin. Selvfølgelig findes der stadig nogle "gamle" som ikke gider ændre
deres, gennem årtier, tillærte adfærd.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-09-05 14:25

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en
meddelelse

> Det er direkte forkert.

Hvad??? Du har i en tidligere tråd skrevet noget om
anti-psykiatri, som er direkte forkert, og nu vil du belære
mig om at ovenstående skulle være forkert?
Jamen, det er da herligt - kunne du så være så elskværdig at
påvise hvor det er forkert?

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-05 15:29

> [...]

> mig om at ovenstående skulle være forkert?
> Jamen, det er da herligt - kunne du så være så elskværdig at

Det er direkte forkert at psykiatere udelukkende doserer piller. De
giver faktisk også terapi, også i tilfælde hvor de ikke skønner at
medicin er anvendeligt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-09-05 21:26

> [...]
> piller. De
> giver faktisk også terapi, også i tilfælde hvor de ikke

Ikke på hospitalerne - og det er vel dem vi taler om - der
er ikke tid til på hospitalerne at give egentlig "terapi".

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 21-09-05 06:32

> Ikke på hospitalerne - og det er vel dem vi taler om - der
> er ikke tid til på hospitalerne at give egentlig "terapi".

Nu snakkede vi om psykiatere, ikke psykiatriske hospitaler. I øvrigt
bruger eksempelvis Studenterrådgivningen [mandlige] psykiaterere og
[kvindelige] psykologer - mandlige psykologer gider jo ikke arbejde for
de lave offentlige lønninger, men vil hellere arbejde som
erhvervspsykologer, der bl.a. kan vurdere jobansøgere. Psykiatere kan
man til gengæld så give højere løn, da de jo har den bedre uddannelse -
i tilfælde hvor behandlerens køn er afgørende.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-09-05 17:39

> [...]
> man til gengæld så give højere løn, da de jo har den bedre
> uddannelse -
> i tilfælde hvor behandlerens køn er afgørende.

Det er lidt af en bortforklaring - det er korrekt at der
findes psykiatere i studenterrådgivningen, men de er
tilknyttet denne som psykiatriske lægekonsulenter og normalt
ikke som behandlere. Desuden er "studenterrådgvingen et vidt
begreb, da der findes sådanne i de fleste uddannelser.

Men vi taler om psykiatere på psykiatriske hospitaler,
eftersom det er dem der er relevante i forbindelse med
sengepladserne som vi debatterer. Her er det jo netop dine
forkerte påstande om anti-psykiatribevægelsen, som du kalder
den, der er i fokus.
Det giver jo ingen mening, Per, at tale om
privatpraksiserende psykiatere eller lægekonsulenter i
forbindelse med sengepladser og psykiatriske patienter, vel?

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 21-09-05 21:32

> [...]

> privatpraksiserende psykiatere eller lægekonsulenter i
> forbindelse med sengepladser og psykiatriske patienter, vel?

Det jeg angriber er påstanden om at psykiatere udelukkende er
medicin-givere. Det er de altså ikke.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 23-09-05 21:29

> Det jeg angriber er påstanden om at psykiatere udelukkende
> er
> medicin-givere. Det er de altså ikke.

Der er ikke langt fra - at nogle af dem også inddrager
terapeutiske metoder ændres ikke ved at de altid (næsten)
giver medicin som et led i behandlingen.

--
ahw

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 20-09-05 03:41

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote in message

> [...]
> lægeuddannelsen, har psykiateren ikke længere uddannelse end psykologen,
> idet de begge er klinikere hvis de skal arbejde med sindssyge mennesker,

Koen har fire hjørner.

Thorkild

Fra : Bo Warming

Dato : 18-09-05 19:30

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote in message
> [...]
>
> Nej, det er jo rigtig nok. Det er symptom behandling, og det er langt
> biliger bare at skrive piller ud, det er derfor staten kun tilbyder

Begge er helt i lommen på bavl om følelser og adfærd, og burde overlade alt
til selvhjælp og vennehjælp og det fri markeds samtalepartnere.

PSykologer gør mindre skade, fordi de har forbud mod medicinbrug. De er
tilgengæld dybt uvidenskabelige og ofte sekteriske

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-05 16:07

Kim2000 <kim2000@tele2adsl.dk> wrote:

> Voldtægt uanset afskygning handler ikke en skid om sex, det handler om magt

Den er jeg nu slet ikke sikker på. Tror du slet ikke at mændene i
amerikanske fængsler tænker på sex, når de penetrerer deres boys, punks
eller catchers? Og hvorfor mon det så lige er at antallet af voldtægter
i Sverige er steget så meget, efter at landet har forbudt prostitution,
med straffe til /kunderne/?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-09-05 16:10

> [...]
> voldtægter i Sverige er steget så meget, efter at landet har forbudt
> prostitution, med straffe til /kunderne/?

Uhadadada, Per Rønne. At antyde, at voldtægt handler om andet end magt er
politisk ukorrekt, så det bør vi ikke tale om.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/30/05)

Fra : Bo Warming

Dato : 17-09-05 18:06

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Uhadadada, Per Rønne. At antyde, at voldtægt handler om andet end magt er
> politisk ukorrekt, så det bør vi ikke tale om.

Man kan ikke sammenligne statistik fra et årti med statistik fra et andet
årti.

Politiet er lydige overfor politikere/departementschefer, når de ønsker
færre sager om fx vold eller flere sager om sexisme.
At sammenligne selvmordsstatistik for forskellige lande er også som at sælge
elastik i metermål.
Måske Europa er særlig slem mht at dreje dødsårsag væk fra hvad er skam for
de efterladte.
Da jeg i min studietid var hospitalslaborantvikar i 3 sommerferier, skulle
vi lave statistik og de erfarne laboranter lærte os at snyde - "læg 2 % på
tallet for sidste måned"
Det opleves som en synd uden offer at lyve groft når man fører statistik, og
politiet er da ligeglad om de skal skabe glansbillede af etnisk harmoni ved
at underrapportere volden - bare de bliver forfremmet, og det bliver de ved
at tankelæse hvad ønskes.

Fra : PerX ...

Dato : 18-09-05 17:48

In article <1h31ly9.t9gqfl12nyurkN%spam@husumtoften.invalid>,
spam@husumtoften.invalid says...
> Og hvorfor mon det så lige er at antallet af voldtægter
> i Sverige er steget så meget, efter at landet har forbudt prostitution,
> med straffe til /kunderne/?

Den må du gengæld gerne linke til?

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-05 18:01

PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote:

> In article <1h31ly9.t9gqfl12nyurkN%spam@husumtoften.invalid>,
> spam@husumtoften.invalid says...
>
> Den må du gengæld gerne linke til?

Det har været omtalt i en del rapporter, omtalt i den danske presse.
Ligeledes har der været omtalt en norsk rapport, der gennemhuller
svenske påstande om at prostitutionen skulle være faldet efter forbudet;
man havde ganske simpelt ingen tal for situationen før forbudet blev
gennemført.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-09-05 08:58

> [...]
> ikke være at straffe, men for at dels beskytte samfundet, dels for at gøre
> personen klar til atter at begå sig i samfundet.

Man kan blive bedre til fx badminton, - jeg hørte forleden en af dem der er
begyndt med elektronisk lænke, han var ikke sikker på, han ikke hellere
ville tilbage til fængslet "hvor man kan gå over og få et slag badminton
eller bordtennis, eller hygge sig med folk"

> [...]
> derfor skal hjælpes psykologisk (læg mærke til jeg ikke skrev psykiatisk)
> til at få en adfærd som er gavnlig for både voldtægtsforbryderen og

Det er en myte at voldtægt ikke handler om sex, - nogle former for voldtægt
handler om ren sadisme, men hovedparten handler om sex. Og man kan desværre
ikke reparere fejlramte mennesker, som man kan reparere en skadet bil, vi er
meget mere kompliceret end det, - og de to - tre procent psykopater der
findes i samfundet, bliver ved med at være det til deres dødsdag, da det
hovedsagelig er en hjernefejl.

Fra : PerX ...

Dato : 18-09-05 17:45

In article <6PVWe.101$kp4.58@news.get2net.dk>, kim2000@tele2adsl.dk
says...

> At du mener det ironisk er mærkværdigt, hvis en 13-årig begår voldtægt,
> mener du så i fuldt alvor at man skal smide personen ind på 8 m2 i 5-6 år og
> så bare sende ham ud igen; "for gør han det nok ikke igen"??

Nej, det er her vi mangler dødsstraf.

Fra : Allan Riise

Dato : 18-09-05 17:46

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse
> In article <6PVWe.101$kp4.58@news.get2net.dk>, kim2000@tele2adsl.dk
> says...

> Nej, det er her vi mangler dødsstraf.

PLONK

Fra : Kim2000

Dato : 18-09-05 19:19

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse
> In article <6PVWe.101$kp4.58@news.get2net.dk>, kim2000@tele2adsl.dk
> says...

> Nej, det er her vi mangler dødsstraf.

Deeet er måske liiiige en tand at gå til yderlighederne....

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-09-05 15:00

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Men han skal da forhåbentlig ikke i fængsel, straf hjælper jo ingen.

Nej sandsynligvis vil det vise sig at han hører hjemme på en psykiatrisk
afdeling.

Syge mennesker hører ikke hjemme i et fængsel

Peter

Fra : Knud Larsen

Dato : 17-09-05 15:30

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> Nej sandsynligvis vil det vise sig at han hører hjemme på en psykiatrisk
> afdeling.
>
> Syge mennesker hører ikke hjemme i et fængsel

Alle der ødelægger andre menneskers liv kan defineres som "syge", hvis man
vil, - men du har da ret, det var et dårligt eksempel.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-09-05 15:49

> Alle der ødelægger andre menneskers liv kan defineres som "syge", hvis man
> vil, - men du har da ret, det var et dårligt eksempel.

Se mit svar til Kim

Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-09-05 15:51

> Syge mennesker hører ikke hjemme i et fængsel

Joda, hvis deres sygdom medfører, at vi andre er i fare for dem.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-09-05 16:01

> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> Joda, hvis deres sygdom medfører, at vi andre er i fare for dem.

nejda, hvis det er tilfældet så hører de hjemme på en lukket afdeling på et
hospital, og ikke i et fængsel

Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-09-05 16:03

> nejda, hvis det er tilfældet så hører de hjemme på en lukket afdeling
> på et hospital, og ikke i et fængsel

Jeg er græsk-katolsk, hvor de anbringes, når bare de anbringes. Jeg har
ingen problemer med, de anbringes i et fængsel.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-09-05 16:11

> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er græsk-katolsk, hvor de anbringes, når bare de anbringes. Jeg har
> ingen problemer med, de anbringes i et fængsel.

Nej men det siger så mere om dig, end det siger om de andre, at du ikke kan
se konsekvensen af at anbringe psykisk syge iblandt hærdede forbrydere

Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-09-05 16:15

> Nej men det siger så mere om dig, end det siger om de andre, at du
> ikke kan se konsekvensen af at anbringe psykisk syge iblandt hærdede
> forbrydere

Hvilken konsekvens er det? Hvor adskiller en hærdet forbryder sig fra en
psykisk syg?

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-09-05 17:36

> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken konsekvens er det? Hvor adskiller en hærdet forbryder sig fra en
> psykisk syg?

helt ærligt - det tror jeg ikke hverken jeg eller andre kan forklare *dig*

Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-09-05 17:44

> helt ærligt - det tror jeg ikke hverken jeg eller andre kan forklare
> *dig*

Så nu har jeg vundet diskussionen, fordi du ikke kan formulere dig? Eller
ved du bare ikke noget om det, du udtaler dig om?

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-09-05 17:51

> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> Så nu har jeg vundet diskussionen, fordi du ikke kan formulere dig?

jamen det må du da gerne mene. Hvis DET er så vigtigt for dig så vil jeg da
gerne hermed give dig "sejren" i alle tidligere og fremtidige diskussioner
med mig.

Eller
> ved du bare ikke noget om det, du udtaler dig om?

Noget kunne tyde på at jeg ved en hel del mere om emnet en du gør

Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 17-09-05 17:52

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in message

> helt ærligt - det tror jeg ikke hverken jeg eller andre kan forklare *dig*

En kort tid opererede britisk psykiatri med begrebet "moral insanity" men
forskellen er at den psykisk syge har hallucinationer eller legemlige
ufrivillige bevægelser eller lignende der kan tolkes som en funktionsfejl i
hjernen.
En forbryder er blot en der overtræder loven, og hærdet smager af
følelseskold og afstumpet - altså en
karakterafvigelse=personlighedsforstyrrelse, der er i stil med hvad vi alle
har, men knap så asocialt.

Fra : Bo Warming

Dato : 17-09-05 18:16

En organisation - vistnok noget selvbestaltet godhedsindustri-fnidder - der
har anmeldt borgmesteren har gjort det for at "gavne den voldtagnes
retssikkerhed."
De må hade børn.
Borgmesteren bør have uindskrænket ytringsfrihed mht. at tænke højt om alt
der kan bidrage til at pædagoger aldrig igen sjusker så vold kan ske mod et
barn ., mens staten har ansvaret.
Derved beskytttes andre børn I FREMTIDEN.
Uanset om det er faderen, en drengebande eller ingen der har voldtaget
somalibarnet, så skal der LYS OVER LAND, og sagen skal bruges til forbedring
af systemet. Intet andet har betydning.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-09-05 12:05

> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken konsekvens er det? Hvor adskiller en hærdet forbryder sig fra en
> psykisk syg?

Jeg prøver nu alligevel:

Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-09-05 12:13

> Jeg prøver nu alligevel:
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2005/09/17/202515.htm

Det gjorde du ikke særligt godt. Jeg har medtaget dine oprindelige
bemærkninger og mine spørgsmål hertil, så du har mulighed for at prøve én
gang til, når du nu får læst det hele igen.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-09-05 12:48

> [...]
> bemærkninger og mine spørgsmål hertil, så du har mulighed for at prøve én
> gang til, når du nu får læst det hele igen.

jamen så fik jeg jo ret - det ville være spild af tid at forklare dig det

Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-09-05 13:13

> jamen så fik jeg jo ret - det ville være spild af tid at forklare dig
> det

Jamen lad os sige det. I min verden er et komplet irrelevant link ikke en
forklaring, men lad det nu ligge.

Fra : Joakim von And

Dato : 18-09-05 14:00

> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen lad os sige det. I min verden er et komplet irrelevant link ikke en
> forklaring, men lad det nu ligge.

/Komplet/ irrelevant er linket vel ikke. Står der ikke at en 30-årig psykisk
syg mand hængte sig i sin celle, og spurgte du ikke om konsekvensen af at
anbringe psykisk syge i danske fængsler?

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-09-05 16:24

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> syg mand hængte sig i sin celle, og spurgte du ikke om konsekvensen af at
> anbringe psykisk syge i danske fængsler?

han giver selv forklaringen: "i min verden"

så drop det Joakim det er omsonst

Peter

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-09-05 16:23

> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen lad os sige det. I min verden er et komplet irrelevant link ikke en
> forklaring, men lad det nu ligge.

ja

Fra : Kim2000

Dato : 17-09-05 16:21

> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er græsk-katolsk, hvor de anbringes, når bare de anbringes. Jeg har
> ingen problemer med, de anbringes i et fængsel.

Det bør du være, hvis man smider folk i et fængsel udelukkende for at
beskytte samfundet og/eller straffe dem, så har man reelt to muligheder. Man
slipper dem fri efter nogle år, kun for at vente på de igen skader
samfundets borgere, eller man holder dem indespærret resten af livet.

Det sidste kan man såmænd godt gøre ved at indføre 1-2-væk metoden, men det
er der næppe stemning for her i landet.

Forholdet med at spærre folk inde må nødvendigvis være at de ikke bliver
"ufarlige" når de kommer ud igen.

mvh
Kim

Fra : Bo Warming

Dato : 17-09-05 17:26

At pædagoger ikke passer på børnene, med voldtægt til følge, er så infamt,
at det er klart man må overdøve denne væsentlige nyhed, med ligegyldigheder
om tavshedspligt hos en perifer borgmester.

Er det sikkert at voldtægt og blod på toilet ikke er produceret af somalifar
udenfor institutionens åbningstid - somaliforældrene var jo berettiget
forargede over at vi tvinger til skadelig børnehave-deltagelse, og de er nok
skrupelløse mht påfund der gør det acceptabelt at de lader børnene pjække
fra vor institutions-elendighed.

Selvfølgelig bør piger i skoler ikke tvinges med til lærernes
sexorgie-ekskursioner. Alle eskursioner bør lægges i fritiden og alle
udgifter afholdes af forældrene - og selvfølgelig gælder at DET SKAL VÆRE
LYSTEN DER DRIVER VÆRKET, og forældre ejer børnene, så forældrene skal have
lyst til at deres børn deltager i denne SÅKALDTE "undervisning".

Jeg har aldrig hørt om en eskursion hvor man pr time lærte så meget som man
lærer ved et minuts ensom lektielæsning

Fra : ThomasB

Dato : 18-09-05 07:24

> At pædagoger ikke passer på børnene, med voldtægt til følge, er så infamt,
> at det er klart man må overdøve denne væsentlige nyhed, med
> ligegyldigheder om tavshedspligt hos en perifer borgmester.

Hvorfra ved du, at pædagogerne ikke har passet på barnet?

> [...]
> og de er nok skrupelløse mht påfund der gør det acceptabelt at de lader
> børnene pjække fra vor institutions-elendighed.

Jeg tror nu de fleste børn er glade for at gå i børnehave.

> [...]
> LYSTEN DER DRIVER VÆRKET, og forældre ejer børnene, så forældrene skal
> have lyst til at deres børn deltager i denne SÅKALDTE "undervisning".

Jeg er sikker på at ekskursioner er motiverende for skoletrætte teenagere.
Jeg husker disse rusture som noget specielt, fordi vi netop måtte drikke os
fulde i selskab med lærerne. Det betød for mig, et mere ligeværdigt forhold
til lærerne, som jeg bestemt ikke følte jeg havde i folkeskolen.
Det betød også at jeg var mere motiveret senere hen.

> Jeg har aldrig hørt om en eskursion hvor man pr time lærte så meget som
> man lærer ved et minuts ensom lektielæsning

Er du gal hvor lærte jeg meget af mine rusture.

Vi havde nolgle få undervisningstimer, hvor vi bl.a lærte om
transaktionsanalyse, slå lejr i en skov, skide i en skov, vi havde en masse
samarbejdsøvelser, vi lavede mad, vaskede op, havde ansvar for penge og om
aftenen lærte jeg hvordan man drikker øl hurtigst, hvordan man holder liv i
et bål og om hvordan man boller 5 piger på en nat.

Jo, så rusturene er noget af det jeg husker bedst fra min ungdom.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-05 07:38

ThomasB <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote:

> Er du gal hvor lærte jeg meget af mine rusture.
>
> Vi havde nolgle få undervisningstimer, hvor vi bl.a lærte om
> transaktionsanalyse, slå lejr i en skov, skide i en skov

Og altså også at bruge et sprog, der mildest talt ikke gør sig i /alle/
kredse ...
--
Per Erik Rønne

Fra : ThomasB

Dato : 18-09-05 07:55

> Og altså også at bruge et sprog, der mildest talt ikke gør sig i /alle/
> kredse ...

Man går ikke "på toilettet", "har afføring" eller "laver pølser" i en skov,
nej man skider, når man er i en skov. Dem der har prøvet det ved hvor meget
det lugter og kan derfor give mig ret i at "skide" er et velvalgt ord.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-05 09:33

> [...]

> det lugter og kan derfor give mig ret i at "skide" er et velvalgt ord.

Et sådant ordvalg brugte jeg nu ikke engang når jeg som spejder skulle
ud med spaden ...
--
Per Erik Rønne

Fra : ThomasB

Dato : 18-09-05 09:48

> Et sådant ordvalg brugte jeg nu ikke engang når jeg som spejder skulle
> ud med spaden ...

Hvis du på Google søger på "spaden", får du 13.700 hits.
Hvis du på Google søger på "skide", får du 245.000 hits.

"Skide" er et meget almindeligt ord, men jeg skal da gerne, når jeg skriver
i dk.politik, skrive "ud med spaden" i stedet for "skide" - er det så ok?

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-05 09:53

> [...]

> i dk.politik, skrive "ud med spaden" i stedet for "skide" - er det så ok?

offentlige toiletter, eller debatindlæg i Kristeligt Dagblad ...
--
Per Erik Rønne

Fra : ThomasB

Dato : 18-09-05 17:11

> offentlige toiletter, eller debatindlæg i Kristeligt Dagblad ...

Så er det heldigt at jeg skriver på usenet, som er en god blanding af alt
muligt..

Fra : Bo Warming

Dato : 18-09-05 17:39

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in message
> [...]

hAR NOGEN SET UDTRYKKET "uD MED sPADEN" på tryk i de seneste årtier?

I min spejdertid hørte jeg det - men ikke ellers. Var det ikke kun soldater
og spejdere der "gik spadetur" og "vendte en græstørv" for at kamouflere og
lugt-forebygge vedr en lort?

De ganske korte lejrspader var vel nødvendige for at det havde mening -
campingpladser har toiletter og ude i det fri slæber man sjældent en
havespade med.
Er fænomenet ikke helt forsvundet?

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 18-09-05 18:29

Bo Warming typed:

> [...]

> De ganske korte lejrspader var vel nødvendige for at det havde mening
> - campingpladser har toiletter og ude i det fri slæber man sjældent en

Jeg har aldrig været spejder, heller ikke hørt udtrykket ud med spaden. Det
er vel et spejderudtryk? Måske eksisterer det stadigvæk i spejderkredse?

JAF

Fra : Bo Warming

Dato : 18-09-05 19:18

"J.A.F. Pedersen" <freshair@mail.dk> wrote in message
> Bo Warming typed:

> Jeg har aldrig været spejder, heller ikke hørt udtrykket ud med spaden.
> Det er vel et spejderudtryk? Måske eksisterer det stadigvæk i
> spejderkredse?

Vor moderne ungdom, der ser Helt Solgt og Hammerslag i TV, rejser næppe ud
hvor der ikke er træk og slip - og campingvogne har tørkloset evt pr
poudreringssystem, hvor lort bliver brunt lugtløst pulver, der fylder få %.

"Nød lærer nøgen kvinde at spinde" og skal man skide og er i den fri natur,
så finder mange vel ud af at gå ind i tæt buskads, hvor der ikke er stor
risiko for at andre træder i lorten.

Det var vist især soldater, der skulle bruge spade, så ikke fjenden kunne
lugte hvor de havde været.

Men mange børn er for hæmmede, og det er synd for dem. Hygiejnehysteri er
fremmedgørende

Fra : Nette

Dato : 18-09-05 20:29

"ThomasB" skrev

> "Skide" er et meget almindeligt ord, men jeg skal da gerne, når jeg
skriver
> i dk.politik, skrive "ud med spaden" i stedet for "skide" - er det så ok?

Helt ok, alle ved vel hvad "udmedspaden æg" er for noget.

Nette

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-09-05 18:56

> what ever - han skal bare findes

Ro på nu, venner - jeg er enig i at hvis der findes en
voldsmand, skal han findes - men hvis der virkelig er tale
om at det er skader drengen har påført sig selv, så er der
jo ikke noget at komme efter.

Jeg synes at der er en tendens til at antage at der er sket
en forbrydelse før man har alle oplysningerne i sagen -
pøbelen har ofte travlt med at finde en at lynche før man
overhovedet kender alle forholdene og har alle
kendsgerningerne. Det er jo ikke første gang i
verdenshistorien at man har lynchet formodede
gerningsmænd,som så senere har vist sig at være uskyldige.

Sådan som det er oplyst til os via pressen, virker det lidt
søgt at en fremmed skulle have trængt sig ind i en børnhave
til et barn, der har en støttepædagog, voldtaget ham uden at
nogen har set ham, og forladt stedet uden at drengen er
kommet grædende ud fra toilettet etc. hvorefter det først er
blevet opdaget hjemme af moderen.

Og at drengen har nævnt et navn, behøver jo ikke være et
udtryk for den dybere sandhed . Han er jo 5 år gammel og i
den alder er det meget let at fantasere og at blande tingene
sammen (falsk erindring).

Jeg tror simpelthen ikke personligt på historien, men er som
sagt enig i, at HVIS der er tale om en gerningsmand, skal
han findes og straffes.

--
ahw

Fra : Bo Warming

Dato : 17-09-05 19:49

> [...]
>
> Jeg tror simpelthen ikke personligt på historien, men er som sagt enig i,
> at HVIS der er tale om en gerningsmand, skal han findes og straffes.

Og hvis barnet har lært at producere blodspor selv - skal vi så ikke sende
hele klanen hjem til Modagishu?

Straf er uinteressant, vedr forbrydelses-scenariet. Hvis han er udlænding
SÅ UD
Hvis dansker så sæt en bjælde om halsen på ham - dvs elektronisk fodlænke på
livstid ., og alle der bor nær ham skal underrettes, hvis de har børn.

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-09-05 09:04

> [...]
>
> Jeg tror simpelthen ikke personligt på historien, men er som sagt enig i,
> at HVIS der er tale om en gerningsmand, skal han findes og straffes.

Fint indlæg!

Fra : Kim2000

Dato : 18-09-05 09:50

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> findes - men hvis der virkelig er tale om at det er skader drengen har
> påført sig selv, så er der jo ikke noget at komme efter.

Og det har jo været hele borgmesterens formål med at frigive disse dybt
personlig oplysninger. Politiet kan have en berettigelse i at få dem, men
ikke pressen. Det eneste han har skyndt sig at gøre er at løbe til
håndvasken for frikende sin børnehave, "vi kan ikke have den slags sager
lige op til valg" kunne han ligeså godt have sagt.

> Jeg tror simpelthen ikke personligt på historien, men er som sagt enig i,
> at HVIS der er tale om en gerningsmand, skal han findes og straffes.

Selvfølgelig

mvh
Kim

--
Her kan du finde blade, bøger og hæfter, noget skal du betale for, men det
meste er gratis.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-05 10:06

> [...]

> håndvasken for frikende sin børnehave, "vi kan ikke have den slags sager
> lige op til valg" kunne han ligeså godt have sagt.

Den pæne udgave er nu at han er en god chef for sine ansatte - når de nu
ikke har gjort noget galt, så skal de heller ikke hænges ud i pressen.
At han så til gengæld bryder tavshedspligten i forhold til et 5-årigt
barn, det er så en anden sag.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kim2000

Dato : 18-09-05 10:16

> [...]
> ikke har gjort noget galt, så skal de heller ikke hænges ud i pressen.
> At han så til gengæld bryder tavshedspligten i forhold til et 5-årigt

Og så er det jo kun en somalisk dreng, så skade er ikke så stor (ironisk)

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-09-05 12:10

> [...]
> håndvasken for frikende sin børnehave, "vi kan ikke have
> den slags sager lige op til valg" kunne han ligeså godt

Det kan da være det hemmelige politiske agenda, han har -og
at han har overtrådt tavshedspligten er også klart - og dog:
hvis man optræder i åbenlys samfundsmæssig interesse, kan
man vel klare frisag i det danske retssystem?

Jeg kan sagtens forestille mig at han har tænkt, at det er
offentlighedens interesse at kende de nærmere
omstændigheder, at man ikke uden videre kan tro at der er en
ny Vadstrupgård-sag under opsejling, men jeg kan da også
frygte for at han har gjort det i en genvalgspolitisk
interesse - men nu må vi få at se, hvad sagen ender med.

Som jeg skrev tidligere: jeg synes at historien lugter lidt
for meget af fantasi og sensationsmageri fra drengens side.
Hvis borgmesteren har ret i at drengen tidligere har påført
sig forskellige smertevoldende lidelser, så skal der ikke
megen fantasi til at forestille sig at drengen sagtens kan
have gjort det selv.

Jeg husker at en lignende sag, hvor en pædagog blev anklaget
for at have gjort noget tilsvarende, blev pure frikendt i
landsretten -og da moderen i pressen efterfølgende kom med
en historie om at hun ikke kunne forstå at pædagogen var
blevet frikendt, da hun havde fundet lignene "blodspor" i
hans bukser, så reagerede forsvarsadvokaten prompte med at
true moderen med erstatningssag - og moderen holdt kæft.

Var det fordi hun ikke ville erkende at der ikke ´var noget
at komme efter? Var det fordi hun var bange for at erkende
at sønnen sagtens kunne have gjort det selv? var det fordi
hun frygtede at tabe endnu en gang? Jeg ved det ikke, og da
sagen kørte for lukkede døre, ved offentligheden det heller
ikke.

Hvis vi nu pludselig vågner op til at en person anholdes for
forbrydelsen, at sagen kører for lukkede døre og at personen
bliver frikendt, så vil vi atter risikere at en ophidset
folkestemning tager sagen i egen hånd og fører deres egen
private "hævntogt" mod personen, som vi jo har set det i
tidligere sager, hvor fx en mand, der var uskyldig eller var
blevet frikendt for en forbrydelse mod sædeligheden mod et
barn, blev slået ihjel af en far og en ven til faderen ,
fordi denne mente at den anklagede var skyldig trods
frikendelsen eller fordi man ikke ville vente på den sidste
nye undersøgelse fra politiets side.

Der vil stadig være folk, der mener noget andet end retten
og som reagerer meget voldsomt. Det har borgmesteren
forebygget ved at sige som han gør og har i juridisk
forstand handlet efter den paragraf, der siger noget om at
man kan bryde sin tavshedspligt når det tjener almenvellets
interesse.

Jeg siger stadig at jeg ikke er i tvivl om at han har brudt
sin tavshedspligt, og at man skal være varsom med at gøre
noget sådant, især i børnesager, men jeg må dog erkende at
jeg ikke kan lade være med at tænke, at hvis han bliver ført
i retten for dette og bliver dømt og at det så senere viser
sig at en evt. anklaget bliver frikendt, at pøbelvældet
alligevel vil udføre selvtægt, hvis ikke de er blevet gjort
opmærksom på at der faktsik kunne være grunde til at drengen
blev antaget voldtaget. Disse oplysninger ville jo netop
IKKE komme frem i medierne, hvis borgmesteren ikke havde
sagt som han gjorde -og dermed ville personalet i børnehaven
stå som nogle uansvarlige personer i en sag som denne, med
det resultat at de måtte lukke institutionen, og massevis af
mennesker ville måske blive arbejdsløse..

Så kan man sige at det er i orden, hvis der er blevet udvist
forsømmelighed -og det er jeg enig i, men hvad hvis der ikke
er udvist forsømmelighed? Hvad hvis offentligheden under en
lukket retssag, hvor en anklaget bliver frikendt, alligevel
mener at den pågældende er skyldig? Er der ikke en risiko
for at den samme offentlighed vil gribe til selvtægt på
baggrund af oplysninger, som de kun har læst via pressen?

Jeg siger ikke at det forholder sig sådan, men jeg kan
frygte at det kan blive den uhyggelige ende på den sag.

--
ahw

Fra : Egon Stich

Dato : 17-09-05 13:38

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Og har borgmesteren ret skal han nok søges i offerets familie, eller i
> [...]

Det er jo en tanke, man ikke kan undgå at få..

MVH
Egon

Fra : Malene P

Dato : 17-09-05 12:49

> [...]
> politiet, og udlægningen af at det skulle dreje sig om børnehavens
> toilet kan være fejlagtig - det kan bare have været på /et toilet/.

Ja, borgmesteren siger godt nok, at han tager for givet, at drengen har
været udsat for voldtægt. Det skal han jo næsten sige, når oplysningerne
kommer fra politiet. Men jeg synes, at han bringer til torvs, at der er et
underligt sammenfald mellem drengens sære vaner med at komme skarpe ting i
underbukserne og så dette overgreb. Herudover synes det jo rimeligt sikkert,
at overgrebet ikke kan have fundet sted i børnehaven, hvis påstanden om, at
han har været under opsigt hele den pågældende dag holder stik. Mon ikke
politiet allerede har rettes fokus mod drengens famile og nærmeste
omgangskreds?

Malene P

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-05 13:08

> [...]

> underligt sammenfald mellem drengens sære vaner med at komme skarpe ting i

Mon ikke lægerne har anoskoperet drengen?

http://www.dadlnet.dk/ufl/0203/VP/VP34661.htm

> Herudover synes det jo rimeligt sikkert, at overgrebet ikke kan have
> fundet sted i børnehaven, hvis påstanden om, at han har været under opsigt
> hele den pågældende dag holder stik.

Og det har vi i sagens natur kun borgmeterens ord for - og han har det
igen fra pædagogerne.

> Mon ikke politiet allerede har rettes fokus mod drengens famile og
> nærmeste omgangskreds?

Selvklart.
--
Per Erik Rønne

Fra : Malene P

Dato : 17-09-05 14:06

> Mon ikke lægerne har anoskoperet drengen?

Helt ærligt aner jeg ikke, hvordan en 5-årig dreng bliver undersøgt for
mulig voldtægt. Udover at lede efter eventuelle sædrester, er rifter i
endetarmen vel det mest nærliggende at kigge efter -og sådanne kan, hvis
borgmesterens historie er sand, jo være kommet via drengens egen opførsel.
Hvis drengen virkelig ER blevet voldtaget, lyder det OGSÅ som om det kan
hænge sammen med hans opførsel -ellers er sammenfaldet vist FOR pudsigt. Og
så er det, som du selv ret sandsynligt, at han er blevet misbrugt gennem
længere tid -meget tænkeligt i sin familie eller nærmeste omgangskreds.

> Og det har vi i sagens natur kun borgmeterens ord for - og han har det
> igen fra pædagogerne.

Ja, det er korrekt -derfor tager jeg jo også forbehold, som jeg gør.

Malene P

Fra : Kim Larsen

Dato : 17-09-05 13:59

> [...]
> en borgmester der ikke kan holde kæft med personoplysninger overfor
> pressen? Vi må se hvad vælgerne siger til de kommende valg?

Jeg talte med min bedre halvdel om det og hun mener ligesom jeg, at
Holbæk-borgmesteren har overtrådt sin tavshedspligt så groft at der klart er
basis for en straffesag hvis en politianmeldelse finder sted. Lad os se hvad
der sker.

--
Kim Larsen

Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

Direkte e-mail: kl2607x@yahoo.dk (fjern x´et)

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-09-05 16:06

> [...]
> ikke nødvendigt at gå til pressen med den slags personoplysninger, det kan
> man fortælle til politiet (og mon ikke det også er et brud på

Jo og nu er han også anmeldt til politiet for det.

http://www.dr.dk/Nyheder/Kriminalitet/2005/09/17/163920.htm

Peter

Fra : Kim Larsen

Dato : 17-09-05 16:12

> "Kim2000" <kim2000@tele2adsl.dk> wrote in message

> Jo og nu er han også anmeldt til politiet for det.
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Kriminalitet/2005/09/17/163920.htm

Det er en rimelig udgang på den historie. Han er alt for erfaren til ikke at
vide at han har begået noget ulovligt i den her forbindelse. Hvis der ikke
bliver rejst sigtelse imod ham eller hvis en sag ikke ender med en
domfældelse, er der noget helt ravruskende galt.

Fra : Kim2000

Dato : 17-09-05 16:23

"Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke bliver rejst sigtelse imod ham eller hvis en sag ikke ender med en
> domfældelse, er der noget helt ravruskende galt.

Vi er helt enige, politiet kan allerhøjst have interesse i de oplysninger,
ikke de offentligheden.

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-05 16:17

Peter K. Nielsen <nixen@bixen.dk> wrote:

> "Kim2000" <kim2000@tele2adsl.dk> wrote in message

> Jo og nu er han også anmeldt til politiet for det.
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Kriminalitet/2005/09/17/163920.htm

Så må vi jo se om en trediepart kan gøre det, eller om kun drengen selv
{hans værger, forældrene} kan gøre det. I sidstnævnte tilfælde vil
politiet vel afvise sagen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-09-05 17:39

> Så må vi jo se om en trediepart kan gøre det, eller om kun drengen selv
> {hans værger, forældrene} kan gøre det. I sidstnævnte tilfælde vil
> politiet vel afvise sagen.
> --

Hvorfor tror du at politiet vil afvise sagen fordi hans forældre amelder
det???

Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-05 06:09

Peter K. Nielsen <nixen@bixen.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Hvorfor tror du at politiet vil afvise sagen fordi hans forældre amelder
> det???

Skrev jeg det? Forældrene er hans værger, og følgelig ikke »trediepart«.
Som den anmeldende forening er.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-09-05 12:29

> Skrev jeg det?

ja sådan læser jeg dine sætninger. også efter flere gennemlæsninger.

har jeg ret i det kan forståes sådan eller skal vi spørge i sproggruppen
hvrdan man skal opfatte sådan en tekst

Fra : michael@zedeler.dk

Dato : 17-09-05 22:52

Er det ikke på tide at du får dig din egen blog, hvor du kan
publicere dine tekster?

Mvh. Michael.

Fra : PerX ...

Dato : 18-09-05 17:42

In article <pJQWe.19$Ga.16@news.get2net.dk>, kim2000@tele2adsl.dk
says...
> Holbæks borgmester er igang med at forsvare sin børnehave, i processen
> udstiller han så et lille barn og fortæller dybt private og personlige
> oplysninger. Hvad blev der af tavshedspligten?

Hey, hvis ungen er en psykopat så skal det naturligvis frem.

Fra : Allan Riise

Dato : 18-09-05 17:44

> In article <pJQWe.19$Ga.16@news.get2net.dk>, kim2000@tele2adsl.dk
> says...
>
> Hey, hvis ungen er en psykopat så skal det naturligvis frem.

Ja, i retten, ikke i medierne før end efter retssagen, hvis, og det er det
springende punkt, at det udleverer drengen og hans familie.

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-05 18:01

PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote:

> In article <pJQWe.19$Ga.16@news.get2net.dk>, kim2000@tele2adsl.dk
> says...
>
> Hey, hvis ungen er en psykopat så skal det naturligvis frem.

Mig bekendt er psykopater noget man /laver/ gennem et systematisk
misbrug af børn, så en psykopat er han i hvert fald ikke - endnu.
--
Per Erik Rønne

Fra : NoTrabajo

Dato : 19-09-05 05:27

> Mig bekendt er psykopater noget man /laver/ gennem et systematisk
> misbrug af børn, så en psykopat er han i hvert fald ikke - endnu.

En 5-årig kan vel godt være psykopat. Kan det ikke være nedarvet i
generne, uden at ungen har været "gennem et systematisk misbrug af
børn"?
--
NoTrabajo

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-05 05:50

NoTrabajo <trabajono@hotmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i

> En 5-årig kan vel godt være psykopat. Kan det ikke være nedarvet i
> generne, uden at ungen har været "gennem et systematisk misbrug af
> børn"?

Nej, psykopati nedarves ikke. Det er noget »man« laver gennem
systematisk misbrug eller nedrakning af børn.

Eksempelvis var Peter Lundin offer for hans mors behandling af ham. Og
da han så kom i fængsel for mordet på moderen, fortsatte mishandlingen
af ham i det amerikanske fængsler; en »smuk, ung hvid dreng« i et
amerikansk fængsel kan kun havne i én situation.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-09-05 09:52

> Nej, psykopati nedarves ikke. Det er noget »man« laver gennem
> systematisk misbrug eller nedrakning af børn.

Så vidt jeg ved ER megen psykopati - hvis ikke al - en følge af en
hjernefejl, der er så forskel på hvordan det kommer til udtryk, mange
psykopater får et ret almindeligt liv.

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-09-05 10:34

> Så vidt jeg ved ER megen psykopati - hvis ikke al - en følge af en
> hjernefejl, der er så forskel på hvordan det kommer til udtryk, mange
> psykopater får et ret almindeligt liv.

Mange psykopater ved ikke selv, de er psykopater. Og værre endnu: De fleste
psykopater er det i det skjulte - dvs. uden omverdenens vidende.

Jeg har læst nogle skræmmende høje tal for, hvor stor en procentdel af os,
man regner med går rundt med en skjult psykopat i sig.

NB: Betegnelsen "psykopat" benyttes ikke længere i psykiatrien, og har ikke
været benyttet i mange år.

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-09-05 10:51

> [...]
> man regner med går rundt med en skjult psykopat i sig.
>
> NB: Betegnelsen "psykopat" benyttes ikke længere i psykiatrien, og har

Så vidt jeg ved er den blevet genindført, check det ud. Man er vist gået
over til at sondre mellem en psykopat og en sociopat.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-09-05 11:54

> [...]
> man regner med går rundt med en skjult psykopat i sig.
>
> NB: Betegnelsen "psykopat" benyttes ikke længere i psykiatrien, og har

Der har aldrig været indholdsforskel om denne term bruges eller
karakterafvigelse eller personlighedsforstyrrelse
Intet af det har med sindsyge at gøre, men retssystemet kan lide at have
medlidenhed og ikke straffe men påstå at der er tale om behandling Det er
moderne og blødt, og "gummi" giver mulighed for at forkæle vennerne og
chikanere uvenner - fx via tidsubestemt straf.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-09-05 07:08

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> wrote in message

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i

> En 5-årig kan vel godt være psykopat. Kan det ikke være nedarvet i
> generne, uden at ungen har været "gennem et systematisk misbrug af
> børn"?

Typiske psykopater er voksne, for det har intet med arv at gøre - det er
tillært mangel på hæmninger, indlært asocial MORAL

Men da den 5-årige er adskilt fra vor begrebsverden af den dybe kulturløft
der er mellem Muhamedanien og EU, så bør vi ikke undskylde med social arv,
men handle effektivt - et er at tvinge pædagoger til at passe deres arbejde,
et andet er at hjemsende i bundter når folk er uintegrable.

På godhedsindustriens lærer de fremmede at simulere integrable. Taquia bør
vi lære at gennemskue.

Fra : Kim2000

Dato : 18-09-05 19:23

> [...]
> says...
>
> Hey, hvis ungen er en psykopat så skal det naturligvis frem.

Jeg gider ikke gå i en større dialog omkring om drengen er det ene eller det
andet, men under alle omstændigheder så er der tale om et brud på
tavshedspligten. Og hvis det ikke er i "samfundets interesse" at bryde sin
tavshedspligt i forhold til Irak krigen, tror du så denne - meget meget
mindre sag - er i samfundets interesse at bryde tavshedspligten på.

Hvilken interesse har du og jeg i at vide om drengen har fremvist destruktiv
adfærd eller ej? Ingen er svaret (udover at dække en sygelig nysgerrighed
måske)

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-05 05:48

> [...]

> adfærd eller ej? Ingen er svaret (udover at dække en sygelig nysgerrighed

Personalet i børnehaven kunne have en sådan interesse - det er før sket
at folk der er blevet frikendt for anklager om pædofile krænkelser er
blevet molestreret, ja myrdet, af »offerets« pårørende, som blot ikke
har fået alt at vide om sagens realiteter, fordi retten var lukket for
offentligheden.

Er det ikke det ahw har påpeget?
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 19-09-05 08:07

> [...]
> blevet molestreret, ja myrdet, af »offerets« pårørende, som blot ikke
> har fået alt at vide om sagens realiteter, fordi retten var lukket for

øhh selv om en retsag føres for lukkede døre så har offerets nærmest da
adgang til retsalen

> Er det ikke det ahw har påpeget?

Det er muligt, men det gør det ikke nødvendigvis rigtigt

Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-05 08:49

Peter K. Nielsen <nixen@bixen.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> øhh selv om en retsag føres for lukkede døre så har offerets nærmest da
> adgang til retsalen

Der er »ofres nærmeste« der reagerer med at myrde den frikendte, hvis
sag er blevet bedømt »for lukkede døre« af hensyn til det formodede
offer.

Jeg er ikke sikker på at offerets nærmeste har adgang til retssalen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 19-09-05 09:36

> [...]
> offer.
>
> Jeg er ikke sikker på at offerets nærmeste har adgang til retssalen.

jeg overværede som ægtefælle et retsmøde for lukkede døre i Juni måned.

Peter

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-09-05 09:53

> [...]
> adgang til retsalen

> Det er muligt, men det gør det ikke nødvendigvis rigtigt

Nej, men det var da et velargumenteret standpunkt.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-09-05 14:29

> [...]
> offerets nærmest da adgang til retsalen

> Det er muligt, men det gør det ikke nødvendigvis rigtigt

Næ, det er naturligvis ikke noget, der ikke kan modsiges.
Men man kan vel mene at lukkede døre betyder at
offentligheden ikke skál få kendskab til detaljerne, også
selvom mor eller far kan have fået adgang - det er jo trods
alt deres barn.

Men da børn sjældent afhøres i retssale, men alene via TV,
så kan man jo tolke alt i den retning man ønsker -og i det
omfang offentligheden IKKE får adgang til sagerne, vil man
jo altid kunne digte -og det er det, der af og til sker.

--
ahw

Fra : C.Overgaard

Dato : 19-09-05 10:49

> [...]
> says...
>
> Hey, hvis ungen er en psykopat så skal det naturligvis frem.

Hvis ungen er det, så kommer det frem under retsagen, hvis den anklagedes
repræsentation er deres opgave værdig. Det er forsvarets opgave at så tvivl
om offerets dømmekraft, så den anklagede kan gå fri, hvis disse argumenter
bliver lagt til grund for dommen.

Men sådanne udtalelser hører til under retssagen og ikke i medierne alt
imens at der pågår en undersøgelse.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : C.Overgaard

Dato : 19-09-05 10:46

> [...]
> udstiller han så et lille barn og fortæller dybt private og personlige
> oplysninger. Hvad blev der af tavshedspligten?

Jeg er faktisk rystet.

Det hører med til en retsag at forsvarens ret og pligt er at så tvivl om
offerets dømmesans. Ellers er han ganske simpelt ikke en ordentlig jurist.
Men mig bekendt er borgmesteren jo ikke på forsvarens hold. Han kan i værste
fald, såfremt at han ikke er på offerets side at være at betragte som et
neutralt vidne.

Hvorfor skal offeret nu tværtes af neutrale vidner?

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 19-09-05 11:20

"C" == C Overgaard <newsmail@carstenovergaard.dk> writes:

> [...]

> neutralt vidne.

> Hvorfor skal offeret nu tværtes af neutrale vidner?

Fordi vi har vænnet BT og Ekstrabladet til at vi køber flere af deres
aviser, hvis de anklager borgmesteren for at være den skyldige. I den
situation har han ikke så mange andre manøvremuligheder.

Det er naturligvis ikke noget der giver Holbækborgmesteren ret til at
udtale sig som han gør, men han er næppe at betragte som neutralt
vidne.

--
/Wegge
Min holdning til politik - <http://wiki.wegge.dk/Politik>