DF som regeringsparti?
Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-05 04:48

I dagens Kristeligt Dagblad kan man på:

bl.a. læse:

==

- Dansk Folkeparti er på vej til at overtage de radikales rolle som
tungen på vægtskålen. Og med Helle Thorning-Schmidts fornyelse af
Socialdemokraterne betragter jeg det bestemt som en mulighed, at Dansk
Folkeparti om nogle år bliver regeringsparti. Måske ikke ved næste valg
eller valget derefter. Men det tegner sig bestemt som en mulighed, siger
Johannes Andersen, samfundsforsker ved Aalborg Universitet.
Han peger samtidig på, at Dansk Folkeparti står stærkt i den politiske
kamp om velfærdssamfundet, der venter forude.

- Partiet har som støtteparti bevist, at det er mere end et
udlændingeparti. Samtidig har de dygtigt etableret sig som partiet for
de svage, hvor Socialdemokraterne mere fremstår som partiet for
middelklassen. Det kan give Dansk Folkeparti gode kort på hånden i
velfærdsdebatten, siger Johannes Andersen.

[Og Lars Bille:]

- Jeg ser det som en realistisk mulighed, men meget afhænger af, hvad
der sker med Socialdemokraterne. Hvis Helle Thorning-Schmidt kan vende
udviklingen og gøre partiet til landets største igen, er det ikke
sikkert, at der er behov for Dansk Folkeparti. Men det ved man aldrig,
og med de seneste 10 års succes i betragtning, må man sige, at Dansk
Folkeparti skal betragtes fuldt på linje med de andre store partier,
siger Lars Bille.

==

Ja, personligt tror jeg nu ikke at det sker på denne side af valget i
2008, og næppe heller på denne side af valget i 2011. Men helt at
udelukke at DFerne på et tidspunkt kan findes i en V-DF eller S-DF
regering, kan man ikke udelukke. R synes i øvrigt at isolere sig på
folketingets yderste højrefløj, dels i højreliberale politik der vil
sikre større ulighed i samfundet, dels i dets udlændingepolitik, der
reelt vil betyde en stærkere position til det religiøst-politiske system
islam, som er mere sort end Indre Mission nogensinde har været - ja, det
virker helt uforståeligt at kulturradikalismens bannerfører har bevæget
sig /så/ langt ud. Men det har måske noget at gøre med at hadet var
rettet mod kristendommen generelt og lutherdommen specifikt, og ikke mod
mere »eksotiske« religioner?
--
Per Erik Rønne

Fra : Dennis

Dato : 17-09-05 14:14

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig /så/ langt ud. Men det har måske noget at gøre med at hadet var
> rettet mod kristendommen generelt og lutherdommen specifikt, og ikke mod

"""Interresant vinkel ! Hvis partiet fortsætter med at spille deres kort
som de gør nu, er de i hvert fald godt på vej.
- Lad os håbe at det bli´r sådan."""""

Dennis