Fogh og imamerne
Fra : Knud Larsen

Dato : 16-09-05 18:43

Fogh har indbudt 22 muslimer til møde på Marienborg, en blanding af
organisationsfolk, politikere og imamer. Naser Khader har meldt afbud, og
han siger i "Information" at han ikke vil være med til at "legitimere dialog
med forstokkede imamer" "Jeg kan ikke se hvad jeg skal i den sammenhæng.
Naturligvis støtter jeg tanken om dialog, men de imamer, som er inviteret er
håbløse. Jeg har selv forsøgt dialog i flere år, men det er spild af tid at
høre på deres intolerante monologer".
Ved at invitere imamer til højbords med Anders Fogh giver man de religiøse
ledere en magtstatus, de kan bruge i egne kredse, vurderer han"

Også Salman Rushdie advarer om at det ikke nytter at tale med ikke
repræsentative folk fra de muslimske kredse.

Information:

"Rushdie raser også imod det officielle Storbritanniens omfavnelse af de
britiske muslimers »middelmådige og selvbestaltede« talsmænd.
»At nogen udstyrer sig med et fint brevhoved og kalder sig leder, gør ham
ikke til leder. Men leder - det bliver han, når man slår ham til ridder.«
Tydeligvis har Rushdie ikke glemt, at Sir Iqbal Sacranie, generalsekretær
for Det Britiske Muslimske Råd, i sin tid fandt »døden for nådig en straf«
for De sataniske vers' »ugudelige« forfatter.

(Vi burde måske udnævne imam Abu Laban til ridder af elefanten?)

Rusdie tager sig til skægget. »Pointen er ikke, at jeg personligt ikke
bryder mig om Sacranie. Jeg kunne sikkert godt undertvinge min modvilje mod
manden, hvis han var repræsentativ. Men jeg er overbevist om, at det store,
tavse flertal af britiske muslimer ikke føler sig repræsenteret af hans
slags - og endnu mindre da af ekstremisterne. Det er en skam, at dette
flertal tilsyneladende ikke er parat at til at skabe repræsentative
organer.«

Rushdie vedgår, at han føler »nostalgisk længsel efter 7o'erne og 8o'erne,
da minoritetsgrupper organiserede sig efter sekulære principper« og
bemærker: »Religiøse politikere har i gennem det seneste halvandet kapret de
muslimske minoriteter. Jeg tror, det er vigtigt, at de forstår at finde
tilbage til de sekulære traditioner. Så længe vi taler med de helt forkerte
mennesker, er det vanskeligt at se, hvordan vi skal få løst nogen som helst
problemer.«

"det seneste halvandet" ? hvad - årti?

Mon Fogh begår den dumhed Rushdie advarer imod?

Fra : Per Hagemann

Dato : 16-09-05 22:44

> [...]
> Ved at invitere imamer til højbords med Anders Fogh giver man de religiøse
> ledere en magtstatus, de kan bruge i egne kredse, vurderer han"

Formålet må være at samle dem med indflydelse på muhamedanermassen.
Naser Khader har ikke selv nogen påviselig opbakning i muhamedanerkredse, så
hvorfor blev han inviteret?

> [...]
> hans slags - og endnu mindre da af ekstremisterne. Det er en skam, at
> dette flertal tilsyneladende ikke er parat at til at skabe repræsentative

Det tavse flertal har heller intet at sige. Der er ikke megen tvivl om at
Islamisk Trossamfund med Abu Laban i spidsen er den mest repræsentative
muhamedanske leder i Danmark.

Det er håbløst at anvende danske begreber om repræsentivitet. Deres ledere,
imamerne, vælges ikke af flertal. Deres autoritet opstår ideelt som følge af
grundige Koran- og Hadit-studier, i realiteten måske oftere ved udpegelse
fra deres forgængere.

--
Sura 39:3 "Vi har visselig åbenbaret dig bogen med sandheden. Tilbed derfor
Allah, idet du er Ham alene i lydighed."

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 16-09-05 23:07

Knud Larsen wrote:

> Mon Fogh begår den dumhed Rushdie advarer imod?

Er der ikke snart kommunalvalg?

Fra : Knud Larsen

Dato : 17-09-05 00:02

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Er der ikke snart kommunalvalg?

Han er vist desværre blevet kritiseret for IKKE at indbyde de rabiate imamer
tidligere. Jeg tror ikke, der er meget at hente af stemmer fra deres
tilhængere, men måske tror han det selv, - det ved kun Gud.

Fra : morten sorensen

Dato : 17-09-05 07:00

Knud Larsen wrote:

> Han er vist desværre blevet kritiseret for IKKE at indbyde de rabiate imamer
> tidligere.

Det er nemlig en 'damned if you do; damned if you don't'

Dialog er jeg også altid gået ind for - men har i stigende grad oplevet
at nogle bare er udenfor pædagogisk rækkevidde - islamister, ung-jords
kreationister og lignende. Mna kan kun håbe på at de en dag får en
åbenbaring og indser hvor galt de var på den.

De bruger klart dialogen med mainstream som en slags legitimering af
deres organisation.

Nu kræver ytringsfriheden ikke at man skal lytte til hvad alle har at
sige, men blot at man ikke undertrykker deres ret. Det er dog
problematisk hvis staten eller 'det officielle samfund' ignorerer
organisationer man bare ikke er enig med.

Svær balancegang - men jeg tror det rigtige er at afbryde dialog, men
fortsat tillade organisationerne (HuT osv).

--

morten sorensen