Udstødning
Fra : Knud Larsen

Dato : 16-09-05 10:26

Hvis alle på overførselsindkomster kaldes "udstødte", så er det en myte at
der er flere af dem i Danmark end i andre vestlige lande.

Fra dagbladet Information:

"Den danske velfærdsmodel udstøder langt færre fra arbejdsmarkedet end den
nyliberale angelsaksiske model og den mere korporative velfærdsmodel i
Tyskland og Frankrig. Det viser en sammenligning af de jobløse i den
arbejdsdygtige alder, som chefen for OECD's beskæftigelseskontor, Raymond
Torres, har foretaget for Information.

Over 900.000 danskere i den arbejdsdygtige alder er på overførselsordninger,
viser de nyeste tal fra Danmarks Statistik, men selv om 24 procent i den
arbejdsdygtige alder således er udstødt fra arbejdsmarkedet, klarer Danmark
sig godt i europæisk sammenhæng.
»24 procent ikke-beskæftigede danskere er ikke ret meget i forhold til de
fleste andre europæiske lande, hvor tallene er meget højere,« siger Torres i
telefonen fra Paris, hvor de vestlige landes økonomiske
samarbejdsorganisation, OECD, har hovedsæde.

»I Den Europæiske Union er det i gennemsnit 35 procent af folk i den
arbejdsdygtige alder, der er uden beskæftigelse. Selv i USA er tallet 29
procent højere end i Danmark. Sammen med Sverige og Island er Danmark det
land i OECD-området, der relativt set har flest i arbejde.«

Jeg går ud fra at der mangler et komma i næstsidste sætning: Selv i USA er
tallet 29 procent, højere end i Danmark?

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-05 11:34

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> [...]

> Jeg går ud fra at der mangler et komma i næstsidste sætning: Selv i USA er
> tallet 29 procent, højere end i Danmark?

Ikke nødvendigvis. Er den 29% højere end den danske på 24% når man frem
til at den ligger på 36%. Slet ikke umuligt når man tænker på hvor
dårligt det offentlige understøtter tabere i USA; mange af de så 36%
lever så af nådsens brød fra familien, eller som hjemmegående husmødre.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin K

Dato : 16-09-05 12:08

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> [...]
> dårligt det offentlige understøtter tabere i USA; mange af de så 36%
> lever så af nådsens brød fra familien, eller som hjemmegående husmødre.

Jeg synes ikke det er rimeligt at karakterisere hjemmegående husmødre som
udstødte, da mange har valgt det selv. Og alt mulig respekt for det. Jeg
tror, mange børnefamiler fungerer bedre, hvis moderen i en periode er
hjemmegående eller kun arbejder på deltid. Familier med to karriereforældrer
kan hurtigt ende som et veritabelt stresshelvede.

--
Martin K

Progressiv

Fra : Knud Larsen

Dato : 16-09-05 16:55

> [...]
> dårligt det offentlige understøtter tabere i USA; mange af de så 36%
> lever så af nådsens brød fra familien, eller som hjemmegående husmødre.

Det ville da være en tåbelig måde at præsentere det på, først to procenter,
så en procent af en procent, og *hvis* den var så høj i USA, havde man ikke
skrevet "selv i USA". Men jeg bemærker, der er flere og flere fejl i aviser,
i dag manglede et betydende ord i en artikel i Information, - den alle steds
nærværende travlhed, går jeg ud fra.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-05 17:07

> [...]

> i dag manglede et betydende ord i en artikel i Information, - den alle steds

Ordet »procent« har én og kun én betydning. Det er dog ikke ualmindeligt
at folk, herunder journalister, skriver »procent« når de mener
»procentpoint«. Det gør mange artikler dobbelttydige.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 16-09-05 17:51

> Ordet »procent« har én og kun én betydning. Det er dog ikke ualmindeligt
> at folk, herunder journalister, skriver »procent« når de mener
> »procentpoint«. Det gør mange artikler dobbelttydige.

Det er rigtigt, men man forventer dog ikke - går jeg ud fra - at folk skal
sidde og regne på 29% af 24%.

Iøvrigt, mens jeg husker det, så er andelen af folk under fattigdomsgrænsen
i Danmark 9,2%, i USA 12,7% og i UK omkring 20%, - vi kan også her i EU.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 16-09-05 23:20

Knud Larsen wrote:

> Iøvrigt, mens jeg husker det, så er andelen af folk under
> fattigdomsgrænsen i Danmark 9,2%,

Har vi fået den fattigdomsgrænse, som fornylig blev efterlyst?

> i USA 12,7% og i UK omkring 20%, -
> vi kan også her i EU.

Regnes der ud fra det samme fattigdomsbegreb?

Fra : Knud Larsen

Dato : 16-09-05 23:45

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Har vi fået den fattigdomsgrænse, som fornylig blev efterlyst?

> Regnes der ud fra det samme fattigdomsbegreb?

Det skulle det gøre, - 50% under medianindkomsten.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 17-09-05 01:20

Knud Larsen wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Det skulle det gøre, - 50% under medianindkomsten.

Den metode er ikke god. En fattigdomsgrænse skal handle om decideret
fattigdom. Med ovenstående metode vil de "fattige" danskeres indkomst og
adgang til gratis offentlige ydelser og disses kvalitet hurtigt placere
dem som stenrige i de fleste andre lande i verden - også medregnet
forskel i leveomkostninger.

Fra : jodem

Dato : 17-09-05 08:24

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> adgang til gratis offentlige ydelser og disses kvalitet hurtigt placere
> dem som stenrige i de fleste andre lande i verden - også medregnet

Iflg finansministeriet var dette tal i 2002 på 4,2%, og der er et tal, der ,
som visse af dine andre "facts", er helt uegnet til sammenligninger.

Fra : Knud Larsen

Dato : 17-09-05 11:29

"jodem" <jodem@nypost.dk> wrote in message

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Iflg finansministeriet var dette tal i 2002 på 4,2%, og der er et tal, der
> , som visse af dine andre "facts", er helt uegnet til sammenligninger.

Så, så, hr Sure Opstød, det er altså tal, man netop bruger for at kunne
sammenligne. Jeg har set dem andre steder, men så dem sidst i Ejvind Larsens
klumme i dagbladet Information, men han, og bladet, - er vel også nogle
mærkelige "figurer", som har misforstået det hele. Selvfølgelig er det
vanskeligt at sammenligne direkte, det ved jo enhver, men hvis man ikke skal
gennem en hel afhandling, så kan tallene bruges som et fingerpeg.

Kan man iflg dig sammenligne forskellige landes BNP, der er jo forskellige
måder at opgøre det på?

Fra : jodem

Dato : 17-09-05 12:36

> [...]
> det vanskeligt at sammenligne direkte, det ved jo enhver, men hvis man
> ikke skal gennem en hel afhandling, så kan tallene bruges som et

I så fald er Danmark det land efter Finland blandt OECD-landene, der har
færrest i lavindkomstgrupperne. Men jeg medgir at tallet under den
borgerlige regering har været stigende. (Ligesom jeg medgir, at der nok ikke
er brug for maskingeværreder på danske hustage af den grund, lige med det
samme .

Fra : Knud Larsen

Dato : 17-09-05 13:48

> [...]
> ikke er brug for maskingeværreder på danske hustage af den grund, lige med

Så hvad er det for "facts", som ikke er fakta? og hvorfor er de uegnede til
sammenligning?

"Under fattigdomsgrænsen

Tabellen nedenfor illustrerer hvor stor en del af befolkningen der lever
under fattigdomsgrænsen (tallene er taget fra HPI -2 indexet i Human
Development Report 2001 side 152).

Andel af befolkningen som lever under fattigdomsgrænsen

Sverige
1 6,8%

Norge
2 7,5%

Holland
3 8,5%

Finland
4 8.8%

Danmark
5 9,1%

Tyskland
6 10,5%

Luxembourg
7 10,7%

Frankrig
8 11,1%

Japan
9 11,2%

Spanien
10 11,5%

Gode gud, de sammenligner tallene, skal du ikke maile dem, om at de er helt
gal på den?

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-05 14:09

> [...]

> 4 8.8%
>
> Danmark
> 5 9,1%
>
> Tyskland
> 6 10,5%
>
> Luxembourg
> 7 10,7%
>
> Frankrig
> 8 11,1%
>

> Japan
> 9 11,2%
>
> Spanien
> 10 11,5%
>

> Gode gud, de sammenligner tallene, skal du ikke maile dem, om at de er helt

Måske skulle vi lige til sammenligning se tallene for lande som Indien,
Sydafrika og Zimbabwe. Og husk så lige på at »fattig« her er defineret
som en [brutto?]indtægt på 50% under MEDIANindtægten. Så enkelte
hovedrige billionærer vil altså tælle uendeligt lidt med.
--
Per Erik Rønne

Fra : jodem

Dato : 17-09-05 19:31

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> som en [brutto?]indtægt på 50% under MEDIANindtægten. Så enkelte
> hovedrige billionærer vil altså tælle uendeligt lidt med.

Det viser jo, at sammenligninger er noget fusk. Vælger vi at se på de 50%
der ligger under DISPONIBEL medianindtægt, er Danmark på 2.pladsen, og
samtidig får lavtlønsgrupperne en masse service for den skak som fragå i de
disponible beløb.

Fra : jodem

Dato : 17-09-05 14:13

> [...]
> ligger de?

Gode gud, de sammenligner tallene, skal du ikke maile dem, om at de er helt

Nej, men jeg kunne godt have lyst til at spørge nærmere hos Ejvind Larsen,
hva' faen der er for tal, han propper i Hørmeren.

Fra : Knud Larsen

Dato : 17-09-05 15:22

> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Ja, USA ligger efter det indeks i år 2000 på en 27. plads med 17%, - Canada
ligger til sammenligning på en 24. plads med 12,8%, og med UK ved jeg ikke.
Det er baseret på de 50% af medianindkomsten.

?

> Nej, men jeg kunne godt have lyst til at spørge nærmere hos Ejvind Larsen,
> hva' faen der er for tal, han propper i Hørmeren.

De 12,7% for USA, er fra den officielle poverty line, hvor Census bureauet
vurderer hvad en basisindkomst er på, - i 2005 ca 19.000$ for en familie med
to børn.

De 20% for UK stammer nok fra en artikel i Børsen:

"London, torsdag, 2005-09-15 03:29
Over 12 millioner briter lever i fattigdom, viser ny rapport. Især voksne
uden børn er i risikogruppen.

Omkring 20 procent af briterne lever under fattigdomsgrænsen, og især
barnløse voksne i den arbejdsdygtige alder er sårbare. Det viser en rapport
fra den velgørende organisation Elizabeth Finn Care.

- Et rystende tal på 20 procent eller 12,5 mio. briter heraf 8,8 mio. voksne
lever under fattigdomsgrænsen i det, der er verdens fjerdestørste økonomi,
siger organisationens præsident, Jonathan Welfare før offentliggørelsen
torsdag.

Ifølge rapporten lever 3,9 mio. voksne singler uden ansvar for børn i
fattigdom, og den gruppe er siden 1996-97 vokset med over 300.000.

- Med et voksende antal mennesker, der bor alene, er antallet af individer,
der risikerer at ramme i fattigdomsfælden, faktisk stigende. De forbliver
usynlige, fordi mange kommer fra baggrunde, hvor vi ikke forventer
fattigdom, og de beder ikke om hjælp, siger han.

/ritzau/ "

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-05 16:07

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> De 20% for UK stammer nok fra en artikel i Børsen:

Når de kommer fra forskellige kilder, bør du nok være lidt forsigtig med
tallene. De /kan/ være beregnet på forskellig måde.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-09-05 09:19

> Når de kommer fra forskellige kilder, bør du nok være lidt forsigtig med
> tallene. De /kan/ være beregnet på forskellig måde.

Helt sikkert mht UK, men for de andre lande har vi beregningsgrundlaget. Det
giver jo kun en idé om hvor lige samfund er mht disponibel indkomst, ikke
meget andet.

Som sagt så jeg lige tallene hos Ejvind Larsen, som har kommenteret sådanne
emner i 50 år, - jeg regnede med, at de derfor var relevante.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-05 09:47

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Helt sikkert mht UK, men for de andre lande har vi beregningsgrundlaget.

Og jeg vil altså stadig gerne have tilsvarende tal for Indien, Sydafrika
og Zimbabwe.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-09-05 10:42

> Og jeg vil altså stadig gerne have tilsvarende tal for Indien, Sydafrika
> og Zimbabwe.

I udviklingslandene bruger man kun absolutte værdier for mindsteindkomst:
en, to eller evt tre dollars om dagen, - der er for få med en lønindkomst,
til at man kan bruge modellen med medianindkomst.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-05 12:09

> [...]

> en, to eller evt tre dollars om dagen, - der er for få med en lønindkomst,
> til at man kan bruge modellen med medianindkomst.

Men man kan altså omregne værdien af familiernes arbejde, og dermed få
nogle tal at arbejde med.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-09-05 19:37

> Men man kan altså omregne værdien af familiernes arbejde, og dermed få
> nogle tal at arbejde med.

Dem kan man sikkert ikke bruge til noget. Man har fx BNP-tal og BNP pr
indbygger, og ofte arbejdsløshedstal, - tit noget med 50 - 80 pct af
arbejdsstyrken.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-05 05:48

> [...]

> Dem kan man sikkert ikke bruge til noget. Man har fx BNP-tal og BNP pr
> indbygger, og ofte arbejdsløshedstal, - tit noget med 50 - 80 pct af

Naturligvis kan man bruge det til noget, og naturligvis tæller
familiernes arbejde for dem selv med i beregningerne.

Det giver så som regel nogle indkomstforskelle mellem landene, som
virker langt mindre drastiske end hvad man ellers ser.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-09-05 09:59

> [...]
>
> Det giver så som regel nogle indkomstforskelle mellem landene, som
> virker langt mindre drastiske end hvad man ellers ser.

Sådan noget *har* man også regnet på, spørgsmålet var, om man kan bruge den
med medianindkomsten i lande hvor over halvdelen ikke har lønarbejde.

Iøvrigt bruger man åbenbart at regne på antallet af mennesker, som lever for
under enten 1, 2, 4, eller 11 dollars, og sammenligner på basis af det mest
relevante tal.

Fra : Knud Larsen

Dato : 17-09-05 17:30

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> "jodem" <jodem@nypost.dk> wrote in message

Så kan man lige tilføje at EU naturligvis har to fattigdomsgrænser 60% og
50% under medianindkomsten, og iflg nyhederne ligger Tyskland på 13% under,
når vi bruger 60% grænsen.

Fra : jodem

Dato : 17-09-05 18:47

> [...]
>

> Så kan man lige tilføje at EU naturligvis har to fattigdomsgrænser 60% og
> 50% under medianindkomsten, og iflg nyhederne ligger Tyskland på 13%

Pas nu på med at sammenligne det med nogetsom helst som har indgået i
tråden. Der er enorm forskel og man vælger 60 % af medianen eller 50 %. Fx
mere end fordobles %-delen for DK's vedkommende.

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-09-05 09:22

> [...]
> tråden. Der er enorm forskel og man vælger 60 % af medianen eller 50 %. Fx
> mere end fordobles %-delen for DK's vedkommende.

Ja, det er nok typisk for EU, at gøre tingene så komplicerede som muligt.
Jeg sammenligner jo heller ikke 60% tallet med 50% tallene, - men hvor
ligger DK så med 60% tal?

Fra : jodem

Dato : 18-09-05 11:28

> [...]
>
> Ja, det er nok typisk for EU, at gøre tingene så komplicerede som muligt.
> Jeg sammenligner jo heller ikke 60% tallet med 50% tallene, - men hvor

<50%
2. DK = 4,25 % af befolkningen 2. plads i OECD
13. UK = ca. 13 %
15. USA = ca. 17%

<60%
4. DK = 8,9 %
13. UK= ca. 20 %
15. USA = ca. 24 %

Bemærk at beregningerne er foretaget på grundlag af den DISPONIBLE indkomst,
hvilker er et bedre mål end bruttoindkomsten, da det jo handler om, hvor
lidt/meget, man har at gøre godt med. Hertil kommer så den offentlige
service, man får for sin skat.

Medianindkomsten er stadig et dårligt internationalt sammenligningsmål,
fordi den først og fremmest siger noget om den indbyrdes fordeling i de
enkelte lande, men ikke noget om købekraften i de pågældende lande, eller
hvor stort rådighedsbeløbene er for de udskilte grupper. At man ikke har
meget at gøre godt med, hvis man tilhører det sidste kvartil, er givet, men
hvor meget man er på røven, er uklart.

www.fm.dk/1024/visPublikation.asp?artikelID=6654

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-09-05 19:54

> [...]
>
> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> <50%
> 2. DK = 4,25 % af befolkningen 2. plads i OECD

Mærkeligt at HumanDevelopment Report har samme tal for UK og USA, men 9,2%
for Danmark.

> [...]
> meget at gøre godt med, hvis man tilhører det sidste kvartil, er givet,
> men hvor meget man er på røven, er uklart.

I HDR står der 50% of median income, 50% of the median adjusted disposable
household income. See PPP (purchasing power parity).

Så den ER åbenbart justeret i forhold til købekraften. Hvor meget man "er på
røven" kommer jo altid an på alle mulige specielle forhold, fx hvor i landet
man bor, - man *kan* ikke få det hele med, men noget er vel bedre end
ingenting.

Fra : Knud Larsen

Dato : 17-09-05 08:20

> [...]
> adgang til gratis offentlige ydelser og disses kvalitet hurtigt placere
> dem som stenrige i de fleste andre lande i verden - også medregnet

Der ER ingen rigtig god sammenlignelig grænse, - fx så jeg at 35% af de -
fattige - sorte i New Orleans ikke havde bil, og det er jo slemt, men det er
jo nok ikke almindeligt, at fx en fattig englænder har bil, der er store
forskelle fra land til land. Fattigdom er iøvrigt altid relativ, det er
derfor man har valgt dette kriterie med 50% under medianen. Her i DK er man
fattig, når man ikke har råd til at sende sine børn "til spejder" eller til
at invitere klassekammerater til fødselsdagsfest, men man sulter jo ikke.

Der er også problemer med de absolutte grænser, her taler man jo i FN om
folk der lever for under én dollar om dagen, - men som en kommentator skrev,
så lever man et bedre liv i blikbyen udenfor Bangkok for én dollar om dagen,
end man gør i den kaotiske og voldelige ditto i Lagos for tre dollars om
dagen.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-05 08:56

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> Her i DK er man fattig, når man ikke har råd til at sende sine børn "til
> spejder"

Hvem skulle dog ikke have råd til at sende sine børn til spejder? Så
dyrt er det da vel heller ikke.

Men det ville måske nok være passende om kommunernes gratis tilbud til
børn i sommerferien også kom til at gælde det frivillige arbejde, som
spejder og sportsklubber.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 20-09-05 14:32

Knud Larsen wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Der ER ingen rigtig god sammenlignelig grænse,

Jo. Man kan vurdere ud fra føde, husly, uddannelsesmuligheder og adgang
til sundhedsvæsen.