Dansk økonomi i verdensklasse
Fra : Jesper

Dato : 15-09-05 15:12

http://erhvervsbladet.dk/nyhedsservice/npShowArticle.asp?strArtID=144813

Det må jo regeringens skyld!

Fra : Sirannon

Dato : 15-09-05 15:13

news:1h2xuai.117kncp137al4zN%spambuster@users.toughguy.net...
> http://erhvervsbladet.dk/nyhedsservice/npShowArticle.asp?strArtID=144813
>
> Det må jo regeringens skyld!

Eller en lang række af regeringer.....

Fra : Tim

Dato : 15-09-05 15:17

"Sirannon" <runeaa*nospam*@socsci.aau.dk> wrote in message
news:4329809b$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> news:1h2xuai.117kncp137al4zN%spambuster@users.toughguy.net...
>> http://erhvervsbladet.dk/nyhedsservice/npShowArticle.asp?strArtID=144813
>>
>> Det må jo regeringens skyld!
>>

> Eller en lang række af regeringer.....

Nok ikke ligefrem Anker Jørgensens vel? ... så rækken er vel ikke helt så
lang endda.

Tim

Fra : jodem

Dato : 15-09-05 15:20

"Sirannon" <runeaa*nospam*@socsci.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Eller en lang række af regeringer.....

Jeg tror, vi overvurderer dem. Der er så mange faktorer, at det er umuligt
at have styr på dem alle sammen, og vi derfor i stedet må kalde det for
held.

Et held, at hverken politikere, fagbevægelse eller arbejdsgivere har fået
ødelagt nogen af de konjunkturer, der har været så fordelagtige for landet.

Fra : Sirannon

Dato : 15-09-05 15:28

"jodem" <jodem@nypost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Et held, at hverken politikere, fagbevægelse eller arbejdsgivere har fået
> ødelagt nogen af de konjunkturer, der har været så fordelagtige for

Bægeret halvt tomt/fuldt? Jeg tror en af dansk økonomis fordele er den
stabilitet, som skiftende regeringer har sørget for med finanspolitiken. Men
jeg er enig i din vurdering af overskueligheden og muligheden for at have
styr på det hele.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 15-09-05 15:18

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message
> http://erhvervsbladet.dk/nyhedsservice/npShowArticle.asp?strArtID=144813
>
> Det må jo regeringens skyld!

jamen det er det da også

Peter

Fra : Rune

Dato : 15-09-05 15:19

> jamen det er det da også

Nix. Det er de danske borgeres skyld.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 15-09-05 15:36

"Rune" <rune@test.test> wrote in message

> Nix. Det er de danske borgeres skyld.

Nej de danske borgere er dem der skal betale prisen for det store overskud -
jo svagere jo mere skal man betale

PEter

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 15-09-05 22:13

"Peter K. Nielsen" skrev i en meddelelse

> Nej de danske borgere er dem der skal betale prisen for det store
overskud -
> jo svagere jo mere skal man betale

De danske borgere har gennem mange generationer oparbejdet det gode
samfund vi har i dag.

ruth

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 15-09-05 22:47

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote in message

> overskud -
>

> De danske borgere har gennem mange generationer oparbejdet det gode
> samfund vi har i dag.

Enig. minpointe var såmænd bare at det flotte overskud er betalt af de
svageste i det her samfund

Peter

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 15-09-05 23:10

> Enig. minpointe var såmænd bare at det flotte overskud er betalt af de
> svageste i det her samfund

Tjah, det er vist nok rigtigt. Og det er mærkeligt, at netop dét kan
lade sig gøre.

ruth

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 15-09-05 23:51

> Tjah, det er vist nok rigtigt. Og det er mærkeligt, at netop dét kan
> lade sig gøre.

Det kan lade sig gøre fordi min generation har opdraget deres børn til KUN
attænke på sig selv

PEter

Fra : jodem

Dato : 16-09-05 08:37

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> "Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote in message

> Det kan lade sig gøre fordi min generation har opdraget deres børn til KUN
> attænke på sig selv
>
> PEter

For mig er der ingen tvivl om at det var socialdemokraterne, som grundlagde
velfærdsstaten, den er så videreført af alle partier i det danske folketing,
men hvem der skaber rigdommen er jo en evig diskussion, og jeg er kommet til
at tænke på, at man ikke både kan fralægge sig ansvaret for arbejdsløshed og
for udstødning fra arbejdsmarkedet og så hævde, at man hører til den gruppe,
der skaber samfundsmæssige velstand, og det gælder i virkeligheden begge
parter.

Det ansvar kniber det imidlertid at få placeret. Lønmodtageren eller den der
pt. er på overførselsindkomst pga ledighed kunne ikke drømme om, at det var
hans eller hendes ansvar at skabe sin egen arbejdsplads, og den såkaldte
arbejdsgivers primære og legitime motiv er jo ikke at skaffe arbejdspladser,
men at tjene penge.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 18-09-05 05:57

"jodem" <jodem@nypost.dk> wrote in message

> For mig er der ingen tvivl om at det var socialdemokraterne, som
> grundlagde velfærdsstaten.

Skal vi ikke sige de grundlagde det høje offentlige forbrug vi har i
Danmark, de andre lande har jo også en velfærdsstat.

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-09-05 12:29

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message

> "jodem" <jodem@nypost.dk> wrote in message

> Skal vi ikke sige de grundlagde det høje offentlige forbrug vi har i
> Danmark, de andre lande har jo også en velfærdsstat.

overhovedet ikke på vores niveau

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 18-09-05 14:07

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> overhovedet ikke på vores niveau

Vor herre bevares !

Endnu en af disse danskere der tror vi er bedre til al ting.

Hvordan synes du det går med folkeskolen til eksempel ?

Sygehusene ?

Bane Danmark ?

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 18-09-05 14:18

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> Vor herre bevares !
>
> Endnu en af disse danskere der tror vi er bedre til al ting.
> Hvordan synes du det går med folkeskolen til eksempel ?

De fleste folkeskoler fungerer udmærket, din fejl er at du lytter kun med
når det går galt.
Har selv siddet i skolebestyrelse i 12 år for mine to børn.

> Sygehusene ?

Langt de fleste kunder er tilfredse - igen, du tror at beretninger om fejl
og ventetider er den hele sandhed.

> Bane Danmark ?

Et forfejlet forsøg på at udlicitere/opsplitte
statsvirksomheder/privatisere - liberalisme når det går galt. I gamle var
infrastrukturejeren den samme som brugeren af infrastrukturen - det gav
sammenhæng og ingen tvivl om ansvar.

Bedre til alting? - nej men bedre end Cepos vil have os til at tro.

JS

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 18-09-05 15:16

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> De fleste folkeskoler fungerer udmærket, din fejl er at du lytter kun med
> når det går galt.
> Har selv siddet i skolebestyrelse i 12 år for mine to børn.

Jeg jeg undersøger sagen og udtaler mig på den baggrund. E.g. læser PISA
rapporten og efterfølgende undersøgelser, følger debatten i medierne.

> Langt de fleste kunder er tilfredse - igen, du tror at beretninger om fejl
> og ventetider er den hele sandhed.

Hvis jeg blev spurgt om jeg var tilfreds med behandlingen, ville jeg nok
svare ja, ellers fik jeg nok svært ved at møde op hos lægen næste gang. Det
duer ikke at spørge patienten om man er tilfreds, man må måle på ventetider,
mortalitet mm.

> [...]
> statsvirksomheder/privatisere - liberalisme når det går galt. I gamle var
> infrastrukturejeren den samme som brugeren af infrastrukturen - det gav

DSB har altid fungeret ad helvede til, lad os endelig få det solgt og få en
kompetent ledelse ind.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 18-09-05 16:18

> "John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> Jeg jeg undersøger sagen og udtaler mig på den baggrund. E.g. læser PISA
> rapporten og efterfølgende undersøgelser, følger debatten i medierne.

Investorer og udenlandske arbejdsgivere roser danske unge for deres
kreativitet, det kan være at den er mere værd i en omskiftelig verden end en
amrginalt nedsat evne til udenadslæren og retskrivning.

> [...]
> svare ja, ellers fik jeg nok svært ved at møde op hos lægen næste gang.
> Det duer ikke at spørge patienten om man er tilfreds, man må måle på

Jeg mener at at patientens mening tæller.

> DSB har altid fungeret ad helvede til, lad os endelig få det solgt og få
> en kompetent ledelse ind.

Hjælper ikke hvis ansvaret fordeles over endnu flere aktieselskaber (med
begrænset ansvar)

JS

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 18-09-05 16:32

> Investorer og udenlandske arbejdsgivere roser danske unge for deres
> kreativitet, det kan være at den er mere værd i en omskiftelig verden end
> en amrginalt nedsat evne til udenadslæren og retskrivning.

Hvor finder du det ?

> Jeg mener at at patientens mening tæller.

Det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om.

> Hjælper ikke hvis ansvaret fordeles over endnu flere aktieselskaber (med
> begrænset ansvar)

Nå.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 18-09-05 20:38

Hello, Thorkild!
You wrote on Sun, 18 Sep 2005 17:31:44 +0200:

TP> "John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message
??>>
> [...]
??>> kreativitet, det kan være at den er mere værd i en omskiftelig verden
??>> end en amrginalt nedsat evne til udenadslæren og retskrivning.

Hvorfor tror du udenlandske firmaer investerer her - skattepolitikken?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 19-09-05 02:49

> [...]
> ??>>
>
> Hvorfor tror du udenlandske firmaer investerer her - skattepolitikken?

Nu er det jo et spørgsmål om de virkelig gør det, men jeg vil tro et
velfungerende arbejdsmarked er en af årsagerne.

Men hvor har du fra at man investerer i Danmark fordi de unge er kreative ?
Danske firmaer sender i stigende grad deres udvikling til udlandet. Novo,
Scherning, Ferring...

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 19-09-05 08:09

> "John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> Nu er det jo et spørgsmål om de virkelig gør det, men jeg vil tro et
> velfungerende arbejdsmarked er en af årsagerne.

Okay - har du overvejet om en af grundene til at vores arbejdsmarked er så
velfungerende skyldes at de offentlige f. eks sørger for et tætmasket
sikkerhedsnet???

> Men hvor har du fra at man investerer i Danmark fordi de unge er kreative
> ? Danske firmaer sender i stigende grad deres udvikling til udlandet.
> Novo, Scherning, Ferring...

Danske firmaer har siden tidernes morgen investeret i udlandet

Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-05 08:56

> Danske firmaer har siden tidernes morgen investeret i udlandet

Og en del trækkes så hjem igen, fordi den danske arbejdskraft er mere
effektiv. Senest i dag:

http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3269238/
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 19-09-05 09:39

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Og en del trækkes så hjem igen, fordi den danske arbejdskraft er mere
> effektiv. Senest i dag:
>
> http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3269238/

Ja og den tendens påvise jeg for længe siden i forbindelse med en diskussion
med den gode "pleth" Han forsvadt desværre meget belejleligt, da det viste
sig i pressen at jeg havde ret omkring forholdene i Tyskland, og siden har
vi ikke set ham (ikke under det navn i hvert tilfælde) - tilgengæld er
Thorkild så kommet tilbage - han manglede nemlig den gang, men sådan er der
jo så meget

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 20-09-05 03:48

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Og en del trækkes så hjem igen, fordi den danske arbejdskraft er mere
> effektiv. Senest i dag:
>
> http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3269238/

Skal vi ikke bare konstatere der er nettoflugt af produktionsjobs (fint),
men nettoflugt af viden er negativt for Danmark.

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 20-09-05 09:59

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Skal vi ikke bare konstatere der er nettoflugt af produktionsjobs (fint),
> men nettoflugt af viden er negativt for Danmark.

har du hørt om "lemmingeffekten"???

har du hørt om faktaresistens, der gør at man ikke vil indrømme at man har
dummet sig??

For nyllig var der en artikkel i CEPOS avisen (også kaldet JP) hvor man
havde opgjort at over halvdelen af de virksomheder der udflyttede slet ikke
tjente penge på udflytningen, og når det står i DEN avis så må det være
ganske vist

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-09-05 06:29

> [...]
> havde opgjort at over halvdelen af de virksomheder der udflyttede slet
> ikke tjente penge på udflytningen, og når det står i DEN avis så må det

Jeg har ikke dummet mig Peter, det er mig der kommer med argumenterne og du
kværulerer bare, som her.

Har du noget at byde på ?

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-09-05 08:32

> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> Jeg har ikke dummet mig Peter,

Denne gang var det nu ikke dig jeg hentydede til.

det er mig der kommer med argumenterne og du
> kværulerer bare, som her.

man må sige at du i så fald er ekspert i at gemme dine argumenter

> Har du noget at byde på ?

masser, men det er jo svært når meddebattøren ikke vil debatten, men bare
ævler løs med pseudoargumenter som "dynamiske effekter" og lignende vrøvl

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-09-05 09:19

> masser, men det er jo svært når meddebattøren ikke vil debatten, men bare
> ævler løs med pseudoargumenter som "dynamiske effekter" og lignende vrøvl

Den lader vi lige stå.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 22-09-05 09:29

> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> Den lader vi lige stå.

Ja, det er jo nemmere end at svare, helst med holdbare argumenter.

--
Allan Riise

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-09-05 09:40

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> Ja, det er jo nemmere end at svare, helst med holdbare argumenter.

De standhaftige planøkonomer har ikke erkendt samfundskagen vokser i et
kapitalistisk samfund.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 22-09-05 09:46

> De standhaftige planøkonomer har ikke erkendt samfundskagen vokser i et
> kapitalistisk samfund.

Og hvad hjælper det at kagen vokser, hvis der er nogen der til stadighed kun
kan få et ½ stykke, mens andre tager 4 stykker.

--
Allan Riise

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-09-05 11:25

> Og hvad hjælper det at kagen vokser, hvis der er nogen der til stadighed
> kun kan få et ½ stykke, mens andre tager 4 stykker.

Jamen de fattigste bliver da også rigere. Vi har ganske vist besluttet der
skal være loft over nas, ikke mindst for udefra kommende, men generelt
bliver de fattige rigere.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 22-09-05 11:44

> [...]
>
> Jamen de fattigste bliver da også rigere. Vi har ganske vist besluttet der
> skal være loft over nas, ikke mindst for udefra kommende, men generelt

Sludder, de der tjener over 500.000 har fået godt 65.000 mere om året,
hvorimod de fattigste er faldet 3.600. pr. år.

--
Allan Riise

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-09-05 18:13

> [...]
>
> Sludder, de der tjener over 500.000 har fået godt 65.000 mere om året,
> hvorimod de fattigste er faldet 3.600. pr. år.

Jamen det regnestykke må du da gerne komme med.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 22-09-05 19:59

Det kan du finde via www.dr.dk

--
Allan Riise

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-09-05 20:01

> Det kan du finde via www.dr.dk

Fandt desværre ikke noget fornuftigt.
Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-09-05 12:11

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message

> De standhaftige planøkonomer har ikke erkendt samfundskagen vokser i et
> kapitalistisk samfund.

jo da - det er der ingen tvivl om. Problemet er bare at din slags ikke vil
dele kagen med de allersvageste

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-09-05 18:14

> jo da - det er der ingen tvivl om. Problemet er bare at din slags ikke vil
> dele kagen med de allersvageste

Tværtimod, jeg vil bidrage op til 50 %, derudover er det nas.

Peter, du er en nasserøv.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 22-09-05 18:34

> Tværtimod, jeg vil bidrage op til 50 %, derudover er det nas.
>
> Peter, du er en nasserøv.
>

> Thorkild

Så har vi Superthorkild igen: Æb bæh buhh, det er han bedst til!

JS

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-09-05 23:33

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message

> Tværtimod, jeg vil bidrage op til 50 %, derudover er det nas.
>
> Peter, du er en nasserøv.

Og igen udtaler du dig gladeligt om noget du ikke aner en klap om, men til
din oplysning kan jeg da fortælle at jeg (med glæde) betaler over 50% i
skat.

Peter

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-09-05 23:33

> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en
> meddelelse news:4332e662$0$49022$14726298@news.sunsite.dk...

> Så har vi Superthorkild igen: Æb bæh buhh, det er han bedst til!

Nej ikke bedtst til, men det eneste han kan -ud over at rage til sig på de
svagestes bekostning

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 23-09-05 02:02

> [...]
> din oplysning kan jeg da fortælle at jeg (med glæde) betaler over 50% i

Så du mener det er nødvendigt med 700 Mia. for at hjælpe "de svageste" ?

Hver gang der advokeres for lavere skatter får vi jammerviolinen om de
svageste. Hvis man vil hjælpe de svageste må det være rigeligt at yde
halvdelen af de værdier man skaber.

Alt andet er nas.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 23-09-05 09:18

> [...]
>
> "John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> Nej ikke bedtst til, men det eneste han kan -ud over at rage til sig på de

Det med at han rager til sig (tjener mange penge) er en af hans selvhævdende
påstande, jeg tvivler stærkt på at han er hvad han udgiver sig for, en mand
af hans, påståede, kaliber bruger ikke timer på NG hver dag. Han er selv en
efterlønner, pensionist, SU-modtager, som de fleste af dem, der er her i
gruppen.
(Hovsa var det et tabu?)

JS

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 23-09-05 09:43

> Så du mener det er nødvendigt med 700 Mia. for at hjælpe "de svageste" ?

hvad taler du om??

> Hver gang der advokeres for lavere skatter får vi jammerviolinen om de
> svageste. Hvis man vil hjælpe de svageste må det være rigeligt at yde
> halvdelen af de værdier man skaber.

jeg synes det må være rimeligt at yde det der skal til

> Alt andet er nas.

nej det er egoisme af værste skuffe, og usmageligt, ikke at ville dele af
sin overflod med dem der intet har.

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-09-05 03:40

> [...]

> dag. Han er selv en efterlønner, pensionist, SU-modtager, som de fleste af

Næ, jeg er såmænd en simpel selvstændig der rammes af kriser som alle andre,
på et normalt år tjener jeg godt, små 2 mio.

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-09-05 14:58

> "John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> Næ, jeg er såmænd en simpel selvstændig der rammes af kriser som alle
> andre, på et normalt år tjener jeg godt, små 2 mio.

så er det da gået noget tilbage for dig, siden du fortlate hvor meget du
betaler i Skat,. (eller også har du en elendig revisor

Peter

Fra : Egon Stich

Dato : 27-09-05 17:47

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message

Hvordan fanden overlever du på det?
Har du overvejet, at blive reklamefotograf?
Så behøvede du ikke at dyrke din misundelse, men kunne selv leve et værdigt
liv...

MVH
Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 20-09-05 03:46

> [...]

> Okay - har du overvejet om en af grundene til at vores arbejdsmarked er så
> velfungerende skyldes at de offentlige f. eks sørger for et tætmasket

Er du sød lige at vise hvor jeg er imod høj arbejdsløshedskompensation i
starten af arbejdsløshed ?

Og så skyldes fleksibiliteten og det velfungerende arbejdsmarked vel primært
at det offentlige har blandet sig udenom.

> Danske firmaer har siden tidernes morgen investeret i udlandet

Kan du ikke lige redegøre for det, specielt sammenhængen med
betalingsbalancen ville være rar at se.

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 20-09-05 10:01

> [...]
>
> Og så skyldes fleksibiliteten og det velfungerende arbejdsmarked vel
> primært at det offentlige har blandet sig udenom.

Enig, men din udtalelse vækker alligevel undren. Vil det sige at du godt kan
se det fornuftige i en stærk fagbevægelse??

> Kan du ikke lige redegøre for det, specielt sammenhængen med
> betalingsbalancen ville være rar at se.

Vil du da benægte min påstand???

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-09-05 06:32

> Enig, men din udtalelse vækker alligevel undren. Vil det sige at du godt
> kan se det fornuftige i en stærk fagbevægelse??

Jeg kan se fornuften i en selvskabt balance, men den er på nogle områder
forældet og arbejderne bør flytte sig.

> Vil du da benægte min påstand???

Jeg vil i hvert fald benægte der er positiv balance mellem udlandets
investeringer i Danmark og Danmarks investeringer i udlandet, efter 28 års
underskud på betalingsbalancen.

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-09-05 08:35

> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> Jeg kan se fornuften i en selvskabt balance,

ja jeg vil jo hævde at netop den høje organisations % i Danmark, med den
stærke fagbevægelse, og den stærke arbejdsgiver organisation er hovedorsagen
til at vi i Danmark har langt færrer strejkedage end noget andet Europæisk
land vi normalt sammenligner os med

men den er på nogle områder
> forældet og arbejderne bør flytte sig.

hmmmm, så faldt den røde tåge igen ned over dine øjne. Arbejder bevæglesen
har da bevæget sig langt mere end modparten di sidste 20 år

> Jeg vil i hvert fald benægte der er positiv balance mellem udlandets
> investeringer i Danmark og Danmarks investeringer i udlandet, efter 28 års
> underskud på betalingsbalancen.

Det er da vist mange år siden vi har haft underskkud på betalingsbalancen
( kan ikke huske alle tallene i hovedet, men er helt sikker p åat du nok
skal rette mig hvis jeg tager fejl)

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-09-05 09:35

> [...]
> hovedorsagen til at vi i Danmark har langt færrer strejkedage end noget
> andet Europæisk land vi normalt sammenligner os med

Man skal faktisk til USA, hvor stort set ingen længere er organiseret, for
se et bedre resulatat.

> men den er på nogle områder
>
> hmmmm, så faldt den røde tåge igen ned over dine øjne. Arbejder bevæglesen
> har da bevæget sig langt mere end modparten di sidste 20 år

Arbejderbevægelsen er datid.

> Det er da vist mange år siden vi har haft underskkud på betalingsbalancen
> ( kan ikke huske alle tallene i hovedet, men er helt sikker p åat du nok
> skal rette mig hvis jeg tager fejl)

Det var den borgerlige Schlütter regering der rettede op på 28 års underskud
på betalingsbalancen.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 22-09-05 09:44

> Det var den borgerlige Schlütter regering der rettede op på 28 års
> underskud på betalingsbalancen.

Sludder og vrøvl, og så var de lige de over 360.000 arb. ledige..

--
Allan Riise

Fra : morten sorensen

Dato : 22-09-05 09:45

Allan Riise wrote:
> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Sludder og vrøvl, og så var de lige de over 360.000 arb. ledige..

Du mener ikke Schlüter (økonomisk) rettede op på Anker Jørgensens fallitbo?

--

morten sorensen

Fra : Allan Riise

Dato : 22-09-05 10:02

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Du mener ikke Schlüter (økonomisk) rettede op på Anker Jørgensens
> fallitbo?

Ikke så det gjorde den store forskel, nej.

Hvis du tager et gennemsnit af overrskuddet på betalingsbalancen fra 1983 og
til 1993, så er der 3 år med plus, men ellers ligger den på -2.2% til
over -5% i 1986.

Tager du gælden til udlandet, så lå den så godt som deadsteady på godt 40% i
forhold til BNP i Schlüters regeringsperioder.

Bruttogælden i forhold til BNP lå i 1983 på lidt over 70% og da Schlüter gik
af, lå den på 78%.

Læg dertil at arb. løsheden galoperede derud af, sluttende med lidt over
360.000 ledige, så vil jeg synes at man skal være mere end almindelig blind,
for at se, at det gik ikke så godt igen.

--
Allan Riise

Fra : morten sorensen

Dato : 22-09-05 11:09

Allan Riise wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Ikke så det gjorde den store forskel, nej.

Ok - der er vi så helt uenige. Det grænser imho til historieforfalskning
ikke at anerkende at Schlüter trods alt gjorde det AJ ikke kunne, ville
eller forstod.

Man kan være uenig om politikken - men helt at ignorere at han indførte
fastkurspolitikken som nu er en integral del af økonomisk politik til
kangt ind i SF - mener jeg er tegn på ekstremt selektiv hukommelse.

Den der med at SocDem osse havde ryddet op hvis de var blevet, holder
ikke - for det kunne de da bare have gjort!

> Hvis du tager et gennemsnit af overrskuddet på betalingsbalancen fra 1983 og
> til 1993, så er der 3 år med plus, men ellers ligger den på -2.2% til
> over -5% i 1986.

Var der plus under AJ?

> Tager du gælden til udlandet, så lå den så godt som deadsteady på godt 40% i
> forhold til BNP i Schlüters regeringsperioder.

Under AJ steg den - gjorde den ikke? Faktisk gav han vist op......

> Bruttogælden i forhold til BNP lå i 1983 på lidt over 70% og da Schlüter gik
> af, lå den på 78%.

Ja - tænk hvis AJ var blevet.

> Læg dertil at arb. løsheden galoperede derud af, sluttende med lidt over
> 360.000 ledige, så vil jeg synes at man skal være mere end almindelig blind,
> for at se, at det gik ikke så godt igen.

Hey - min pointe var ikke at det gik fremragende - men at det gik
væsentligt bedre end under AJ, der var helt paralyseret af den rodebutik
han selv havde ansvaret for.

--

morten sorensen

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-09-05 11:27

> [...]
> 360.000 ledige, så vil jeg synes at man skal være mere end almindelig
> blind, for at se, at det gik ikke så godt igen.

Så dum har man ganske enkelt ikke lov til at være, forlang dine skolepenge
tilbage.

Schlütter rettede op på betalingsbalancen. Gider du lige finde tal frem der
modbeviser dette ?

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 22-09-05 11:45

> [...]
> tilbage.
>
> Schlütter rettede op på betalingsbalancen. Gider du lige finde tal frem

Du kunne jo starte med at tilbagevise de tal jeg har lagt frem!

--
Allan Riise

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-09-05 18:51

> Du kunne jo starte med at tilbagevise de tal jeg har lagt frem!

Næ, det er der vist ingen grund til, de er latterligt primitive.

Schlütter rettede op på betalingsbalancen. Det skal du være velkommen til at
argumentere imod og jeg skal sætte dig på plads for gud ved hvilken gang.

Allan, du er ikke særlig begavet og har slet ikke forstand på det her, et
godt råd, hold dig fra det.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 22-09-05 19:49

Hello, Thorkild!
You wrote on Thu, 22 Sep 2005 19:50:59 +0200:

??>>> Så dum har man ganske enkelt ikke lov til at være, forlang dine
??>>> skolepenge tilbage.
??>>>
> [...]

TP> hvilken gang.

TP> Allan, du er ikke særlig begavet og har slet ikke forstand på det her,

Arrogant, arrogantere - Superthorkild - hold da kæft hvor er han bare for
selvglad, endda helt uden grund.
Jeg har ret fordi jeg har ret er hans motto.

With best regards, John Schmitt. E-mail: John Schmitt@webpost.nl

Fra : Allan Riise

Dato : 22-09-05 20:00

> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> Næ, det er der vist ingen grund til, de er latterligt primitive.

Ja, hvis finansministeriets egne tal er latterlige, såå.

Men du *kan* altså ikke tilbagevise dem.

Sæt dig ind i sagerne før du skriver Thorkild..

--
Allan Riise

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-09-05 20:06

> [...]
>
> Ja, hvis finansministeriets egne tal er latterlige, såå.
>
> Men du *kan* altså ikke tilbagevise dem.
>
> Sæt dig ind i sagerne før du skriver Thorkild..

Nej Allan, de er primitive fordi de ikke er en skid relevante. Sagen er
ganske enkelt den borgerlige regering skabte overskud på betalingsbalance.

Allan, du har ikke forstand på tal, det ved du godt. Hvis du har noget på
hjerte så argumenter for hvorfor dine "tal" er relevante.

Thorkild

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-09-05 20:03

> Arrogant, arrogantere - Superthorkild - hold da kæft hvor er han bare for
> selvglad, endda helt uden grund.
> Jeg har ret fordi jeg har ret er hans motto.

Endnu et fantastisk indlæg fra John Schmidt.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 22-09-05 20:16

Hello, Thorkild!
You wrote on Thu, 22 Sep 2005 21:02:39 +0200:

> [...]
??>> hans motto.
??>>
TP> Endnu et fantastisk indlæg fra John Schmidt.

Fordi den spiddede dig totalt.

With best regards, John Schmitt. E-mail: John Schmitt@webpost.nl

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 23-09-05 02:03

> [...]
> ??>> for selvglad, endda helt uden grund. Jeg har ret fordi jeg har ret er

Den var vel mere indholdsløs og stupid.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 23-09-05 09:14

> Den var vel mere indholdsløs og stupid.
>
> Thorkild

Bange for dit eget spejlbillede?

JS

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-09-05 03:41

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> [...]

Blot konstaterende.

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-09-05 12:16

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Ikke så det gjorde den store forskel, nej.

Helt ærligt Allan - uanset hvad du måtte mene om Schlütter så kan du ikke
benægte at han vendte skuden, og at det var i sidste øjeblik. DET havde så
nogle forfærdelige menneskelige konsekvenser på kort sigt, men var
forudsætningen for at vi kunne bevare den velfærd der trods alt er tilbage
idag, og at S senere kunne fastholde den sunde økonomi OG udbygge velfærden

Peter

Fra : Allan Riise

Dato : 22-09-05 12:50

> [...]
> forudsætningen for at vi kunne bevare den velfærd der trods alt er tilbage
> idag, og at S senere kunne fastholde den sunde økonomi OG udbygge

Kig på tallene.

--
Allan Riise

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-09-05 12:14

> [...]
>
> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> Man skal faktisk til USA, hvor stort set ingen længere er organiseret, for

ja og her kan man så se resultatet. Det er jo ikke længe siden at folk fra
Mærsk rejste helt til Danmark for at fortælle hvordan selv hæderkronede
danske firmaer opfører sig hvis de får chancen

> Arbejderbevægelsen er datid.

dream on - tværtimod tør jeg godt spå at om 10 år vil du se en opbakning til
fagbevægelsen som er langt stærkere end den har været de sidste 30 år

> Det var den borgerlige Schlütter regering der rettede op på 28 års
> underskud på betalingsbalancen.

ja og??? det er da vist også mange år siden Schlütter var ved magten. Senere
socialdemokratiske regeringer har jo fortsat
linjen................................heldigvis

Peter

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-09-05 16:25

> [...]
>
> Endnu en af disse danskere der tror vi er bedre til al ting.
>
> Hvordan synes du det går med folkeskolen til eksempel ?

Det går ikke særligt godt - specielt ikke efter at AFR kom til

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 18-09-05 16:33

> Det går ikke særligt godt - specielt ikke efter at AFR kom til

Den går ikke Peter.

Banelegemet blev nedslidt under Nyrup, AFR har øget investeringerne. Som
sædvanligt kan de røde ikke lede en skid.

Thorkild

Fra : Mark Jensen

Dato : 16-09-05 12:42

On Fri, 16 Sep 2005 00:51:19 +0200, "Peter K. Nielsen"
<nixen@bixen.dk> wrote:

>Det kan lade sig gøre fordi min generation har opdraget deres børn til KUN
>attænke på sig selv

Faktisk tænker regeringen i den grad på fremtidens generationer også
ved at undlade at bruge af det massive overskud på budgetterne.

En del af fortidens politkere derimod brugte løs af lånte penge til
skade for fremtidens børn.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 18-09-05 06:04

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> Det kan lade sig gøre fordi min generation har opdraget deres børn til KUN
> attænke på sig selv

Tværtimod, i har givet børnene en gæld på 600 Mia. og med ordninger som
efterløn bliver i ved med at lægge regningen ind i børneværelset.

Thorkild

Fra : Mark Jensen

Dato : 16-09-05 12:41

On Thu, 15 Sep 2005 23:47:26 +0200, "Peter K. Nielsen"
<nixen@bixen.dk> wrote:

>"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote in message

>Enig. minpointe var såmænd bare at det flotte overskud er betalt af de
>svageste i det her samfund

Det er noget fis. Vi bliver alle rigere. Dem der gør en indsats på
arbejdsmarkedet bliver bare pt rigere end dem der intet gør. Men ingen
bliver fattigere. Det er vist så rimelig som noget kan være. Især da
forskellem mellem ufaglært arbejde og samfundsoverførsler ikke er
særlig stor.

Fra : Allan Riise

Dato : 16-09-05 12:47

"Mark Jensen" <jesperj@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver fattigere. Det er vist så rimelig som noget kan være. Især da
> forskellem mellem ufaglært arbejde og samfundsoverførsler ikke er

Du sludrer løs om ting du intet ved om!

--
Allan Riise

Fra : Alucard

Dato : 16-09-05 20:50

On Fri, 16 Sep 2005 13:46:53 +0200, "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote:

>Du sludrer løs om ting du intet ved om!

VRØVL.... Det passer jo (selvom du sikkert kan finde en lille bitte
gruppe der er blevet ramt en lille bitte smule af nedskæringer)....

Fra : Allan Riise

Dato : 16-09-05 21:13

"Alucard" <alucard44@otmail.com> skrev i en meddelelse

> VRØVL.... Det passer jo (selvom du sikkert kan finde en lille bitte
> gruppe der er blevet ramt en lille bitte smule af nedskæringer)....

Alle på bistand over 6 mdr. og alle handicappede børn i Danmark.

--
Allan Riise

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 18-09-05 05:59

> Du sludrer løs om ting du intet ved om!

Jamen så skal du da lige dokumentere det Allan, for det er dig der er langt
ude.

De tiltag der har været stramningsmæssigt har ikke noget med prisen på den
bistand der ydes at gøre, det er nødvendigt for at reducere slendrian.

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-09-05 15:08

"Mark Jensen" <jesperj@it.dk> wrote in message

> [...]
> bliver fattigere. Det er vist så rimelig som noget kan være. Især da
> forskellem mellem ufaglært arbejde og samfundsoverførsler ikke er

Du ved tydeligvis ikke ret meget om psykiatrien, undervisning af psykisk
handicappede børn, og bosteder til handicappede i Danmark

Peter

Fra : John Schmitt

Dato : 16-09-05 16:31

> "Mark Jensen" <jesperj@it.dk> wrote in message

> Du ved tydeligvis ikke ret meget om psykiatrien, undervisning af psykisk
> handicappede børn, og bosteder til handicappede i Danmark
>
> Peter

Der er nemlig skåret ned, i Fredriksborg Amt ved grønthøstermetoden 3,5%
over hele linien.
Beboere på bosteder for autister, psykisk syge, mongoler kommer ikke så
meget ud mere, og kommer ikke så meget på ferie.
Bemandingen er skåret ned.

JS

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-09-05 16:51

> [...]
> Beboere på bosteder for autister, psykisk syge, mongoler kommer ikke så
> meget ud mere, og kommer ikke så meget på ferie.

I odense er alle § 20.2 børn med et pennestrøg blevet ændret til 20.1 selv
om de alle har en psykiatrisk diagnose. Jo vi må sande at mange kommuner
benytter strukturreformen til at lave en socialreform.

I herning ny komune har man allerede besluttet (selv om det nye byråd ikke
er valgt endnu) at al undervisning af 20.2 børn skal trækkes hjem til
kommunen, på trods af at alle er enige om at der efter strukturreformen kun
vil være 3 kommuner i Danmark der selv magter den opgave

Peter

Der skal jo være råd til at bygge nye rådhuse i alle de mange nye kommuner

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 18-09-05 06:01

> [...]
> Beboere på bosteder for autister, psykisk syge, mongoler kommer ikke så
> meget ud mere, og kommer ikke så meget på ferie.

Skal vi ikke bare slå fast der ikke er skåret ned på offentlige udgifter,
tværtimod, de er steget.

Hvis du har problemer med den kommunale inkompetence, så ret kritikken der.

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-09-05 12:32

> "John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> Skal vi ikke bare slå fast der ikke er skåret ned på offentlige udgifter,
> tværtimod, de er steget.

skal vi ikkellge slå fast at nedenstående er kendsgerninger som enhver kan
verificere:

> [...]

vil være 3 kommuner i Danmark der selv magter den opgave

> Hvis du har problemer med den kommunale inkompetence, så ret kritikken

Komunerne handler inden for de rammer som regeringen udstikker, herunder
skattestop og andre sjove tiltag

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 18-09-05 14:10

> [...]
> vil være 3 kommuner i Danmark der selv magter den opgave

> Komunerne handler inden for de rammer som regeringen udstikker, herunder

Skal vi ikke lige slå fast kommunerne aldrig har brugt så mange penge som
nu, vel at mærke i faste priser.

Atter en gang retur til afsender, hvis du er utilfreds med din kommunes evne
til at få noget for pengene, så ret kritikken der. Vi andre gider ikke
betale for at kommunen kompenserer for deres inkompetence ved at hæve
skatterne. Hvor er det bare socialdemokratisk.

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-09-05 16:32

> Skal vi ikke lige slå fast kommunerne aldrig har brugt så mange penge som
> nu, vel at mærke i faste priser.

Atter engang - fordi de samlede udgifter er de samme, er ikke ensbetydende
med at man ikke har skåret ned på udgifterne til de svageste.

Forhold dig nu til Fakta. Det er jo en kendsgerning at specialskolerne
bliver nedlagt

> [...]
> ikke betale for at kommunen kompenserer for deres inkompetence ved at hæve
> skatterne. Hvor er det bare socialdemokratisk.

Man kan nu engang ikke købe en brugbar Mercedes til 50.000 Kr. Det må selv
DU vide

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 18-09-05 16:40

> Atter engang - fordi de samlede udgifter er de samme, er ikke ensbetydende
> med at man ikke har skåret ned på udgifterne til de svageste.

Jamen kære Peter, hvad har det med skattestoppet at gøre ? Du må gå tilbage
til din politiker og bede ham prioritere anderledes.

> Forhold dig nu til Fakta. Det er jo en kendsgerning at specialskolerne
> bliver nedlagt

Har jeg noget steds sagt kommunerne ikke har nedprioriteret dem ? Jeg har
bare sagt det ikke skyldes færre midler.

> Man kan nu engang ikke købe en brugbar Mercedes til 50.000 Kr. Det må selv
> DU vide

Nej, men det er sandelig heller ikke 50.000 der er tale om her. Danmark har
verdens dyreste offentlige sektor, men kvaliteten står desværre ikke mål med
prisen.

Thorkild

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 18-09-05 06:03

> Enig. minpointe var såmænd bare at det flotte overskud er betalt af de
> svageste i det her samfund

Jamen den pointe skal du da lige have lov til at bevise, specielt da de
offentlige udgifter har været stigende.

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-09-05 12:33

> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> Jamen den pointe skal du da lige have lov til at bevise, specielt da de
> offentlige udgifter har været stigende.

og det har jeg gjort andetsteds i tråden.

At de offentlige udgifter samlet set måske er steget er ikke ensbetydende
med at der ikke er skåret ned overfor de svageste

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 18-09-05 14:11

> [...]
>
> At de offentlige udgifter samlet set måske er steget er ikke ensbetydende
> med at der ikke er skåret ned overfor de svageste

Så gå til de politikere der bruger dine penge og bed dem om at prioritere
anderledes, evt. foreslå udlicitering så vi får mere for pengene.

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-09-05 16:33

> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> Så gå til de politikere der bruger dine penge og bed dem om at prioritere
> anderledes, evt. foreslå udlicitering så vi får mere for pengene.

Det er efterhånden de færeste der tror på den. Al erfaring viser at man IKKE
ALTID får mere for pengene ved udlicitering

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 18-09-05 16:42

> Det er efterhånden de færeste der tror på den. Al erfaring viser at man
> IKKE ALTID får mere for pengene ved udlicitering

Men oftest får man mere for pengene ved at udlicitere. Måske man kunne få
endnu mere hvis man blev noget bedre til at udlicitere.

Thorkild

Fra : Martin K

Dato : 15-09-05 15:37

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> http://erhvervsbladet.dk/nyhedsservice/npShowArticle.asp?strArtID=144813
>
> Det må jo regeringens skyld!

Den vigtigste faktor er nok det fleksible arbejdsmarked, der gør at
virksomhederne ikke er bange for at ansætte folk, hvilket både er godt for
beskæftigelsen, og for at virksomhederne løbende kan tilpasse arbejdsstyrken
til deres behov.

Og så selvfølgelig fordi vi danskere grundlæggende er et arbejdsomt og
dygtigt folkefærd.

--
Martin K

Progressiv

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 16-09-05 10:07

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message
> http://erhvervsbladet.dk/nyhedsservice/npShowArticle.asp?strArtID=144813
>
> Det må jo regeringens skyld!
>
> --

Tværtimod, det er *Danskernes* skyld

Regeringen gør intet som helst, ambitionerne på Christiansborg rækker nu kun
knapt til at sidde på sin flade og nasse så længe som muligt!!

Det allerværste er såmænd at intetheden er *en forbedring* i forhold til
tidligere regeringers lovgivnings-diarre...