Lykkelige multikulturelle
Fra : Knud Larsen

Dato : 14-09-05 09:03

Her er noget vi kan lære af, - fra Kristeligt Dagblad:

"I Istanbul er den græsk-ortodokse menighed svundet ind fra oprindeligt
200.000 til 2000. Chikane og ødelæggelser af ejendom og lukning af
uddannelsesinstitutioner har fået mange til at emigrere. I Grækenland lever
stadig 120.000 af de oprindelige etniske tyrkere, men også de har mærket,
hvordan græsk-tyrkiske forhold smitter af på deres levevilkår. Minoriteterne
er et resultat af den første internationalt anerkendte deportation af
folkeslag i 1923 efter et mislykket græsk felttog ind i det nuværende
Tyrkiet.
Frem til 1990 blev tyrkerne i Vesttrakien i den østlige ende af det græske
fastland rutinemæssigt diskrimineret.

Men tilsyneladende lysner det nu, ligesom det sandsynligvis vil gøre det for
de græsk-ortodokse, da Tyrkiet i forbindelse med de kommende
EU-optagelsesforhandlinger skal vise vilje til ikke at diskriminere
mindretal."

Man ser at tyrkerne er mere effektive end grækerne til af få jaget vantro
ud, men ellers har de ikke meget at lade hinanden høre.

Fra : jodem

Dato : 14-09-05 11:21

> Man ser at tyrkerne er mere effektive end grækerne til af få jaget vantro
> ud, men ellers har de ikke meget at lade hinanden høre.

Det er nu ikke bare en religøs konflikt, selvom duselvfølgelig ikke
forsømmer lejligheden til at få det til at se sådan ud. Hvor er det dog
træls.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-09-05 11:36

jodem <jodem@nypost.dk> wrote:

> [...]

> Det er nu ikke bare en religøs konflikt, selvom duselvfølgelig ikke
> forsømmer lejligheden til at få det til at se sådan ud. Hvor er det dog

De fleste tyrkere er ellers efterkommere af græsktalende {eller i hver
tald indoeuropæisk-talende}, kristne Romaioi, der er blevet
tvangsislamiseret og tvangstyrkiseret efter den tyrkiske erobring af
resterne af Imperium Romanum. Det viser analyser af deres DNA.
--
Per Erik Rønne

Fra : jodem

Dato : 14-09-05 11:52

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> tvangsislamiseret og tvangstyrkiseret efter den tyrkiske erobring af
> resterne af Imperium Romanum. Det viser analyser af deres DNA.

og det gør de aktuelle stridigheder mellem Tyrkiet og Grækenland til en
religiøs konflikt?

Hvis man virkelig skal gå historisk til værks, så bunder den i stridigheder
mellem to forskellige dinosaurarter, det kan man sikkert godt få
palæontologien til at vise.

Din måde at bruge historien på, fører i øvrigt til banlysning af enhver
migration. Lad os derfor overlade Amerikaerne til indianerne, med mindre du
altså hopper på den med at indianerne var en slags europæere.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-09-05 12:12

jodem <jodem@nypost.dk> wrote:

> og det gør de aktuelle stridigheder mellem Tyrkiet og Grækenland til en
> religiøs konflikt?

Til en religiøs, civilisatorisk og historisk begrundet konflikt: tyrker
og græker / Romaioi har været arvefjender siden slaget ved Manzikert
1071

> Din måde at bruge historien på, fører i øvrigt til banlysning af enhver
> migration.

Der var ikke tale om »migration« men om en militær erobring, hvorefter
den oprindelige befolkning blev til 2. klasses borgere, dhimmier, og i
århundreder udsat for pogromer.
--
Per Erik Rønne

Fra : jodem

Dato : 14-09-05 12:53

> [...]
>
> Der var ikke tale om »migration« men om en militær erobring, hvorefter
> den oprindelige befolkning blev til 2. klasses borgere, dhimmier, og i

Men bosætningen i Amerika var en migration?

Dit synpunkt gør eviggør konflikten.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-09-05 13:12

jodem <jodem@nypost.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Men bosætningen i Amerika var en migration?

Der var da også tale om en militær erobring.

> Dit synpunkt gør eviggør konflikten.

Argumenterer jeg for at grækerne skal indlede en krig for at generobre
Konstantinopel og Anatolien, og smide tyrkerne tilbage til det
Centralasien, de kommer fra?
--
Per Erik Rønne

Fra : jodem

Dato : 14-09-05 13:52

> [...]
>
> Argumenterer jeg for at grækerne skal indlede en krig for at generobre
> Konstantinopel og Anatolien, og smide tyrkerne tilbage til det

Nej, men de har heller ingen grund til at holde op med at være sure. Den
nuværende tilstand er historisk velbegrundet.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-09-05 14:03

jodem <jodem@nypost.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, men de har heller ingen grund til at holde op med at være sure. Den
> nuværende tilstand er historisk velbegrundet.

Men det var nu altså dig der gerne ville benægte at konflikten også har
et religiøst islæt, og at Romaioi i meget stort omfang blev
tvangs-islamiseret af de tyrkiske erobrere. De sidste pogromer på
Romaioi fandt i øvrigt sted efter 1. verdenskrig. Siden da har der kun
været 10.000 af dem tilbage, selv om der er en international aftale om
at patriarken af Konstantinopel, den østromerske eller ortodokse kirkes
primas interpares, skal være Romaioi. Født som tyrkisk statsborger,
barnedøbt i den ortodokse kirke og med græsk som modersmål.
--
Per Erik Rønne

Fra : jodem

Dato : 14-09-05 14:52

> [...]
> primas interpares, skal være Romaioi. Født som tyrkisk statsborger,
> barnedøbt i den ortodokse kirke og med græsk som modersmål.

Nu bliver det kompliceret, fordi min sidste bemærkning som du gentager, er
fra min side ikke noget jeg mener, men et forsøg på at gengive, din
argumnetation og vise, hvorfor den eviggør konflikten. Det kunne misforstås.
Beklager.
Jeg mener, at når disse mindretalsmenigheder har det dårligt og svinder ind,
så er det først og fremmes begrundet i almindelig animositet mellem grækere
og tyrkere, vedrørende grænsedragning, oliefundsmuligheder, kontrol me
Cypern og lignende, som de også godt nok begrunder i historie, men i høj
grad kan forklares ud fra interesser. Disse interesser spejles selvfølgelig
i menighederne, der forstærker deres historiske pseudoargumentation: "Vi har
altid i hele historiens forløb været de forfulgte uskyldigheder".

Fra : Knud Larsen

Dato : 14-09-05 13:57

"jodem" <jodem@nypost.dk> wrote in message

> [...]
>>

> Det er nu ikke bare en religøs konflikt, selvom duselvfølgelig ikke
> forsømmer lejligheden til at få det til at se sådan ud. Hvor er det dog

I forhold til forholdet til EU, er det den religiøse konflikt, der er
interessant, man taler om hvorvidt muslimer passer ind i fællesskabet, så må
det være relevant at se hvordan de har diskrimineret deres kristne borgere
siden 1923, - og selvfølgelig før. Ja, det ER træls, men sådan er det altså
i Tyrkiet.