Hjælp til at finde 10 danske fede
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-10-05 22:54

Nu skal min spanske kone altså lære lidt om dansk rockmusik. Jeg skal have
købt mig ti danske rock CDer. Hvilke ti CDer vil bedst kunne definere dansk
rock (max en skive/gruppe)? Jeg havde tænkt på følgende:

BAAL: Sensorama
Kasmir: Travelouge
DAD: No Fuel left for the Pilgrims
The Sandmen: Beast and Beauties
En med gasolin - Hvilken?
En Sort Sol - Hvilken?

Jeg mangler flere foreslag.

Hvor kan man iøvrigt købe den slags online, så det kan sendes udenlandsk?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Ole Sørensen

Dato : 24-10-05 23:54

Lars Hoffmann wrote:
> BAAL: Sensorama
> Kasmir: Travelouge
> DAD: No Fuel left for the Pilgrims
> The Sandmen: Beast and Beauties
> En med gasolin - Hvilken?
RABALERSTRÆDE FOREVER (best of-ting)

> En Sort Sol - Hvilken?
>
> Jeg mangler flere foreslag.

Hvad med Saybia (Saybia), Mew (Frengers), Raveonettes (?), Swan Lee (Enter).
Ved ikke om det er rock'et nok. Eller måske Nephew (USADSB). Ellers finders
der garanteret en blandet CD med de sidste 10 års dansk rock. Sanne
Salomonsen og Michael Falck er sikkert derpå
Shubidua og TV-2 er vel ikke ligefrem rock i denne sammenhæng. Men ellers
Dizzy Miss Lizzy. De holder da stadigvæk, synes jeg.
Lars H.U.G. måske?

Jeg har engang også skulle finde noget dansk musik til en udlænding uden
noget kendskab til dansk musik what-so-ever. Det blev lidt af hvert bl.a.:
Anne Dorthe Michelsen, Karen Busck, Søs Fenger, Michael Falck, Gasolin, Kim
Larsen, Lars HUG, One Two, Tøsedrengene, Ray-Dee-Ohh, Shubidua, TV-2, Dodo,
Anne Linnet, Den Gale Pose, Sort Sol, Back To Back, DAD; Sandmen, Marie
Frank, Tina Dickow, Sanne Salomonsen og Swan Lee. Der mangler vist et par
stykker på listen.

hilsen ole

Fra : Thomas

Dato : 24-10-05 23:57

> [...]
> købt mig ti danske rock CDer. Hvilke ti CDer vil bedst kunne definere
> dansk rock (max en skive/gruppe)? Jeg havde tænkt på følgende:

Hmm... Kashmir, DAD og Gasolin er vel alle plader der har mindst 10 år på
bagen... Hvad med noget nyere rock?

Evt. noget Tim Christensen, Eller et nyere Kashmir-Album ('No Balance
Palace'
er lige kommet på gaden)

Ellers Kitty Wu måske?

..Thomas

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-10-05 06:08

Thomas wrote:

> Hmm... Kashmir, DAD og Gasolin er vel alle plader der har mindst 10 år på
> bagen... Hvad med noget nyere rock?

Jeg flyttede fra Danmark for 7 år siden så jeg kender faktisk ikke nyere dansk
rock. Mening var også mest at finde noget der bredt repræsenterer dansk rock -
også lidt historisk set.

> Evt. noget Tim Christensen, Eller et nyere Kashmir-Album ('No Balance
> Palace'

Sidste Kashmir album jeg hørte var den med "mom in space" (eller noget i den
stil). Jeg var ikke videre imponeret.

> Ellers Kitty Wu måske?

Kitty who? Kender dem ikke

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-10-05 07:43

Lars Hoffmann wrote:

> Jeg flyttede fra Danmark for 7 år siden så jeg kender faktisk ikke nyere
> dansk rock. Mening var også mest at finde noget der bredt repræsenterer
> dansk rock - også lidt historisk set.

Det vil sige at du ikke vil have noget fra de sidste 7 år?

> Sidste Kashmir album jeg hørte var den med "mom in space" (eller noget i
> den stil). Jeg var ikke videre imponeret.

Den er ellers et mesterværk i dansk rockmusik (den hedder The Good
Life). Hvor mange gange har du hørt pladen? Efter min mening er den
lysår mere interessant end nogen Dizzy-plade. Dizzy står i min reol, men
jeg sætter det aldrig på. Jeg synes det er legetøjsmusik som man bliver
hurtigt færdig med.

> Kitty who? Kender dem ikke

Næ, men du kender jo heller ikke noget der ikke var ret kendt for 7+ år
siden :)

Jeg vil tilføje Love Shop og Tina Dickow til de mange forslag der er
kommet. Og hvis den ellers geniale Midt Om Natten er rock, så er TV-2
også. TV-2 fortjener under alle omstændigheder at komme med når man
snakker om dansk musik. Og Shu-Bi-Dua! Og C.V. Jørgensen!

Og så siger du "historisk". Hmm... Skousen & Ingemann, Steppeulvene,
C.V., Sebastian (totalt fedt), Kliché etc.

/David

Fra : Sirannon

Dato : 25-10-05 13:48

> [...]
> interessant end nogen Dizzy-plade. Dizzy står i min reol, men jeg sætter
> det aldrig på. Jeg synes det er legetøjsmusik som man bliver hurtigt

Hvad er det du ser i The good life? For mig er det bare et uinspireret
forsøg på at kopiere hele Radiohead/Coldplay bølgen. Lidt for meget klynken,
lidt for lidt originalitet.

Ellers enig med hensyn til resten af dine kommentarer.

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-10-05 18:49

Sirannon wrote:

> Hvad er det du ser i The good life?

Uh, mange ting.

> For mig er det bare et uinspireret
> forsøg på at kopiere hele Radiohead/Coldplay bølgen.

Nu er Coldplay jo selv et forsøg på at kopiere Radiohead, hvis du kigger
rent tidsmæssigt på det (og Chris Martin har også udtalt noget
lignende). Men:

Kashmir er på The Good Life helt klart blevet inspireret af Radiohead,
Jeff Buckley og hvad der ellers rørte sig fra 1996 til 1999 mellem deres
to plader.

> Lidt for meget klynken,

Det er jeg ikke enig i.

> lidt for lidt originalitet.

Det er jeg heller ikke enig i.

De tre paragrafer jeg lige har svaret på får mig til at tro at du
snakker om Saybia :)

Men jeg kan i øvrigt ikke se noget galt i at blive inspireret og heller
ikke se hvorfor musik kun kan være godt hvis det ikke minder om eller er
inspireret af noget andet musik. "The Good Life" lyder jo ikke som en
Radiohead-plade. Eller som nogen anden plade jeg har hørt. Men der er da
et slægtskab.

Jeg vil vende det om og sige: Hvis du godt kan lide f.eks. Radiohead
(det ved jeg ikke om du kan?), så kan du måske også lide "The Good
Life". Hvis man kan lave noget godt så skal man da bare gøre det. Uanset
om det er inspirereret af andet eller kan kaldes uoriginalt. Det vigtige
er om det er godt. Hvis der kunne komme et band og lave 10 plader som
var Beatles-agtige, lige så gode som Beatles ret forskellige plader, men
altså alligevel nogle andre plader, så ville jeg sige: fedt! Mere af det
gode. "The Good Life" lægger sig op ad forskellige stilarter (som du
måske ikke kan lide?). Det kan man gøre, og så lave dårlig eller
middelmådig musik. "The Good Life" er superfed dansk rockmusik, efter
min mening.

/David

Fra : Sirannon

Dato : 25-10-05 19:12

> De tre paragrafer jeg lige har svaret på får mig til at tro at du snakker
> om Saybia :)

Alt med måde, men jeg synes der er en smule om snakken. Saybia er dog klart
værre.

> [...]
> inspireret af noget andet musik. "The Good Life" lyder jo ikke som en
> Radiohead-plade. Eller som nogen anden plade jeg har hørt. Men der er da

Du har ret i at inspiration er fint, men hvis der mangler et musikalsk
særkende, så er inspirationen det eneste, der står tilbage. Jeg synes det er
tilfældet med The Good Life. Det er lige ud af landevejen rock musik, der
til tider giver sig ud for at være eftertænksomt, uden at komme længere end
til forsøget.

> Jeg vil vende det om og sige: Hvis du godt kan lide f.eks. Radiohead (det
> ved jeg ikke om du kan?), så kan du måske også lide "The Good Life".
Jo, jeg kan godt lide Radiohead, men hvad der adskiller dem fra Kashmir og
Coldplay er at de har flere strenge at spille på end kun det melankolske.
Man kan høre at de prøver at udfordre sig selv på hver eneste plade.
Men det er nu ikke for at rakke alt for meget ned på Kashmir, for jeg kan
egentligt godt lide den nye skive No balance palace.

> [...]
> kan lide?). Det kan man gøre, og så lave dårlig eller middelmådig musik.
> "The Good Life" er superfed dansk rockmusik, efter min mening.

Jeg synes det er temmeligt middelmådigt, men der er jo lige så mange
meninger.......

Fra : Thomas

Dato : 25-10-05 23:45

"Sirannon" <runeaa*nospam*@socsci.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det du ser i The good life? For mig er det bare et uinspireret
> forsøg på at kopiere hele Radiohead/Coldplay bølgen. Lidt for meget
> klynken, lidt for lidt originalitet.

Og for mig at se, er du bare et uinspireret forsøg på at efterligne Thomas
Treo's
anmeldelse af The Good Life - Lidt for meget brok, og lidt for lidt
originalitet

Mvh. Thomas

Fra : Anders

Dato : 25-10-05 00:13

> En Sort Sol - Hvilken?

"Flow My Firetear" - helt klart!!!

Ellers :
Kim Larsen : "Midt om Natten"

eller :
Anne Linnet : "Jeg er jo lige her"

- De er da begge 2 mega-danske super-klassikere...

-Anders

Fra : Peter G

Dato : 25-10-05 15:23

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> writes:

> Jeg kunne nu bedre lide Glamourpuss,

Fy skamme. "Flow My Firetear" slår "Glamourpuss" med flere alen.

Hvad med noget ældre Savage Rose?

--
M.v.h. Peter. Toppostere og andre irriterende skribenter vil blive
filtreret fra i stilhed.

Fra : Peter G

Dato : 25-10-05 22:09

> Jow, det kunne da godt være. Kan du anbefale et specifikt album?

Næh, for jeg har ikke hørt så meget af det ældre Savage Rose. Men jeg ved
at de har en udmærket opsamling, der hedder "25". Den er god!

Fra : Brizz

Dato : 25-10-05 00:55

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
> have købt mig ti danske rock CDer. Hvilke ti CDer vil bedst kunne
> definere dansk rock (max en skive/gruppe)? Jeg havde tænkt på følgende:

Glamourpuss.

> Jeg mangler flere foreslag.

Dizzy som andet steds nævnt.
Strawberry slaughter house.
Superheroes.
Carpark north - Debut album

Det var et par bud.

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Ved mail sæt et eller andet + @ foran mit domæne.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-10-05 07:18

Ole Sørensen wrote:

> RABALERSTRÆDE FOREVER (best of-ting)

Ja selvfølgelig. Det er da den jeg skal ha'.

> Hvad med Saybia (Saybia), Mew (Frengers), Raveonettes (?), Swan Lee (Enter).
> Ved ikke om det er rock'et nok. Eller måske Nephew (USADSB).

Hvis jeg nu siger at jeg aldrig har hørt om nogen af dem, får jeg så
vyber-tæsk

> Shubidua og TV-2 er vel ikke ligefrem rock i denne sammenhæng.

Ikke nok. Jeg kan godt lide TV-2, men rock vil jeg ikke helt kalde det.

> Men ellers
> Dizzy Miss Lizzy. De holder da stadigvæk, synes jeg.

Ja for fanden da, Dizzy Mizz Lizzy skal da med på listn med deres
første album.

> Lars H.U.G. måske?

Har han lavet rock?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Ole Thomsen

Dato : 25-10-05 08:38

Lars Hoffmann wrote:

> Har han lavet rock?

Ja, Kliché: OK OK Boys

Er helt klart på min top 10.

Ole Thomsen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-10-05 07:22

Brizz wrote:

> Strawberry slaughter house.

Åh ja, dem havde jeg da glemt igen. Jeg tror jeg vil holde dem med som
"bobler" sammen med Inside the Whale.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 25-10-05 12:03

Lars Hoffmann skrev:

> Åh ja, dem havde jeg da glemt igen.

Ligesom resten af Danmark.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : bonfils

Dato : 25-10-05 07:38

> [...]
> købt mig ti danske rock CDer. Hvilke ti CDer vil bedst kunne definere
> dansk rock (max en skive/gruppe)? Jeg havde tænkt på følgende:

Psyched Up Janis: "Beats Me"

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-10-05 07:41

bonfils wrote:

> Psyched Up Janis: "Beats Me"

Ja s'følig, den skal da med.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-10-05 07:54

David Rasmussen wrote:

> Det vil sige at du ikke vil have noget fra de sidste 7 år?

Jeg er da altid interesseret i at lære nyt godt musik at kende, men
lige til dette specifikke formål vil jeg nok sortere dem fra. Men kom
bare med foreslag, så kan jeg jo altid tjekke noget nyt ud.

> Den er ellers et mesterværk i dansk rockmusik (den hedder The Good
> Life). Hvor mange gange har du hørt pladen?

Indrømmet, jeg har hørt den få gange og kan ikke påstå at jeg
kender pladen ret godt.

> Og Shu-Bi-Dua! Og C.V. Jørgensen!
nej nej nej, væk med dem.

> Og så siger du "historisk". Hmm... Skousen & Ingemann, Steppeulvene,
> C.V., Sebastian (totalt fedt), Kliché etc.

mjaeh, jeg må indrømme at jeg ikke tænder på noget af det.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 25-10-05 12:30

Lars Hoffmann skrev:
> Jeg er da altid interesseret i at lære nyt godt musik at kende, men
> lige til dette specifikke formål vil jeg nok sortere dem fra. Men
> kom bare med foreslag, så kan jeg jo altid tjekke noget nyt ud.

Af det nyere, som er nævnt, ville jeg vælge grupperne Mew, Raveonettes
og Nephew ud at lytte på, så har du noget af det, som er hypet i de
sidste par år, og som meget vel også kan være langtidsholdbart. Jeg
synes, alle tre er fede, men på temmelig forskellige måder.

Hvis projektet er at komme godt rundt om dansk rockmusik, er det en
god ide at tænke både i nyt gammelt, både dansksproget og
engelsksproget, både blødt og hårdt og måske også i både mandlige og
kvindelige kunstnere.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-10-05 08:12

Anders wrote:

> "Flow My Firetear" - helt klart!!!

Jeg kunne nu bedre lide Glamourpuss, men burde jeg ikke bare få fat i
Circle Hits The Flame, det er jo sådan en greatest hits ting?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-10-05 08:25

Lars Hoffmann wrote:

> DAD: No Fuel left for the Pilgrims

Måske skulle man vælge "Good Clean Family Entertainment You Can
Trust" istedet for, ellers går jeg jo glip af Its after Dark og
Sleeping my day away, men på den anden side er de kun med som live
numre på det compilation album.

Nemt er det ikke.

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 25-10-05 10:03

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in
news:1130225081.494881.105530@f14g2000cwb.googlegroups.com in
dk.kultur.musik:

> [...]
> Trust" istedet for, ellers går jeg jo glip af Its after Dark og
> Sleeping my day away, men på den anden side er de kun med som live

For det første er Slepping my day away ikke en live indspilning, så vidt jeg
ved.
It's after dark skal da høres som live nummer, det er jo her at nummeret
bliver noget specielt, rent kunstnerrisk er det vle langt fra det største
D:A:D har lavet.

/Søren Hjelholt

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-10-05 09:03

Ole Thomsen wrote:

> Ja, Kliché: OK OK Boys
>
> Er helt klart på min top 10.

Nu har jeg lige lyttet lidt til den på cdskiven.dk og jeg vil altså
ikke gå så langt som at kalde det rock. Desuden går HUG's
fistelstemme mig lidt på nerverne.

Men tak for foreslag.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-10-05 10:10

Søren Hjelholt wrote:

> For det første er Slepping my day away ikke en live indspilning, så vidt jeg
> ved.

Ups, jeg mente jo "I Wont cut my hair".

> It's after dark skal da høres som live nummer, det er jo her at nummeret
> bliver noget specielt

Ja det er måske nok rigtig nok. Det bliver jo nok skive.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-10-05 13:27

Peter Brandt Nielsen wrote:

> [...]
> sidste par år, og som meget vel også kan være langtidsholdbart. Jeg
> synes, alle tre er fede, men på temmelig forskellige måder.

Jamen tak for tip. Jeg vil da se om det er noget jeg kan lide.

> [...]
> god ide at tænke både i nyt gammelt, både dansksproget og
> engelsksproget, både blødt og hårdt og måske også i både mandlige og

Mjaeh jeg er jo ikke ved at lave en dokumentarfilm Jeg vil bare
prøve at finde de 10 fedeste rock plader sådan så jeg har lidt dansk
rock at lytte til (og dele ud af) hernede i Spanien.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-10-05 18:32

Lars Hoffmann wrote:

> Mjaeh jeg er jo ikke ved at lave en dokumentarfilm Jeg vil bare
> prøve at finde de 10 fedeste rock plader sådan så jeg har lidt dansk
> rock at lytte til (og dele ud af) hernede i Spanien.

Med den meget væsentlige tilføjelse at det åbenbart skal være musik du
selv kender og kan lide. Blandt de 10 fedeste danske rockplader ifølge
mig (eller bare de 10 mest solgte) kan der meget vel være ting du ikke
kan lide eller kender.

/David

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-10-05 20:31

David Rasmussen wrote:

> Med den meget væsentlige tilføjelse at det åbenbart skal være musik du
> selv kender og kan lide.

Jeg kan skam godt lokkes til at lytte til noget jeg ikke kender, men jo det
skal bestemt være noget jeg kan lide.

> Blandt de 10 fedeste danske rockplader ifølge
> mig (eller bare de 10 mest solgte) kan der meget vel være ting du ikke
> kan lide eller kender.

Jaja jeg vil da tillade mig at være uenig med foreslagene, og det er da mere
inspiration end absolutte sandheder jeg søger.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-10-05 15:42

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-05 17:59

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
>
> Jeg mangler flere foreslag.
>
> Hvor kan man iøvrigt købe den slags online, så det kan sendes udenlandsk?

Det ville være en skam at udelade Dizzy mizz Lizzy's første album!

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Elsebeth Frederiksen

Dato : 25-10-05 20:44

hvad med Sterling: solo danser mama sjus?

Fantastisk og undervurderet plade( som slet ikke har solgt nok!)

eller Figurines: Skeleton. Det er pt det fedeste band i DK!

Fra : Ole Kofoed

Dato : 26-10-05 02:00

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse ...

> Hvor kan man iøvrigt købe den slags online, så det kan sendes udenlandsk?

De har et (meget) begrænset udvalg hos CD-WOW! :

http://www2.cd-wow.com/plain_list.php?list_id=377

Mvh.

Ole

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 26-10-05 09:50

Ole Kofoed wrote:

> http://www2.cd-wow.com/plain_list.php?list_id=377

Nogen der har handlet hos <www.cdskiven.dk>? Deres priser ser gode ud
når det er CDer der har et par år på bagen, og deres udvalg er
stort.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 26-10-05 10:36

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in
news:1130316599.646836.238820@z14g2000cwz.googlegroups.com in
dk.kultur.musik:

> Nogen der har handlet hos <www.cdskiven.dk>? Deres priser ser gode ud
> når det er CDer der har et par år på bagen, og deres udvalg er
> [...]

Jeg har handlet hos dem et par gange, og der har ikke været nogen problemer,
men jeg ved ikke hvordan det ser ud hvis de skal sende til udlandet.

/Søren Hjelholt

Fra : Dennis Nielsen

Dato : 27-10-05 18:42