Rettigheder.
Fra : Muddley

Dato : 12-10-05 18:00

Hej NG.

Er der nogen her som ved hvad en gruppe får for en udgivelse.
Jeg ved at der er forskel på Mew og Michael Jackson.

Men for et nystartet band, som får en god kontrakt med et pladeselskab.
Hvad kan de forlange.?
Får de et beløb på eksempelvis 100.000,-DKK
Samt 10-15 % af salgsprisen for hver cd.????

Håber at nogen kan give mig et svar.??

Hilsen Kim

Fra : Steen Jensen

Dato : 12-10-05 20:29

Muddley <kvn62@mail.dk> wrote:

> Men for et nystartet band, som får en god kontrakt med et pladeselskab.
> Hvad kan de forlange.?
> Får de et beløb på eksempelvis 100.000,-DKK
> Samt 10-15 % af salgsprisen for hver cd.????

Uden at have nogen erfaringer, vil jeg tro et band skal være tilfredse
med at få dækket udgifter i første omgang, og senere tjene lidt håndører
på koncerter.
--
Steen
http://isteen.blogspot.com

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 12-10-05 20:34

Muddley wrote:
> Men for et nystartet band, som får en god kontrakt med et
> pladeselskab. Hvad kan de forlange.?
> Får de et beløb på eksempelvis 100.000,-DKK
> Samt 10-15 % af salgsprisen for hver cd.????

Et nystartet band får ikke ret meget - og i hvertfald ikke en eneste krone
før "break-even" dvs det tidspunkt hvor alle pladeselskabets udgifter er
betalt, hvilket som regel svarer til en cd-salg på over 20.000 stk
Læser mere på Danser med drenge's side
http://www.dansermeddrenge.dk/hva_syns_du/hva_koster.htm

Som nyt band kan I næppe "forlange" noget som helst, men mere blive enige om
I vil nøjes med at tage imod det tilbud pladeselskabet giver Jer. Husk at
tage Dansk Musikerforbund www.dmf.dk eller lignende fagforbund med ind over
,inden I skriver kontrakten under. Dmf har erfaringen både juridisk og rent
praktisk, - og kan virkelig "redde mås" for Jer, hvis et pladeselskab prøver
at snøre jer.

/ Flying Hotdogs

Fra : bonfils

Dato : 13-10-05 07:17

"Muddley" <kvn62@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved at der er forskel på Mew og Michael Jackson.

Ja, Michael Jackson kan kendes på den dybe, maskuline stemme.

(Sorry...)

--
bonfils
http://kim.bonfils.com