Lægge alle skiver på PC
Fra : -=JF=- arb

Dato : 27-09-05 09:35

Hej.

Jeg overvejer at flytte samtlige mine cd'er over på en computer, og så bruge
den som jukebox - via anlægget forstås
Er der nogle gode råd i den forbindelse?

F.eks. nemmeste måde at rippe skiverne på, hvordan organiserer I jeres
samling på computeren, og selvfølgelig hvilket program er bedst til
afspilning?

På forhånd tak!

Mvh John

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-09-05 10:12

Den 27-09-05 10.34 skrev -=JF=- arb følgende:

> F.eks. nemmeste måde at rippe skiverne på,

iTunes.

> hvordan organiserer I jeres samling på computeren

Det klarer iTunes.

> og selvfølgelig hvilket program er bedst til afspilning?

iTunes:
http://kimludvigsen.dk/programmer-multimedia-itunes.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Net Snippets kan gemme hele hjemmesider eller udklip fra dem i et

Fra : preben nielsen

Dato : 28-09-05 18:01

> Det klarer iTunes.

> iTunes:

Nu har jeg installeret iTunes. BIG BIG BIG MISTAKE !

Jeg havde 3700 mp3'er i een mappe, hvor hvert filnavn bestod af
kunstnernavn og sangtitel.

Nu har iTunes f*ndenme lagt filerne ned i 2 niveauer af
undermapper (kunstnet og album) og tilmed fjernet kunstnernavnet
fra filnavnet.

Please fortæl mig at iTunes kan gøre det om igen inden skidtet
afinstalleres for altid, Please !!!

-preben

Fra : Steen Jensen

Dato : 28-09-05 19:14

preben nielsen <prel@post.tele.dk> wrote:

> Nu har iTunes f*ndenme lagt filerne ned i 2 niveauer af
> undermapper (kunstnet og album) og tilmed fjernet kunstnernavnet
> fra filnavnet.

Hvad er der egentligt galt i det?
I iTunes figurerer musikken forhåbentligt som den skal med artist,
album, genre etc?
--
Steen
isteen.blogspot.com

Fra : David Rasmussen

Dato : 28-09-05 19:26

Steen Jensen wrote:

> Hvad er der egentligt galt i det?

Den skal sgu da ikke skrive i hverken filer eller filnavne eller lave om
på noget andet. Den skal bare _læse_ filerne. Skodprogram...

Den sidste rest af tvivl om hvorvidt jeg skulle eje en iPod er hermed
væk. iRiver it is!

/David

Fra : jakob

Dato : 28-09-05 21:22

David Rasmussen wrote:

> Den sidste rest af tvivl om hvorvidt jeg skulle eje en iPod er hermed
> væk. iRiver it is!

Ja jeg er også lidt træt af at skulle hænge på ITunes med en Ipod.
Kræver IRivers afspillere også noget specifikt software installeret for
at man kan kopiere mp3er direkte over på afspilleren og afspille? Har
overvejet en Creative Zen Micro som alternativ til Ipod Mini (eller
Nano), men den kræver også noget bestemt software for at man kan lægge
musik over på den.

--
Jakob

Fra : Steen Jensen

Dato : 28-09-05 21:25

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote:

> Den skal sgu da ikke skrive i hverken filer eller filnavne eller lave om
> på noget andet. Den skal bare _læse_ filerne. Skodprogram...

Nå nå!
Så længe jeg ikke roder rundt i mappen med musikfiler, men nøjes med
iTunes, så virker alt perfekt hos mig
Meningen med iTunes er, at det skal være så let som overhovedet muligt.
Man skal ikke ligge og finde filer i en mappe på sin harddisk, alt musik
ligger i biblioteket i iTunes, og kan behandles derfra.
Om man synes om det, er nok en smagssag.
--
Steen
isteen.blogspot.com

Fra : David Rasmussen

Dato : 28-09-05 21:49

Steen Jensen wrote:

> [...]
> ligger i biblioteket i iTunes, og kan behandles derfra.
> Om man synes om det, er nok en smagssag.

Det er for så vidt også et fint nok mål, men det Gode Design(TM) for en
frontend som iTunes er i dette tilfælde, er da at man selv kan vælge om
man vil arbejde med denne frontend eller ej; at man i visse situationer
kan vælge at arbejde på det "niveau" som iTunes er, og i andre kan vælge
at bruge andre værktøjer som f.eks. en file manager eller lignende. Det
kan da ikke være rigtigt at iTunes for at virke skal foretage
irreversible ændringer ved ens filer for at kunne arbejde på dem. Det er
da elendigt design. Kig på hvordan f.eks. Picasa (billedprogram) virker.
Der har du også forskellige views og detaljer der abstraheres væk og
endda ændringer ved billederne som Picasa husker, men uden at ændre i
selve filerne på harddisken.

/David

Fra : preben nielsen

Dato : 30-09-05 06:19

"Steen Jensen" <panther@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> alt musik
> ligger i biblioteket i iTunes, og kan behandles derfra.

Ja, men det behøver ikke at betyde, at de man fysisk behøre at
omarrangere noget ! de kan jo bare putte alle titler i en database
med referencer til fysiske placering. Man ge andre programmer
klarer det.

> Om man synes om det, er nok en smagssag.

Det er ikke lige det, som er problemet. Problemet er, at iTunes
har gjort noget, som ikke kan gøres om, og som betyder, at jeg
IKKE KAN skifte til andet, for mange andre playere bruger ikke
iTunes mappe struktur.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Eivind

Dato : 29-09-05 23:40

> [...]
>på noget andet. Den skal bare _læse_ filerne. Skodprogram...
>
>Den sidste rest af tvivl om hvorvidt jeg skulle eje en iPod er hermed

prøv cowon x5... den er iriver overlegen. funger med windows explorer
på mappeniveau.

Fra : David Rasmussen

Dato : 01-10-05 02:06

Eivind wrote:

> prøv cowon x5... den er iriver overlegen. funger med windows explorer
> på mappeniveau.

Hvor forhandles den?

/David

Fra : jakob

Dato : 01-10-05 14:36

David Rasmussen wrote:

> Hvor forhandles den?

F.eks her: http://dk.mp3gear.com/product.asp?id=473&m1=44&m2=80&m3=
(fundet via edbpriser.dk). Umiddelbart ser den GODT nok LÆKKER ud både
mht specs og design. OGG-kompatibilitet og USB-host bl.a. Men -
"udtagelig hukommelse"? Hvilken type kort er der tale om mon?

--
Jakob

Fra : Søren Nielsen

Dato : 28-09-05 19:44

Steen Jensen wrote:

> Hvad er der egentligt galt i det?
> I iTunes figurerer musikken forhåbentligt som den skal med artist,
> album, genre etc?

"Galt i det"?!? Forhåbentligt kan du selv svare på det spørgsmål.

Søren

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-09-05 19:27

Den 28-09-05 19.01 skrev preben nielsen følgende:

> [...]
>
> Nu har iTunes f*ndenme lagt filerne ned i 2 niveauer af
> undermapper (kunstnet og album) og tilmed fjernet kunstnernavnet

Det lyder absolut ikke godt, og jeg vil meget gerne have opklaret, hvad
der helt nøjagtigt er sket, så jeg evt. kan advare om det på min hjemmeside.

Det skulle ikke ske, medmindre du selv beder om det. Har du ændret på
standardvalgene under installationen, eller ændret noget i
indstillingerne? Og har du ændret på placeringen af musikken, altså lagt
den ind i den nye iTunesmappe?

Og undskyld, hvis jeg spørger dumt. Det er den fysiske placering, der er
ændret, og ikke kun hvordan musikken vises i iTunes?

> Please fortæl mig at iTunes kan gøre det om igen inden skidtet
> afinstalleres for altid, Please !!!

Umiddelbart ved jeg ikke, om man kan ændre det tilbage i iTunes, hvis du
har fået foretaget en fysisk omdøbning og flytning af filerne. Det kan
vist gøres med programmet Tagscanner
(http://xdev.narod.ru/tagscan_e.htm), men jeg ved snart ikke, om jeg tør
anbefale dig flere programmer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar: Information at your fingertips.

Fra : Jacob E.

Dato : 28-09-05 20:40

Kim Ludvigsen wrote:

> Umiddelbart ved jeg ikke, om man kan ændre det tilbage i iTunes, hvis
> du har fået foretaget en fysisk omdøbning og flytning af filerne. Det
> [...]

**LOL**

Mvh Jacob E.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 28-09-05 20:42

Der findes diverse MP3 tagger programmer, som kan bruges til at omdøbe
filerne på baggrund af ID3 tags (efter et mønster du angiver) eller
oprette ID3 tags på baggrund af filnavn....

Kan dog ik huske hvad det hed, men kan lige prøve at lede om jeg har det
liggende et sted - Mp3 tag studio eller sådan noget

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Morten Bowman

Dato : 29-09-05 22:31

TagandRename er kanon til dette formål

Fra : preben nielsen

Dato : 30-09-05 06:22

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en
meddelelse news:433af1ea$0$9215$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Der findes diverse MP3 tagger programmer, som kan bruges til at
> omdøbe filerne på baggrund af ID3 tags (efter et mønster du
> angiver) eller oprette ID3 tags på baggrund af filnavn....

Ja, det har jeg prøvet, men rigtig mange af mine mp3'er viser sig
IKKE at indeholde gyldige ID3 tags - men oplysningerne stod i de
filnavnet, og er nu tabt.

Jeg har vist intet andet valg end at programmere mig et program,
som kan navngive filerne igen udfra navnene på filmapperne :(

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 30-09-05 10:21

preben nielsen wrote:
> [...]
>
> Jeg har vist intet andet valg end at programmere mig et program,
> som kan navngive filerne igen udfra navnene på filmapperne :(

Har selv været i lign. situation... mener jeg fik mp3 tag studio til at
indskrive ID3 tags på baggrund af filnavnet og stien, og derefter
omdøbte jeg dem igen på baggrund af ID3 tag....

du burde næsten sende en faktura til apple for den tid du bruger på at
rydde op i din samling

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Morten Bowman

Dato : 30-09-05 20:20

On Fri, 30 Sep 2005 07:22:08 +0200, "preben nielsen" <prel@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg har vist intet andet valg end at programmere mig et program,
>som kan navngive filerne igen udfra navnene på filmapperne :(

TagandRename kan kave tags ud fra fil-navnet, og derefter rename fra idtags

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-09-05 22:16

-=JF=- arb wrote:
> [...]
>
> F.eks. nemmeste måde at rippe skiverne på, hvordan organiserer I jeres
> samling på computeren, og selvfølgelig hvilket program er bedst til

Bruger selv eJukebox til det hele, afspille, sortere, rippe, og så er
det sat op med en touchscreen inde i stuen, som kun kører det program.
Programmet kan også sættes op så det er låst, så folk ikke kan pille ved
andet. Du kan låse det på alle mulige måder, så folk ikke kan skrue
op, skifte sang, sætte mere en x antal sange i kø etc.
Der er masser af muligheder.

Du kan prøve det gratis i 30 dage..fuld funktionsdygtigt, så vidt jeg
husker.

www.audiosoft.net

-Rune Jensen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 27-09-05 23:48

> Bruger selv eJukebox til det hele, afspille, sortere, rippe, og så er
> det sat op med en touchscreen inde i stuen, som kun kører det program.

OT: Hvor har du købt touchscreenen? Link tak

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-09-05 08:58

Esben von Buchwald wrote:

> OT: Hvor har du købt touchscreenen? Link tak

Den er købt på eBay

-Rune Jensen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 27-09-05 22:10

> Jeg overvejer at flytte samtlige mine cd'er over på en computer, og så bruge
> den som jukebox - via anlægget forstås

God idé - CDer fylder og bliver ridsede

> Er der nogle gode råd i den forbindelse?

Jep, hvis du er fiks på fingrene, kan du lave noget styring af
computeren uden tastatur og mus, via en alm. fjernbetjening
se mit eget projekt på

http://sbn.as/mp3player/ <- jeg tvivler på nogen har lavet lignende
software som gør dette muligt med itunes

> F.eks. nemmeste måde at rippe skiverne på,

Winamp i Pro udgaven, den kan indstilles til at rippe i MP3 af en given
kvalitet, og det tager et par minutter pr skive, afhængig af hvor
hurtigt et CD drev du har - jeg har endnu ikke oplevet en skive den ikke
kunne rippe, heller ikke de der fake-CDer med "kopispærring"

> hvordan organiserer I jeres
> samling på computeren, og selvfølgelig hvilket program er bedst til
> afspilning?

Igen, Winamp, www.winamp.com

For lettere at holde styr på alt musikken, kan man downloade albumlist
plugin, som gør det lettere at opdele sin musik i Kunstner, Album og
Titel f.eks.

Der er mange der anbefaler itunes, men personligt synes jeg det lugter
for langt væk af, at de vil have folk til at købe DRM-inficeret musik i
deres egen shop

Skriv endelig hvis du skal have et par tips til winamp opsætning,
ripning osv

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 27-09-05 23:34

On Tue, 27 Sep 2005 10:34:43 +0200, -=JF=- arb wrote:

> F.eks. nemmeste måde at rippe skiverne på, hvordan organiserer I jeres
> samling på computeren, og selvfølgelig hvilket program er bedst til
> afspilning?

Hvis kvaliteten af dine mp3er er meget vigtig så brug EAC og Lame eller
FLAC. FLAC er tabsfri komprimering men komprimerer ikke helt så godt som
mp3. Det eneste der er lidt svært ved EAC er opsætningen, men det skal kun
gøres en gang og du kan følge denne glimrende guide:

http://users.pandora.be/satcp/eac-qs-en.htm

For at illustrere størrelsesforholdet mellem en CD komprimeret som mp3 med
lame og Flac kan du bruge denne tommelfingerregel:

Flac ~ 300MB (ca. ½ størrelse er min erfaring, og en CD er 6-700MB)
MP3 (med lame standard-preset) ~ 100MB (+/- 10MB).

Organisering er aldig noget jeg har tænkt over, det er begrænset hvor mange
CDer jeg har lagt over ad gangen :)

--
Now Playing:
Rod Modell - Forester Park

Fra : T.L.Jakobsen

Dato : 28-09-05 01:30

Amarok er genialt til at holde styr på samlingen....fniis

Venligst
Tom Jakobsen

Fra : Bruno

Dato : 28-09-05 22:28

-=JF=- arb wrote:
> [...]
>
> F.eks. nemmeste måde at rippe skiverne på, hvordan organiserer I jeres
> samling på computeren, og selvfølgelig hvilket program er bedst til

Som de andre skriver, så rip til noget tabsfrit og til afspilningen vil
jeg så anbefale noget hardware!

Jeg har for nyligt købt en Roku SoundBridge 1000 som for mig synes som
det perfekte bindeled mellem anlæget og data på PC'en (eller rettere
Mac'en i mit tilfælde). Man har fjernbetjening, display og ingen
elektrisk forbindelse mellem anlæg og IT grejet.

Se www.rokulabs.com

Mvh

Bruno