The Cult
Fra : Ole Sørensen

Dato : 20-09-05 03:12

Jeg troede efterhånden at man kunne finde alt på nettet, men jeg er
overrasket over at finde så få informationer om det gear Billy Duffy fra The
Cult brugte, især fra midten af 90'erne og fra koncerten på Marquee Club i
London. Jeg kan se at han spiller på en Les Paul, men hvilket mærke og model
og hvilke pedaler og effekter osv.?
Nogen af jer der ligger inde med oplysninger eller links? Jeg kan sgu ikke
finde noget derude på "indernettet".

hilsen ole

Fra : Peter Juhl

Dato : 20-09-05 04:33

Ole Sørensen wrote:

> [...]
> Nogen af jer der ligger inde med oplysninger eller links? Jeg kan sgu
> ikke finde noget derude på "indernettet".

På deres tidligere plader/numre (She Sells Santuary bl.a.) brugte han en
Gretsch White Falcon 6136T gennem Marshall's eller Roland JC120'ere,
selve guitaren er en stor del af den lyd. Den Les Paul du har set er en
vel en Les Paul Custom* - har ikke set Duffy med andet en en White
Falcon.

*Er det ikke bare "den" Les Paul?

Fra : Ole Sørensen

Dato : 20-09-05 08:19

Peter Juhl wrote:
> [...]
> JC120'ere, selve guitaren er en stor del af den lyd. Den Les Paul du
> har set er en vel en Les Paul Custom* - har ikke set Duffy med andet

Det var mere Les Paul Custom modellen jeg tænkte på.
Jeg har lagt et par billeder op hvor du kan se hvad jeg mener. Kan se på
hovedet at det er en Gibson.
Første gang jeg så Duffy med en Les Paul Custom var den sorte på coveret af
Sonic Temple. Og som det ses, brugte han en hvid Gibson LP på Marquee Club.
http://home1.stofanet.dk/happyhome/cult/

Men ved du hvilke effekter der skal til, for at frembringe den lyd? Jeg har
aldrig spillet elektrisk guitar (undtaget et par få gange for sjov), men har
derimod spillet en del akustisk. Jeg er dog blevet hooked på at købe en
elektrisk og vil gerne ha' den der typiske rock lyd som Slash også bruger.
Hvis jeg uploader et par lydklip med Billy Duffy fra koncerten, vil du så
give et bud på hvilke effekter der skal til for at opnå den sound? Kunne
være noget simpelt standard fra Boss, skal bare vide om det er Overdrive
eller Delay eller hvad jeg skal gå efter...

hilsen ole