Folkekomedierne er vendt tilbage
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 18-10-05 17:05

Det er skønt at folkekomedierne er vendt tilbage. Den type film som var så
populære i 60-erne og 70-erne. Jeg gik meget i biografen sidst i 60-erne og
i 70-erne for at se de utallige danske folkekomedier. Jeg tror jeg var i
biografen 6 gange om året. Det var sjovt at fornemme den stemning der var,
hvor folk brølede af grin hele tiden.
Ved indgangen til 8o-erne var der ikke længere noget at komme efter og
jeg var kun i biografen med mange års mellenmrum.
Ved indgangen til det nye årtusinde må man nok sige at bøtten er vendt.
Nu laver man igen en del film i nøjagtig den samme genre som dengang. Jeg
har set den nye "Min søsters børn" og den nye "Far til fire" så jeg i
lørdags. Stemningen i biografen var nøjagtig den samme som jeg kan huske i
60-erne og 70-erne. Dejligt at man nu igen kan gå i biografen. Jeg troede
helt ærligt ikke at den genre igen ville vende tilbage, men den er her og
den har stor succes. Man vil vist lave endnu to nye "Far til fire-film, har
jeg læst.

Prøv lige at læse nedenstående eksempler på den gode gamle 7o-er-humor
som er i den nye "Far til fire-film":

Lille Per laver falske 100 kr.-sedler på computer og køber en stak
færdiglavede pandekager i supermarkedet. Han smider dem op på kasse-båndet
og sin elefant stiller han bagerst. Kameraet kører nærbillede på varerne som
kører frem og damen scanner dem. Til sidst ser vi elefanten komme kørende
frem. Som kameraet filmer, ser den ganske enorm ud og alle griner.
Kassedamen tager den i snabelen og smider den ned på gulvet. Kan du så
få den elefant væk, hehe. Det bliver lige 250 tusinde kroner. HWA? - Prøv
lige at kigge efter igen. Det kan da ikke passe. Det kan jeg da godt, siger
kassedamen og der nærfilmes ind på tallene, som flimrer og til sidst bliver
klare. Så siger kassedamen: nårhh ja. det bliver 250 kr. (Hun bar briller og
var ret nærsynet. Haha.

Onkel Anders spilles godt af Jes Ingerslev. Han st¨år på et tidspunkt sammen
med far og børn. Der opstår en pinlig situation. Så siger Onkel Anders:
Øhhhh. Hmmm. Nå ja øhhh, jamen jeg skal også til at gå nu. Jeg har
frygteligt travlt. Øhhh. Jeg har bare glemt med hvad.

Politiet sporer de falske penge. En dag møder de op, sammen med kassedamen,
hos Lille Per på hans værelse. Pelitiet beder kassedamen identificere Lille
Per som ham der købte med de falske penge. Lille Per ligger på sin briks og
har taget et sort tørklæde for øjnene. Kassedamen går helt hen tæt på ham
for at se om det var ham, men det flimrer noget for hende og hun kan jo
heller ikke rigtigt se om det er ham, når han har tørklæde for øjnene. Hun
siger: Nej jeg er altså ikke sikker på at det var ham. Nå, siger politiet,
så går vi igen. Henne ved døren ser kassedamen elefanten og siger. men jeg
er helt sikker på at det var den der elefant. Haha

På et tidspunkt brænder pengene af i en tønde ude i haven. De står der alle
sammen. Så kommer Søs`s kæreste, kigger hen på tønden og siger: Er det ikke
penge i har der. Øhhhhhh, neeejjj, det er det ikke, hvor skulle de være?.
Søs`s kæreste kigger igen hen på tønden men far stiller sig foran tønden og
forsøger at hindre synsfeltet hver gang han vil kigge hen på tønden. Han
spjætter frem og tilbage ved tønden. Det er da penge dem der.
Far siger: der er ingen penge her. Onkel Anders blander sig og siger: nej
selvfølgelig er der ingen penge her, vi har har jo brændt dem alle af i
tønden. Øhhhhhh.... ups... pinligheden breder sig.

Sån kører det bare hele tiden. Rigtig god film.

Hvor mange har set de¨n?

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-05 17:09

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:43551c5b$0$8789$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hvor mange har set de¨n?>

Jeg må desværre melde pas -
Den lyder ellers rigtig rigtig go og vanvittigt spændende

vh
Esben

Fra : Bagdad Bob

Dato : 18-10-05 18:08

> [...]
> tønden. Øhhhhhh.... ups... pinligheden breder sig.
>
> Sån kører det bare hele tiden. Rigtig god film.

Ja så kan Terkel i Knibe godt gå hjem og lægge sig. Det er søren susme
topunderholdning for hele familien.

/Abildgaard

Fra : MRN

Dato : 18-10-05 18:22

> Sån kører det bare hele tiden. Rigtig god film.
>
> Hvor mange har set de¨n?

Jo jeg har også set den, rigtig god film, den kan klart anbefales!
(Men havde det ikke været på sin plads med sin spoiler-advarsel)?

Mvh
MRN

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 19-10-05 11:45

Er du klar over at dit indlæg virker forfærdeligt ironisk og sarkastisk?
Jeg synes ikke det lyder sjovt så jeg skal nok ikke se filmen...

Fra : Laziter [9440]

Dato : 19-10-05 12:50

"Sren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er du klar over at dit indlæg virker forfærdeligt ironisk og sarkastisk?

Det kommer da vist an på øjnene der læser, jeg fandt indlægget troværdigt.
Jeg læste at Åge var glad for at der igen er kommet film der kan minde ham
om en ting han var glad for for mange år siden.
Selv er jeg ikke vokset op i Far til 4 tiden, men jeg har da set alle de
gamle og skal helt bestemt også se den nye, den lyder nemlig til at være
rigtig sjov iflg. Åges beskrivelse.

> Jeg synes ikke det lyder sjovt så jeg skal nok ikke se filmen...

Op til dig selv, det kan enten være din gevinst eller dit tab..

Mvh
Benjamin

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-10-05 16:19

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> Selv er jeg ikke vokset op i Far til 4 tiden, men jeg har da set alle de
> gamle og skal helt bestemt også se den nye, den lyder nemlig til at være

__

Det jeg er mest glad for er ikke det med at den nye film minder mig om de
gamle eller sådan noget nostalgisk noget. Slet ikke. Det er det med at selve
filmgenren "folkekomedie" er tilbage igen efter års fravær.
Det er ikke fordi det er en "far til fire"-film eller "min søsters
børn"-film. Det kunne for den sags skyld godt have været en helt nyudviklet
filmserie og jeg ville også have set den. Hvis den var en "folkekomedie.
Det er selve genren "folkekomedie" jeg synes der er langt den bedste
genre indenfor film. Derefter kommer "krimi".

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-10-05 16:28

"Sren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes ikke det lyder sjovt så jeg skal nok ikke se filmen...
___

Klog beslutning for dig, for den fuldstændig og aldeles og totalt uden nogen
som helst form for hvad man kan kalde uforskammet
næserings-stand-up-"humor". Humoren er 100 procent "falden på halen humor".

Hilsen Åge

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 19-10-05 17:05

> [...]
> som helst form for hvad man kan kalde uforskammet
> næserings-stand-up-"humor". Humoren er 100 procent "falden på halen

:D :D :D :D

Tak for det Åge... Det var det jeg gik efter...