Terry Gilliam-film
Fra : Thomas Pryds Laurits~

Dato : 09-10-05 17:49

Jeg har set Gilliams film Brazil og Twelve Monkeys, som begge er intet
mindre end geniale, og så selvfølgelig Monty Python-filmene, som er
gakkede på deres egen fede måde.

Jeg har dog aldrig fået set hans Fear and Loathing in Las Vegas (som
også lyder rigtig fed), The Fisher King, The Adventures of Baron
Munchausen, Time Bandits og Jabberwocky. De sidstnævnte lyder som om,
der er mere Monty-agtige end de første. Hvad siger folk herinde til dem?
Er de værd at gå på DVD-jagt efter?

Thomas

Fra : Holst

Dato : 09-10-05 18:01

Thomas Pryds Lauritsen wrote:

> [...]
> Munchausen, Time Bandits og Jabberwocky. De sidstnævnte lyder som om,
> der er mere Monty-agtige end de første. Hvad siger folk herinde til dem?

Time Bandits er lidt sjov. Jeg har lidt indtryk af, at The Adventures of
Baron Munchausen ikke er blevet det, Gillian gerne ville have. Trods det
var jeg nu okay underholdt. Men ingen af dem er noget nær så gode som
Twelve Monkeys (Brazil har jeg desværre endnu ikke fået set). Men de
slår tiden okay ihjel, uden at man nødvendigvis føler, at man har spildt
tiden alt for meget.

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-10-05 18:12

> [...]
> Jeg har set Gilliams film Brazil og Twelve Monkeys, som begge er intet
> mindre end geniale, og så selvfølgelig Monty Python-filmene, som er

Fear and Loathing in Las Vegas - Den er rigtigt god og Johnny Depp
spiller fuldstændigt sejt :)

The Fisher King - Den må jeg nok indrømme jeg synes er lige lovlig underlig

The Adventures of Baron Munchausen - Den er ok, lidt rodet men fin, nok
mest til børn vil jeg sige

Time Bandits - sjovere end ovennævnte, men nok også mest henvendt til
børn. Men kan sgatens gå an, synes det er en god historie

Jabberwocky - Den har jeg ikke fået set.

[...]

-Rune Jensen

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 09-10-05 18:39

On Sun, 09 Oct 2005 18:49:07 +0200, Thomas Pryds Lauritsen
<tpl@innnnnnducks.org> wrote:

> [...]
>Munchausen, Time Bandits og Jabberwocky. De sidstnævnte lyder som om,
>der er mere Monty-agtige end de første. Hvad siger folk herinde til dem?

The Fisher King er en af de bedste film nogensinde. Efter min mening
betydelig bedre end fx Brazil.

--
mvh Niels Søndergaard

Ovenstående er min personlige mening og ikke
nødvendigvis udtryk for universel sandhed.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-10-05 19:54

Hej!

Niels Søndergaard wrote:

> The Fisher King er en af de bedste film nogensinde. Efter min mening
> betydelig bedre end fx Brazil.

Hvordan kan du sammenligne disse to film? Er pærere bedre end bananer?

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : jakob

Dato : 09-10-05 20:04

Kim Voss Schrader wrote:

> Er pærere bedre end bananer?

Jep.

--
Jakob

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 09-10-05 20:56

On Sun, 09 Oct 2005 20:54:13 +0200, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>Hej!

>Hvordan kan du sammenligne disse to film? Er pærere bedre end bananer?

Tja, jeg kedede mig, da jeg så Brazil. Det gjorde jeg bestemt ikke med
Fisher King. Så jo - jeg synes, den er bedre.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-10-05 21:10

Hej!

Niels Søndergaard wrote:

> Tja, jeg kedede mig, da jeg så Brazil. Det gjorde jeg bestemt ikke med
> Fisher King. Så jo - jeg synes, den er bedre.

Så du vurderer sci-fi som kedeligt ift. drama? Jeg fatter ikke hvordan du kan
konkludere så firkantet... Nå, never mind.

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 09-10-05 21:45

On Sun, 09 Oct 2005 22:10:26 +0200, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>Hej!

>Så du vurderer sci-fi som kedeligt ift. drama?

Nej, overhovedet ikke. Jeg siger bare min mening om to film. Der er
masser af gode sf-film og masser af kedelige dramaer. HVorfor tror du,
jeg udtalte mig generelt om genrer?

>Jeg fatter ikke hvordan du kan
>konkludere så firkantet.

I lige måde.

Fra : Holst

Dato : 09-10-05 21:58

Kim Voss Schrader wrote:

> Så du vurderer sci-fi som kedeligt ift. drama? Jeg fatter ikke hvordan du kan
> konkludere så firkantet... Nå, never mind.

Er det ikke dig, der er lidt firkantet nu. Niels udtaler sig om to
specifikke film. Han udtaler sig ikke umiddelbart om, at de er
gode/dårlige qua deres genre. Han udtaler sig heller ikke om de to
genrer, filmene repræsenterer. Udelukkende om de to givne film.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-10-05 22:02

Hej!

Holst wrote:

> [...]
> gode/dårlige qua deres genre. Han udtaler sig heller ikke om de to
> genrer, filmene repræsenterer. Udelukkende om de to givne film.

Tja, jeg synes bare ikke man kan sammenligne på tværs af så forskellige genrer.

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Holst

Dato : 09-10-05 22:42

Kim Voss Schrader wrote:

> Tja, jeg synes bare ikke man kan sammenligne på tværs af så forskellige genrer.

Tjah, hvad kan du bedst lide: lever eller chokolade?

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-10-05 09:17

Holst wrote:

> Tjah, hvad kan du bedst lide: lever eller chokolade?

Så absolut lever. Helstegt kalvelever, spækket med hvidløgsskiver og/eller
persilleduske. I ovnen til den er brun og fast udenpå, og rødlilla og blød
(men ikke rå) indeni. Og så en gang flødestuvede kartofler. Mums.

/jim

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 10-10-05 09:52

On Mon, 10 Oct 2005 10:16:50 +0200, "Jim Andersen"
<jimVÆÆK@officeconsult.dk> wrote:

>Så absolut lever.

Føj for satan! Jeg er ellers ikke kræsen, men lever smager afskyeligt.
Jeg har en teori om, at det er noget med smagsløgene. Jeg husker, at
vi i fysik blev præsenteret for et stykke trækpapir med en hæslig
smag. Det sjove var, at nogle i klassen kunne smage den, andre ikke.
Jeg tror, det er det samme med lever.

Og med film, naturligvis, for nu at blive ved emnet.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 13-10-05 02:38

Niels Søndergaard wrote:
> [...]
> vi i fysik blev præsenteret for et stykke trækpapir med en hæslig
> smag. Det sjove var, at nogle i klassen kunne smage den, andre ikke.

Rent faktisk har kun 50% af befolkningen normale smagsløg. 25% er
såkaldte "supersmagere" (IMO er det grotesk at bruge præfixet "super-"
om noget så almindeligt), hvilket bl.a. gør dem meget følsomme over for
bitre ting såsom grøntsager. Supersmagere bryder sig typisk heller ikke
om øl og vin og spiritus (muligvis med undtagelse af alkopops, rom &
cola, og lignende sødede drikkelser).

De resterende 25% er så omvendte supersmagere, med forholdsvis ufølsomme
smagsløg.

Oven på denne genetiske variation kommer så erhvervede ting & sager,
hvilket primært vil sige rygning (som jo skader lugtesansen, der er
ansvarlig for alle nuancerede smagsoplevelser).

Om jeg selv er supersmager, det skal jeg ikke kunne sige. Jeg bryder mig
ikke om vin, og slet ikke om øl, men jeg kan godt lide stegt lever i små
mængder. En kødstor portion af stegt lever er dog for meget for mig, det
begynder at smage (eller føles) underligt efter ca 100 gram.

> Jeg tror, det er det samme med lever.
>
> Og med film, naturligvis, for nu at blive ved emnet.

Ja, det er klart at nogle er meget mere eller meget mindre følsomme over
for bestemte filmiske/historiemæssige fænomener end hvad der er normalt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jesper B. Nielsen

Dato : 13-10-05 18:45

On Thu, 13 Oct 2005 03:38:26 +0200, "Peter Knutsen (usenet)"
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

>[snip!] ...men jeg kan godt lide stegt lever i små
>mængder. En kødstor portion af stegt lever er dog for meget for mig, det
>begynder at smage (eller føles) underligt efter ca 100 gram.

Voldsomt off-topic:

Jeg så engang en kokke-konkurrence hvor det gjaldt om at tilberede det bedste
måltid ud af nogle givne råvarer, og ved denne lejlighed var det så lever.

Som én af kokkene så rigtigt sagde, så er tilberedning af lever mest en øvelse i
at skjule den grimme smag af affaldstoffer.

At så mange har grimme oplevelser med stegt lever er nok ikke nogen
tilfældighed. Personligt holder jeg hverken af smagen eller konsistensen af
indmad og indvolde.

Jeg kan heller ikke lide kinakål, men det er af andre årsager :)

--
"Vegetaren Hitler spiste mange flødeskumskager i sine sidste måneder
men var ellers ikke nogen grådig egoist." - Bo Warming

Fra : No Humor Man

Dato : 10-10-05 14:14

Kim Voss Schrader wrote:
> Hej!

> Tja, jeg synes bare ikke man kan sammenligne på tværs af så forskellige
> genrer.

Man kan sagtens sammenligne hvis det er samme instruktør.

Jeg er træt af at høre på folk der siger at man ikke kan sammenligne dit
og dat pga fnit og fnat - ikke et angreb på dig, men mere generelt.

Man kan sagtens sige om man kunne lide én film fremfor en anden uanset
hvilke genrer de respektive film figurerer i eller om de er lavet af
samme instruktør eller har de(n) samme skuespiller(e) på rollelisten.
Intet af det betyder noget hvis man skal vurdere om man kan lide filmen
eller ej i forhold til en anden film - det er præstationerne, historien
og helhedsintrykket, imo.

--
No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers
The Insane Asylum: http://www.fortunecity.com/marina/anchor/986/

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 12-10-05 19:16

"No Humor Man" <no.humor.man@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det betyder noget hvis man skal vurdere om man kan lide filmen eller ej i
> forhold til en anden film - det er præstationerne, historien og

Nemlig! Det er ligesom dem der siger "man kan ikke diskutere smag" - for
fanden, det er jo *netop* det man kan!
--
Jonas
My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 09:38

Niels Søndergaard wrote:

> The Fisher King er en af de bedste film nogensinde. Efter min mening
> betydelig bedre end fx Brazil.

Jeg er stadig ved at død af skræk over Brazil. Jeg så den da den kom frem og
for nylig på video. Det er virkelig en "hovedet ind i ovnen" film.

12 Monkeys glæder jeg mig til få tid til at se en dag.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-10-05 09:43

Hej!

Stig Bang-Mortensen wrote:

> Jeg er stadig ved at død af skræk over Brazil. Jeg så den da den kom frem og
> for nylig på video. Det er virkelig en "hovedet ind i ovnen" film.

Ja, den er fremragende.

> 12 Monkeys glæder jeg mig til få tid til at se en dag.

Og det burde du (både glæde dig, og få den set). Jeg må indrømme at jeg kneb en
lille tåre da jeg så den første gang...

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : bonfils

Dato : 09-10-05 21:06

"Thomas Pryds Lauritsen" <tpl@innnnnnducks.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> Munchausen, Time Bandits og Jabberwocky. De sidstnævnte lyder som om,
> der er mere Monty-agtige end de første. Hvad siger folk herinde til dem?

The Fisher King er storartet - ikke helt så sær som Brazil, men alligevel
rigtig Gilliam. Skæv historie, kulsort humor, flot fortalt.
Fear and Loathing sku' jeg lige se et par gange, før jeg kom til at holde af
den. Hvis man ikke synes det er sjovt at se to narkoramte fliphoveder tåge
rundt, er den nok ikke sagen. Men det er fandme morsomt lavet - og ikke
mindst Benicio del Toro er fantastisk.
Münchhausen - tjah. En sjov eventyrfilm uden så meget andet at byde på.
Desværre.
Time Bandits synes jeg er skæg. Vel nok den første film, hvor Gilliam
ligesom fandt sin egen stil med syrede visuelle indfald. Masser af
voksenhumor, selv om den vel er ment som en slags børnefilm.

Og ja - Brazil er genial. Og Gilliam er gud!

--
bonfils
http://kim.bonfils.com

Fra : Per Vadmand

Dato : 09-10-05 22:17

"Thomas Pryds Lauritsen" <tpl@innnnnnducks.org> wrote in message
> [...]
> Munchausen, Time Bandits og Jabberwocky. De sidstnævnte lyder som om,
> der er mere Monty-agtige end de første. Hvad siger folk herinde til dem?

Time Bandits genså jeg for et par dage siden. Den er rigtigt god. Sean
Connery har aldrig lignet en RIGTIG helt mere, og der er masser af sjove
detaljer.

Brazil er en af den slags fantastisk gode film, som samtidig gør så ondt, at
man næsten ikke kan bære at gense dem (ligesom Vinterbergs "Festen").

12 Monkeys er en af de fedeste tidsparadoksfilm, der er lavet.

Fisher King er (bl.a.) Robin Williams når han er bedst med et minimum af
manerer og et maksimum af skuespil. Hans rædselssyner af riddere til hest er
svære at glemme.

Resten har jeg ikke set.

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 15-10-05 19:26

On Sun, 9 Oct 2005 23:16:35 +0200, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Brazil er en af den slags fantastisk gode film, som samtidig gør så ondt, at
>man næsten ikke kan bære at gense dem (ligesom Vinterbergs "Festen").

Nu så jeg den igen i går, ansporet af denne tråd. Og jeg kan altså
stadig ikke se, hvad der er så fantastisk ved den film. Den er bedre
end så meget andet, ja, men den gaber over mere, end den kan klare.
Resultatet er ligesom med Münchhausen discountscenografi og -effekter
og en historie, der ikke kan komme til sagen. Plus en kvindelig
hovedperson, man bare ikke kan tænde på.

Hvis man vil se isnende dystopier, er "Equilibrium" i samme boldgade
og langt bedre.

Fisher King er stadig mit bud på Gilliams bedste film. Men jeg vil
lige gense 12 Monkeys en af dagene, for den husker jeg også som god.

Fra : Per Vadmand

Dato : 15-10-05 21:36

"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> wrote in message

> Nu så jeg den igen i går, ansporet af denne tråd. Og jeg kan altså
> stadig ikke se, hvad der er så fantastisk ved den film. Den er bedre
> end så meget andet, ja, men den gaber over mere, end den kan klare.

Indtil du nævnte Münchhausen, troede jeg i et kort øjeblik, at du endelig
havde set "Festen"!

> Resultatet er ligesom med Münchhausen discountscenografi og -effekter
> og en historie, der ikke kan komme til sagen. Plus en kvindelig
> hovedperson, man bare ikke kan tænde på.

Det er meget længe siden, jeg har set Brazil, men dengang gjorde den i hvert
fald et stærkt indtryk på mig.

> [...]
>
> Fisher King er stadig mit bud på Gilliams bedste film. Men jeg vil
> lige gense 12 Monkeys en af dagene, for den husker jeg også som god.

12 Monkeys er ubetinget en af de bedste tidsparadoks-historier, der er
lavet.

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 15-10-05 22:44

On Sat, 15 Oct 2005 22:36:02 +0200, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:
>Indtil du nævnte Münchhausen, troede jeg i et kort øjeblik, at du endelig
>havde set "Festen"!

Jeg har da set Festen, og sikke noget lort.

Fra : XXX

Dato : 15-10-05 23:29

> Jeg har da set Festen, og sikke noget lort.

Hørt!

Fra : Holst

Dato : 16-10-05 07:13

Niels Søndergaard wrote:

> Jeg har da set Festen, og sikke noget lort.

Den var da bedre end Idioterne ...

Fra : Per Vadmand

Dato : 16-10-05 09:14

"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> wrote in message

> Jeg har da set Festen, og sikke noget lort.

Jeg giver op. Du sætter tydeligvis form over indhold i en grad, der gør, at
du ikke bliver ramt af en af de mest gribende og rystende historier, der
nogen sinde er fortalt på film.

Per V.

Fra : Holst

Dato : 16-10-05 09:44

Per Vadmand wrote:

> Jeg giver op. Du sætter tydeligvis form over indhold i en grad, der gør, at
> du ikke bliver ramt af en af de mest gribende og rystende historier, der
> nogen sinde er fortalt på film.

Men hvorfor skal man se på en enkelt ting isoleret. Ja, det var en meget
gribende og rystende historie, men hva' fa'en hjælper det, hvis formen
er noget skod. Jeg vælger at se på filmen som en helhed, og så scorer
den ikke høje karakterer.

En bog med en rigtig god historie bliver jo heller ikke god, hvis
forfatteren ikke mester sit håndværk.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 16-10-05 10:19

On Sun, 16 Oct 2005 10:44:06 +0200, Holst <newsoct05@shelter.dk>
wrote:

> [...]
>den ikke høje karakterer.
>
>En bog med en rigtig god historie bliver jo heller ikke god, hvis

Netop.

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-10-05 01:11

Holst wrote:

> En bog med en rigtig god historie bliver jo heller ikke god, hvis
> forfatteren ikke mester sit håndværk.

Ligesom en mand med en kraftig stammen ikke kunne finde på at læse
kærlighedsdigte højt for sin udkårne.

/jim

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 16-10-05 10:18

On Sun, 16 Oct 2005 10:14:01 +0200, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>du ikke bliver ramt af en af de mest gribende og rystende historier, der

Formen var latterlig, ja, men det var historien da også - eller
rettere den totalt kiksede måde, den blev serveret på. At du kunne
tage den alvorligt i en sådan grad, at du kan kalde den "rystende",
fatter jeg simpelthen ikke. Prøv at se "Magnolia". Den kører på samme
tema, men den fungerer til gengæld.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 10-10-05 03:34

> [...]
> Munchausen, Time Bandits og Jabberwocky. De sidstnævnte lyder som om,
> der er mere Monty-agtige end de første. Hvad siger folk herinde til dem?

Time Bandits og Munchhausen er rigtig gode (især Time Bandits). The
Fisher King sagde mig ikke en lyd. Jabberwocky opgav jeg cirka 1/3 inde.
Den første har jeg ikke set.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-10-05 09:23

> [...]
> også lyder rigtig fed), The Fisher King, The Adventures of Baron
> Munchausen, Time Bandits og Jabberwocky.

Har set dem alle. Og de er alle gode. Og meget forskellige. Jabberwocky og
Fisher King f.eks har ikke meget emd hinanden at gøre.

Det kommer meget an på hvilket humør man er i, hvilken film man skal se.
Fear And Loathing... skal man f.eks ikke se sammen med sine børn, mens
Baronen (og time bandits) er en rigtig god familiefilm, med noget for alle.

Kunne ikke lige huske Jabberwocky.... men efter en tur på imdb kan jeg da
godt huske Bødkersønnen Dennis, og hans underskønne hjertenskær Griselda. HA
! den er altså sjov !

/jim