Card kan gode lide Serenity
Fra : PerX ...

Dato : 04-10-05 15:05

Orson Scott Card anmelder Serenity og er meget begejstre, han mener at
hvis Enders Game nogen sinde skulle laves som film så skulle det være
som god som Serenity.

http://www.hatrack.com/osc/reviews/everything/2005-09-30-extra.shtml

Så det kan jo være Joss kommer til at lave den en dag :)

Fra : Tue Sørensen

Dato : 17-10-05 22:22

PerX ... skrev:
> Orson Scott Card anmelder Serenity og er meget begejstre, han mener at
> hvis Enders Game nogen sinde skulle laves som film så skulle det være
> som god som Serenity.

"hvis Enders Game nogen sinde skulle laves"... Jamen har Ender's Game
filmen ikke været under produktion i årevis? Er projektet blevet
indstillet?

- Tue

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 18-10-05 05:23

Tue Sørensen wrote:

> "hvis Enders Game nogen sinde skulle laves"... Jamen har Ender's Game
> filmen ikke været under produktion i årevis? Er projektet blevet
> indstillet?

Produktion kan jo betyde mange ting. Nogle gange betydet det måske bare
at en eller anden (evt. en producer) har købt optionen, og så sidder på
den. Eller at der er en der har fået forudbetaling for at gå i gang med
at skrive et manus.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : PerX ...

Dato : 18-10-05 17:54

In article <1129584121.167151.36290@o13g2000cwo.googlegroups.com>,
sorensonian@gmail.com says...

> "hvis Enders Game nogen sinde skulle laves"... Jamen har Ender's Game
> filmen ikke været under produktion i årevis? Er projektet blevet
> indstillet?

Der har været rygter om noget, men når man læser Cards egne ord lyder
det jo som det ikke rigtig passer? Lige der ved jeg ikke mere end dig.

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-10-05 10:08

Scripsit p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)

> Faktisk var forløbet noget i retning af dette: Card havde for Å+ år
> siden skrevet Ender's Game-novellen. Så skrev han Speaker for the
> Dead, der intet havde med Ender at gøre. Hans redaktør sendte den
> tilbage til ham med beskeden "Den bog er du ikke erfaren nok til at
> skrive endnu."
>
> Så arbejdede han over tid lidt med motivationer mm. for sine personer
> i Speaker og han blev bedt om at lave en roman af Ender.

Det passer ikke på hvad han skriver i forordet til mit eksemplar af
Speaker.

Der skriver han at han fra et tidligt tidspunkt i arbejdet med Speaker
havde besluttet sig for at speakeren var Ender. Han havde skrevet
kontrakt med et forlag, men blev i løbet af arbejdet selv klar over at
den gamle novellen (som endte straks buggerne var blevet udslettet)
ikke gav nok baggrund om Ender og forbindelse til den bog han var ved
at skrive. Så kontaktede han selv forlaget og foreslog at han skulle
starte med at skrive novellen om til en roman.

Den bog en redaktør på et tidspunkt mente han ikke var moden nok til,
var så vidt jeg husker Xenocide.

> Man kan således argumentere for, at Ender's Game (romanen) er en
> prequel til Speaker, mere end Speaker er en sequel til Ender's Game.
>
> Speaker-trilogien (som man vel med en vis ret kan kalde Speaker,
> Xenocide og Children of the Mind)

Jeg betragter gerne Ender + trilogien som et 1+3-værk i parallel med
Hobbitten + Ringenes Herre.

--
Henning Makholm "Vend dig ikke om! Det er et meget ubehageligt syn!"

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-10-05 12:47

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Det passer ikke på hvad han skriver i forordet til mit eksemplar af
> Speaker.

Da jeg blot skrev ud fra hvordan jeg huskede bemeldte forord, bøjer
jeg mig naturligvis for dit referat.

> Den bog en redaktør på et tidspunkt mente han ikke var moden nok til,
> var så vidt jeg husker Xenocide.

Det er vist sandt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^)) - Birksted

Fra : Tue Sørensen

Dato : 21-10-05 08:03

Well, min søster er stor Card-fan, og har gennem længere tid (ja,
årevis!) fulgt med i udviklingen via en eller anden hjemmeside. Hun
siger at de vil lave filmatisere bog 1 og 7 på samme tid, da 7'eren
(Ender's Shadow, hedder den vist) har samme handling som etteren, blot
set gennem en anden figurs (Bean's) øjne. Men det går åbenbart ret
langsomt med at få projektet på skinnerne...

- Tue

Fra : PerX ...

Dato : 22-10-05 21:16

In article <1129878194.018438.169690@o13g2000cwo.googlegroups.com>,
sorensonian@gmail.com says...
> [...]
> set gennem en anden figurs (Bean's) øjne. Men det går åbenbart ret
> langsomt med at få projektet på skinnerne...

Det gør det generelt i Hollyweird, og hvis Card forsøger at sikre sig
det ikke bliver noget commercielt bras - så tager det sikkert endnu
længere :)

Men - 7! Er han oppe på så meget - tsk tsk - Jeg stod vist af efter
Speaker for the Dead.

Fra : Tue Sørensen

Dato : 23-10-05 17:09

PerX ... skrev:
> [...]
> længere :)
>
> Men - 7! Er han oppe på så meget - tsk tsk - Jeg stod vist af efter

Jeg har kun læst den første - jeg syntes den var god, men ikke god
nok til at jeg gider gå i gang med resten. Jeg tror den står bedre
alene.

- Tue

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 23-10-05 20:04

Tue Sørensen wrote:
> Jeg har kun læst den første - jeg syntes den var god, men ikke god
> nok til at jeg gider gå i gang med resten. Jeg tror den står bedre
> alene.

De tre sidste bøger i Ender-tetralogien er meget forskellige fra den
første. Men jeg synes nu de er gode alle sammen, bare ikke på samme måde.

Man skal jo også huske på at der ikke er tale om en situation hvor en
profithungrende forfatter er vendt tilbage til et *gammelt* værk og har
skrevet *nye* bøger. 2. bind i tetralogien blev såvidt jeg husker
udgivet året efter 1. bind, og så kom 3. og 4. bind med nogle års mellemrum.

Om det samme gælder de nye bøger, altså dem der ikke er skrevet fra
Enders synsvinkel, det skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke har læst dem.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-10-05 09:13

"Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid> writes:

> [...]

skrive endnu."

Så arbejdede han over tid lidt med motivationer mm. for sine personer
i Speaker og han blev bedt om at lave en roman af Ender. Undervejs gik
det op for ham, at hvis Speaker for the Dead VAR Ender, så faldt en
masse brikker på plads, så det besluttede han.

Man kan således argumentere for, at Ender's Game (romanen) er en
prequel til Speaker, mere end Speaker er en sequel til Ender's Game.

Speaker-trilogien (som man vel med en vis ret kan kalde Speaker,
Xenocide og Children of the Mind) er ikke en action-packed sag i stil
med EG, selv om den da har lidt action. Den er i langt højere grad et
religiøst/eksistentielt værk.

Mange år senere snakkede Card så med en anden forfatter, der kunne
tænke sig at udvide universet omkring EG. Der var en masse historier i
den tid, som ikke var blevet fortalt, herunder historien om Peter
Wiggin's vej til magten. (Speaker-trilogien foregår ca. 3000 år efter
EG).

Det endte med, at Card blev så lun på ideen, at han selv ville skrive
bøgerne. Det er så blevet til indtil videre fire bøger i Shadow-serien
(Ender's Shadow, Shadow Puppets, Shadow of the Hegemon og Shadow of
the Giant, hvis jeg husker ret), der følger en biperson fra EG, Bean.

Den mest interessante af dem er nok den første, der giver en
alternativ vinkel på hændelserne i EG. Det der med forskellige
personers viewpoints er en af Card's klare forcer.

Personligt kan jeg bedre lide Card, når han maler med den store
pensel, hvor kataklysmen venter lige om hjørnet, så jeg foretrækker EG
og Speaker-trilogien.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.