Mest gribende dødsscene
Fra : Jens Bruun

Dato : 24-09-05 18:17

Et lidt morbidt emne, men here goes:

I forlængelse af snakken om krigsfilm, kom jeg til at tænke på, at især Tom
Hanks dødsscene i "Saving Private Ryan" berørte mig. Den virkede sjældent
ægte på mig. Dén, og så Russel Crowes dødsscene i "Gladiator" står for mig
som de mest gribende dødsscener, jeg kan huske.

I den anden ende af skalaen husker jeg Peter Sellers dødsscene som statisten
Hrundi V. Bakshi som en særdeles gribende dødsscene - omend af helt andre
grunde.

Hvilke er jeres "favoritdødsscener" på film, og hvorfor?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/21/05)

Fra : jakob

Dato : 24-09-05 18:26

Jens Bruun wrote:

> Hvilke er jeres "favoritdødsscener" på film, og hvorfor?

Det må nok være passende med spoileradvarsler her..

Men ellers så gjorde den scene i Godfather III hvor datteren bliver
skudt stort indtryk på mig..

/Jakob

Fra : jakob

Dato : 24-09-05 18:43

jakob wrote:

> Det må nok være passende med spoileradvarsler her..

...og omvendt er det nok rimeligt svært at nævne en "gribende dødsscene"
uden at røbe titlen på filmen

/Jakob - som lige er kommet hjem fra arbejde, og er meget træt

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-09-05 19:00

Hej!

Jens Bruun wrote:

> Hvilke er jeres "favoritdødsscener" på film, og hvorfor?

Tja, det er vel scenen i Blade Runner hvor Rutger Hauer dør i silende regn oppe
på taget af The Bradbury Building. Dét er næppe lavet bedre efter min mening :)

Damn jeg håber den kommer på DVD på et tidspunkt - eller i 1080p/i... :)

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-09-05 20:36

Kim Voss Schrader wrote:

> [...]
> efter min mening :)
>
> Damn jeg håber den kommer på DVD på et tidspunkt - eller i 1080p/i... :)

Well, Blade Runner er jo på dvd. Men desværre i en ussel version. Og
samtidigt står Jerry Perenchio i vejen for at Ridley kan få lov at
udgive _sin_ version, hvilket endnu ikke er sket. Nej, heller ikke den
såkaldte Director's Cut.

/David

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-09-05 21:35

Hej!

David Rasmussen wrote:

> Well, Blade Runner er jo på dvd. Men desværre i en ussel version.

Enig, og den tæller skisme ikke med. Kan godt være den stod "godt" da den udkom,
men nu er den ret tam

> Og samtidigt står Jerry Perenchio i vejen for at Ridley kan få lov at udgive
> _sin_ version, hvilket endnu ikke er sket. Nej, heller ikke den såkaldte
> Director's Cut.

Korrekt. Håber den bliver sendt på en HDTV-kanal i USA så man kan hente et rip
mens vi venter...

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : TBC

Dato : 25-09-05 13:00

> [...]
> men nu er den ret tam

> Korrekt. Håber den bliver sendt på en HDTV-kanal i USA så man kan hente et

Den har allerede været sendt i AC3-5.1 og via nogle broadcastere i den
højest besynderlige "HD" opløsning 1280x1088, med en ussel average bitrate
på omkring 6.9Mb/s = Elendigt og blødt billede. Men afhængigt af hvordan man
modtager HDNet-movies, skulle man med parabol (i USA) dog også kunne have
fanget den i en bedre HDTV transmission med en average bitrate på omkring 19
Mb/s.

Så et fund på omkring 17 Gb ville være et hit. Den udgave der findes derude
rundt omkring på nettet som er på omkring 7 GB er HDTV affald..

Den "såkaldte" Blade Runner (Director's Cut) vil blive sendt igen allerede i
morgen på HD-net.

se f.eks:
http://www.hd.net/movies_schedule_by_title.html
http://www.widemovies.com/dfwbitrate.html
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=497373&page=4

TBC

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 25-09-05 13:15

Hej!

TBC wrote:
> [...]
> fanget den i en bedre HDTV transmission med en average bitrate på omkring 19

19MBps lyder sweet :) Jeg har også set en film i den lavere kvalitet (720p og
nok ikke mere end 6-7MBps) og det står jo flot for det meste, men pixellerer når
der er hurtige bevægelser :(

> Så et fund på omkring 17 Gb ville være et hit. Den udgave der findes derude
> rundt omkring på nettet som er på omkring 7 GB er HDTV affald..

Meeeen nok stadig bedre end den DC der er ude på DVD.

> Den "såkaldte" Blade Runner (Director's Cut) vil blive sendt igen allerede i
> morgen på HD-net.

Hmmmmm :)

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : TBC

Dato : 25-09-05 14:28

> Meeeen nok stadig bedre end den DC der er ude på DVD.

Bestemt! ....Alene den grundet den 3,358024691358024691358024691358 gange
større pixel opløsning end DVD.

Den lave bitrate må dog give pixeleringsproblemer i action og strobe
scenerne.

Det angives også at actionscenerne er lidt blødere end resten, og der er
tydelig makriblocking ved strobe light.
jævnfør http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=497373&page=4

Så den vil næppe være en HDTV præsentation værdig.

En ordentlig HDTV udsendelse vil have hørere bitrate, end latterlige 7 Mb/s
og en pixelopløsning der er præcis 5 gange større end DVD's pixelopløsning.

TBC

Fra : Kim Jensen

Dato : 25-09-05 12:57

Kim Voss Schrader wrote:
> Korrekt. Håber den bliver sendt på en HDTV-kanal i USA så man kan hente
> et rip mens vi venter...

Jeg ved ikke helt hvor det stammer fra, men jeg har et klip fra
introscenen i 1080 (som TS - transport stream, så vidt jeg husker?). Så
vidt jeg har hørt skulle det stamme fra en fuld udgave i HD, men jeg har
ikke kunnet få det bekræftet.

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : TBC

Dato : 25-09-05 14:13

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> introscenen i 1080 (som TS - transport stream, så vidt jeg husker?). Så
> vidt jeg har hørt skulle det stamme fra en fuld udgave i HD, men jeg har

Der findes angiveligt en fuld version med Japanske undertekster fra BSHi, og
så den aktuelt aktive fra HD net's broadcast (den der omtaltes som elendig
og med lav bitrate)

jævnfør:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=497373&page=4

Som altid er Google et vindue til verdenen, og i sig selv ikke ulovligt:

<http://www.google.dk/search?hl=da&as_qdr=all&q=blade+runner+hdtv&meta=lr%3Dlang_zh-CN>
<http://www.google.dk/search?hl=da&as_qdr=all&q=blade+runner+hd-tv&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3Dlang_zh-CN>

Men ville det ikke være skønnere, nemmere og bedre om elektronik og
filmindustrien så af at få fingeren ud, og gav os vores ønskede Blu-Ray HD
film i 1080p (savle!)?

TBC

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-09-05 20:43

Jens Bruun wrote:
> Et lidt morbidt emne, men here goes:
>
> [snip] Russel Crowes dødsscene i "Gladiator" står for mig
> som de mest gribende dødsscener, jeg kan huske.

Tænk, det er en af de mest elendige scener jeg kan komme i tanke om i
filmhistorien. Jeg græmmes hver gang jeg ser den. Det er simpelt hen så
vammelt og uelegant pompøst på en dårlig måde. Især da alle pludseligt
kammer over i deres "I'm Malcolm X!"-agtige respekt for den afdøde. "He
was a soldier of Rome!", yeah whatever... Skodfilm.

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-09-05 20:47

David Rasmussen wrote:

> [...]
> kammer over i deres "I'm Malcolm X!"-agtige respekt for den afdøde. "He
> was a soldier of Rome!", yeah whatever... Skodfilm.

Hov, og lad mig lige tilføje en gribende dødsscene i samme genre som
rent faktisk virker: Braveheart, da William Wallace dør. Hele den scene
er genialt skruet sammen helt frem til klimakset i scenen, og følges
herefter smukt (og parallelt med Gladiator, men langt bedre lavet) op
med en scene hvor de "efterladte" også udtrykker deres respekt for den
afdøde. "You have bled with Wallace! Now bleed with me!". Storslået og
smagfuldt.

/David

Fra : Anders

Dato : 24-09-05 22:53

Jeg er enig i at når datteren bliver skudt i Godfather III - så er det
fandmé sørgeligt!!
- Desuden er det også utrolig gribende når han (Don Al Pacino) flader ned
fra bænken til slut (og dør...)

Mindst ligeså gribende er det når de to jesuiter (Rober De Niro & Jeremy
Irons) bliver skudt i "The Mission".

-Anders

PS :
Den ALLER mest sørgelige dødsscene i filmhistorien MÅ være når Arnold bliver
sænket ned i smeltediglen i T2 )

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 25-09-05 01:03

Reservoir Dogs, til sidst. Den eneste scene jeg kan komme på med to mænd i
hinandens arme, som IKKE virker bøsset!

Europa, druknescenen til sidst.

Jean Reno's død i The Big Blue.

Mary Mastrantonio's død i Dybet (selv om hun bliver vækket til live igen).
Jeg har set en person miste bevidstheden under vand, blive hevet op og
vækket til live igen. Det er sådan folk ser ud, når de drukner!

Fra : bonfils

Dato : 25-09-05 08:05

> [...]
> helt andre grunde.
>
> Hvilke er jeres "favoritdødsscener" på film, og hvorfor?

Slutsekvensen i "Twelve Monkeys".
Og for ikke at ødelægge filmen for nogen, vil jeg undlade at fortælle, hvem
det er der dør, og hvorfor det er så gribende...

--
bonfils
http://kim.bonfils.com

Fra : Zeki

Dato : 25-09-05 08:19

Slutningen af 'Braveheart'.

Mvh
Zeki

Fra : Peter G

Dato : 25-09-05 08:34

King Kongs død i 1976-udgaven. Lyden af det svindende hjerteslag, sammen
med hans ansigt, er gribende. Det var det i hvert fald da jeg så
den for 15 år siden.

--
M.v.h. Peter. Toppostere og andre irriterende skribenter vil blive
filtreret fra i stilhed.

Fra : digi

Dato : 26-09-05 01:45

On Sun, 25 Sep 2005 09:34:24 +0200, Peter G <peterg@despammed.com>
wrote:

>King Kongs død i 1976-udgaven. Lyden af det svindende hjerteslag, sammen
>med hans ansigt, er gribende. Det var det i hvert fald da jeg så
>den for 15 år siden.
Hørt!

Fra : Peter Kaas

Dato : 25-09-05 09:56

> Hvilke er jeres "favoritdødsscener" på film, og hvorfor?

Boromirs død i "Fellowship of the Rings" fortjener at blive nævnt i denne
omgang, synes jeg.

En anden lidt mere speciel er HAL's "død" i 2001 Space Oddessy er også meget
gribende, selvom der blot er tale om en computer.

Mvh
Peter

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 25-09-05 10:06

Peter Kaas wrote:

> [...]
>
> En anden lidt mere speciel er HAL's "død" i 2001 Space Oddessy er også meget
> gribende, selvom der blot er tale om en computer.

Jeg så en sjov signatur engang:

HAL 9000:
-No, Dave, please! Put those Windows disks
down!...Dave!...*Dave!*...Daaaaave...

Men det er jo egentlig ikke pænt at gøre grin med så grusom en død

--
Gør et filmkup - aktuelle tilbud på spanske dvd'er
http://lakjer.dk/mikkel/spanske-film.shtml

Fra : Jimmy Rosenlund

Dato : 25-09-05 14:43

Mufasas død i løvernes konge, det er da en der trækker tænder.

Eller jack´s død i titanic..... not!!!! Men løvernes konge står jeg ved.

hilsen

Fra : TBC

Dato : 25-09-05 14:53

> Hvilke er jeres "favoritdødsscener" på film, og hvorfor?

Full metal jacket ....Der hvor de tager sniperen.
eller
Thin red line ....Der hvor de raider landsbyen og dræber civile i flæng.

Hvorfor?
Fordi de to scener virkelig gjorde de største indtryk på mig, da jeg
oprindeligt så dem i biffen.

Full metal jecket: Sniperen havde man på den ene side ondt af, en ung pige
der blot kæmpede for sin sag. På den anden side håbede man næsten på at de
ville voldtage hende inden hun indløste billetten, sådan bare for payback og
en god ordens skyld hvad angår krig.

Thin Red line: Der var et eller andet ved den ufatteligt smukke musiks
klimaks sammen med udløsningen og befrielsen ved at være sluppet over
rædslerne på vej op af bakken, der gjorde den sanseløse henrettelse af de
lokale helt sanseløs og nærmest euforisk. Virkeligt uhyggeligt at opleve at
en film kan formidle sådanne rædsomme forhold som noget euforisk, og
befriende i situationen. Skræmmende og tankevækkende!

TBC

Fra : Jesper

Dato : 25-09-05 17:08

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
> grunde.
>
> Hvilke er jeres "favoritdødsscener" på film, og hvorfor?

Dennis Hoppers dødsscene i "True Romance" til tonerne af Lakmé af Léo
Delibes, det er ren poisi!

Fra : Anders

Dato : 25-09-05 19:28

> Dennis Hoppers dødsscene i "True Romance" til tonerne af Lakmé af Léo
> Delibes, det er ren poisi!
> --

Enig!
- Det er en KANON scene! Den måde hvorpå han bare VED at nu kommer manden
med leén...

Hele filmen er genial!

-Anders

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-09-05 21:47

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> Hvilke er jeres "favoritdødsscener" på film, og hvorfor?

Edgar i Electric Dreams.

Nuvel, ikke nødvendigvis min favorit, men en af de to scener fra
filmen, som faktisk satte sig fast. (den anden var duetten mellem
Edgar og Madeline)

Fra : MGA

Dato : 25-09-05 22:22

> [...]
> helt andre grunde.
>
> Hvilke er jeres "favoritdødsscener" på film, og hvorfor?

Ingen film har gribende dødsscener som opera har! Og her må La Boheme klart
tage prisen for slutscenen, hvor vores helt kaster sig ind over sin elskedes
døde krop og desperat råber MIMI!!!

Men hvis jeg SKAL nævne en film, så er den dødsscene der har gjort mest
indtryk på mig, som lige springer frem i min hukommelse, være E.T.'s død.
Jeg var inde at se generalpremieren i Imperial da den kom op og alle de
kendte tudbrølede, så mascaraen måtte have nødhjælp, før receptionen. Se det
var en død der var noget ved!

Mette

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-09-05 22:38

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> wrote in message

> Ingen film har gribende dødsscener som opera har! Og her må La Boheme
> klart tage prisen for slutscenen, hvor vores helt kaster sig ind over sin
> elskedes døde krop og desperat råber MIMI!!!

Så MÅ du se Baz Luhrmans operafilmudgave af den!

Per V.

Fra : MGA

Dato : 26-09-05 06:35

> "MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> wrote in message

> Så MÅ du se Baz Luhrmans operafilmudgave af den!
>
> Per V.
Det vil jeg gøre - kigger lige på nettet efter den.

Mette

Fra : MGA

Dato : 26-09-05 06:41

> "MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> wrote in message

> Så MÅ du se Baz Luhrmans operafilmudgave af den!
>
> Per V.
Hmmm...transformed til at foregå i Paris i 50'erne? Jeg så Carmen
transformeret til at foregå i 80'erne og det var overlagt mord, så jeg tror
ikke jeg vil købe den. Har du den liggende, så jeg kan låne den og se den
inden jeg indlemmer den i samlingen?

Mette

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 26-09-05 08:25

MGA wrote:
> Jeg så Carmen transformeret til at foregå i 80'erne og det var overlagt mord,

Hvad? Du taler vel ikke om Carlos Sauras flamenco-Carmen fra 1983?
Den er jo hel fantastisk og giver mig kuldegysninger hver gang jeg ser
den. En film på min absolutte top-ti.

Hvis du hellere vil have en traditionel Carmen er der en filmatisering
af Francesco Rosi i et klassisk miljø, som også er overdådig og flot:
http://lakjer.dk/mikkel/spanske-film.shtml#carmen

Eller tænker du på: http://www.imdb.com/title/tt0352230/ med Paz Vega
fra 2003? Den har jeg ikke set endnu.

Mikkel

Fra : MGA

Dato : 26-09-05 13:28

> [...]
>
> Hvis du hellere vil have en traditionel Carmen er der en filmatisering af
> Francesco Rosi i et klassisk miljø, som også er overdådig og flot:

Jeg tænker på en opførelse på det Kongelige Teater for nogle år siden - det
gyser stadig i mig, når jeg tænker på hvordan min yndlingsopera blev
maltrakteret.

Dine links må jeg lige kigge på, det lyder spændende!

Mette

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-09-05 10:03

MGA wrote:
> [...]
> maltrakteret.
>
> Dine links må jeg lige kigge på, det lyder spændende!

De er faktisk rigtigt mange Carmen-film, en blanding af filmede
operaopførelser i teatre, egentlige operafilm og adaptationer af Bizets
opera og Mérimées roman.

http://www.imdb.com/find?q=carmen

Jeg kender ikke så mange af dem, men de to film, som jeg skriver om på
ovennævnte side, er virkelig gode.

Mikkel
--
Spanske film på dvd - se mine anbefalinger:
http://lakjer.dk/mikkel/spanske-film.shtml

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 25-09-05 23:14

On Sun, 25 Sep 2005 23:22:17 +0200, "MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk>
wrote:

> [...]
>kendte tudbrølede, så mascaraen måtte have nødhjælp, før receptionen. Se det

Men han genopstod og fløj til himmels, så det gælder næsten ikke. Og
det får mig så til at tænke på en film, der er én lang dødsscene: The
Passion of the Christ.

--
mvh Niels Søndergaard

Ovenstående er min personlige mening og ikke
nødvendigvis udtryk for universel sandhed.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-09-05 00:45

Den 25-09-05 23.22 skrev MGA følgende:

> indtryk på mig, som lige springer frem i min hukommelse, være E.T.'s død.

Endelig! Jeg har siddet og undret mig over, at ingen har nævnt den - og
så Bambi.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til begyndere og uøvede computer- og internetbrugere.

Fra : MGA

Dato : 26-09-05 06:35

> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Hjælp til begyndere og uøvede computer- og internetbrugere.

Guuuud ja BAMBI! Første gang jeg så den i biografen 7 år gammel med min mor
ved min side var jeg utrøstelig over Bambis far og følelsen sidder stadig i
mig. Godt du huskede den!

Mette

Fra : digi

Dato : 26-09-05 02:00

>Hvilke er jeres "favoritdødsscener" på film, og hvorfor?
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

The Abyss: Lindsey Brigman, genoplivnings sekvensen er den bedste jeg
nogen siden har set!

Alien: Resurrection, biografudgaven
Da Ripley gør selvmord og alien-droningen kommer ud af maven på hende.

Fra : John Hinge

Dato : 26-09-05 11:29

On 26 sep 2005 digi was heard to say:
> Alien: Resurrection, biografudgaven
> Da Ripley gør selvmord og alien-droningen kommer ud af maven på
> hende.

Øhhhh ?
Nu er det godtnok længe siden jeg har set den, da jeg er slemt
allergisk overfor den hvide blob.. Men den scene husker jeg ikke.

En af mine favorit dødscener er.. *rødme* Moulin Rouge.. Den kommer
på ingen måde overraskende, man har faktisk fået at vide den kommer
som cirka den aller aller første linje i filmen, men det er godtnok
en tragisk og gribende scene alligevel.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"You're basing your Pixie Faerie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : The Nameless Dude

Dato : 26-09-05 18:47

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in

> [...]
> af helt andre grunde.
>
> Hvilke er jeres "favoritdødsscener" på film, og hvorfor?

Star Trek II, Spocks Begravelse.
Kirk er lige blevet færdig med at holde sin tale, kameraet viser Saavik
(en fuldblods Vulcaner) der fælder en tåre fra hendes meget våde øjne,
Scotty begynder at spille Amazing Grace på sin sækkepibe, Spocks "kiste"
bliver nu skudt ud fra Enterprise og en fuld orkesterversion af
Amazing Grace med strygere og hele pivtøjet bruges.
En scene der godt kan give mig en ordentlig klump i halsen der er svær
at synke.

Scenen er god fordi den tydeligt viser at selv fuldblods Vulcanere
faktisk har følelser, selv om de altid vises som rimelig kolde i næsten alt
andet der er lavet af Star Trek.
--
The Nameless Dude

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-09-05 19:05

Den 26-09-05 19.46 skrev The Nameless Dude følgende:

> Star Trek II, Spocks Begravelse.

Hov, du er røget ind i en forkert tråd. Det her er ikke tråden om mest
pinlige film.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridgeprogram, så du kan øve dig uden at blive udsat for

Fra : Per

Dato : 27-09-05 10:21

> Hvilke er jeres "favoritdødsscener" på film, og hvorfor?
>
> --

Hvis vi snakker sørgelige, så vinder The Notebook uden sammenligning! Ellers
er der også Danser med Ulve da ulven bliver skudt.

Og så så jeg lige Road to Perdition i går igen. En af mine absolute
yndlingsfilm nogensinde. Her er også en af de mest gribende dødsscener da
Tom Hanks skyder Paul Newman. Fantastisk skuespil!

Fra : Jesper Lützhøft

Dato : 28-09-05 17:27

Molieres død i Theatre de Soleil ´s film fra 197?.
Han dør til tonerne af Purcells frostarie mens hans venner i en uendelighed
bliver ved med at løbe på den trappe, der fører op til hans seng.
Han blev syg på scenen mens han spillede "Den indbildt syge".
Den er stærk fordi handlingen stopper selv om der er hektisk aktivitet - så
døden fremstår i al sin uundgåelighed.

mvh
Jesper

--
Jesper Lützhøft
Baunevang 11

Fra : Mr. D

Dato : 28-09-05 19:41

> Et lidt morbidt emne, men here goes:
>
> Hvilke er jeres "favoritdødsscener" på film, og hvorfor?

I Naked Gun er det detectiv Nordberg / O.J. Simpsons meget overbevisende
dødsscene, der stort set er tilbagevendende gennem dele af filmen. Det mest
tragiske er vel, at han rent faktisk ikke dør, men pines til stadighed.

Simon