rustpletter på glasfiber
Fra : Rasmus

Dato : 23-10-05 15:18

Vi har været uheldige at få rustpletter på glasfiberen fra nogle jernspåner.
Spånerne er fjernet, men der er en del små rustpletter tilbage. Vi har
prøvet med rustfjerner (hjalp ikke) og rubbing (hjalp en lille smule).
Er der nogen, der har et godt råd?

Fra : Karsten Moisen

Dato : 23-10-05 16:32

Oxalsyre tager rustpletter.
Det købes billigst på apoteket og er i pulverform.
Husk at passe på øjnene og brug gummihandsker (ikke opvaskehandsker,
de bliver lavet om til tyggegummi af oxalsyren!).
Bagefter skal glasfiberen have voks...

Karsten

Fra : John

Dato : 24-10-05 05:18

Hej.

Ganske almindelig rent grundrens, plejer at virke.
Det kan godt være at det hele ikke går væk med det samme, men
det plejer at forsvind efter lidt tid.
Fordelen er at man ikke skal slibe i gelcoaten.
Jeg har selv prøvet flere gange.

John

Fra : Rasmus

Dato : 25-10-05 07:15

Tak til Karsten og alle andre for rådene.
Jeg har prøvet med oxalsyre og det virkede fint.
Oxalsyre har jeg før brugt til at fjerne humusfarvning af skrogsiderne med.
Jeg anede bare ikke, at det også kan bruges til rustpletter.
Tak for hjælpen
Rasmus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-10-05 10:22

"Rasmus" <SPAM@spam.dk> skrev

> [...]
> Spånerne er fjernet, men der er en del små rustpletter tilbage. Vi har
> prøvet med rustfjerner (hjalp ikke) og rubbing (hjalp en lille smule).

Prøv med autosol (cromepolish). Det har jeg brugt flere gange med held.

Claus

Fra : Carsten Holck

Dato : 24-10-05 11:11

Rasmus wrote:
> [...]
> Spånerne er fjernet, men der er en del små rustpletter tilbage. Vi har
> prøvet med rustfjerner (hjalp ikke) og rubbing (hjalp en lille smule).

evt "Magica rustfjerner", har virket i 40+ år fås i Matas og lignende steder

/carsten