Farvel til Netscape browseren
Fra : Stig Holmberg

Dato : 09-06-01 12:02

http://biz.yahoo.com/rf/010606/n05260410_2.html

Så slipper man endeligt for at tage hensyn til dette fejlbehæftede produkt,
selvom det godt kan bekymre lidt at Microsoft ingen nævneværdige
konkurrenter har mere..undskyld Opera...

Mvh. Stig

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-06-01 14:39

On Sat, 9 Jun 2001 13:01:46 +0200, "Stig Holmberg"
<stig-holmberg@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>selvom det godt kan bekymre lidt at Microsoft ingen nævneværdige
>konkurrenter har mere..undskyld Opera...

Mit umiddelbare indtryk er, at Mozilla rykker væsentligt mere frem end
Netscape. Derudover ændrer det dog stadigvæk ikke på, at nogle folk
fortsat vil bruge fx Netscape4 af andre grunde, fx
brugerfunktionalitet og -interface i programmet (hvor MSIE ikke er så
praktisk, og Mozilla først omkring 0.9 er begyndt at have meget af den
gamle brugerfunktionalitet igen).

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Stig Nygaard

Dato : 09-06-01 15:57

Hej !

> [...]
produkt,
> selvom det godt kan bekymre lidt at Microsoft ingen nævneværdige
> konkurrenter har mere..undskyld Opera...

Der står ingen steder at Netscape dropper deres browser. De siger bare at
det ikke mener at det vil være deres browser de primært er kendt for om et
halvt år (Ligesom Microsoft vel heller ikke primært er kendt for deres
browser). Det er da i hvert fald sådan jeg forstår artiklen.

Med "fejlbehæftet" tænker du sandsynligvis på NS4.x's mange renderingsfejl.
Netscape 6 rettede på mange måder op på det, og er i øvrigt mere kompatibel
med IE5 end Netscape 4.x, da Netscape i høj grad droppede
bagud-kompatibilitet til deres gamle browser (til stor forvirring) !

Netscape 6 er på en anden måde et fejlbehæftet produkt, da det har en del
stabilitets problemer. Men der er noget der tyder på at en Netscape version
6.5 er på vej, som bygger på Mozilla 0.91/0.92 (NS6 bygger på Mozilla 0.6).
Netop Mozilla 0.91 er frigivet forleden, og er MEGET mere stabil og hurtig
end tidligere versioner af Mozilla browseren. Så selv om Netscape endnu en
gang vil bygge en Netscape-version på Mozilla "beta-teknologi" kan det
faktisk godt gå hen og blive ret godt. Den nye Mozilla er i hvert fald så
god på min Windows installation at jeg for første gang overvejer at bruge
Mozilla som min standard-browser. Kan stærkt anbefales at prøve
(http://www.mozilla.org/) !

Og så lader det i øvrigt til at IE6 og NS6(.5) bliver MEGET kompatible, da
Microsoft tilsyneladende tager W3C-standarderne en del mere seriøst i den
kommende Internet Explorer 6.

Et par interessante/relevante links:

Transitioning from Proprietary DOMs and Markup to W3C Standards
http://sites.netscape.net/ekrockhome/standards.html (ingen kontakt i
skrivende stund)

CSS Enhancements in Internet Explorer 6 Public Review
http://msdn.microsoft.com/workshop/author/css/overview/CSSEnhancements.asp

Peter-Paul Koch's JavaScript section med masser af nyttig W3C DOM og
cross-browser information for JavaScript og DHTML udviklere
http://www.xs4all.nl/~ppk/js/

--

Mvh.
Stig Nygaard

Homepage: http://home.worldonline.dk/~snygaard/
Rockland: http://www.rockland.dk/
Bandlist.dk: http://bandlist.dk/ - Tjek det nye design ud !

* EB 5/9 2000: http://www.eb.dk/visartikel.iasp?pageID=107578 *

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-06-01 22:37

Stig Holmberg wrote:

> [...]
> produkt, selvom det godt kan bekymre lidt at Microsoft ingen nævneværdige
> konkurrenter har mere..undskyld Opera...

Sikke noget fis : )
Mozilla* (http://mozilla.org) er en gratis open source-browser, der
efterhånden er blevet ret god. Konqueror (http://www.konqueror.org), som
jeg selv bruger, er også open source og rigtigt god. Den understøtter
f.eks. nogle CSS-ting, som Microsoft ikke understøtter
(http://understroem.dk/Logbogen/Uddrag/2). Opera (http://opera.no) er også
ret god.

For alle tre browsere gælder det i øvrigt, at de går meget mere op i
standarder end Microsoft. Microsofts taktik har i mange år været at lukke
brugeren inde i en lille verden, hvor der kun findes Microsoft-produkter.
Den taktik afspejles også i Internet Explorer. Dog bliver det bedre fra og
med version 6 af Internet Explorer. I den bliver tingene vist efter
standarderne hvis webdesigneren har sørget for at skrive en dokumenttype
(doctype) øverst i HTML-siden. Hvis der ikke er nogen dokumenttype, bruger
Internet Explorer 6 bare sin sædvanlige ikke-standard-visning.

*) Vi vil i øvrigt nok se en del andre browsere, der er baseret på Mozilla.
Den slags browsere findes der ikke så mange af på Windows endnu, men der
findes en del til Linux. Mozillas svageste punkt er dens widgets (menuer,
knapper, scrollbarer osv.), som er langsomme, men med de browsere, der er
baseret på Mozilla (eller rettere: Gecko), får man både nogle hurtige
widgets *og* Geckos glimrende rendering engine. Et eksempel på dens slags
kombination er Galeon (http://galeon.sourceforge.net).

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 09-06-01 23:37

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote in

> Et
> eksempel på dens slags kombination er Galeon
> (http://galeon.sourceforge.net).

Og en tilsvarende Windows-browser er K-meleon.

http://kmeleon.org.

FUT: dk.edb.internet.software.browser

--
mvh Andreas Kleist Svendsen
http://nau.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 10-06-01 08:54

Andreas Kleist Svendsen wrote:

> Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote in

> Og en tilsvarende Windows-browser er K-meleon.
>
> http://kmeleon.org.

Den ser god ud. Den mangler dog en af de ting, der gør Galeon så god:
Faneblade. Men okay, det er en mindre ting, og det er da godt, og
Windows-brugerne også har fået en open source-browser, der kører efter
standarderne.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen