Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Et lille problem med farve konvertering.
Fra : Brizz

Dato : 30-10-05 16:56

Har skudt nogen raw billeder af en koncert. Dem viser jeg så i Picasa 2
så jeg kan se hvilke jeg skal arbejde mere med i CS2. I picasa ser
farverne rigtig gode ud men når jeg konverterer det i CS 2 til jpg er
flashen for kraftig i ansigtet og jeg kan simpelhen ikke ramme den
farvetone som i Picasa.
Jeg bruger indstillingen: Farverum-adobe RGB men picasa viser jo kun i RGB.
Nogen der har nogen tips og tricks?

--
Mvh Brian
---

Ved mail sæt et eller andet + @ foran mit domæne.

Fra : KNL DtP

Dato : 30-10-05 17:55

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> I picasa ser
> farverne rigtig gode ud

Jeg er ret sikker på, at Picasa viser den indlejrede JPEG-fil i
RAW-billedet - fremfor at fortolke dataene fra RAW-billedet.

> men når jeg konverterer det i CS 2 til jpg er
> flashen for kraftig i ansigtet og jeg kan simpelhen ikke ramme den
> farvetone som i Picasa.

Photoshop skulle gerne stå på samme farvetemperatur som standard, som
kameraet har valgt (den stå sikkert på Auto White Balance). Det må også
være denne, som Picasa bruger til visning.

Du må stille hvidbalancen trinløst, indtil du finder den rette tone. Det
kan være lidt at en smagssag ved koncerter, for hvad er neutralt i farvet
belysning?

Hvis flashen virker for kraftigt i Photoshop, så kunne noget tyde på, at
billedet er en smule overbelyst. Du kan dæmpe eksponeringen for at redde
lidt tegning i højlyset.

> Jeg bruger indstillingen: Farverum-adobe RGB men picasa viser jo kun i
RGB.
> Nogen der har nogen tips og tricks?

Et RAW-billede er ikke optaget i noget RGB-farverum som sådan. Det er
noget du i "fremkaldningen" vælger at gemme dit billede i. Derfor er det
helt korrekt at vælge Adobe RGB 1998 som farverum. Picasa viser
sandsynligvis JPEG-kopien, og denne er, sandsynligvis, gemt i
sRGB-farverum. Dette skulle dog ikke give de store synlige forskelle, når
det blot gælder visning.

Det ville måske være lidt nemmere, hvis du kunne vise et screen shot af
visningen i hhv. Picasa og Photoshop med settings synlige. Så er det nok
lidt nemmere at hjælpe.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Brizz

Dato : 30-10-05 18:32

KNL DtP wrote:
> [...]
>

> Det ville måske være lidt nemmere, hvis du kunne vise et screen shot af
> visningen i hhv. Picasa og Photoshop med settings synlige. Så er det nok

Vil få det smidt op på min side snarest. Giver besked herom når det er
gjort. Takker for det foreløbige svar

--
Mvh Brian
---

Fra : Brizz

Dato : 30-10-05 19:10

KNL DtP wrote:
> Det ville måske være lidt nemmere, hvis du kunne vise et screen shot af
> visningen i hhv. Picasa og Photoshop med settings synlige. Så er det nok
> lidt nemmere at hjælpe.
Så er der lagt billeder op. http://www.gronaerten.dk/CS2.htm
Øverst er i CS2 og nederst picasa som har den farvetone jeg søger.

--
Mvh Brian
---

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-10-05 19:49

In article <43650cdc$0$41151$14726298@news.sunsite.dk>, Brizz wrote:
> Så er der lagt billeder op. http://www.gronaerten.dk/CS2.htm
> Øverst er i CS2 og nederst picasa som har den farvetone jeg søger.

Ja, der er godt nok megen forskel. Men der er flere ting i det end
bare farvetone. Det øverste billede er overeksponeret, det er fladere
(lavere kontrast). Men det er helt klart også mere blåt.

Ned med exposure, shadow slider ud til venstre (0-5) hvilket også
gør billedet lidt fladere. Der er også helt vildt brightness på
din auto-brightness. De nye autosettings i PS2 ACR gør det ikke
specielt godt.

jeg ville så måle på JPEG'en, og se hvad der skal til for at komme
derover. Det giver en ide om hvad der er galt. Men få lige lys/exposure
kontrast til at passe.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-10-05 19:52

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> wrote in message
> Så er der lagt billeder op. http://www.gronaerten.dk/CS2.htm
> Øverst er i CS2 og nederst picasa som har den farvetone jeg søger.

Heh. Har du tjekket de andre ting. Din kontrast står til +30, det er lige
ekstremt nok og sikkert der dit problem ligger. Du skal altså fjerne hakket
i Contrast og Brightness der står de begge i auto.

Brightness = 0
Contrast = 0

Prøv det om ikke det hjælper lidt. Så skal du lige rette farverne også, men
det er selvfølgelig op til dig selv.

Jeg synes at jeg tit hører om folk der har problemer med RAW konvertering i
Photoshop. Jeg har dog ikke oplevet folk med problemer i Paint Shop Pro og i
min verden er Photoshop altså det bedste program kan det være at
photoshop for nogle kan være svært at styre fordi man kan så meget med det??

Mvh
Simon

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-10-05 21:15

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> Så er der lagt billeder op. http://www.gronaerten.dk/CS2.htm
> Øverst er i CS2 og nederst picasa som har den farvetone jeg søger.

Prøv at lade ACR finde hvidbalancen (auto) i stedet for kameraets auto. Min
erfaring er, at ACR er rigtig god til at finde hvidbalance på besværligt
indendørslys. Under alle omstændigheder skal du nok op omkring 4200K.

Exposure ser OK ud.

Shadows sænkes en smule. Prøv med værdien 5-6.

Brightness sænkes til 40-60.

Kontrast ser OK ud. Har du store værdier i Shadows og Brightness, skal
kontrasten normalt sænkes tilsvarende. Har du små værdier i Shadows og
Brightness, skal kontrasten normalt hæves tilsvarende.

Husk at konvertere til sRGB, inden du gemmer i JPEG.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 10/30/05)

Fra : Brizz

Dato : 30-10-05 21:32

Jens Bruun wrote:
> [...]
> erfaring er, at ACR er rigtig god til at finde hvidbalance på besværligt
> indendørslys. Under alle omstændigheder skal du nok op omkring 4200K.

ACR?

> Husk at konvertere til sRGB, inden du gemmer i JPEG.

Kan ikke finde hvor jeg gør det.

--
Mvh Brian
---

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-10-05 21:52

> ACR?

Adobe Camera Raw. Benytter du ikke Adobe PS CS2?

> Kan ikke finde hvor jeg gør det.

I PS CS: Image, Mode, Assign to profile.

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-10-05 21:56

> I PS CS: Image, Mode, Assign to profile.

Sorry: Image, Mode, Convert to profile (hvorefter du vælger sRGB som
Destination Space).

Fra : Brizz

Dato : 30-10-05 22:30

Jens Bruun wrote:
> "Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> Adobe Camera Raw. Benytter du ikke Adobe PS CS2?

Jo det gør jeg. Kendte bare ikke den forkortelse.
Nu spørger jeg måske dumt. Men er det et plug-in?
Når jeg åbner en CR2 (raw) fil CS2 kommer den dialog boks frem som kan
ses på min hp og derudfra jeg arbejder.

--
Mvh Brian
---

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-10-05 22:37

> Når jeg åbner en CR2 (raw) fil CS2 kommer den dialog boks frem som kan
> ses på min hp og derudfra jeg arbejder.

Det er lige nøjagtig den, jeg refererer til. Der er faktisk en ekstern
RAW-konverter, der hedder Adobe Camera Raw (ACR).

Fra : Brizz

Dato : 30-10-05 22:42

Jens Bruun wrote:
> Det er lige nøjagtig den, jeg refererer til. Der er faktisk en ekstern
> RAW-konverter, der hedder Adobe Camera Raw (ACR).

Der kan man bare se
Lærer sq lidt hver dag
Takker for hjælpen indtil videre.

--
Mvh Brian
---

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-10-05 18:02

Brizz skrev:
> [...]
> farvetone som i Picasa.
> Jeg bruger indstillingen: Farverum-adobe RGB men picasa viser jo kun i RGB.

Har du prøvet sRGB som farverum

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.

http://home.tiscali.dk/muggler/03/pages/2005-10-11-08a.htm

Fra : mail_FJERNDETTE@ezbe~

Dato : 30-10-05 19:53

Hej Brizz,

Jeg har fuldstændig samme problem. Mit RAW-billede ser godt ud i
AcdSEE, men jeg kan - selv efter flere timers forsøg - ikke få samme
resutat i PS CS. Jeg har prøvet at arbejde med både Nikon Capture og
Phase One, men uanset hvad jeg gør, kan jeg ikke få samme
"skin-tone". Det drejer sig oftest om hudnuancer, der bliver mere
gullige end de er i AcdSee.

Jeg følger derfor indlægget med spænding!

Esben

Fra : Brizz

Dato : 30-10-05 23:07

Brizz wrote:
> [...]
> farvetone som i Picasa.
> Jeg bruger indstillingen: Farverum-adobe RGB men picasa viser jo kun i RGB.

Har lagt et billede mere op som jeg kan få det til at blive bedst.

--
Mvh Brian
---