Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70 Lysmåling ændre sig når blitzen ~
Fra : HDP

Dato : 30-10-05 00:04

Spørgsmål til gruppen.

Er der nogen der har kendskab til hvorfor D70 underbelyser med 0,7 blænde
når blitzen monteres i forhold til den ikke er monteret. (udendørs
målinger ).

Fra : Klaus Madsen

Dato : 30-10-05 02:45

"HDP" <hdp@NOSPAMpost.cybercity.dk> wrote in message
> Spørgsmål til gruppen.
>
> Er der nogen der har kendskab til hvorfor D70 underbelyser med 0,7 blænde
> når blitzen monteres i forhold til den ikke er monteret. (udendørs
> målinger ).

Også når flashen er slukket?

Mvh. Klaus

Fra : HDP

Dato : 30-10-05 22:08

Det er både på TTL & TTL-BL, men kun når blitzen er tændt SB-800.

Fra : Klaus Madsen

Dato : 31-10-05 01:27

> Det er både på TTL & TTL-BL, men kun når blitzen er tændt SB-800.

Nu ved jeg ikke hvilke indstillinger dit kamera er stillet på, program mm.
Og jeg kender heller ikke D70 synkroniseringstider, men det er garanteret
det der er problemet.
Selvom det ikke er et problem, det er nemlig helt normalt at når du tænder
for flashen får du en længere lukkertid,
typisk 1/125 sek.
Det er for at flashlyset skal nå at komme med på billedet.
Men der kan være mange andre faktorer der spiller ind, men der skal man vide
lidt mere om omstændighederne når du tager billedet.

Mvh. Klaus

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-10-05 05:31

HDP skrev:
> Det er både på TTL & TTL-BL, men kun når blitzen er tændt SB-800.

Aha - det er ikke nok at den er monteret.
Hvordan konstaterer du at den underbelyser lige netop 0,7 blænde ?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.

http://home.tiscali.dk/muggler/03/pages/2005-10-11-08a.htm

Fra : HDP

Dato : 05-11-05 16:04

Når apparatet er monteret på stativ, for at det skal være nøjagtig samme
udsnit, motiv mm.
Blitzen monteres og den forskel der opstår når blitzen tændes svarre
til -0,7 det bevirker så, at blitzen overbelyser.

Hvis jeg stiller apparatet på +0,7 og blitzen på -2/3 giver det et
forholdsvis kodt billede uden de store korr.
Men det jeg ville undgå var disse + og - er som man skal holde styr på.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-11-05 18:33

In article <436cc6ad$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, HDP wrote:
> [...]
> forholdsvis kodt billede uden de store korr.
> Men det jeg ville undgå var disse + og - er som man skal holde styr på.

Har du testet med noget på en væg ? Eller med indirekte flash ?
Andet objektiv ?
(Væg for at sikre en afstandsmåling ikke er forkert)

Fejlen kan være i kamera, afstandsmåling i objektiv eller i flashen.

Fra : HKJ

Dato : 05-11-05 20:01

HDP wrote:
> [...]
> forholdsvis kodt billede uden de store korr.
> Men det jeg ville undgå var disse + og - er som man skal holde styr på.

Du er klar over at når du bruger blitz så får du to eksponeringer i
samme billede. Et fra blitzen og et fra omgivelserne.

Hvis du skal have rent blitz billede, så stil kameraet på M og 1/500,
vælg blænde efter behov.

Nå du skal have billeder med blitz udfyldning, er det normalt at justere
blitzen en til to blænder ned. Når BL er på, prøver kameraet at gøre
dette automatisk.

Fra : HKJ

Dato : 30-10-05 07:42

HDP wrote:
> Spørgsmål til gruppen.
>
> Er der nogen der har kendskab til hvorfor D70 underbelyser med 0,7 blænde
> når blitzen monteres i forhold til den ikke er monteret. (udendørs
> målinger ).

Bruger du TTL-BL? Så prøv at skifte til TTL