Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er dette en død pixel, og hvad gør jeg???
Fra : Kent

Dato : 29-10-05 22:52

Hej

For det første, er dette en såkaldt "død pixel" (prikken i venstre side):

http://www.sitecenter.dk/kc_online/nss-folder/billedervedrnettet/Pixelfejl_edited11.jpg

Det optræder på alle mine billeder taget med mit nye
Casio EX-Z750, som jeg købte for kun 3 uger siden.

Hvad ville du/I gøre nu?

Er kameraet defekt pga. dette? Kan man forlange at få
det byttet?

Det ER en meget lille prik, som jo er ekstremt let at fjerne på
billederne, og det vil alligevel kun kunne ses på store
forstørrelser (over A4 vil jeg tro). Men jeg er da ret irriteret
over det!

Råd og kommentarer modtages MEGET gerne .

Kent.

Fra : Dan K. Rasmussen

Dato : 29-10-05 23:01

> [...]
> Casio EX-Z750, som jeg købte for kun 3 uger siden.
>
> Hvad ville du/I gøre nu?
>
> Er kameraet defekt pga. dette? Kan man forlange at få

Jeg ville skynde mig ned i butikken og bede om at få det byttet - pixelfejl
i skærmen ville du nok ikke kunne gøre noget ved - men selve billedet mener
jeg ikke de bør forekomme.

Men det letteste er vel at spørge casio hvad deres politik er på det
område - hvis de så ikke vil gøre noget ved det må du jo arbejde lidt videre
i det.

Mvh

Dan

Fra : John T.

Dato : 29-10-05 23:10

> [...]
> forstørrelser (over A4 vil jeg tro). Men jeg er da ret irriteret
> over det!
> Råd og kommentarer modtages MEGET gerne .

Når du er sikker på at det er kameraet, ja så ville jeg printe
et billede ud og gå til butikken og forlange et andet kamera,
men se lige efter at der ikke sidder noget på linsen !
Hvor er det købt ?
Hilsen John

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-10-05 23:49

"John T." <kispus@despammed.com> wrote in message

> Når du er sikker på at det er kameraet, ja så ville jeg printe
> et billede ud og gå til butikken og forlange et andet kamera,
> men se lige efter at der ikke sidder noget på linsen !
> Hvor er det købt ?

Det er ikke noget der sidder på linsen, det vil man ikke kunne se så skarpt
og desuden ville ting der firhindrer lys fra at komme ind til sensoren
aldrig opføre sig som en hvid prik, men altid være mørk.

Mvh
Simon

Fra : Christian

Dato : 30-10-05 09:34

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> wrote in message
> [...]
> forstørrelser (over A4 vil jeg tro). Men jeg er da ret irriteret
> over det!
>
> Råd og kommentarer modtages MEGET gerne .

dette sker for alle CCD'er de dør langsomt, jeg har selv haft et par 'hot
spots' på billederne, og fik dem mappet ud, dvs at kameraet tager farven fra
den pixel ved siden af den døde og ligger ind på billedet, så er den
væk...SVJV kan nogle kameraer kan selv gøre dette.

få den mappet ud, på garantien.

Fra : Kent

Dato : 30-10-05 11:47

"Christian" <askformail@(__SPAMOFF__)mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den pixel ved siden af den døde og ligger ind på billedet, så er den
> væk...SVJV kan nogle kameraer kan selv gøre dette.

Jo - men jeg synes jo, det er ret tidligt at have pixelfejl på CCD'en,
når kameraet kun er 3 uger gammelt! Jeg har et Canon G3 som
er hele 3 ÅR gammelt, og det har ikke en eneste pixelfejl endnu.

Ved du - eller andre her - om jeg kan forlange at få kameraet
ombyttet?

Kent.

Fra : Christian

Dato : 30-10-05 19:13

> [...]
> er hele 3 ÅR gammelt, og det har ikke en eneste pixelfejl endnu.
>
> Ved du - eller andre her - om jeg kan forlange at få kameraet

jeg vil prøve at få det ombyttet,-men husk på at det sker før eller side
alligevel.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-10-05 20:26

Christian wrote:

> jeg vil prøve at få det ombyttet,-men husk på at det sker før eller side
> alligevel.

-hvor har du den oplysning fra, at "det sker før eller siden"?

Som elektroiker har jeg ikke hørt om dette, til trods for at jeg har
arbejdet med mange forskellige billedchips gennem tiden. Det svarer
nogenlunde til et udsagn som "jo ældre en PC bliver, jo flere stavefejl
laver tekstbehandlingsprogrammet, og det er (mig bekendt) noget schludder.

Bo //

Fra : Christian

Dato : 31-10-05 18:23

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> wrote in message

> [...]
> laver tekstbehandlingsprogrammet, og det er (mig bekendt) noget schludder.

Det er ikke så simpelt....først og fremmest er det jo silicium wafern der
bliver udsat for lys/stråling, og derved ældes, det skaber over tid døde
eller 'varme' pixels..temperaturen har også en effekt.

http://www.mediachance.com/digicam/hotpixels.htm

specielt i udstyr der skal ud i rummet er det en faktor!
http://www.stsci.edu/instruments/wfpc2/Wfpc2_hand_current/ch4_ccd12.html

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-11-05 08:14

Christian wrote:

> [...]
> bliver udsat for lys/stråling, og derved ældes, det skaber over tid døde
> eller 'varme' pixels..temperaturen har også en effekt.

Denne handler om lækstrømme i chip'en ved lange exponeringstider, men
ikke om at der i kameraets levetid opstår flere døde pixels.

> specielt i udstyr der skal ud i rummet er det en faktor!
> http://www.stsci.edu/instruments/wfpc2/Wfpc2_hand_current/ch4_ccd12.html

Denne handler om at alfa partikler, der bremses op i silicium kan
frembringe defekter, der ikke var der ved fremstillingen. Det skyldes
ikke lys.

Mekanismen er den samme, som gør at man tidligere havde problemer med
DRAM, som normalt heller ikke må anvendes til space udstyr, af samme årsag.

Bo //

Fra : Christian

Dato : 02-11-05 20:16

> [...]
>
> Mekanismen er den samme, som gør at man tidligere havde problemer med
> DRAM, som normalt heller ikke må anvendes til space udstyr, af samme

yeps, så 'det sker før eller siden' kan vel bruges som en generel målestok
for at CCD fiser af...ligesom alt andet kan futte af..

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-11-05 11:02

Christian wrote:

> yeps, så 'det sker før eller siden' kan vel bruges som en generel målestok
> for at CCD fiser af...ligesom alt andet kan futte af..

Tyndt argument.

Bo //

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 30-10-05 12:04

> [...]

>Det optræder på alle mine billeder taget med mit nye
>Casio EX-Z750, som jeg købte for kun 3 uger siden.

Det billede du viser ser ikke ud som pixelfejl - ligner mere en fjern stjerne.
Hvad har du gjort ved det billede før du uploadede det?

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Morten Storm

Dato : 30-10-05 12:16

"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk

Enig!! Med mindre du har efterbehandlet billedet på en eller anden måde
(hvilket ville være fjollet, da du jo be'r om en diagnose ud fra det), så
ligner det IKKE en pixel-fejl! En sådan skal jo netop være ÉN pixel, som er
"død" - og ikke en "blurret" klat, som er det, jeg ser i øverste venstre
hjørne af det billede, du linker til!

Prøv lige om du kan genskabe fænomenet - og check så om det er én pixel, det
er galt med, inden du forlanger ombytning etc.!

--
Hilsen
/Morten

Fra : Kent

Dato : 30-10-05 13:26

"Morten Storm" <morten.storm@FJERNESmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> er galt med, inden du forlanger ombytning etc.!

Fejlen viser sig på alle mine billeder. Også på de aller første, jeg tog med
kameraet, så det har altså været der fra starten af.

Ifølge Deadpixeltest.exe er der 4 "hot pixels", har jeg nu fundet ud af -
efter
at have kørt en test af et billede igennem

Billedet jeg tidligere linkede til har jeg forstørret, så det er måske
derfor, det
ser lidt gnidret ud.

Her er et link til et originalt billede (3,50 Mb!!!), hvor man kan finde
pixelfejlen i venstre side ca. midtfor.

http://www.sitecenter.dk/kc_online/nss-folder/billedervedrnettet/CIMG0313.JPG

Billedet er absolut ikke skarbt, men det er så noget helt andet.
Det var lige det, jeg i forvejen havde liggende på nettet.

Bare lige for en ordens skyld - pixelfejlen viser sig altså også i
farvebilleder.

Kent.

Fra : Christian Sparre

Dato : 30-10-05 21:25

Det ligner da lidt en død pixel, eller fire, for der er faktisk fire
pixel omgivet af 8 sorte pixels, men det kan jo været at det er JPEG
komprimeringen der gør det....

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-11-05 12:51

Kent wrote:

> For det første, er dette en såkaldt "død pixel"

> Råd og kommentarer modtages MEGET gerne .

Hvis der er en død pixel, så henvend dig til en bedemand, han kan med
garanti arrangere en pæn og andægtig bisættelse...))

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen