Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filtre: skrue ind eller Cokin?
Fra : Peter Fjelsten

Dato : 29-10-05 14:06

Svende på dk.fritid.foto,

Jeg er temmelig ny fotograf (har vel skudt 6500 billeder på min
EOS350D) og jeg interesserer mig for landskabsfotografi, både i DK og
når jeg er på ferie. Jeg bruger på nuværende tidspunkt en Sigma 18-200
mm til dette, men jeg kunne godt forestille mig at købe nogle bredere,
evt. Tokina 12-24 f/4. Jeg har tænkt mig at købe store filtre (eks. 77
m og så bruge step-up ringe).

Jeg er kommet til den konklusion, at det ville være ønskværdigt med
nogle filtre. Jeg skal have et cirkulært polariseringsfilter og
sandsynligvis også nogle graduerede ND-filtre (himlen er jo oftest
meget lys i DK, og selvom man kan lave meget i PS, er det vel en fordel
at billedet er så jævnt belyst som muligt fra starten af?).

Spørgsmålet er nu: hvilke filtertyper skal man vælge? Jeg får ud fra at
mit pol-filter skal være af skrue-ind typen, men hvad med de graduerede
ND-filtre? Skal man kigge på noget Cokin-noget? Grunden til at denne
type måske tiltaler mig er, at man så kan flytte gradueringen i
holderen alt efter kompositionen og grunden til jeg måske vil
foretrække et skrue-ind pol-filter er at det er lettere at have
siddende på kameraet hele tiden, til "almindeligt" udendørsfotografi.

Deudover vil jeg gerne høre jeres anbefalingen på, hvilke gradueringer
og "dæmpninger" I vil anbefale (hvis Cokin, gerne modelnumre)?

Kan man bruge Cokin system med skrue-ind pol-filtre eller vil det være
for bøvlet? Hvad med modlysblæder og Cokin?

Mange spørgsmål, som jeg håber nogle af jer landskabsmestre kan hjælpe
med et svar på.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-10-05 16:08

In article <2774671405$20051029150609@fjelsten.invalid>, Peter Fjelsten wrote:
> [...]
> mm til dette, men jeg kunne godt forestille mig at købe nogle bredere,
> evt. Tokina 12-24 f/4. Jeg har tænkt mig at købe store filtre (eks. 77

Bare til advarsel, det kan være et problem med step-up ringe og
modlysblænde. At montere et 82mm filter på en 24-70L (77mm) kræver
først montering af modlysblænde, og så ned med de små fingre og
skrue filteret på. Ret besværligt.

Uden modlysblænde helt OK.

> [...]
> meget lys i DK, og selvom man kan lave meget i PS, er det vel en fordel
> at billedet er så jævnt belyst som muligt fra starten af?).

Ja.

> [...]
> foretrække et skrue-ind pol-filter er at det er lettere at have
> siddende på kameraet hele tiden, til "almindeligt" udendørsfotografi.

Pol-filteret drejer du på, så det skal være let at dreje. Har ingen erfaring
med Cokin.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 29-10-05 19:12

Povl H. Pedersen skrev i Message-ID:
<slrndm742n.54n.povlhp@ip100.home.terminal.dk>:

> [...]
> modlysblænde. At montere et 82mm filter på en 24-70L (77mm) kræver
> først montering af modlysblænde, og så ned med de små fingre og skrue

Det ved jeg - derfor var min plan at købe en gummimodlysblænde man bare
kan flippe tilbage, indstille, og flippe fremad igen (eks.
<http://www.hama.co.uk/portal/articleId*39023/action*2563>).

Ordentlige pol-filtre er dyre, så jeg regner med blot købe et i den
største diameter jeg regner med jeg nogensinde kommer til at bruge og så
bruge step-up ringe.

> Pol-filteret drejer du på, så det skal være let at dreje.

Ja, men sådan et fås både i i skrue-ind og Cokin. Spørgsmålet er, om man
faktisk kan bruge et skrue-ind med Cokin.

> Har ingen erfaring med Cokin.

OK.

Fra : Egon Stich

Dato : 29-10-05 14:55

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> for bøvlet? Hvad med modlysblæder og Cokin?
>
> Mange spørgsmål, som jeg håber nogle af jer landskabsmestre kan hjælpe

Du skal helt afgjort vælge Cokin , eller endnu bedre Lee system.
Betydeligt mere flexibelt end "skrue ind" filtre.

MVH
Egon

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 30-10-05 13:33

Egon Stich skrev i Message-ID: <DK19f.744$oX6.234@news.get2net.dk>:

> Du skal helt afgjort vælge Cokin , eller endnu bedre Lee system.
> Betydeligt mere flexibelt end "skrue ind" filtre.

Whoa - de der Lee koster da vist en del? Det kan godt være det bliver
Cokin til mig til at begynde med.

Kan disse "eksterne" filtre bruges med skrue-ind pol-filtre? Eller vil
et pol-filter ikke være til at komme til?

Har du nogen hints til hvilke ND-grads der er mest anvendelige i DK? Og
bruger du mest soft grads eller hard grads?

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-10-05 15:03

"Peter Fjelsten"

> [...]
>
> Har du nogen hints til hvilke ND-grads der er mest anvendelige i DK? Og
> bruger du mest soft grads eller hard grads?

Det kommer vidst an på hvilket objektiv, hard til teler
og blød til wideangle. De her er blevet anbefalet:
http://www.teamworkphoto.com/hitech.html#6
jeg får nogle sæt om et par dage, så må vi se om
det er noget jeg kan finde ud af, effekt filtre har ikke
før været noget jeg er gået op i, men nu skal det
prøves af.. -max-

Fra : Egon Stich

Dato : 30-10-05 16:56

> [...]
>
> Har du nogen hints til hvilke ND-grads der er mest anvendelige i DK? Og
> bruger du mest soft grads eller hard grads?

Det er rigtigt, at Lee er ret pebrede.
Men de holder jo en menneskealder...
Cokin er bestemt heller ikke dårlige.
Vælger du disse, skal du endelig købe de store. De findes i 2 størrelser.
Tror det er P, der er det store.
ND filteret afhænger jo af lysforholdene. Og hvor kraftig virkning, du
ønsker.
Start med en der "æder" 2 blænder.
Du vil sikkert også finde en med glidende overgang interessant.
Du kan ikke regne med, at kunne bruge "skrue" filtre i Cokin holderen.
Men hvad gør det?
Og her vil du finde, at filterholderen giver meget større "legerum", end
skruefiltre.
Og effektfiltre kan også være sjove.
Hård eller blød?
Jeg finder de hårde bedst. Lettest at håndtere.
Og de kan renses.

Mine erfaringer med de forskellige systemer, jeg bruger dem alle, er at
Cokin/Lee er lidt besværlige at rende rundt med, de fylder, men til gengæld
er de meget mere flexible end skruefiltre.
Af de 2 er Lee det bedste.
Og man undgår al bøvlet med modlysblænden, der kan besværliggøre
filtervekslen.

MVH
Egon.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 30-10-05 16:45

-max- skrev i Message-ID:
<bq49f.72700$Fe7.245829@news000.worldonline.dk>:

> Det kommer vidst an på hvilket objektiv, hard til teler og blød til
> wideangle.

OK. Så skal jeg nok bruge soft, da mine billeder typisk er WA.

> [...]
> jeg får nogle sæt om et par dage, så må vi se om det er noget jeg kan
> finde ud af, effekt filtre har ikke før været noget jeg er gået op i,

Tak for lænken - jeg vil meget gerne høre noget om dine erfaringer, når
du har fået prøvet dem af.