Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Adobe Fotoshop Elements 4
Fra : Bent

Dato : 29-10-05 11:57

Hej.
Er der nogen der har købt den ny Elements 4 fra Adobe ? Og måske kunne
fortælle lidt om det er værd at opgradere, er der sket markante ændringer ?

--

Mvh Bent M.

Fra : [HCS] 4000

Dato : 29-10-05 12:14

Der ligger en prøveversion her. Så kan du selv prøve den.
http://www.adobe.com/products/tryadobe/main.jsp#product=40
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Kent

Dato : 29-10-05 12:57

> [...]
> Er der nogen der har købt den ny Elements 4 fra Adobe ? Og måske kunne
> fortælle lidt om det er værd at opgradere, er der sket markante ændringer

Jeg skulle faktisk lige til at spørge om præcist det samme her i
gruppen, men så var det, jeg så dit indlæg .

Ved du om der kan fåes en dansk version? Jeg har ledt
www.edbpriser.dk og kan kun finde engelske.

Det billigste sted, jeg har fundet:
http://www.kamerasalg.dk/produkt.html?varenummer=153504&gruppe=92

Sælges der for 516,00 kr. incl. moms.

Jeg kører med Adobe Photoshop 5.0 Limited Edition, som er
ret forældet. Har ikke så meget forstand på det, men jeg mener
da, at Elements 4.0 vil være et stort fremskridt for mig, ikke?

Nogle kommentarer??

Vh
Kent

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 29-10-05 13:54

Kent wrote:
> [...]
> ret forældet. Har ikke så meget forstand på det, men jeg mener
> da, at Elements 4.0 vil være et stort fremskridt for mig, ikke?

Mangler du features nu, som der er i PSE4? Hvis ikke, så stop med at
bekymre dig, og tag ud og skyd nogle billeder i stedet

--
Venligst :oÞ
Thomas Schreiber

Fra : Kent

Dato : 29-10-05 14:05

"Thomas Schreiber" <NOSPAM_fish@iddx.net> skrev i en meddelelse

> Mangler du features nu, som der er i PSE4? Hvis ikke, så stop med at
> bekymre dig, og tag ud og skyd nogle billeder i stedet

Ja, det gør jeg. Er fx interesseret i den meget anvendelige (har jeg hørt)
rød-øje-funktion.

Men er programmet værd at bruge 516,00 på? Og nu vil jeg IKKE have
nogle links, for dem kan jeg selv finde (og har gjort det), men vil gerne
høre jeres mening her i gruppen.

Kent.

Fra : Hans Otto Nielsen

Dato : 29-10-05 14:37

Kent skrev:

> Ja, det gør jeg. Er fx interesseret i den meget anvendelige (har jeg hørt)
> rød-øje-funktio

Hejsa Kent
Hvis det kun er for at fjerne rødeøjne så prøv
IrfanView det er gratis og der findes en Dansk
sprogfil til det, kan hentes her
http://www.irfanview.com

mvh
Hans Otto Nielsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-10-05 14:03

In article <436363a5$0$192$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Kent wrote:
> [...]
> ret forældet. Har ikke så meget forstand på det, men jeg mener
> da, at Elements 4.0 vil være et stort fremskridt for mig, ikke?

Ja, du kan opgradere din Photoshop til CS2 for $149 hvis du kan leve
med en amerikansk version. I den danske butik koster den 1512,50 kr
for en opgradering (inkl. moms).

En dansk opgradering skal de have 2487,50 kr for. Så det er en dyr
oversættelse.

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-05 15:30

> [...]
> Er der nogen der har købt den ny Elements 4 fra Adobe ? Og måske kunne
> fortælle lidt om det er værd at opgradere, er der sket markante ændringer

Glad opdagede jeg sidste week-end, at den allerde var til salg i Danmark
bl.a. hos http://www.computersalg.com/ til kun 516 kr. Ankom allerede
tirsdag og så skulle den installeres.
Der ligger også en 100 MB instruktionsvideo på CDen og hvis/når du har set
den, må du bare eje denne pakke.

Organisering af billeder er optimeret, du kan bl.a. stacke ens billeder oven
på hinanden, så du får et bedre overblik og det er meget nemt at tildele
tags til et billede. Her kommer en ny smart feature: Du markerer en serie
billeder med ansigter og trykker på "Face tagging". Eksempel: du har 2
billeder, hvor der er 3 personer på det ene, 2 på nr. 2. Efter at have
trykket på "Face Tagging" får du 5 små billeder - et af hver af de 5
personer, og så trækker du blot "Viggo" hen over gruppen med "people",
hvori du har oprettet "Viggo" som en tag.

Nå du indlæser fra kamera eller kort, løber den lige alle billederne igennem
og fjerner alle røde øjne - on the fly!! Du vil fremover aldrig vide at du
har haft røde øjne på dine billeder.

Ny er "Magic Selection Brush", hvor du løst markerer, det du ønsker at
editere. I den medfølgende PDF fil er der et imponerende eksempel med 9 fly
i en formation oppe i luften. Du tager Magic Wand og tegner en streg igennem
de 9 fly, og så er der for hver enkelt lavet en selektion - der vel og mærke
er mere præcis, end jeg nogen sinde ville kunne have lavet den. Nu kan man
lave alle flyene lysere eller mørkere. Det tager vel hele 3-4 sekunder!

Der er en anden ny selektionsmulighed, som hedder "Magic Extractor", hvor
man starter med at male løst med en grøn pensel på den del af billeder, man
ønsker at bevare, så trykker man på den røde pensel og vupti; du har
fritlagt det ønskede objekt - når du ser det ske - tror du ikke dine egne
øjne.

Hvor mange gange har man ikke skulle retter en skæv horisont op ved hjælp af
crop tool. Nu klikker du på "Straighten Tool" tækker en linie, som du vil
have vandret - og når du slipper musen er billedet rettet!

Det med farver er svært - hvordan er det lige man laver en person mere
solbrændt uden at ændre resten af billedet. I denne version er der en
specielt "pensel" til hudfarve - du vælger farven og 1 sekund efter har
personen lige været en tur på Mallorca - og hvad er det lige man normalt
gør - lidt rødt og lidt.. næh??

Jeg havde jeg taget nogle billeder af en bænk på vort gravsted, som konen
gerne ville have, jeg skulle sende til vore børn. Jeg gik op i "Share" og
valgte e-mail. Jeg importerede mine kontaktpersoner, og så kunne jeg vælge
mit foretrukne e-mail program. Da jeg synes livet er for kort til Outlook,
valgte jeg Expres og som tema fandt jeg "efterårsløv" passende. De to
billeder blev indsat i en nydelig ramme, jeg lige fik ændret farven til at
passe til efteråret og, og der var nogle dejlige efterårsblade i siden. Jeg
sendte en kopi til konen, som blev meget imponeret. Jeg måtte være meget
dygtig - og det var jeg jo også, for jeg havde trykket på de rigtigt 5
knapper i den rigtige sekvens! Det med en slide-serie ser også ud til at
enhver kan få det til at se professionelt ud med mulighed for at styre hver
enkelt overgang.

Jeg har haft Element 1, 2, 3 + Photoshop 6, CS og CS2. CS købte jeg pga.
Highlight/shadow filteret, men det kom i Elements 3 (eller var det allerede
i 2?)
Lige nu tror jeg ikke, jeg får brug for CS2 til ret meget, da jeg
foretrækker Rawshooter til at konvertere mine RAW filer. Ifm. at denne er
kommet i en udvidet og betalbar udgave, stod det anført, at det var en dansk
firma, som står bag dette meget fine og letanvendelige program - herligt at
vi er så gode.

Da jeg ikke havde taget back-up af mine billeder, anbefalede Elements 4.0 at
vi lige skulle tage en back-up - og det fandt jeg naturligvis meget
tilrådeligt, for hvornår er det lige man husker at få gjort det.

Skal du købe Photoshop Elemenst 4.0? Du kan ikke undvære det. Jeg kan ikke
huske, at jeg er blevet så imponeret over et program, selv om det kun er en
upgrade - og jeg har været med siden DOS -1.0 ).

Mvh - Per

Fra : Bent

Dato : 01-11-05 16:57

> [...]
> fritlagt det ønskede objekt - når du ser det ske - tror du ikke dine egne

Hej Per.

Jeg har down loaded Try out versionen og leget lidt med den feature du
beskriver her, MEN jeg har ikke fået det til at virke helt så godt som du
åbenbart har ! Når jeg markerer noget som du beskriver så tager programmet
ofte for meget med, sådan at forstå at jeg f.eks jeg vil markere en person
så er det ikke lykkedes mig at få programmet til at "bare" at markere
personen men også en del af omgivelserne, som man så må bruge tid på
efterfølgende at rette til, men måske jeg gør forkert ??

Bent M

Fra : Kent

Dato : 01-11-05 17:24

> [...]
> personen men også en del af omgivelserne, som man så må bruge tid på
> efterfølgende at rette til, men måske jeg gør forkert ??

Jeg har også downloaded Try-versionen, og den er ret fantastisk
at arbejde med.

Tror jeg bliver nødt til at købe programmet

Kent.

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-05 23:00

> [...]
> "bare" at markere personen men også en del af omgivelserne, som man så må
> bruge tid på efterfølgende at rette til, men måske jeg gør forkert ??

Ifm. Magic Extractor kan du forsøge at ændre på værdierne under "touch up" -
feather og Defringe Width, men som der står kan der være situationer, hvor
du skal gøre det af et par omgange og måske bruge viskelæderet.

Andre gange er det nok lettere at bruge magic wand og så lave en
plus-to-selection eller en minus-to-selection. Der findes også så
komplicerede billeder, at der kun er håndarbejde tilbage. Som altid gælder
det om at anvende det rette værktøj til situaitonen og så en god portion
erfaring.

Efter at have arbejdet med programmet endnu nogle dage, kan jeg kun sige, at
det fremstår som det program, som efter min mening på fornem vis tager hånd
om alle situationer fra du har taget billedet, til du har organiseret,
printet, "delt" og arkiveret dit billede. Jeg kender ikke noget andet
program, der i den grad tager fat om det hele. (Har i øvrigt også i nogle år
brugt FotoStation 4.5, som sandelig også er et potent program)

Med venlig hilsen - Per Falkjær Jensen

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 30-10-05 17:05

Jeg synes du skal fortælle at den kun kan køre med WinXP, selv Win2000
kan den ikke virke med! Det er lidt for dårligt synes jeg.

Mvh