Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brændvidde og forstørrelse
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-10-05 20:57

Nu ville jeg lige lave nogle prøveskud med mit 24-70L op mod mit
70-200 f/4L ved 70mm. Umiddelbart er det dog lidt svært at sammenligne
direkte, da 70mm på 70-200mm er ca. 21% større end på 24-70mm :(

Ved 200mm ser det nogenlunde ud til at passe. Så er det reelt
et 85-200mm ? Hvordan laver man en objektiv test af brændvidden ?

Fra : Alex W

Dato : 28-10-05 21:21

> [...]
>
> Ved 200mm ser det nogenlunde ud til at passe. Så er det reelt
> et 85-200mm ? Hvordan laver man en objektiv test af brændvidden ?

Hej Povl

Det lyder da helt forrykt, men det skulle ikke undre mig at du har ret og
Canon snyder mht. brændvidde.
Mit Canon 17-85 er en del kortere end 90mm Tamron og ikke kun 5 mm. Jeg har
observeret noget tilsvarende med Canon 75-300 at den er nærmere 90-300 ???

Der må stå hvor mange grader objektivet dækker et eller andet sted. Canons
Camera museunm står der ikke en meter om den slags.
Jeg fandt et andet sted:
Canon 70-200L f:4 - 34grader til 12 grader.
Canon 24-70L f:2.8 - 74 grader til 29 grader.

Så 70 mm er ikke 70 mm hos Canon.

/Alex W

Focal Length 24 mm - 70 mm
Lens Aperture F/2.8
Optical Zoom 2.9 x
Magnification 0.29
Min Focus Range 38 cm
Focus Adjustment Automatic, manual
Zoom Adjustment Manual
Max View Angle 74 degree(s)
Min View Angle 29 degree(s)
Lens Construction 13 group(s) / 16 element(s)
Filter Size 77 mm

Focal Length 70 mm - 200 mm
Lens Aperture F/4.0
Optical Zoom 2.9 x
Magnification 0.21
Min Focus Range 1.2 m
Focus Adjustment Automatic, manual
Zoom Adjustment Manual
Max View Angle 34 degree(s)
Min View Angle 12 degree(s)
Lens Construction 13 group(s) / 16 element(s)
Filter Size 67 mm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-10-05 21:41

In article <43628837$0$1842$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Alex W wrote:

> [...]
> Jeg fandt et andet sted:
> Canon 70-200L f:4 - 34grader til 12 grader.
> Canon 24-70L f:2.8 - 74 grader til 29 grader.

Det spændende her er, at du har overlap på 5 grader. Men det har jeg ikke.
Mit 24-70 stopper noget mere vidvinklet end 70-200. Checkede lige manualerne.
Dine tal for 24-70 er horisontal, og for 70-200 er diagonalt.

Manualen lister 84-34 grader diagonalt på 24-70 f/2.8L, så det ene
skulle stoppe hvor det andet starter.

Checkede lige hos Sigma der har AoV tal:
70mm på alle standardzooms er 34,3 grader.

Fra : Alex W

Dato : 28-10-05 22:04

> [...]
> skulle stoppe hvor det andet starter.
>
> Checkede lige hos Sigma der har AoV tal:
> 70mm på alle standardzooms er 34,3 grader.

Det er da noget rod dette her.
Jeg saksede tallene fra grosisten der har opgivelserne fra Canon...

Jeg vil lige se hvad Sigma opgiver hhv. 75mm og 90 mm
I øvrigt ser det ud som om 17-85 er mere wide end 17-40 ... med mindre at
der er kludder i det der også mht. horisontalt - diagonalt.

/Alex W

Fra : HKJ

Dato : 28-10-05 22:13

Alex W wrote:

> Jeg vil lige se hvad Sigma opgiver hhv. 75mm og 90 mm
> I øvrigt ser det ud som om 17-85 er mere wide end 17-40 ... med mindre at
> der er kludder i det der også mht. horisontalt - diagonalt.

Du kan jo også prøve at beregne hvad de korrekt vinkler er for
brændvidderne, så er det nok lettere at gætte på hvilken vinkel de opgiver.

En mulighed er: http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html siden "Photo lens"

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 28-10-05 21:32

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
>
> Ved 200mm ser det nogenlunde ud til at passe. Så er det reelt
> et 85-200mm ? Hvordan laver man en objektiv test af brændvidden ?

Hvis man tjekker på www.photodo.com kan man se at Canon 28-70 L (de har
desværre ikke 24-70L) har en effektiv brændvidde på 29-67 mm, og Canon
70-200 f:4 L har en effektiv brændvidde på 71-190 mm

Så nej, der er ikke fuldstændig kongruens mellem det angivne og det målte...

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 28-10-05 22:52

> [...]
>
> Ved 200mm ser det nogenlunde ud til at passe. Så er det reelt
> et 85-200mm ? Hvordan laver man en objektiv test af brændvidden ?

Hehe, man kunne godt få indtrykket af, at du har kedet dig her til aften

Nå, bare pjat, Poul, det er vel i realiteten ikke andet end en simpel
beregning der skal til for at tjekke om brændvidden passer sammen, eller er
det?

MVH
Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-10-05 07:13

In article <43629d97$0$41138$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Pedersen wrote:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Hehe, man kunne godt få indtrykket af, at du har kedet dig her til aften

Ja, og leget lidt med mit 70-200 inden jeg skal ud at bruge det
her i dag eller i morgen. Hvad vejret nu tillader.

Og jeg er blevet færdig med den bog jeg var i gang med :)

> Nå, bare pjat, Poul, det er vel i realiteten ikke andet end en simpel
> beregning der skal til for at tjekke om brændvidden passer sammen, eller er
> det?

Det er det vel. Jeg burde kunne bruge trigonometri som ved afstands-
beregningerne jeg har lavet, og så udregne billedvinklen. Men det er lidt
svært at gøre på korte afstande, da jeg ikke ved hvor i objektivet
brændpunktet er. Og 10cm er meget på 1-2 meters afstand. Alternativet er
at bruge mit 50mm som reference. Det er målt til 51mm hos Photodo.

Fra : waal

Dato : 29-10-05 08:49

> [...]
> brændpunktet er. Og 10cm er meget på 1-2 meters afstand. Alternativet er
> at bruge mit 50mm som reference. Det er målt til 51mm hos Photodo.

Det er ikke "dit" 50mm Photodo har målt. Dit er måske kun 48,5mm

Michael

Fra : Søren Andersen

Dato : 29-10-05 10:58

> [...]
>
> Ved 200mm ser det nogenlunde ud til at passe. Så er det reelt
> et 85-200mm ? Hvordan laver man en objektiv test af brændvidden ?

Underligt... jeg gik og troede at 70-200 reelt var ca. 70-190....