Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sharpen i PS eller Rawshooter ??
Fra : Jakob

Dato : 27-10-05 21:46

Jeg vil da gerne lige lure lidt på jeres workflow. Jeg har konverteret
mine NEF filer via rawshooter og givet dem sharpen og justere
eksponering der.

Når jeg så får den over i PS skal der dog stadig justeres i levels og
det har fået mig til at overveje om det er uhensigtsmæssigt at justere
begge steder eller om jeg bare skal lade alle parametre være neutrale i
rawshooter.

Med andre ord, hvilket program gør det bedst, PS eller rawshooter med
hensyn til sharpen og også levels justering (er klar over at
eksponeringskompensation og levels ikke er helt det samme :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-10-05 21:58

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message
> [...]
> det har fået mig til at overveje om det er uhensigtsmæssigt at justere
> begge steder eller om jeg bare skal lade alle parametre være neutrale i

Jeg satser på at lave så meget som muligt i RawShooter som muligt - det
tager for lang tid hvis der skal laves for meget i Photoshop.

Almindeligvis anbefales det at man laver sharpen så sent i workflowet som
muligt.

> Med andre ord, hvilket program gør det bedst, PS eller rawshooter med
> hensyn til sharpen og også levels justering (er klar over at
> eksponeringskompensation og levels ikke er helt det samme :0)

Jeg syntes det er nemmere at få gode resultater med RawShooter end med
Photoshop.
Jeg startede med at bruge Photoshop CS og brugte en del tid på konvertering.
Jeg vendte for få dage tilbage til nogle af de "gamle" billeder og kunne
"fremkalde" dem langt nemmere og bedre i RawShooter.

Bemærk at RawShooter Premium 2006 er blevet frigivet i dag - jeg sidder lige
og prøver deres trial udgave.
Det ser meget fornuftigt ud. Den indeholder bl.a. curve/levels, crop og
justering af horisont.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jakob

Dato : 28-10-05 00:52

In article <43613f72$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
mogens_h@dk-online.dk says...

> Almindeligvis anbefales det at man laver sharpen så sent i workflowet som
> muligt.

OK

> Jeg startede med at bruge Photoshop CS og brugte en del tid på konvertering.
> Jeg vendte for få dage tilbage til nogle af de "gamle" billeder og kunne
> "fremkalde" dem langt nemmere og bedre i RawShooter.

OK kan være jeg skal arbejde lidt mere med den.

> [...]
> og prøver deres trial udgave.
> Det ser meget fornuftigt ud. Den indeholder bl.a. curve/levels, crop og

OK men tiden er ikke lige til indkøb, men tak for tippet :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-10-05 05:59

> In article <43613f72$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
> mogens_h@dk-online.dk says...

[8<8<8<]

> OK men tiden er ikke lige til indkøb, men tak for tippet :0)

Ok, men indtil 31. oktober koster den $59 hvilket burde være knap 400 kr.
Det syntes jeg er meget billigt - RawShooter Essentials 2005 var nemt den
pris værd.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Hellum

Dato : 27-10-05 22:23

> Med andre ord, hvilket program gør det bedst, PS eller rawshooter med
> hensyn til sharpen og også levels justering (er klar over at
> eksponeringskompensation og levels ikke er helt det samme :0)

Jeg har et Nikon D70s og har altid kørt billederne igennem Pictureproject
for at beskære, og efterfølgende sætte sharpening på, efterfølgende har jeg
taget dem over i CS hvor jeg har justeret lys i niveauer.

USM har jeg først lige stiftet bekendtskab med, og det tager længere tid,
men tror det er vejen frem, så jeg kun vil arbejde i CS, men det vil tiden
kun vise.

Det er sku en jungle, men jøsses hvor bliver ens billeder pludselig meget
bedre, hehe.

Held og lykke.

Bo

Fra : Jakob

Dato : 28-10-05 00:54

In article <43614670$0$38689$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
nh7h@nighthawks.dk says...

> Det er sku en jungle, men jøsses hvor bliver ens billeder pludselig meget
> bedre, hehe.
>
> Held og lykke.

Tak tak :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-10-05 06:09

In article <MPG.1dcb5b00620f3eae989feb@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> [...]
> hensyn til sharpen og også levels justering (er klar over at
> eksponeringskompensation og levels ikke er helt det samme :0)

Jeg laver det hele i PS CS2 med ACR. Mht til sharpening, så er det noget
du skal gøre efter du er fædig med at resize billedet til det brug du
har. Det giver det bedste resultat.

Fra : Jakob

Dato : 28-10-05 09:53

In article <slrndm3ciu.4h9.povlhp@ip100.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Jeg laver det hele i PS CS2 med ACR. Mht til sharpening, så er det noget
> du skal gøre efter du er fædig med at resize billedet til det brug du
> har. Det giver det bedste resultat

OK det vil jeg prøve, tak for tippet.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Per

Dato : 28-10-05 15:56

> [...]
> hensyn til sharpen og også levels justering (er klar over at
> eksponeringskompensation og levels ikke er helt det samme :0)

Det optimale er da kun at bruge PS og importere RAW direkte i PS. En RAW fil
er jo helt uden sharpen modsat JPG. Som standard giver PS RAW filerne 25%
sharpen.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-10-05 17:25

Per wrote:

> Det optimale er da kun at bruge PS og importere RAW direkte i PS. En
> RAW fil er jo helt uden sharpen modsat JPG. Som standard giver PS RAW
> filerne 25% sharpen.

Ikke enig. Godt nok bruger jeg som oftest selv PS til RAW-konvertering, men
skal det være rigtigt flot, synes jeg at Capture 4 gør det bedre. Men den er
langsommere at arbejde med og kan ikke alt det, jeg vil bruge, så det er
afgjort lettest at nuppe hele workflow'et i PS - men det optimale synes jeg
ikke det er.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Michael

Dato : 28-10-05 17:33

Per wrote:

> Det optimale er da kun at bruge PS og importere RAW direkte i PS. En RAW fil
> er jo helt uden sharpen modsat JPG. Som standard giver PS RAW filerne 25%
> sharpen.

Jeg importere RAW direkte i PS, og der sætter jeg til sharpness til 100%
og laver de andre justeringer Exposure ect. gemmer raw i tiff format,
laver ændringerne PS og gemmer som jpg, er det en ok fremgangsmåde?

Mvh.
Michael

Fra : Per

Dato : 28-10-05 21:45

> [...]
> og laver de andre justeringer Exposure ect. gemmer raw i tiff format,
> laver ændringerne PS og gemmer som jpg, er det en ok fremgangsmåde?

Hvorfor gemmer du både i Tiff og RAW?

Fra : Michael

Dato : 28-10-05 22:33

Per wrote:

> Hvorfor gemmer du både i Tiff og RAW?

Jeg brænder altid RAW på en cd , når jeg konventere til tiff
plejer jeg også at gemme tiff filen, det beyder ikke så meget,
jeg bruger ghost til rydde op på harddisken hvis den roder for
meget.
Mvh.
Michael

Fra : Per

Dato : 29-10-05 07:19

> [...]
> plejer jeg også at gemme tiff filen, det beyder ikke så meget,
> jeg bruger ghost til rydde op på harddisken hvis den roder for

Tiff fylder langt mere end RAW filerne og giver ikke en synlig bedre
kvalitet end JPG (hvis man ikke gemmer ved 12)

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-10-05 07:47

"Per" <no@tak.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Tiff fylder langt mere end RAW filerne og giver ikke en synlig bedre
> kvalitet end JPG (hvis man ikke gemmer ved 12)

Den store forskel mellem TIFF og JPEG er at TIFF er tabsfrit, hvorimod JPEG
er en tabsfuld komprimering.
Det spiller ikke nogen rolle når man gemmer det sidste gang fordi tabet i
JPEG er lille og justerbart. Men hvis man ønsker at redigere og gemme nogle
gange så kommer der et lille tab hver gang med JPEG, og til sidst vil det
kunne ses.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michael

Dato : 29-10-05 08:39

Mogens Hansen wrote:
> Men hvis man ønsker at redigere og gemme nogle
> gange så kommer der et lille tab hver gang med JPEG, og til sidst vil det
> kunne ses.

Det er derfor jeg først gemmer i tiff. Mit kamera og objektiver er ikke
første klasse, så man kan måske alligevel ikke se det i resultatet om
man redigere i tiff eller jpg.

Mvh.
Michael

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-10-05 18:46

"Per" <no@tak.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Det optimale er da kun at bruge PS og importere RAW direkte i PS.

Det må du gerne uddybe. Det er langt fra indlysende at det skulle være
rigtigt.
Har du sammenlignet resultatet fra henholdsvis RawShooter og Photoshop ?

Min erfaring er at jeg får nemmere og hurtigere bedre kvalitet ved at
benytte RawShooter i stedet for Photoshop CS ved konvertering af RAW filer.
Hvis jeg skal lave redigering der er mere avanceret end hvad RawShooter kan
håndtere, så benytter jeg typisk RawShooter til den første konvertering fra
RAW til 16 bit TIFF. TIFF filen bliver derefter hentet ind i Photoshop er
redigeret færdig. Afhængig af hvilken type redigering der skal laves kan man
undlade at lade RawShooter udføre sharpening.

> En RAW fil er jo helt uden sharpen modsat JPG.

Jeg tror du blander tingene sammen.
Hvilken sammenhæng har mellem at bruge sharpen i et ene eller andet RAW
converterprogram og at der ofte er tilføjet sharpening til JPEG ?

Venlig hilsen

Mogens Hansen