Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Zenith linser
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 27-10-05 18:45

Hvor gode er Zenith's linser egentlig. Tegner de skarpt. Jeg har kig på en
85mm/2,0. Jeg ved den er med manuel fokus, men det betyder ikke noget for
mig.

Noger erfaringer?

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : waal

Dato : 27-10-05 22:32

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 85mm/2,0. Jeg ved den er med manuel fokus, men det betyder ikke noget for

http://www.geocities.jp/nishokupan/jupiter9/

Russisk fotografika har sine trofaste tilhængere

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 28-10-05 07:20

En skam man ikke kan japansk Tak for info, billederne kan jeg da se
på...

Fra : waal

Dato : 27-10-05 22:34

> [...]
> 85mm/2,0. Jeg ved den er med manuel fokus, men det betyder ikke noget for

Noch ein
http://www.rugift.com/photocameras/canon_cameras_lenses.htm

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 28-10-05 07:29

"Noch ein http://www.rugift.c......."

Den var til gengæld til at forstå. Synes bare ikke rigtig jeg får noget
indtryk af hvor gode de egentlig er.

Men de har et dog et stort udvalg.... Så den er klart et besøg værd

Tak skal du have.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-10-05 10:12

Henrik Nielsen wrote:
> [...]
> indtryk af hvor gode de egentlig er.
>
> Men de har et dog et stort udvalg.... Så den er klart et besøg værd

Den viste 85/2 er med 42mm gevindfatning. Hertil en adapter til det, du
bruger af hus. Derfor skal man nok lige undersøge om der er automatisk
springblænde, eller man selv skal dreje ned for lyset, inden man trykker
på udløseren.

Bo //

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 28-10-05 10:55

"Den viste 85/2 er med 42mm gevindfatning"

Jeg skal bruge den til Pentax, og til den, kan jeg ikke se der skulle være
noget problem. Der står i hvert fald ikke noget om gevindfatning... Men jeg
vil da lige undersøge det inden jeg køber. Men jeg er lidt i tvivl om den
overhovedet er god nok..... Alle dem som roser den, er typisk også dem som
sælger dem :-/ Jeg mangler lidt saglig kritik. Måske skal jeg bare købe en
dyrere... Men kunne der spares ville det jo være godt

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-10-05 11:51

Henrik Nielsen wrote:
> [...]
> sælger dem :-/ Jeg mangler lidt saglig kritik. Måske skal jeg bare købe en
> dyrere... Men kunne der spares ville det jo være godt

Så ville jeg nok hellere finde en brugt af bedre tilsnit.
http://cgi.ebay.de/Pentax-SMC-85mm-1-2-0-TOP-ZUSTAND_W0QQitemZ7556617497QQcategoryZ3334QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Bo //

Fra : waal

Dato : 28-10-05 12:21

> [...]
> som sælger dem :-/ Jeg mangler lidt saglig kritik. Måske skal jeg bare
> købe en dyrere... Men kunne der spares ville det jo være godt

Det er standard Praktica/Pentax M42 gevind (tysk opfindelse)
Russerobjektiverne er ikke med springblænde, men med manuel blænde. Den
russiske kameraindustri bygger på krigsskadeerstatning fra 1945-1949 og
noget tyder på at de ikke har flyttet sig siden og det er da fornøjeligt nok
til s/h optagelser, men du får nok mere ud af et Pentax objektiv fra de
glade 60'ere eller et med k bajonet hvis det er til et digitalhus.

mvh
Michael

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 28-10-05 12:51

On Fri, 28 Oct 2005 13:21:17 +0200, "waal" <waal@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>til s/h optagelser, men du får nok mere ud af et Pentax objektiv fra de
>glade 60'ere eller et med k bajonet hvis det er til et digitalhus.

Njae, næsten. Du har ret i at det bygger på krigsskadeerstatning, og
hvor meget det har flyttet sig kan også diskuteres. Men der er dog
springblænde på *nogen* af de russiske objektiver. Alle de objektiver
med M efter nummeret er med automatisk blænde.

http://rugift.com/photocameras/lenses.htm

Og jeg er ikke ekspert på objektivers optiske kvaliteter, men det
*siges* at de ikke er så ringe endda. Det er ikke sikkert man får mere
ud af et pentax objektiv fra 60'erne... så har jeg ikke sagt for
meget.

Thomas

Fra : waal

Dato : 28-10-05 17:15

"Thomas L. Christensen" <tlc@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> *siges* at de ikke er så ringe endda. Det er ikke sikkert man får mere
> ud af et pentax objektiv fra 60'erne... så har jeg ikke sagt for

Takumar objektiverne er fuldt på højde med tilsvarende Nikon, Canon, Leitz
osv.

mvh
Michael

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 28-10-05 12:43

On Thu, 27 Oct 2005 19:45:15 +0200, "Henrik Nielsen"
<xng@post.cybercity.dk> wrote:

>Noger erfaringer?

Ja, jeg har sådan en fætter. Det er en såkaldt portræt linse, og det
er vist nok meningen at den skal give et lidt "blødt" billede. Jeg har
ikke taget ret mange billeder med den, og ikke brugt den til
portrætter, men mit første indtryk var, at jeg ikke var imponeret over
skarpheden. Det kan have at gøre med dens design (at den egner sig
bedst til protræt), det har jeg ikke helt fået undersøgt endnu.

Den har manuel blænde! Enten elsker man det, eller også hader man det.
Jeg har lært at elske det...

Thomas

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 30-10-05 13:19

Tak til jer alle for info. Det kunne tyde på at jeg skulle finde et
alternativ.... Manuel blænde tror jeg ikke jeg vil have. Og den skal tegne
rimeligt skarpt.