Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
USM (Unsharp Mask) ?
Fra : /Peter

Dato : 27-10-05 06:51

1. USM (Unsharp Mask) i PS CS1/2, jeg har læst tidligere at nogle laver et
nyt lag med en "maske" af kanterne,
og bruger USM funktionen på det og derefter smelter dem sammen, eller noget
lign.
Kan man ikke bruge USM funkt. direkte på hovedbilledet, det er lidt
hurtigere, men hvad er forskellen?

2. Findes der andre selvstændige lette programmer der kan gøre det ligeså
godt, med evt. en batch-funktion.

/Peter

Fra : Thomas Christensen

Dato : 27-10-05 07:15

/Peter wrote:
> [...]
> hurtigere, men hvad er forskellen?
>
> 2. Findes der andre selvstændige lette programmer der kan gøre det ligeså

Hej Peter

Der er en MASSE infomation på nettet om USM og alternative metoder for
forøgelse af skarpheden i digitale billeder.

Læs f.eks. her:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/understanding-usm.shtml
http://www.creativepro.com/story/feature/11242.html

lidt om edge sharpening her:
http://www.naturescapes.net/042004/ps0404.htm

lidt om USM, edge sharpening og high-pass sharpening her:
http://www.outbackphoto.com/workshop/photoshop_corner/essay_15/essay.html

diverse tutorials her:
http://www.pixel2life.com/tutorials/Adobe_Photoshop/All/?a=7&b=1&c=0&f=15&d=1&ss=sharpening

Tools for sharpening mm kan du f.eks. finde her:
http://www.thelightsrightstudio.com/digital-darkroom.htm

mvh

Thomas

Fra : Erik W.

Dato : 27-10-05 11:10

"/Peter" <ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse

> godt, med evt. en batch-funktion.

Jeg selv er meget glad for Simon Stanmore's 10D Finisher, også efter jeg er
gået over til 20D Det er en action til Photoshop, hvis du har flere
layers, så skal du "flatten image" før du kører actionen.

Af en eller anden grund kan jeg ikke finde linket på google, men da det er
freeware har jeg smidt den i news:dk.binaer

Mvh Erik

Fra : /Peter

Dato : 27-10-05 17:27

"/Peter" <ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse

Mange tak til Jer, Thomas og Erik,
jeg vil kigge lidt på det hele.

/Peter

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 27-10-05 19:13

/Peter wrote:
> [...]
> hurtigere, men hvad er forskellen?
>
> 2. Findes der andre selvstændige lette programmer der kan gøre det ligeså

Hej Peter

Den metode du beskriver i punkt må være den der er gennemgået her:
http://www.gimpguru.org/Tutorials/SmartSharpening2/
(her er det godt nok gennemgået mht GiMP, men princippet er vel det samme).

Fordelen er at du undgår at forøge støjen i de ensfarvede områder af
billedet, og derved kan man anvende betydeligt mere "sharpening" end
hvis man blot bruger USM på hele billedet.

MVH Thomas

Fra : /Peter

Dato : 27-10-05 19:25

"Thomas Bendsen" <tbendsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> billedet, og derved kan man anvende betydeligt mere "sharpening" end
> hvis man blot bruger USM på hele billedet.

OK, Thomas det vil jeg da lige checke, mange tak.
/Peter

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 27-10-05 19:29

> [...]
> hurtigere, men hvad er forskellen?
>
> 2. Findes der andre selvstændige lette programmer der kan gøre det ligeså

Der er flere fordele ved den måde du beskriver.

For det første kan du give en højere grad af USM, og derefter gøre det lag,
hvor USM er givet mere gennemsigtigt, så du undgår haloer og andre tegn på
for høj mængde USM. Den anden grund er som skrevet af Thomas Bendsen,
beskriver, at du kan styre, hvor i billedet USM skal gives ved simpelthen at
viske det ud, der ikke skal have noget.

Du opnår altså langt højere kontrol med, hvad USM gør ved dit billede. Men
ellers har du ret, det er nok hurtigere bare at gøre det på
background-layer.

MVH
Thomas