Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problem med ældre Nikon kamera
Fra : Viggo Br?ndegaard Ni~

Dato : 26-10-05 22:00

Kære gruppe

Jeg har anskaffet mig et brugt Nikon FG-20 film kamera med et Nikkor 50 mm
f1.8 og et Kalimar zoom objektiv. Jeg har nu skudt den første film og fået
den fremkaldt (også til CD), og det så ikke så godt ud:

Der er på mange fotos en tydelig lys vandret stribe i den øverste del af
billedet, som om der er en ridse i negativet. Desuden synes der at være
meget støv på filmen. Hvad kan årsagen være?

Se eksempel her:
http://www.sitecenter.dk/broendegaard/scrapbog/view.nhtml?profile=scrapbog&UID=10031

Jeg har kigget lidt ind i kameraet og set nogle små urenheder på kanten af
en glat fjederpåvirket plade som sidder på bagstykket og trykker filmen an
mod en "pasning" for filmen på selve kamerahuset. Jeg har nu pudset disse
urenheder væk. Mon de kan være årsag til at filmen bliver ridset? Kan de
også være årsag til støv?

Jeg har denne gang anvendt en ny fotoforretning for fremkaldelse - kan den
være årsagen?

Selvom kameraet ellers synes at virke OK, så er der grænser for hvor meget
service jeg vil ofre på det kamera.

Med venlig hilsen
Viggo Brøndegaard

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-10-05 22:17

Viggo Br?ndegaard Nielsen skrev:
> [...]
> billedet, som om der er en ridse i negativet. Desuden synes der at være
> meget støv på filmen. Hvad kan årsagen være?

Prøvede at lægge gitter på og det ser ud som om striben er helt lige og
vandret.
Den er så opstået ved fremføring i kamera, ud af kasette eller i fremk.
maskine. Måske som du selv er inde på, af en grat i kamera. Det er da
værd at prøve at slibe væk og give en gang matsort lak.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.

http://home.tiscali.dk/muggler/03/pages/2005-10-11-08a.htm

Fra : Viggo Br?ndegaard Ni~

Dato : 26-10-05 22:47

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev:

> [...]
> maskine. Måske som du selv er inde på, af en grat i kamera. Det er da
> værd at prøve at slibe væk og give en gang matsort lak.

Linierne er helt vandrette. Men jeg har netop opdaget, at disse linier ikke
har samme højde fra billed til billed - det er lidt tilfældigt, men det er
fortrinsvis i den øverste del af billedet (nederste del på filmen i
kameraet) når der er en linie. Nogle fotos er der ingen linier på. Så det
udelukker at en grat i kameraet kan være årsagen.

Mvh. Viggo

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-10-05 23:12

> [...]
> kameraet) når der er en linie. Nogle fotos er der ingen linier på. Så det
> udelukker at en grat i kameraet kan være årsagen.

Fik du filmen klippet i strimler og er det ens på en strimmel, men
forskelligt fra strimmel til strimmel

Fra : Viggo Br?ndegaard Ni~

Dato : 27-10-05 00:42

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev:

> Fik du filmen klippet i strimler og er det ens på en strimmel, men
> forskelligt fra strimmel til strimmel

Ja, filmen er klippet i strimler og ja, striperne kan gå igen i samme højde
fra billed til billed inden for samme stribe, men aldrig fra een stribe til
en anden stribe. Problemet er også koncentreret på enkelte strimler. 10
problemfotos ligger på 3 strimler, mens nogle enkelte sidste 4 problemfotos
ligger på 3 strimler. Der er ialt 10 strimler.

Det betyder jo, at problemet synes at opstå efter negativerne er klippet.
Tja - jeg skal nok have en alvorlig snak med den fotoforretning.

Mange tak for hjælpen!

Mvh. Viggo

Fra : Viggo Br?ndegaard Ni~

Dato : 27-10-05 00:54

- Undskyld jeg prøver lige igen...

> [...]
> forskelligt fra strimmel til strimmel

Ja, filmen er klippet i strimler og ja, striperne kan gå igen i samme højde
fra billed til billed inden for samme strimmel, men striperne går aldrig
igen i samme højde fra een strimmel til
en anden strimmel. Problemet er også koncentreret på enkelte strimler. 10