Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitale kamera med ultrazoom
Fra : Henry Vest

Dato : 26-10-05 15:38

Jeg overvejer at investere i et digitalt kamera med ultrazoom. Et oplagt
valg, kunne være Canon Powershot S2 IS der fås til under 4000 kr. Men
finder der andre kameraer (i nogenlunde samme prisleje) det også kunne være
fornuftigt at kigge på?

--
Henry Vest

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-10-05 16:38

In article <dxM7f.67$Qq4.17@news.get2net.dk>, Henry Vest wrote:
> [...]
> valg, kunne være Canon Powershot S2 IS der fås til under 4000 kr. Men
> finder der andre kameraer (i nogenlunde samme prisleje) det også kunne være

Et brugt canon 300D.

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-10-05 16:41

> Et brugt canon 300D.

Hvordan vil du få ultrazoom på et 300D for omkring 4.000?

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Per

Dato : 26-10-05 16:59

> Hvordan vil du få ultrazoom på et 300D for omkring 4.000?

LoL ja det bliver nog lidt svært at finde et 300D til 3000

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-10-05 18:42

In article <435fa3a7$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Morten Wartou wrote:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan vil du få ultrazoom på et 300D for omkring 4.000?

Mener der var snak om et 300D gik for 3-3500 for nyligt. Og så
et discount 28-3000mm til en tusse brugt. De koster lige over 2000 kr
af ny.

Eller et D30 hvis det skal være billigere.

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-10-05 18:58

> Mener der var snak om et 300D gik for 3-3500 for nyligt. Og så
> et discount 28-3000mm til en tusse brugt. De koster lige over 2000 kr
> af ny.
>
> Eller et D30 hvis det skal være billigere.

Mjoeh. Men et discountobjektiv (jeg formoder 28-3000 er en trykfejl;)
overgåes som regel af selv ret billige ultrazoomkompaktkameraer. De gode
kompaktkameraer tegner lige så skarpt som de dyreste L-objektiver, om man så
kan lide det eller ej - det er nu engang væsentligt sværere at lave et godt
objektiv til en stor sensor.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-10-05 20:54

In article <435fc3bc$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Morten Wartou wrote:

> [...]
> kan lide det eller ej - det er nu engang væsentligt sværere at lave et godt

Hvilke kompaktkameraer taler du om her ? Generelt har de fleste af dem
masser af de samme problemer som et 2000 kr 28-300mm. En klassiker
som Canon F828 reddes slet slet ikke af den lille sensor.

Jeg forstår heller ikke hvorfor det skulle være lettere at lave til en
lille sensor. Vi har i dag på Canon 5D et kamera hvor pixel-tætheden
er så stor, at vi er meget meget tæt på hvad selv L-glas kan opløse.

Derfor vil et kompakt med endnu højere pixel-tæthed kræve endnu bedre
glas end L-objektiver. Og det er dyrt, selvom de små stykker selvfølgelig
er med til at sænke prisen.

Det er lettere at lave optik til en lille sensor med en dårlig opløsning
end til en større sensor med højere opløsning.

Et billede som dette fra Canon Powershot Pro1 er OK på mange måder:
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/f828_8700_pro1/pro1/img_0083.jpg

Men på trods af den store dybdeskarphed, så er det ikke nær så skarpt
som et kitobjektiv blændet lidt ned. Og der er ellers kørt
rigeligt med USM i kameraet som man ser langs ledningerne i luften.
Mere end jeg normalt ille smide på et billede.

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-10-05 22:36

> Hvilke kompaktkameraer taler du om her ? Generelt har de fleste af dem
> masser af de samme problemer som et 2000 kr 28-300mm. En klassiker
> som Canon F828 reddes slet slet ikke af den lille sensor.

Du mener Sony, formoder jeg? DSC-F828 kender jeg ikke - men har hørt der er
en del "purple fringing", til gengæld kender jeg DSC-F707/717, som havde god
opløsningsevne stort set fra ende til anden, selv ved blænde f/2 (f/2 kunne
den klare ved det der svarer til ca. 190 mm - meget pænt).

> Jeg forstår heller ikke hvorfor det skulle være lettere at lave til en
> lille sensor. Vi har i dag på Canon 5D et kamera hvor pixel-tætheden
> er så stor, at vi er meget meget tæt på hvad selv L-glas kan opløse.

Det forstår jeg heller ikke, men jeg kan blot konstatere at mit gamle Sony
DSC-717 lavede velopløste billeder. 20D har faktisk en del større
pixeltæthed end 5D, og 5D har præcis samme tæthed som 1D Mark II. 20D har
endda højere pixeltæthed end 1Ds Mark II. Højest pixeltæthed af alle, må vel
være Nikon D2X.

> [...]
> rigeligt med USM i kameraet som man ser langs ledningerne i luften.
> Mere end jeg normalt ille smide på et billede.

Jeg har svært ved at tro det ikke kan måle sig med kitobjektivet... Det
kunne være sjov at lave en test en dag - non-dSLR vs dSLR med discount og
L-optikker. :)

Der er dog ingen tvivl om at dSLR vinder stort på så mange andre punkter, så
jeg føler ikke jeg har spildt mine penge. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : aon

Dato : 26-10-05 16:47

Hej Henry !

Prøv at kigge på Panasonic Lumix FZ-5 eller FZ-20 tager gode billeder og er
med Leica optik !

mvh
AON

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-10-05 21:31

aon wrote:
> Prøv at kigge på Panasonic Lumix FZ-5 eller FZ-20 tager gode billeder
> og er med Leica optik !
> mvh
> AON

Det er faktisk et rigtiog godt alternativ.

FZ-5 er meget i stil med Canon S2IS, så hvis Canon'en ser ud til at opfylde
dine behov, så er det et godt alternativ.

Men FZ-20 er en anelse bedre - lidt mere lysstærkt objektiv og sko til
ekstern flash - til gengæld er det lidt større og tungere.

FZ-30 er på vej, men det overstiger nok budgettet lidt.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : bl

Dato : 26-10-05 17:47

> [...]
> valg, kunne være Canon Powershot S2 IS der fås til under 4000 kr. Men
> finder der andre kameraer (i nogenlunde samme prisleje) det også kunne

Du skal under alle omstændigheder kun købe med billedstabilisator
rystestabilisator., ellers får du alt for let rystede billeder ved tele.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-10-05 18:45

In article <435fb1d4$0$145$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, bl wrote:

> "Henry Vest" <henry_vestFJERN@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Du skal under alle omstændigheder kun købe med billedstabilisator
> rystestabilisator., ellers får du alt for let rystede billeder ved tele.

Det kommer vel an på optikken og lyset. jeg kender da en der
har en Canon 400mm f/5.6L, og med en 1.6x forlængelsesfaktor, så
svarer det til 640mm. Det kan sagtens håndholdes en dag med sol.

De rystede billede kommer primært når man har forkerte forventninger
til objektivet. Eksempelvis tror det kan bruges efter solnedgang.

Men jeg er enig i, at billedstabilisering er godt.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-10-05 21:52

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> til objektivet. Eksempelvis tror det kan bruges efter solnedgang.
>
> Men jeg er enig i, at billedstabilisering er godt.

-men det overgår ikke anvendelsen af et solidt stativ...

Bo //

Fra : Preben

Dato : 26-10-05 21:37

Hej Henry
Det er også værd at kigge nærmere på Sony Cybershot DSC-H1 Det er god
gedigen kvalitet, sådan mærkes det, når man har det i hænderne, har alt i
manuelle indstillinger udover mange motiv programmer, en god kraftig blitz
og leverer gode skarpe billeder med mange detaljer.Dejlig stor tydelig
skærm. købte mit på nettet til lige godt 3300,-kr.super kamera til de penge.
Hilsen Preben