Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opløsning til print i 10x15 cm
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 26-10-05 00:29

Hvor stor (eller lav) må opløsningen være, for at få det optimale
10x15 cm print?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Alle udgaver af Sony Ericsson Z800i låses op
- og nej, din telefon skal ikke skilles ad...

Fra : HKJ

Dato : 26-10-05 05:28

Lasse Hedegaard wrote:
> Hvor stor (eller lav) må opløsningen være, for at få det optimale
> 10x15 cm print?

Som en tommelfingerregel kan du regne med 100 dots/cm, dvs. 1000*1500 er
fint.

Fra : Stig Linander

Dato : 26-10-05 08:11

HKJ wrote:

> Som en tommelfingerregel kan du regne med 100 dots/cm, dvs.
> 1000*1500 er fint.

Fotohandlerne bruger selv 1232*1840 når de scanner negativer til
print.

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-10-05 08:51

Stig Linander wrote:
> Fotohandlerne bruger selv 1232*1840 når de scanner negativer til
> print.

Med andre ord. Hvis jeg leverer en film hos min lokale fotopusher, og
vil have den over på en CD, så bliver alle billederne i 1232*1840 ?!?!
Er du sikker på det gælder alle? Det virker ikke særlig sandsnyligt, da
der jo intet er at arbejde med så ?!?!

--
Venligst :oÞ
Thomas Schreiber

Fra : Åge

Dato : 26-10-05 10:50

"Thomas Schreiber" <NOSPAM_fish@iddx.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil have den over på en CD, så bliver alle billederne i 1232*1840 ?!?!
> Er du sikker på det gælder alle? Det virker ikke særlig sandsnyligt, da

Der står til print.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 26-10-05 11:08

On Wed, 26 Oct 2005 11:49:48 +0200, "Åge" <Klogesen@åge.dk> wrote:

>Der står til print.

Det er min fejl. De skal indleveres hos en fotohandler.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-10-05 10:56

Stig Linander skrev:

> Fotohandlerne bruger selv 1232*1840 når de scanner negativer til
> print.
>
> Mange hilsner,
>
> Stig.

Bliv lige enige om enheden (dots eller pixels)

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.

http://home.tiscali.dk/muggler/03/pages/2005-10-11-08a.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-10-05 12:02

Ole Larsen wrote:

> Bliv lige enige om enheden (dots eller pixels)

Kan du forklare forskellen på en dot og en pixel?

100 dots/cm er vel det samme som 100 pixels/cm ?

Bo //

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-10-05 13:31

Bo Bjerre skrev:

> Kan du forklare forskellen på en dot og en pixel?
>
> 100 dots/cm er vel det samme som 100 pixels/cm ?
>
> Bo //

Nej og nej
Jeg kan ikke forklare forskellen præcist, men den er stor. Noget står
måske her et sted:
http://www.scantips.com/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-10-05 15:57

In article <435f6239$0$11660$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Bo Bjerre wrote:

> Kan du forklare forskellen på en dot og en pixel?
>
> 100 dots/cm er vel det samme som 100 pixels/cm ?

Nej. Den vigtige forskel er, at en dot har en af de farver som
printeren kan klare. Typisk 1 af 4 eller 1 af 6 forskellige.
En pixel kan have millioner af forskellige farver.

Ved at lave mange dots oveni eller i nærheden af hinanden, så kan
man blande de 4-6 farver, såeldes at de på afstand kommer til at
ligne den farve som den pixel har de forsøger at repræsentere.

En LCD computerskærm har ved optimal opløsning 3 dots per pixel
(en rød + grøn + blå) som blandes til at give den enkelte pixel
en anden farve end den enkelte dot selv kunne klare.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-10-05 16:27

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> (en rød + grøn + blå) som blandes til at give den enkelte pixel
> en anden farve end den enkelte dot selv kunne klare.

OK: min opfattelse af at en dot og en pixel er "et billedpunkt" var ikke
helt forkert.

Den med LCD skærmen gælder faktisk osse for de billedpunkter, der laves
på et traditionel billedrør, idet elektronstrålen ikke har farve, men
rammer de farvepunkter, der sidder på intersiden af glasset.

Og populært hører en dot hjemme i en printer, eller anden form for
trykkeværk (kunne vel osse være et rasterpunkt), mens en pixel sidder i
et kamera.

-for at puste lidt til diskussionen: en pixel er vel flere forskellige ting:

1. den mindste lysfølseomme celle i et kamera. I et 12Mpix kamera er de
6Mpix grønne, 3Mpix er røde og 3Mpix er blå. Hver af dem kan aflæses i
et (stort) antal niveauer (ved godt, Fuji har en chip...)

2. de pixels man har i datafilerne er beregnet ud fra det, der kommer
fra kamerapixels, så hver af de resulterende 12Mpix har alle farver.
Dette sker ved matematisk interpolation.

3. De pixels (i min scanner) der kommer ved at scanneren på skift lyser
med 3 forskellige farver. Her er en pixel "ægte" modsat den fra et kamera.

Bo //