Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Efterårsfarver igen-igen
Fra : Morten Storm

Dato : 25-10-05 20:21

Nu har jeg fulgt debatten i denne NG i en længere periode - og ikke blandet
mig væsentligt!

Tiden er kommet til, at jeg vil forsøge mig med et enkelt billede til
kritik. Efterårsfarverne har været oppe og vende et par gange på det
seneste - og her er mit bud så:
http://home22.inet.tele.dk/storm/IMG_1841b.jpg.

Lad mig høre jeres kritik - jeg er forberedt på det værste!

Hilsen
Morten

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-10-05 20:22

"Morten Storm" <morten.storm@FJERNESmail.dk> skrev i en meddelelse

> Lad mig høre jeres kritik - jeg er forberedt på det værste!

Det holder. Det ville holde endnu bedre med en passende ramme.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Morten Storm

Dato : 25-10-05 21:05

> Det holder. Det ville holde endnu bedre med en passende ramme.

Tak for din kritik - den glæder mig! Har du et forslag til, hvad en
"passende" ramme kunne være? Jeg må indrømme, at jeg er noget famlende i
forhold til de muligheder for efterbehandling, som rækker ud over at justere
billedets eksponering, farvemætning etc.

Hilsen
Morten

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-10-05 21:34

Morten Storm wrote:

> Lad mig høre jeres kritik - jeg er forberedt på det værste!

Hmm... jeg synes at titlen efterårsfarver er lidt misvisende, men bort
set fra det, så er det et næsten ok billede, der dog godt kunne tåle en
meget stramere komposition...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Storm

Dato : 26-10-05 08:20

> Hmm... jeg synes at titlen efterårsfarver er lidt misvisende, men bort set
> fra det, så er det et næsten ok billede, der dog godt kunne tåle en meget
> stramere komposition...

Tak for kritikken - billedet er (som det nok fremgår af formatet) beskåret
en del, men det kunne muligvis beskæres yderligere i venstre side (som Pico
også foreslår).

Hilsen
/Morten

Fra : Michael

Dato : 25-10-05 21:51

Morten Storm wrote:

> Lad mig høre jeres kritik - jeg er forberedt på det værste!
>
> Hilsen
> Morten

Jeg synes det er et godt bud på et efterårsmotiv, jeg kan godt
lide motivet.

Mvh.
Michael

Fra : Morten Storm

Dato : 26-10-05 08:22

"Michael" <nospam2me@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes det er et godt bud på et efterårsmotiv, jeg kan godt
> lide motivet.
>
> Mvh.
> Michael

Tak for kritikken!

--
Hilsen
/Morten

Fra : Pico

Dato : 25-10-05 22:45

Morten Storm wrote:
> [...]
> seneste - og her er mit bud så:
> http://home22.inet.tele.dk/storm/IMG_1841b.jpg.
>
> Lad mig høre jeres kritik - jeg er forberedt på det værste!

Det er efter min mening et rigtigt godt billed, hvis jeg skal komme med
noget er det grenen der "løber" ud nederst til venstre, jeg ville skære
billedet lige omkring der hvor grenen knækker nedad, så bliver blikket
ligesom trukket ind i billedet igen.
Pico

Fra : Morten Storm

Dato : 26-10-05 08:23

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget er det grenen der "løber" ud nederst til venstre, jeg ville skære
> billedet lige omkring der hvor grenen knækker nedad, så bliver blikket

Hej Pico,

Tak for kritikken - jeg vil forsøge mig med en beskæring, som du foreslår!

--
Hilsen
/Morten

Fra : Eivind

Dato : 26-10-05 07:59

>Tiden er kommet til, at jeg vil forsøge mig med et enkelt billede til
>kritik. Efterårsfarverne har været oppe og vende et par gange på det
> [...]

Jeg synes det bliver bedre hvis det spejles så grenen kommer fra
venstre.

Fra : Morten Storm

Dato : 26-10-05 08:24

"Eivind" <vakseviggoNO@SPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes det bliver bedre hvis det spejles så grenen kommer fra
> venstre.

Hej Eivind,

Tak for kritikken - men, øøh, jeg er ikke helt med på, hvordan en spejling
skulle kunne forbedre billedet - er det noget med "læseretning"??

--
Hilsen
/Morten

Fra : Eivind

Dato : 26-10-05 13:42

>Hej Eivind,
>
>Tak for kritikken - men, øøh, jeg er ikke helt med på, hvordan en spejling
>skulle kunne forbedre billedet - er det noget med "læseretning"??

Ja, det er noget med at billeder nogle gange kan blive mere behagelige
at se på hvis motivet går fra øverste venstre hjørne mod nederste
højre hjørne. Det er nok ret individuelt om man synes det bliver
bedre. hilsen Eivind

Fra : www.jkhansen.dk

Dato : 26-10-05 15:07

> [...]
> seneste - og her er mit bud så:
> http://home22.inet.tele.dk/storm/IMG_1841b.jpg.
>
> Lad mig høre jeres kritik - jeg er forberedt på det værste! :

Smukt motiv med dejlige farver, og et dejligt blur over vandet pga den
langsomme lukketid....men men men - vandet falder skævt! Det bliver du,
efter min mening, nødt til at rette op på.

--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : Morten Storm

Dato : 26-10-05 15:25

"www.jkhansen.dk" <admin@jkNOSPAMhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Smukt motiv med dejlige farver, og et dejligt blur over vandet pga den
> langsomme lukketid....men men men - vandet falder skævt! Det bliver du,
> efter min mening, nødt til at rette op på.

Hej J K,

Tak for din kritik! "Vandet falder skævt" skriver du!? Jae, det gør det da,
fordi den kant, som det falder ud over ikke er parallel med billedplanet -
eller er der noget, som jeg misforstår?? Hvordan mener du i givet fald, at
det skal rettes op?

--
Hilsen
/Morten

Fra : www.jkhansen.dk

Dato : 26-10-05 21:33

> [...]
> da, fordi den kant, som det falder ud over ikke er parallel med
> billedplanet - eller er der noget, som jeg misforstår?? Hvordan mener du i

Selv om kanten er skæv, vil vandet vel finde den mest lodrette vej nedad.
Hvis horisonten er lige på motivet, og kanten virkelig er så skæv, burde
vandet ikke falde lige ud over. Derfor ser det i mine øjne unaturligt ud.
Jeg mener motivet hælder mod højre. Just my five cents...
--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : Lars Månsson

Dato : 27-10-05 16:08

"Morten Storm" <morten.storm@FJERNESmail.dk> skrev i en meddelelse
> Lad mig høre jeres kritik - jeg er forberedt på det værste!

Jeg kan ikke blive klog på om den gren skal være der eller ej, har du et
uden?

Hilsen
-Lars-

Fra : Morten Storm

Dato : 27-10-05 17:59

"Lars Månsson" <lars.maansson@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke blive klog på om den gren skal være der eller ej, har du et
> uden?
>
> Hilsen
> -Lars-

Hej Lars,

Nej, desværre grenen lå der - og jeg overvejede egentlig slet ikke at flytte
den! Ville billedet ikke også blive lidt "tamt" uden grenen? Og mangle den
ene diagonal?

--
Hilsen
/Morten

Fra : Lars Månsson

Dato : 29-10-05 09:03

> [...]
>
> Nej, desværre grenen lå der - og jeg overvejede egentlig slet ikke at
> flytte den! Ville billedet ikke også blive lidt "tamt" uden grenen? Og

Nu ved jeg ikke ret meget om "foto teori", nå jeg ser på billede så dominer
grene
for meget, men det måske også det der meningen at det er den der er i fokus,
også
vandet som bagrund

Hilsen
-Lars-