Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 750 billedstørrelse?
Fra : Olsen

Dato : 25-10-05 11:16

På mit Canon Ixus 750 har jeg valgt meget fin i opløsning.

Har valg af størrelse kun betydning for evt. udskrift,- eller påvirker det
også billedets finhedsgrad (pixel) ?

Har taget en serie hvor den vist stod på stor størrelse og det virker noget
"grynet".

\Olsen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 25-10-05 13:17

Olsen wrote:
> På mit Canon Ixus 750 har jeg valgt meget fin i opløsning.

Det er noget vrøvl Opløsning er opløsning. Komprimering kan være fin
eller grov.

> Har valg af størrelse kun betydning for evt. udskrift,- eller påvirker det
> også billedets finhedsgrad (pixel) ?

Man måler typisk størrelsen af digitale billeder i pixels, så ja. Jo
flere pixels, desto større billede i fuld størrelse. Pixels er det antal
"prikker" der går på X aksen og/eller Y aksen. 1000(X) pixels x 1000(Y)
pixels = ca. mega pixel. Ligesom når man måler et areal.

> Har taget en serie hvor den vist stod på stor størrelse og det virker noget
> "grynet".

Skyldes sikkert høj iso eller lav/dårlig komprimering. Jeg kører selv
stort set altid med ISO 50 og højeste opløsning uden komprimering i JPG.
Mit liv er for kort til RAW

--
Venligst :oÞ
Thomas Schreiber

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-10-05 13:57

"Thomas Schreiber" <NOSPAM_fish@iddx.net> skrev i en meddelelse

> Det er noget vrøvl Opløsning er opløsning. Komprimering kan være
> fin eller grov.

Nej, det er ikke noget vrøvl. Opløsningen kan varieres på de fleste digital
kameraer - kompakte såvel som slr. Mit eget 1DII understøtter fire
forskellige opløsninger i intervallet 2-8,2MP.

> Jeg kører selv
> stort set altid med ISO 50 og højeste opløsning uden komprimering i
> JPG. Mit liv er for kort til RAW

JPEG er _altid_ med komprimering.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Ivar

Dato : 25-10-05 16:48

Jens Bruun skrev:

> JPEG er _altid_ med komprimering.

Ja, "JPEG uden komprimering" er noget vrøvl.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du med Outlook Express mangler:
yEnc, XFace/Face, automatisk synkronisering mm.

Fra : Jacob

Dato : 25-10-05 18:35

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Prøv den gratis MesNews, hvis du med Outlook Express mangler:
> yEnc, XFace/Face, automatisk synkronisering mm.

Ikke helt. man kan godt have en ukomprimeret jpeg fil. Men jeg tror ikke at
noget kamera understøtter dette. men formatet er altid pakket. Canon .cr2 er
også et pakket format.
prøv at tage en raw fil. og konverter den til .BMP bmp er et upakker
ukomprimeter format. det fylder som en i H......

Jacob

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-10-05 20:17

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke helt. man kan godt have en ukomprimeret jpeg fil.

Øh, nej.

> Men jeg tror
> ikke at noget kamera understøtter dette. men formatet er altid
> pakket. Canon .cr2 er også et pakket format.

Øh, ja?

> prøv at tage en raw fil. og konverter den til .BMP bmp er et upakker
> ukomprimeter format. det fylder som en i H......

Øh, ja?

Har du noget nyt, du vil bibringe tråden?

Fra : Ivar

Dato : 25-10-05 20:30

Jacob skrev:

> Ikke helt. man kan godt have en ukomprimeret jpeg fil.

Nej, hele ideen i Joint Photographic Experts Group, som er dem
der har defineret JPEG, er komprimering af billeder. Selvom man
konverterer en ikke komprimeret billede til JPEG af samme størrelse
vil der være tab af billedinformation.
Se evt her: http://www.jpeg.org
eller her for teknikken:
http://www.fho-emden.de/~hoffmann/jpeg131200.pdf

> .BMP bmp er et upakker ukomprimeter format.

Ja, BMP er kendt som et ukomprimeret format. Men faktisk rummer
BMP-standarden mulighed for komprimering.

Billeder kan komprimeres på to måder: ikke tabsgivende og
tabsgivende. JPEG er det sidste.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-10-05 15:24

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]
> Billeder kan komprimeres på to måder: ikke tabsgivende og
> tabsgivende. JPEG er det sidste.

Hvad med programmet paint shop pro, der mener jeg man kan gemme i looslees,
men det er måske ikke helt, uden tab?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Ivar

Dato : 26-10-05 20:21

Jørgen Nielsen skrev:

> Hvad med programmet paint shop pro, der mener jeg man kan gemme i looslees,
> men det er måske ikke helt, uden tab?

Ikke hvis der gemmes jpeg.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du er træt af Outlook Express'
langsomelige snurren med hardisken.