Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erotisk tyrefægtning
Fra : Søren Thorsen

Dato : 25-10-05 15:43

Jeg har tilføjet en ny sektion med "Erotisk tyrefægtning" til mine gallerier
på mit site.
Gruppen inviteres hermed til at kigge med.
Jeg vil gerne høre jeres mening om billederne.

Søren Thorsen
www.thorsen.info

Fra : Per

Dato : 25-10-05 07:00

"Søren Thorsen" <try.to@guess.who> wrote in message
> [...]
> gallerier på mit site.
> Gruppen inviteres hermed til at kigge med.
> Jeg vil gerne høre jeres mening om billederne.

Syntes umidelbart det virker lidt for kunstigt/simpelt og plat.

Fra : Per

Dato : 25-10-05 07:05

> [...]
> gallerier på mit site.
> Gruppen inviteres hermed til at kigge med.
> Jeg vil gerne høre jeres mening om billederne.

LoL under din profil skriver du "Jeg blev "digital" i 2003, men det har ikke
fået mig til at eksperimentere og manipulere. Jeg har set for mange
eksempler på manipulationer uden egentlig værdi."

Måske du lige skulle overveje at slette denne linie ;?

Fra : Søren Thorsen

Dato : 25-10-05 16:44

Jeg har ikke skrevet, at der slet ikke skal manipuleres. Jeg har skrevet, at
mange af de manipulationer, jeg har set, var dårlige og unødvendige. Her
var de nødvendige.
Om man så kan lide billederne eller ej er subjektivt, men man skal altid
forholde sig til billeder med et åbent sind. Jeg har været dommer i mange
fotokonkurrencer og til udstillinger, og her nytter det ikke, at du bedømmer
strikt efter din egen smag.

Søren Thorsen
www.thorsen.info

Fra : condrup.net

Dato : 25-10-05 09:50

"Søren Thorsen" <try.to@guess.who> skrev i en meddelelse
> Jeg har ikke skrevet, at der slet ikke skal manipuleres. Jeg har skrevet,
> at mange af de manipulationer, jeg har set, var dårlige og unødvendige.
> [...]

Jeg vil så i forbindelse med dine egne ord tilføje, at her var de desværre
både dårlige og unødvendige... Jeg har svært ved at se "budskabet" ved at
clone en nøgen model ind i et billede med tyrefægtning. Modellen, hende har
du selv fotograferet først ?

Mvh Ole C
www.condrup.net

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-10-05 09:24

Søren Thorsen wrote:

> Jeg vil gerne høre jeres mening om billederne.

Talentløst, dumt, ringe, plat, dårligt...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Åge

Dato : 25-10-05 12:18

> Talentløst, dumt, ringe, plat, dårligt...!

Det er altid en fornøjelse at læse Ebbesens kommentarer. Ha!

Fra : Heine Christensen

Dato : 26-10-05 16:05

"Åge" <Klogesen@åge.dk> skrev i en meddelelse
> Det er altid en fornøjelse at læse Ebbesens kommentarer. Ha!

Jeg plejer også at kigge efter dem, man kan altid få sig en griner

HC

Fra : Erik W.

Dato : 25-10-05 10:11

"Søren Thorsen" skrev i en meddelelse

> [...]
> på mit site.
> Gruppen inviteres hermed til at kigge med.
> Jeg vil gerne høre jeres mening om billederne.

Hej Søren

Jeg har tidligere nydt billederne i dine gallerier, og jeg synes at du laver
nogle fantastiske billeder, som jeg selv kun kan drømme om at lave. Når det
er sagt, så synes jeg også at kvaliteten af dine billeder svinger ret meget,
hvilket undrer mig lidt når du nu er fotodommer og en fremragende fotograf.
"Erotisk tyrefægtning" er en gevaldig skævert, som bestemt ikke pynter i dit
portefolie. Det virker som noget en begynder lige har klasket sammen i
photoshop en lørdag aften.

Mvh Erik W.

Fra : MOA

Dato : 25-10-05 10:16

> [...]
> dit
> portefolie. Det virker som noget en begynder lige har klasket sammen i

Har lige kigget nogle af dine andre billeder igennem, og jeg syntes faktisk
også der er mange gode, så hvorfor så det her underlige, lidt (som allerede
nævnt andetsted) platte forsøg på at morphe nøgenbilleder og tyrefægtning?

Morten

Fra : MOA

Dato : 25-10-05 10:20

> [...]
> faktisk også der er mange gode, så hvorfor så det her underlige, lidt (som
> allerede nævnt andetsted) platte forsøg på at morphe nøgenbilleder og

F.eks. dem fra Istanbul er rent ud sagt fantastiske! Virkelig flotte og
interessante billeder!

Morten

Fra : MOA

Dato : 25-10-05 10:12

> [...]
> gallerier på mit site.
> Gruppen inviteres hermed til at kigge med.
> Jeg vil gerne høre jeres mening om billederne.

Tror ikke helt jeg forstår formålet..?? Siger mig ikke en dyt.
Men sådan er det vel med kunst nogle gange I guess....?

Morten

Fra : Michael Bothager

Dato : 25-10-05 10:16

> [...]
>på mit site.
>Gruppen inviteres hermed til at kigge med.
>Jeg vil gerne høre jeres mening om billederne.

da jeg så titlen, så fik jeg ingen associationer
til nøgne modeller, men glædede mig til at se en
sensuel serie af tyrefægtning[1], evt. med IR. Da
jeg så det første billede, så blev jeg forvirret,
først så jeg et banalt tyrefægtebillede med noget
slør over. SÅ gik det op for mig at sløret var et
billede af en model. Jeg bladrede videre, og i
løbet af 4 billeder var min skuffelse stor.
Billederne oplevede jeg som vulgære og
formålsløse, og jeg fandt ingen spændning, dynamik
eller visuel provokation i billederne, så jeg
opgav at se mere på dem.

Søren, du har mange andre rigtigt gode billeder,
men disse syntes jeg er unødvendige, ja direkte
dårlige.

Vh
Michael

[1] selv om jeg ikke billigere tyrefægtning, så
kan det vises utroligt flot

Fra : Morten Wartou

Dato : 25-10-05 10:36

> [...]
> gallerier på mit site.
> Gruppen inviteres hermed til at kigge med.
> Jeg vil gerne høre jeres mening om billederne.

Talentspild.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Holst

Dato : 25-10-05 10:49

Søren Thorsen wrote:

> Jeg har tilføjet en ny sektion med "Erotisk tyrefægtning" til mine gallerier
> på mit site.
> Gruppen inviteres hermed til at kigge med.
> Jeg vil gerne høre jeres mening om billederne.

Tjah ... hvad vil du med billederne?

Jeg har svært ved at se formålet med at lægge en nøgen kvinde ind over
nogle tyrefægter billeder. "Erotisk tyrefægtning", ja, men for mig er
erotik nu altså mere end at klistre en nøgen kvinde over et andet
billede. Det virker formålsløst, uinteressant, ligegyldigt og er
egentlig ikke særlig pænt.

Men okay ... hvad forstand har bønder på agurkesalat.

Fra : Søren Thorsen

Dato : 25-10-05 20:23

I er sandelig nogle barske fyre. Det kan godt være, at for de fleste af jer
siger det jer ikke noget. Men min mening med at lave serien med erotisk
tyrefægtning har været, som jeg iøvrigt også har skrevet på siden øverst
over thumbnails, at der er en underlig sammenhæng mellem den barske
tyrefægtning, hvor det gælder liv og død, og så det erotiske element.

Jeg har derfor med tilladelse fra den russiske fotograf Igor Amelkovich
brugt hans billeder til at prøve at illustrere det ved at blende hans
erotiske billeder sammen med mine fra tyrefægtning. Han har set billederne
og synes det har givet et nyt syn på hans fotografier. Prøv engang at gå ind
på hans side og se hans fotografier. Det er en fotograf, der vil noget med
billederne.Linket har du herunder:

http://www.photo.net/photodb/folder?folder_id=213527&ratings=true

Der forgår meget i hans hovede, og det er det, jeg efterlyser hos mange af
jer i gruppen.
Det er helt OK at tage billeder af pipfugle i naturen og stemningsbilleder
om natten, men der skal også mere til. Ellers bliver vores hobby bare
registreringer af verden omkring os. Det kan godt være for de fleste af jer,
der har givet jeres mening tilkende om min serie, at den ikke siger jer
noget, men jeg kan godt stadig selv lide den. Man skal fordybe sig i
billederne og detaljerne. Så mener jeg, der kommer noget frem.

Jeg har før været inde på det, de få gange jeg har skrevet til gruppen her.
Er der noget i vejen for, at man giver en negativ kritk og samtidig er
høflig. Jeg kan sagtens tåle det, men der kan være mange, der bliver skræmt
væk og lægger kameraet på hylden. Det er synd for dem og for alle os andre.
De kunne have udviklet sig til noget godt.
Mit råd til en del af jer og især til NE. Køb en skov og begynd at fælde den
med en sløv kniv i stedet for at komme af med jeres agressioner i denne
gruppe.

Med venlig hilsen
Søren Thorsen
www.thorsen.info

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-10-05 11:41

> [...]
> på siden øverst over thumbnails, at der er en underlig sammenhæng
> mellem den barske tyrefægtning, hvor det gælder liv og død, og så det

Er der? Hvilken underlig sammenhæng er det? Jeg personligt forbinder ikke
tyrefægtning med noget som helst erotisk. Muligvis findes denne sammenhæng
ikke for andre end dig? Du har i hvert fald ikke formået at formidle den
angivelige sammenhæng, hvis man skal tolke reaktionerne.

> [...]
> blende hans erotiske billeder sammen med mine fra tyrefægtning. Han
> har set billederne og synes det har givet et nyt syn på hans

Ja, så har han vist heller ikke sagt for meget.

> Prøv engang at gå ind på hans side og se hans
> fotografier. Det er en fotograf, der vil noget med billederne.Linket
> har du herunder:
> http://www.photo.net/photodb/folder?folder_id=213527&ratings=true

Var det ikke dine billeder, vi skulle debattere?

> Der forgår meget i hans hovede, og det er det, jeg efterlyser hos
> mange af jer i gruppen.

Du ved af gode grunde intet om, hvad der foregår inde i hovederne på os
andre.

> Det er helt OK at tage billeder af pipfugle i naturen og
> stemningsbilleder om natten, men der skal også mere til.

Skal der? Hvorfor?

> Ellers
> bliver vores hobby bare registreringer af verden omkring os.

Hvem siger, din karakteristik af vores hobby er den rigtige?

> Det kan
> godt være for de fleste af jer, der har givet jeres mening tilkende
> om min serie, at den ikke siger jer noget, men jeg kan godt stadig
> selv lide den.

Fint nok - ellers havde du vel helle ikke lavet den og efterfølgende
publiceret den.

> Man skal fordybe sig i billederne og detaljerne. Så
> mener jeg, der kommer noget frem.

Nej. Det er ikke din opgave at fortælle beskueren, hvordan dine billeder
skal opleves. Hvis du finder dét nødvendigt, har du et problem.

> [...]
> mange, der bliver skræmt væk og lægger kameraet på hylden. Det er
> synd for dem og for alle os andre. De kunne have udviklet sig til

Du har stort set kun fået høflig kritik i denne tråd. Den har været negativ,
ja, men det må du kunne håndtere. Ellers skal du nok ikke vælge denne form
for publicering.

> Mit råd til en del af jer og især til NE. Køb en skov og begynd at
> fælde den med en sløv kniv i stedet for at komme af med jeres
> agressioner i denne gruppe.

Du er helt galt på den. Fordi vi ikke falder på halen over for endnu en gang
prætentiøst "fotokunst" med halvlummert indhold til husarerne, er det ikke
nødvendigvis ensbetydende med, at vi er specielt aggressive. Den eneste
aggressive i denne tråd er vist dig.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Holst

Dato : 25-10-05 12:02

Jens Bruun wrote:

> [...]
> nødvendigvis ensbetydende med, at vi er specielt aggressive. Den eneste

Det skader sikkert ikke at købe en skov. Men i dette tilfælde burde
Søren selv købe en skov, for den egentlig meget høflige, omend negative,
kritik af hans billeder har fået ham til at stille sig på bagbenene og
lufte sine agressioner - han burde nok også have taget en tur i skoven
og svinget den sløve kniv.

Fra : Holst

Dato : 25-10-05 11:50

Søren Thorsen wrote:

> [...]
> over thumbnails, at der er en underlig sammenhæng mellem den barske
> tyrefægtning, hvor det gælder liv og død, og så det erotiske element.

Kunst er jo altid en meget svær størrelse, og det er jo i allerhøjeste
grad en subjektiv størrelse.

Jeg kan godt forstå din sammenhæng mellem den barske tyrefægtning og det
erotiske element. Personligt synes jeg bare ikke, at du opnår at
illustrere den. Efter min mening har du ødelagt både Amalkovichs
billeder af de nøgne kvinder og tyrefægtningsbillederne uden at opnå
det, du egentlig ønsker at vise.

> Det kan godt være for de fleste af jer,
> der har givet jeres mening tilkende om min serie, at den ikke siger jer
> noget, men jeg kan godt stadig selv lide den.

Og det er vel det vigtigste, at du kan lide den.

> Man skal fordybe sig i
> billederne og detaljerne. Så mener jeg, der kommer noget frem.

Smag og behag. Første gang jeg kiggede på billederne kigge jeg længe på
nogen af dem, men jeg må indrømme, at de sagde mig intet. For at være
lidt grov, så virker det mest af alt som en 13-årig knægt, der synes,
det er sjovt at klippe Side 9-pigen ud af Ekstra Bladet og klistre hende
op på væggen halvt ind over plakaten med Slipknot - og så kalder det
erotisk. Det er det måske også, når han om aftenen ligger under dynen
med højre hånd om ...

Fra : PJ

Dato : 25-10-05 13:23

Uha Uha - det er pladder og dårlig kunst. Af hensyn til div. fotografer
bør
du overveje din egen dommerstatus - tak!
Det er venligt ment - så lad være med at fare op, men tænk dig om.

Piet Hein citat: * Der må være noget i vejen med den mands argumenter -
siden han taler så højt og længe * Skam dig Søren - men se at komme op af
vandet og få rystet pelsen!

Pierre Jakobi

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 25-10-05 14:45

> [...]
> noget, men jeg kan godt stadig selv lide den. Man skal fordybe sig i
> billederne og detaljerne. Så mener jeg, der kommer noget frem.

Jeg må indrømme, at jeg nok også er medlem af de barske fyre. En af grundene
er, at jeg finder tyrefægtning dybt forkasteligt og ikke fatter hvordan det
kan være tilladt, jeg kender også historien bag tyrefægtningen og den
"kunst" det måtte være i de lande, hvor den udøves, men det ændrer ikke mit
syn på den. Dog vil jeg også sige, at der er muligheder for at få nogle
virkelig spændende billeder af denne "kunst".

Jeg synes faktisk, at både Igors og dine egne billeder fortjener en bedre
sammenhæng end denne. I vil gerne begge frem med Jeres fotografering, men
som jeg ser denne serie, så bliver Igors billeder brugt som blikfang, uden
at have nogen egentlig retfærdiggørelse i billedet. Det virker simpelthen
for søgt. Jesper Nielsen (aka Frodo Nifinger) er inde på noget med at få
kvinden poseret så hun kan ligne en tyr, det synes jeg er noget I burde lege
videre med, for der er der fat i noget, eventuelt så man ser omridset af en
tyr men en kvinde som motiv inde i tyren, eller et kvindeansigt på tyrens
krop eller noget helt tredje, det ville virke stærkere tror jeg, og du vil
få en bedre sammenhæng fremfor at have nogle smukke kvinder som baggrund,
hvor de egentlig ikke hører hjemme.
I er begge dygtige fotografer, og et samarbejde om en serie mellem Jer to
ville være rigtig spændende. Måske du kunne snakke med Igor og høre om han
var interesseret i at få lavet nogle billeder decideret til denne serie, det
ville gøre det hele meget mere spændende, fremfor at bruge nogle glimrende
billeder der dog ikke passer ind. Så er der også mere om at ville noget med
sine billeder.

MVH
Thomas

Fra : Per

Dato : 25-10-05 16:06

> [...]
>over thumbnails, at der er en underlig sammenhæng mellem den barske
>tyrefægtning, hvor det gælder liv og død, og så det erotiske element.

Tyrefægtning er modbydeligt dyreplageri og skulle forbydes. At du tænder på
det er jo så noget du må rode med.

Fra : ksk

Dato : 28-10-05 23:19

> "Søren Thorsen" <try.to@guess.who> wrote in message
>>

> Tyrefægtning er modbydeligt dyreplageri og skulle forbydes. At du tænder
> på det er jo så noget du må rode med.

det er ikke andet en dyremishandling for at udholder en flok tåbe

KsK

Fra : condrup.net

Dato : 25-10-05 17:01

"Søren Thorsen" <try.to@guess.who> skrev i en meddelelse
>I er sandelig nogle barske fyre.

You have no idea..

> [...]
>iøvrigt også har skrevet på siden øverst over thumbnails, at der er en
>underlig sammenhæng mellem den barske tyrefægtning, hvor det gælder liv og

Ja, der skal være plads til alle, incl dig.. Hvilket der også er..

> [...]
>
> http://www.photo.net/photodb/folder?folder_id=213527&ratings=true
>
> Der forgår meget i hans hovede, og det er det, jeg efterlyser hos mange

Mit hoved og hvad der foregår derinde klare jeg helt selv. Men du kan jo
tage et kig på mine billeder på condrup.net og se om det er det, du netop
efterlyser.

> Det er helt OK at tage billeder af pipfugle i naturen og stemningsbilleder
> om natten, men der skal også mere til.

Er det "dommeren" der her taler ?

>Ellers bliver vores hobby bare registreringer af verden omkring os.

Ja, det ville da være vanvittigt, hvis foto endte med at blive det.. Slut
med fotojournalisme og sportsfotografer.

> Det kan godt være for de fleste af jer, der har givet jeres mening
> tilkende om min serie, at den ikke siger jer noget, men jeg kan godt
> stadig selv lide den.

Ja, her har du fat i det rigtige, det er nemlig det fotografering drejer sig
om, at kunne lide det man laver. Man skal så bare liige lære at leve med, at
det ikke er alle man kan stille tilfreds.

> Man skal fordybe sig i billederne og detaljerne. Så mener jeg, der kommer
> noget frem.

Jeg fordyber mig altid.. Men det er ikke ensbetydende at der kommer noget
frem, som netop DU kan lide..

> [...]
> skræmt væk og lægger kameraet på hylden. Det er synd for dem og for alle
> os andre. De kunne have udviklet sig til noget godt.

Se, det er jo ren filosofi og har intet realistisk i sig.. Hvis kommentarene
til din serie skræmmer folk væk, så var det nok ikke den rigtige hobby
alligevel..

> Mit råd til en del af jer og især til NE. Køb en skov og begynd at fælde
> den med en sløv kniv i stedet for at komme af med jeres agressioner i
> denne gruppe.

Har altid drømt om at få min egen skov, men vil ikke fælde den, så hellere
lave intetsignede registreringer af dem med mit kamera. Mht Hr. E.. Han
kan ikke gå i skoven, tænk hvis han gik glip af en debat herinde imens..
)

> Med venlig hilsen
> Søren Thorsen
> www.thorsen.info

Med venlig hilsen
Ole C.
www.condrup.net

Fra : Petersen_Michael

Dato : 25-10-05 17:35

In news:435e07a1$0$47071$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Søren Thorsen <try.to@guess.who> Typed:
> [...]
> på siden øverst over thumbnails, at der er en underlig sammenhæng
> mellem den barske tyrefægtning, hvor det gælder liv og død, og så det

Nogen har udtalt, at:"et foto siger mere end 1000 ord" I det her tilfælde
bliver du nok nødt til at rejse med billederne rundt og forklare dig /
billederne..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-10-05 18:29

Søren Thorsen skrev:
> [...]
> over thumbnails, at der er en underlig sammenhæng mellem den barske
> tyrefægtning, hvor det gælder liv og død, og så det erotiske element.

Der er absolut intet nyt i sammenhængen mellem sex/erotik på den ene
side og vold/blod på den anden. Sammenhængen har eksisteret så længe
livet har. Og det er beskrevet i kunsten som næppe nogen andet "emne"
Din konstellation bringer intet nyt der. Og jeg havde hellere set dine
billeder uden disse kunstgreb.

> [...]
> på hans side og se hans fotografier. Det er en fotograf, der vil noget med

Nettet vrimler med lummert veludført nøgenfotografi. At nogle
foretrækker at fotografere nøgne kroppe er deres sag. At vurdere
resultatet er beskuerens

> [...]
> noget, men jeg kan godt stadig selv lide den. Man skal fordybe sig i
> billederne og detaljerne. Så mener jeg, der kommer noget frem.

Se Søren, at udtale sig om hvad der foregår inden i hovedet på andre er
- hovedløst?
Man skal ikke fordybe sig i billeder. Man skal beskue dem som man lyster
og ikke som andre dikterer.
Har lige været i den heldige situation at kunne se en masse Degas,
Cezanne og Picasso samt en stor samling Kertesz og jeg kan love dig én
ting: Ingen af disse kræver anvisninger om at man skal fordybe sig. Der
er kontakten på en brøkdel af et sekund som uatomatisk bliver til mere.

> Mit råd til en del af jer og især til NE. Køb en skov og begynd at fælde den
> med en sløv kniv i stedet for at komme af med jeres agressioner i denne
> gruppe.

Det overrasker mig at høre en sådan svada fra dig

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.

http://home.tiscali.dk/muggler/03/pages/2005-10-11-08a.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-10-05 18:43

Søren Thorsen wrote:

> Jeg har før været inde på det, de få gange jeg har skrevet til gruppen her.

Ja du har stort set kun postet i denne gruppe, når du har annonceret for
dit web-site...

> Mit råd til en del af jer og især til NE. Køb en skov og begynd at fælde den
> med en sløv kniv i stedet for at komme af med jeres agressioner i denne
> gruppe.

Det er iøvrigt herligt, at du tager mig og min kritik så alvorligt, at
mine initialer ligefrem skal med i din svada, for så vidt jeg kan se, så
er der stort set enighed om, at du har begået noget regulært affald...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Bothager

Dato : 25-10-05 19:20

Kære Søren.

Da jeg læst dit indlæg første gang, så blev jeg
sur på dig. Da jeg læste det anden gang, så blev
jeg lidt ked af det. Og da jeg læste det 3. gang,
blev jeg forbløffet. Ud af at læse det 3 gange, så
ser jeg pludselig Janteloven foran mig.

Din holdning i din mail virker utroligt meget som
om at du (og Igor) mener at du er bedre end alle
andre, og at alle andre i hvert fald ikke skal
komme her og tro at de er noget.

Og din generalisering, hvor du skærer alle over en
kam klæder dig ikke. Du har fået individuelle
kommentarer, og du bør respeketer det og evt.
svarer folk individuelt når du mu tydeligvis ikke
er tilfreds med den respons du har fået.

Jeg kommentere nedenfor.

> [...]
>mening med at lave serien med erotisk
>tyrefægtning har været, som jeg
>iøvrigt også har skrevet på siden øverst

Som jeg skrev i mit først svar, så glædede jeg mig
til at se noget spændende, udfordrene og
anderledes. Jeg billiger ikke tryefægtning, men
kan godt vurdere æstetikken, lidenskaben,
spændingen og spillet i mellem Matador, Picadorer,
tyren og publikum. Jeg har selv været til en
tyrefægtning i en lille-bitte lokal arena sammen
med de lokale, og kender ikntensiteten, følelserne
og kærligheden der er på sådan en arena. Men jeg
indrømmer at jeg hepper altså på tyren

At "vi" er barske må du vel vide hvis du har fulgt
med herinde med jævne mellemrum. Og når du
udstiller nogle stærkt manipulerede billeder med
så kontroversielt indhold (nogle kalder det
dyremishandlin) og nøgne modeller i til tider
pornofrafiske positioner, så må du også forvente
en del kommentarer der er direkte.

>Jeg har derfor med tilladelse fra den
> [...]

Det er alletiders at i 2 har fundet noget at være
fælles om, jeg har også fået meget input på mine
billeder fra andre, som jeg har lært meget af, så
jeg er da glad på jeres vegne.

>Der forgår meget i hans hovede, og
>det er det, jeg efterlyser hos mange af
>jer i gruppen.

Her syntes jeg du er temmelig nedladende. Dit
udsagn antyder at "vi andre" ikke har ret meget
hjemme i tag-etagen ifm. de billeder vi laver.

>Det er helt OK at tage billeder af
>pipfugle i naturen og
>stemningsbilleder
>om natten, men der skal også mere til.

Der er fotografer der lever af at lave den slags,
som publiceres i endog meget store oplag, men dit
udsagn skærer alle over en kam på en nedladende
måde. Mener du virkelig at f.eks. Joel Sartore som
leverer billeder til bl.a. National Geographic
ikke er en "rigtig" fotograf? ELler Max? Eller
Thomas Sass? Alle 3 har lavet fuglebilleder hvor
jeg ihvertfald har tabt både næse og mund, de har
vist detaljer i naturen som jeg (og sikkert mange
andre) ikke kendte til.

>Ellers bliver vores hobby bare
>registreringer af verden omkring os.

Registreringer er lige så vigtige som
kunstfotografi, hvordan skal vi ellers vise
eftertiden hvordan der ser ud i dag? HEnrik
Saxgrenøs seneste projekt (en bog der kommer til
januar) er netop registreringer og vores nutid, og
mange mener det er et meget vigtigt projekt. Og
alle de gamle billeder fra 30'erne, 40'rne,
tyverne osv. som vi i dag finder så utroligt
charmerende, en gade med en gammel bil og dammer i
store lange kjoler, det var jo datidens
registreringer. Uden dem ville vi vide meget
mindre hvordan verdenen så ud den gang. Og det går
helt tilbage til hulemaleriet. Mennesket har
_altid_ registreret sig selv og sine omgivelser,
og det er lige så vigtigt som kunstfotografi.
Mange af dine billeder, der også registrerer
hverdagen for forskellige mennesker (Lourdes,
mogens, rockerne fra Bad Joke) syntes jeg er lige
så vigtige.

>Det kan godt være for de fleste af jer,
> [...]

Det er godt du selv kan lide den, men ikke desto
mindre er emnet meget kontroversiel, nøgenmodeller
og tyrer der dræbes i en billedmanipulation. Men
dit udsagn lyder i møne ører som om du mener at
"vi" ikke er intelektuelle og sofistikerede nok
til at se "det geniale" i billederne, og at vi er
så præget af fastfood-kulturen/MTV at vi ikke kan
fordybe os og opleve at detaljerne kommer frem.
Den holdning klæder dig ikke, og det minder lidt
om kulturpolitiet der skal bestemme hvad der er
godt og skidt. Jeg vil foreslå at du accepterer at
sådanne billeder med et kontroversielt indhold vil
afstedkomme mange forskellige reaktioner, og at i
den danske kultur, så vil tyrefægtning med rimelig
sandsynlighed møde modstand hos endog mange mennesker.

>Jeg har før været inde på det, de få
>gange jeg har skrevet til gruppen her.
>Er der noget i vejen for, at man giver
>en negativ kritk og samtidig er
>høflig.

Her generaliserer du igen. Svar direkte til dem
der giver dig uhøflig kritik i stedet for at
stemple alle i tråden/alle i gruppen.

>Jeg kan sagtens tåle det, men
>der kan være mange, der bliver skræmt
>væk og lægger kameraet på hylden. Det
>er synd for dem og for alle os andre.
>De kunne have udviklet sig til noget godt.

Hvorfor afsiger du en dom over "dem"? Kender du
nogen konkrete eksempler? Jeg håber at "de" finder
sig et andet forum hvor "de" møder en større
imødekommendehed, og får den hjælp og støtte de
ønsker.

Jeg forsøger selv herinde at give nuanceret og
uddybende svar. Min kritik af dine billeder (både
denne gang og tidligere) syntes jeg selv har været
høflige, imødekommende, ærlige og relle. Jeg håber
også at ved at gøre sådan, så er der måske andre
som også vil gøre sådan. Derfor er det ærgeligt at
få sådan en svada tilbage i hovedet fra dig. Jeg
kan sagtens tåle det, og håber på at du slet ikke
mener det så hårdt som du skriver det.

>Mit råd til en del af jer og især til
>NE. Køb en skov og begynd at fælde den
>med en sløv kniv i stedet for at komme
>af med jeres agressioner i denne
>gruppe.

Den bemærkning er under lavmålet, og jeg vil ikke
kommenterer den yderligere

Afslutningsvis vil jeg meget gerne opfordre dig
til at deltage med en positiv ånd. Jeg tror på at
god karma vender tilbage, og jeg ved at du med din
viden, dit billedsyn og din erfaring vil være et
værdifuldt bidrag i gruppen. Vi kan højne
billeddiskussionen, få flere udfordringer og
kontroversielle meninger/billeder på bordet. Men
det kræver at jeg, du og mange andre gør en
indsats for det. Hvad siger du Søren, er du med?

Vh
Michael

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-10-05 11:45

> [...]
> gallerier på mit site.
> Gruppen inviteres hermed til at kigge med.
> Jeg vil gerne høre jeres mening om billederne.

Jeg må indrømme, at jeg stiller mig i koret af kritiske røster.
Jeg kan ganske enkelt ikke se sammenhængen mellem de i øvrigt flotte
pigekroppe og tyrefægtingsbillederne.
Ingen af dem er jo taget i relation til tyrefægtningsbillederne. Og det gør
det plat og spild af tid.

Hvis du skulle ha forfulgt din tanke, burde du ikke ha faldet for at bruge
billeder fra arkivet, men direkte ha fundet modeller og positurer, der
forstærker de enkelte billeder. -Altså for eksempel pigekroppe, der lissom
forstærker tyrens bevægelse og dynamik. - Ja, jeg ved ikke engang om det vil
virke eller om ideen er dødfødt.
Men skal du koble nøgne piger samme med tyrefægtning, er du altså nødt til
at skabe en samklang mellem de to billleder.

Et eksempel kunne være et tyren set fra siden klar til angreb, ventende på
det rette øjeblik. Pigen clonet ind ovenpå stående ret op på tæerne med
bukket hoved set fra siden , armene hævet frem foran sig til 10 cm under
skuldrene som skal illudere hornene. Det hele i B&W.
Ja, sog sagt ved jeg ikke om det vil virke efter hensigten, men det skal stå
dig frit at prøve.
Det kan kun blive bedre

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ha

Dato : 25-10-05 14:51

Frodo Nifinger wrote:
> Det kan kun blive bedre

Ja, det er den "forkerte" del der er nedtonet

/ha

Fra : PJ

Dato : 25-10-05 13:03

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-10-05 15:36

Søren Thorsen wrote:
> Jeg har tilføjet en ny sektion med "Erotisk tyrefægtning" til mine
> gallerier på mit site.

Ja, ja da - du fik da pirket lidt til myretuen!
Og hvis det var formålet, så lykkedes det.
Billederne siger ikke mig noget.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-10-05 18:06

Jan Bøgh wrote:

> Ja, ja da - du fik da pirket lidt til myretuen!

Jeg forstår ikke helt din sammenligning med en myretue, jeg kan ikke se
noget panik, stort set alle er enige om, at bruge sprogets mest negative
gloser - jeg vil kalde det en kontant afklapsning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-10-05 20:32

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg forstår ikke helt din sammenligning med en myretue, jeg kan ikke
> se noget panik

Sprogligt armod - that's all

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-10-05 16:00

In article <435dc5fd$0$9199$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Søren Thorsen wrote:
> Jeg har tilføjet en ny sektion med "Erotisk tyrefægtning" til mine gallerier
> på mit site.
> Gruppen inviteres hermed til at kigge med.

Din Drop-down javascript menu kører årligt i en standardbrowser
som Safari.

> Jeg vil gerne høre jeres mening om billederne.

Ser mærkelige ud. Håber du også selv har taget de erotiske billeder,
eller ihverfald købt rettighederne til dem.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 25-10-05 20:28

> [...]
> på mit site.
> Gruppen inviteres hermed til at kigge med.
> Jeg vil gerne høre jeres mening om billederne.

Hej Søren.

Jeg synes ikke helt at billederne virker efter hensigten, da de giver mig et
meget rodet og usammenhængende indtryk.
Jeg kan godt forstå at du ser det erotiske og spændende i tyrefægtningen,
det pirrende i legen med døden, spændingen - hvad sker der nu? - og
elegancen og kunsten i matadorens dans med tyren inden drabet.
Men det virker desværre ikke for mig med dine billeder.
Kvinden virker mere som et forstyrrende element, i stedet for et pirrende
incitament.
Måske du hellere skulle have taget nogle s/h billeder af en flot kvindelig
model og have ladet hende indtage tyrens stillinger, måske markeret med arme
og hænder, således at hendes kropssprog efterlignede tyrens, og derpå havde
kopieret hende ind i billedet.
Eller måske en kvindelig tyrefægter, der kæmper mod en tyr/skyggemand?
Der er rige muligheder for sjove fortolkninger i den type billeder, det er
bare om at lege med mediet og få det rigtige udtryk frem.
Jeg kan anbefale billeder af Cristina Sanches, som var en ganske fremragende
matador, og en af de få kvindelige tyrefægtere der nåede topplan.
Det kunne ligeledes være interessant. hvis du tog fat i selve " Suerte de
Matar" og fik lavet et spændende billede ud af det.
Jeg kan som sagt godt se hvad du prøver at lave, bliv endelig ved, der kan
komme noget spændende ud af det.

Olé!

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Brian S

Dato : 26-10-05 18:39

Fine billeder og sjov idé i en stil *jeg* ikke før har set. Jeg kan
godt li' den blide tone i tone stil som kontrast til billedernes
indhold af action. Du har også gjort et godt arbejde med at få kurver
til at følge kurver.

Alt i alt en flot serie.

Brian

Fra : Lars Holst

Dato : 31-10-05 02:07

"Søren Thorsen" <try.to@guess.who> said in

> Jeg har tilføjet en ny sektion med "Erotisk tyrefægtning" til mine
> gallerier på mit site.
> Gruppen inviteres hermed til at kigge med.
> Jeg vil gerne høre jeres mening om billederne.

Jeg synes godt nok at der mange der kommer meningsløs kritik.
Negativ kritik kan man ikke bruge til en skid.
Kritik skal være konstruktiv.

Derfor er mit råd til Søren Thorsen at han skal glemme alle de amatører
der burde have holdt deres mund lukket.

Der hældes i forvejen ufattelig mange links ud til ekseptionelt dårlige
billeder som alligevel får unuanceret, indholdsløs og positiv fremsat
kritik af stort set de samme deltager i nyhedsgruppen. Kun meget få af de
mange der fremkommer med kritik er alligevel i stand til at lave en
analyse af noget som helst der handler om kunst.

Deres kritik lugter mest af reaktionære holdninger end af kreativ
udfoldelse og åbenhed for nytænkning. Og der er da slet ikke nogen
forholden sig til stilarter og historiske udtryksformer i kunsten.

Jeg synes at det er ganske godt forsøgt at eksperimentere som du gør.
Billederne er efter min mening tydeligvis ikke i en kvalitet de f.eks. er
salgbare.

Ikke desto mindre har de en berettigelse.

Der er pirrende sensuelle kontraster og alligevel samspil i elegancen ved
hver af gerningerne der afspejles i billederne men jeg synes at
opsætningen at kvinden kontra eventen med tyren bør fremstå mere homogen
så ikke det i dén grad opfattes som to forskellige billeder der er lagt
ovenpå hinanden.

Man skal tænke for at opfatte billederne i stedet for at "fornemme og
føle" dit budskab/udtryk.
For mit vedkommende skyldes det at kvinden er alt for distanceret i sit
udtryk fra det fremhævede hovedmotiv.

Jeg vil så også gerne selv stille mig kritisk overfor den manglende etik
i tyrefægtning som udøvelse.
Men kompositionen kunne såmænd tænkes videre og konkret arbejdes væk fra
det uetiske element uden at miste hensigten som jeg personligt formoder
har været dynamikken mellem de sensuelle kontraster og samhørigheden i
den elegance hvert af de sammensatte motiver også indeholder.

Jeg vil undlade at lave en analyse af dit sind som kompositør som man kan
snakke om Salvador Dali som et menneske der udtrykker store
moderbindinger ved symbolerne i hans malerier.
Det vil jeg lade op til dig selv at efterspørge analyse af og du får den
_ikke_ af mig.

Venligst
--
Lars Holst

Fra : Lars Holst

Dato : 31-10-05 02:17

Jeg vil gerne lige tilføje, til min egen kommentar, at en af dem jeg
opfatter som historiens måske bedste fotografer og en jeg altid har
beundret meget, nemlig Man Ray, jo også eksperimenterede en del på et
teknologisk tidligt stadie med sammensætning af billeder for at skabe
kontraster og samhørighed i sine billeder af delvist nøgne kvinder.

Det havde han stor succes med.

http://images.google.com/images?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8
&q=Man+Ray

Mit forslag til Søren Thorsen er at studere Man Ray og de store kunstnere
han påvirkede lidt nærmere som inspirationskilde til videreudvikling af
ideen i den billedserie der linkes til i denne tråd.

--
Lars Holst

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-10-05 06:11

Lars Holst skrev:

> Jeg synes godt nok at der mange der kommer meningsløs kritik.

Synes du

> Negativ kritik kan man ikke bruge til en skid.

Synes du

> Kritik skal være konstruktiv.

Synes du, men kritik skal ikke nødvendigvis være af en bestemt type -
synes jeg.

> [...]
> udfoldelse og åbenhed for nytænkning. Og der er da slet ikke nogen
> forholden sig til stilarter og historiske udtryksformer i kunsten.

Du må huske på, at for mange er fotografi så interessant, at de end ikke
orker at sætte sig ind i manualens grundlæggende anvisninger, men gerne
hvor man køber "det bedste" billigst. Hvordan i alverden skulle det
kunne levne tid til at interessere sig for billedsyn også?
Det er fotograferingens store paradox: "Alle" vil fotografere, men få
interesserer sig for billeder.

> [...]
> salgbare.
>
> Ikke desto mindre har de en berettigelse.

Som de fleste eksperimenter har

> [...]
> opsætningen at kvinden kontra eventen med tyren bør fremstå mere homogen
> så ikke det i dén grad opfattes som to forskellige billeder der er lagt

Der er en overvældende kontrast mellem de stivnede nøgenbilleder og
dynamikken i tyrefægtningen, der absolut ikke virker for mig

> Man skal tænke for at opfatte billederne i stedet for at "fornemme og
> føle" dit budskab/udtryk.
> For mit vedkommende skyldes det at kvinden er alt for distanceret i sit
> udtryk fra det fremhævede hovedmotiv.

Som nævnt ovenstående, med andre ord

> [...]
> moderbindinger ved symbolerne i hans malerier.
> Det vil jeg lade op til dig selv at efterspørge analyse af og du får den

Vold og grusomhed som underholdning er intet nyt og analyser af Dali
siger måske mest om analytikeren