Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
kodak easyshare Z7590 contra DX7590
Fra : Jan M. Andersen

Dato : 24-10-05 16:33

Hej,
Jeg håber at der en nogen som kan fortælle mig om forskellene på disse to kamera fra kodak:

kodak easyshare DX 7590:
kodak easyshare Z 7590:

Jeg havde egentlig tænkt mig at købe Z-udgave, men ved ikke helt hvad det
er jeg får ekstra for pengene...

Har dog bl.a. noteret mig følgende:
          DX       Z
Maks. lukkerhastighed    1/1000 sek    1/1700 sek
Er det en mærkbar forskel??
Søger er vist også forskellig, men jeg ved ikke hvad det betyder.

Håber på et par gode råd,
På forhånd tak,
/jma

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-10-05 17:14

In article <pan.2005.10.24.15.32.53.987567@KEINSPAM.dk>, Jan M. Andersen wrote:
> [...]
>
> Har dog bl.a. noteret mig følgende:
>           DX       Z
> Maks. lukkerhastighed    1/1000 sek    1/1700 sek

Det eneste tidspunkt det kan blive et problem er ved megen lys. Eksempelvis
en god sommerdag. Da kan 1/1000s være i underkanten, og derfor resultere
i underbelyste billeder.

> Søger er vist også forskellig, men jeg ved ikke hvad det betyder.

At du kigger gennem forskellig glas.

Hvorfor vil du købe Kodak ? De er på vej ud af markedet, og har vist ikke
haft kameraer med over 1 Mpixel der var gode.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 24-10-05 17:59

Povl H. Pedersen wrote:
> Det eneste tidspunkt det kan blive et problem er ved megen lys. Eksempelvis
> en god sommerdag. Da kan 1/1000s være i underkanten, og derfor resultere
> i underbelyste billeder.

Det er jeg ikke sikker på jeg forstår logikken i. Forklar venligst

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-10-05 20:16

In article <435d12d3$0$41146$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:

> Det er jeg ikke sikker på jeg forstår logikken i. Forklar venligst

Ved ISO 100 en solskinsdag, med megen lys, så forslår mit
kamera ind imellem 1/1600s eller 1/2000s lukketid. Under de omstændigheder
vil et kamera der kun kan gå til 1/1000s eksponere billedet dobbelt
så længe som nødvendigt med overbelysning til følge.

1/2000s er som regel tilstrækkeligt.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 24-10-05 20:29

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> vil et kamera der kun kan gå til 1/1000s eksponere billedet dobbelt
> så længe som nødvendigt med overbelysning til følge.

Skrev du ikke underbelyste billeder i første omgang? Jeg er lidt
forvirret. Du ved en hel del mere teknisk foto teori end mig, så derfor
vidste jeg ikke om jeg tog fejl eller hvad?!?!

--
Venligst :oÞ
Thomas Schreiber

Fra : jma

Dato : 24-10-05 21:50

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> vil et kamera der kun kan gå til 1/1000s eksponere billedet dobbelt
> så længe som nødvendigt med overbelysning til følge.

Takker for svarene

Er det din overbevisning at 1/1000s vil være et problem, som jeg vil
kunne ærgre mig over efter en solrig sommer, pga. overbelyste billeder??

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-10-05 22:02

In article <435d48c9$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, jma wrote:

> Takker for svarene
>
> Er det din overbevisning at 1/1000s vil være et problem, som jeg vil
> kunne ærgre mig over efter en solrig sommer, pga. overbelyste billeder??

Hvis optikken er dårlig nok, så vil det ikke være et problem :)
Så lukker den ikke tilstrækkeligt lys igennem. Du vil nok opleve
det som et problem ved stranden, eller hvis du skyder noget der
flyver. Jeg har ikke helt en fornemmelse af hvor meget jeg kører
hurtigere end 1/1000.

Fra : jma

Dato : 24-10-05 21:48

Povl H. Pedersen wrote:

> At du kigger gennem forskellig glas.
>
> Hvorfor vil du købe Kodak ? De er på vej ud af markedet, og har vist ikke
> haft kameraer med over 1 Mpixel der var gode.

Min første interesse kom efter at jeg læste en test i alt om data, nr.
9. Her blev Z7590 test vinder - samtidig med at jeg godt kunne tænke mig
funtioner som 10x zoom - mulighed for lang exponeringstid - op til 16
sekunder.
I testen roses det bl.a. for: "Schneider-Kreuznach-objektivets fine
skarphedsdybde og autofokussystemets præcision". Samt: "10x optisk zoom,
mulighed for langtidsexponering og optisk billedstabillisering".

Så dårlige kan Kodak vel heller ikke være?
Mvh Jan

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-10-05 22:32

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse news:slrndlq219.2sg.povlhp@ip100.home.terminal.dk

> [...]
> Eksempelvis
> en god sommerdag. Da kan 1/1000s være i underkanten, og derfor

Du mener formodentlig overbelyst?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-10-05 16:03

In article <435d52d4$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
> meddelelse news:slrndlq219.2sg.povlhp@ip100.home.terminal.dk

> Du mener formodentlig overbelyst?

Ja.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 24-10-05 18:01

Jan M. Andersen wrote:
> Jeg håber at der en nogen som kan fortælle mig om forskellene på disse to kamera fra kodak:
>
> kodak easyshare DX 7590:
> kodak easyshare Z 7590:
>
> Håber på et par gode råd,

Som Hr. Pedersen skriver. Køb et kamera af andet mærke. Evt. de nye
Samsung eller Olympus.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : jma

Dato : 24-10-05 21:53

Thomas Schreiber wrote:

> Som Hr. Pedersen skriver. Køb et kamera af andet mærke. Evt. de nye
> Samsung eller Olympus.

Ok. Tak for svaret. Jeg må dog indrømme at jeg er blevet ret hooked på
et af dem jeg nævner... Måske er det bare fordi det er mit første
digitalkamera
Har du et forslag i et af de mærker du nævner - helst med min. 10x
optisk zoom - og gerne mulighed for at lege lidt med exponeringstiden.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 25-10-05 10:14

jma wrote:
> [...]
> Har du et forslag i et af de mærker du nævner - helst med min. 10x
> optisk zoom - og gerne mulighed for at lege lidt med exponeringstiden.

Kender ikke specs'ene på alle digital kameraer på markedet. Stort set
alle nyere digital kamera kan indstilles eller køre S(hutter) mode. Prøv
www.dpreview.com og se om der noget imellem der, der fanger din
interesse. Jeg har selv et Olympus C-8080 (8mp, 5X zoom)som tager super
billeder uden støj og har tæt på samme feel og stort set samme timing
som et dSLR. Når du trykker udløser knappen ned tager du du billedet. Og
så undgår du problemer med skidt på CCD'en som på stort set alle dSLR.
Det er klart noget af det bedste "kompakt" der findes idag uden det
kommer til at hedde dSLR. Prisen er også derefter Du skal nok gøre
om med dig selv om du skal have et kompakt digital kamera, eller et mere
"brugervenlig" digitalt kamera i "SLR" udførsel.

Mht. zoom. Jo mere zoom, desto ringere tegner objektivet. Jeg vil ikke
anbefale meget over 5x zoom - og slet ikke i et lille kompakt kamera med
en max blænde på størrelse med en knappenål

--
Venligst :oÞ
Thomas Schreiber