Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digi-kamera: digitalt eller optisk zoom?
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 09-06-01 00:49

Jeg overvejer at købe et digitalt kamera. Jeg er bl.a. faldet over
Minolta Dimage 2300 og 2330 til henholdsvis 2.995 og 4.295 kr. hos
www.kamerahuset.dk

Den mest iøjnefaldende forskel (for mig at se) er, at 2300 har
digitalt zoom, mens 2330 (også) har optisk zoom.

Hvad er forskellen på digitalt og optisk zoom?

Jeg skal bruge kameraet til web og også gerne på papir (ikke
professionel). Jeg kan vældig godt lide at lege med grafik og billeder
til skærm og tryk og har Photoshop, så medfølgende software er nok
ikke det store problem.

Er der andre digi-kameraer i prisklassen, der kan anbefales?
Det skal kunne tage minimum 2 mega pixels(?) - Dimage har 2.3
--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Lyrik

Dato : 09-06-01 01:34

"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> wrote in message
> Jeg overvejer at købe et digitalt kamera. Jeg er bl.a. faldet over
> Minolta Dimage 2300 og 2330 til henholdsvis 2.995 og 4.295 kr. hos
> www.kamerahuset.dk
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hej Kirsten!
Digital zoom svarer til at du forstørrer et billede op i dit Photoshop
program.
Du får ikke flere detaljer med, billedet bliver bare mere uskarpt.
Kun optisk zoom gælder.
Jeg ville overveje Canon Power shot A20, set til 3920 på
http://www.alcotini.web
Hvorfor? Skarpere billeder.
Hilsen
Jens

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 09-06-01 13:02

> Jeg ville overveje Canon Power shot A20, set til 3920 på
> http://www.alcotini.web
> Hvorfor? Skarpere billeder.

Bestemt et godt foreslag. Jeg har studeret en del anmeldelser af A20'eren og
sammenlignet med andre kamera'er. Jeg synes at A20 klarer sig exceptionelt
godt!

/Stig

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 10-06-01 00:18

On Sat, 9 Jun 2001 02:34:07 +0200, "Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk>
wrote:

Hej Jens!

>Digital zoom svarer til at du forstørrer et billede op i dit Photoshop
>program.
>Du får ikke flere detaljer med, billedet bliver bare mere uskarpt.
>Kun optisk zoom gælder.

Tak! Så blev jeg lidt klogere på en område, hvor jeg ved uhyggelig
lidt-

>Jeg ville overveje Canon Power shot A20, set til 3920 på
>http://www.alcotini.web
>Hvorfor? Skarpere billeder.

Jeg har snart læst mange rosende ord om Canon Poweshot A20. Så det
bliver nok valget. Det ser i hvert fald ud til at opfylde alle mine
kriterier. Og skarpere billeder er bestemt også et ønske. Selv om jeg
ikke har meget forstand på fotografering, kan jeg godt se, om et
billede er ordentligt

--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Karsten Olesen

Dato : 10-06-01 08:16

"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> wrote:
>
> Hej Jens!

> Tak! Så blev jeg lidt klogere på en område, hvor jeg ved uhyggelig

_______________________________________

Jeg mener mit olympus kan forstørre op uden der mistes
detaljer, billedet blir' bare lidt mindre og den bruger
de overflødige pixels til at forstørre med..eller sådan cirka...
MVH

Fra : Tom Wagner

Dato : 10-06-01 10:54

On Sun, 10 Jun 2001 09:16:16 +0200, "Karsten Olesen" <gakke@email.dk>
wrote:

>Jeg mener mit olympus kan forstørre op uden der mistes
>detaljer, billedet blir' bare lidt mindre og den bruger
>de overflødige pixels til at forstørre med..eller sådan cirka...

Hvad bygger du den mening på?

Der er vist noget, du har misforstået; men det ville være dejligt,
hvis det passede.

Tom

Fra : P.C.

Dato : 10-06-01 11:38

Hi.

Tom Wagner skrev i meddelelsen >Der er vist noget, du har misforstået; men det
ville være dejligt,
>hvis det passede.

Ja det er desværre rigtigt ,at digital zoom kan sammenlignes med at zoome en del
af billedet og kunstigt gøre det større ,uden at der kommer flere oplysninger
med ------ fuldstændigt som at forstørre et existerende billede i photoshop
eller psp.
Ok det kan være at der er kameraer der kan give en bedre digital zoom end andre
,men så er det givet fordi man ikke udnytter den fulde opløsning ,hvilket man
altså heller ikke gør ved digetal zoom.
Det kan ofte lige så godt betale sig at tage et billede og så senere zoome ind
på et område ,------- jeg har haft svært ved at se forskellen.
Men ok ,det kan jo være at nogle kameraer _kan_ gøre det på en anden måde ; det
er bare lidt svært at se hvordan det rent praktisk skulle være muligt.
---------------- Så optisk zoom er langt bedre at fortrække ,idet den digitale
kan være det rene fup.
*P.C.

Fra : Henning

Dato : 15-06-01 16:26

On Sun, 10 Jun 2001 12:38:15 +0200, "P.C."
<per.corell@gentofte.mail.telia.com> wrote:

> [...]
>af billedet og kunstigt gøre det større ,uden at der kommer flere oplysninger

På mit Olympus C900 virker det faktisk! Jeg kan zoome helt ind med den
optiske og få et udmærket billede. Lægger jeg så den digitale ind
oveni, kan jeg trække ting ind, som ikke kunne ses bare med det
optiske. Kvaliteten forringes ikke.
Men afgjort - optisk er et must. Med digital er det "enten-eller",
ikke en glidende zoom.

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 16-06-01 10:17

"Henning" <ingen@email.tx> wrote in message

> [...]
> optiske og få et udmærket billede. Lægger jeg så den digitale ind
> oveni, kan jeg trække ting ind, som ikke kunne ses bare med det

Lyder spændende

Kan du lægge et par billeder et sted som eksempel?

// Steffen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-06-01 12:05

> [...]
>detaljer, billedet blir' bare lidt mindre og den bruger
>de overflødige pixels til at forstørre med..eller sådan cirka...

Vi antgaer kameraet kan klare 1600x1200 og 800x600.

Hvis du zoomer fuldt ind (optisk), så fylder dit motiv hele
CCD'en, og altså 1600x1200 pixels.

Hvis du nu vælger at dit billede kun skal være i 800x600, så
skal kameraet "downsample", altså tage hver 2x2 pixels og lave
om til 1 pixel. Hvis du tilføjer 2x digitalt zoom, så burde
man kunne udnytte CCD'en 100%, og slippe for downsampling.

Hvis du i stedet tager billedet i 1600x1200 uden digitalt
zoom, så burde du få samme resultat som 800x600 med 2x digital
zoom.

Digitalt zoom kan altså kun bruges til at spare plads ved
at beskære allerede ude i kameraet, og ikke til at zoome længere ind.
--
Povl H. Pedersen - I hate spam, and so does abuse@whitehouse.gov
Position: N 56 09 37 - E 010 12 29