Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
crop faktor og optikker
Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 22-10-05 19:30

hej

fullframe vidvilkel optikker, der anvendes på digitale SLR med mindre
chip.

f.eks. canon 17-40mm f4L på en EOS 20d eller 350D.

Jeg vil lige tilføje, at en sådan ikke nødvendigvis vil tegne lige så godt
på de mindre chip, pga. de asphæriske linseelementer. Et sådant optiks
asphæriske linseelement er lavet til den billedcirkel der er ved
fullframe.
men når den så kommer på en mindre chip vil det asphæriske linseelement
ikke
passe, da den ikke er lavet til den billed cirkel der her anvendes.

En jeg kender der er proff pressefotograf nævnte at hans EOS 1d med 16-35
f2.8L tegnede lidt skævt i hjørnerne, men det gjorde den ikke med film
eller
fullframe, og det er kun crop 1.3x. Ikke at det betyder det helt store for
ham, men fotograferer man nu arkitekt tur osv. så kan det jo godt være til
gene.
Ved tele gør det ikke noget da der ikke anvendes asphæriske linser, som jo
korigerer forskelligt, da den ikke består af en enkelt cirkel bue.

Har i andre oplevet noget lignende.

--
Jan Damkjær Dahl
tlf. 2962 5011