Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Så åbner ballet, kritik af et billede ø
Fra : Jakob

Dato : 21-10-05 01:04

Ja så har jeg fået skudt lidt med mit nye d50 og jeg er allerede ret
glad for det. Jeg har fået taget et par billeder og vil egentlig gerne
for første gang poste et billede her til lidt konstruktiv kritik

http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?id=80

Jeg har konverteret det til SH da farverne ikke var interessante eller
væsentlige. Jeg har forsøgt med noget difuseglow for at få et mere
"roligt" skær, men kunne ikke få det til at virke så det blev droppet
igen. Jeg har brugt lidt burn i kanterne, for at de ikke skulle stjæle
opmærksomhed og det er vel det :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-10-05 01:24

"Jakob"
> [...]
> "roligt" skær, men kunne ikke få det til at virke så det blev droppet
> igen. Jeg har brugt lidt burn i kanterne, for at de ikke skulle stjæle

Billedet af ungen er alt for flat og gråt - en underlig vinkel.
Hunden er sød, men hvad skal vi med alle de fliser, nok
heller ikke fedest at fotografere oppefra, prøv at bøj benene
og fang ham/hende så man får lidt indblik i et hundeliv.
Det er snapshots uden meget omtanke, så det bedste tip
jeg kan gi' gør lidt mere ud af det, tryk kun på knappen
når har været igennem din tjekliste - med mindre der opstår
en helt exceptionel situation, hvor det bare gælder om at
knipse.. -max-

Fra : Jakob

Dato : 21-10-05 09:30

In article <7yW5f.71234$Fe7.244862@news000.worldonline.dk>, ma22x3
@hotmail.com says...

> Billedet af ungen er alt for flat og gråt

OK, ville du lave en SH konvertering med mere knald på kontrasten eller
hvad ??

> Det er snapshots uden meget omtanke

Jeg har nok linket dårligt, det var kun billedet af barnet i SH jeg
havde postet til kritik, alle de andre er bare en gang testbilleder og
blandede bolscher, derfor det direkte link til ovennævnte billede :0)

> når har været igennem din tjekliste

Jeg er helt enig og som sagt var det kun ovennævte jeg havde fundet
"værdig" til en start :0), men næste gang smider jeg det på en separat
side :0), I er sgu for nysgerrige :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 21-10-05 09:39

In article <7yW5f.71234$Fe7.244862@news000.worldonline.dk>, ma22x3
@hotmail.com says...

> Billedet af ungen er alt for flat og gråt - en underlig vinkel.

Foriøvrigt er jeg enig med dig i vinklen, set i bagklogskabens ulideligt
klare lys ville jeg gerne have det taget lidt mere ovenfra så øjnene
blev mere synlige.

Jeg mødte de stolte forældre i en gågade og havde mit nye kamera i
tasken og så skulle jeg jo lige tage et par billeder så det gik lidt
hurtigt, dårlig undskyldning i know :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : ksk

Dato : 21-10-05 01:23

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> "roligt" skær, men kunne ikke få det til at virke så det blev droppet
> igen. Jeg har brugt lidt burn i kanterne, for at de ikke skulle stjæle

http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?id=31

fin ide... god beskæring.. flotte farve ...

KsK

Fra : Jakob

Dato : 21-10-05 09:26

In article <dj9cdf$p8d$1@newsbin.cybercity.dk>, 61678029@mobil.dk
says...

> fin ide... god beskæring.. flotte farve ...

Ha ha ja nu var det så ikke det billede. Der er mange testbilleder på
den side.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Brian Lund

Dato : 21-10-05 13:04

> http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?id=31

Neej, en IBM!

Jeg synes at billedet (babyen) er lykkedes helt godt for dig, som andre
skriver er det lidt fladt, og du kunne have fundet en bedre vinkel at tage
det fra, hvis du får chancen igen må du jo prøve at eksperimentere lidt, men
du er ikke helt ved siden af :)

Brian

Fra : Jakob

Dato : 21-10-05 14:13

In article <f24cb$4358d917$3e3d8579$12235@news.arrownet.dk>, geronimo@-
FORKERT-mobilixnet.dk says...

> Neej, en IBM!

:0)

> [...]
> det fra, hvis du får chancen igen må du jo prøve at eksperimentere lidt, men

Tak for dine inputs Brian. Jeg får helt sikkert chancen igen da
forældrene gerne vil have nogle billeder af barnet :0). Det vil jeg da
tage som en udfordring og prøve men lige nu aner jeg sgu ikke hvordan
jeg skal gribe det an, om det skal være opstillet etc.

Jeg tror jeg venter til jeg får en 50 mm 1.8 som jeg skal have fundet
MEGET snart, vil helst undgå flash billeder.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Hellum

Dato : 21-10-05 07:27

Jeg kan godt lide det SH billede. Dog kunne jeg godt tænke mig lidt mere
skarphed i barnets hoved. Men godt fanget.

Bo

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-10-05 08:34

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message
> [...]
> glad for det. Jeg har fået taget et par billeder og vil egentlig gerne
> for første gang poste et billede her til lidt konstruktiv kritik

Jeg synes dit billede er som det skal være. Rigtig godt! Forestil dig det
hængende på en væg i en ramme med en 5cm hvid kant omkirng. Det er præcis
som det skal være i mine øjne. S/h billeder er generelt meget mere
autentiske og "ægte" i mine øjne - men smag og behag

Hvordan har du konverteret til s/h?

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Finsensgade 48, 4tv
8200 Aarhus N.
Denmark

(0045) 86 72 55 88
(0045) 60 72 55 88

Fra : Jakob

Dato : 21-10-05 09:44

In article <435899e2$0$41140$14726298@news.sunsite.dk>,
NOSPAMfish@iddx.net says...

> Jeg synes dit billede er som det skal være. Rigtig godt!

Tak tak.

> som det skal være i mine øjne. S/h billeder er generelt meget mere
> autentiske og "ægte" i mine øjne - men smag og behag

Ja jeg synes også at det var mere passende her. I farver var det mere
kedeligt

> Hvordan har du konverteret til s/h?

Jeg faldt over en SH action her

http://www.night-ray.com/comments.php?id=54_0_5_0_C

Kørte den ikke helt til ende så det skal jeg nok gøre, som Max påpeger
skal der måske være mere "knald på" det vil jeg lige se om jeg kan finde
ud af. Synes SH konvertering er lidt af en videnskab. Jeg ved godt hvad
jeg kan lide men ikke helt hvordan jeg opnår det :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 21-10-05 10:14

On Fri, 21 Oct 2005 10:44:07 +0200, Jakob wrote:

> [...]
> ud af. Synes SH konvertering er lidt af en videnskab. Jeg ved godt hvad
> jeg kan lide men ikke helt hvordan jeg opnår det :0)

Der findes mange måder at lave et s/h billede på. En af måderne kan du se
her http://www.photoshopuser.com/landscape/video.html Der er både en tekst
version og en video version.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon Eos 20D

Fra : Jakob

Dato : 21-10-05 10:15

In article <15g5ugnogh9ex.u0iszkjl04r2$.dlg@40tude.net>,
jensstadsgaaard@post.invalid says...

> Der findes mange måder at lave et s/h billede på. En af måderne kan du se
> her http://www.photoshopuser.com/landscape/video.html Der er både en tekst
> version og en video version.

OK det kigger jeg lige på, tak for tippet.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 21-10-05 10:24

On Fri, 21 Oct 2005 11:14:41 +0200, Jakob wrote:

> In article <15g5ugnogh9ex.u0iszkjl04r2$.dlg@40tude.net>,
> jensstadsgaaard@post.invalid says...

> OK det kigger jeg lige på, tak for tippet.

Selv tak. Du kan også prøve at kigge lidt på http://www.russellbrown.com
Der er der også en del tips.

Kunne ikke lige huske adressen ved den første mail.

Fra : Jakob

Dato : 21-10-05 10:34

In article <xabgcssxg4hs$.1j865ni8x9efl.dlg@40tude.net>,
jensstadsgaaard@post.invalid says...

> Selv tak. Du kan også prøve at kigge lidt på http://www.russellbrown.com
> Der er der også en del tips.

Tak, men den kender jeg. Jeg vil lige prøve at bruge hans konvertering
og se om det bliver bedre :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-10-05 09:18

Jakob wrote:

> [...]
> glad for det. Jeg har fået taget et par billeder og vil egentlig gerne
> for første gang poste et billede her til lidt konstruktiv kritik

Dette billede er et typisk familiefoto, jeg synes det er noget idé- og
formålsløst knipseri af en snotnæse, det er er kedligt, fladt og
kontrastløst, der mangler "sprøjt" i lyset.

Kompositorisk set er det et elendigt billede, det er også dårligt belyst,
der er alt for lidt dybdeskarphed.

Vis knipseriet til venner og slægtninge, de synes sikkert det er smadder
godt.

PS: Og vi er godt klar over, at for at du kunne få lov til at bruge mange
penge på et nyt DSLR-kamera, så har du måttet lovet din kone, at du ville
ta' en hel masse billeder af jeres barn...))

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 21-10-05 09:53

In article <4358A41D.8090907@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Dette billede er et typisk familiefoto, jeg synes det er noget idé- og
> formålsløst knipseri af en snotnæse, det er er kedligt, fladt og
> kontrastløst, der mangler "sprøjt" i lyset.

OK, principielt mener jeg godt man kan tage billeder af børn der er
seværdige for andre end familien men du har da muligvis ret i at det
her ikke er et af dem.

Lyset har du nok ret i, det var en overskyet dag og taget i en
barnevogn. Jeg vil prøve og se om jeg kan finde en bedre SH konvertering
der er mere "knald på" med mere kontrast. Kan godt lide de
konverteringeer Michael Bothager ofte viser så jeg vil se om jeg kan
lave noget tilsvarende.

> Kompositorisk set er det et elendigt billede, det er også dårligt belyst,
> der er alt for lidt dybdeskarphed.

Jeg er ikke enig i dig med hensyn til dybdeskarpheden. Jeg kan godt lide
den begrænsede dybdeskarphed der var tilsigtet, men det er nok smag og
behag. MHT til kompositionen mener jeg ikke det er en "katastrofe" men
jeg vil dog gerne have det lidt mere ovenfra så øjnene kom tydligere
frem. Hvordan ville du have komponeret det istedet ??

> Vis knipseriet til venner og slægtninge, de synes sikkert det er smadder
> godt.

Det er jeg helt sikker på :0)

> PS: Og vi er godt klar over, at for at du kunne få lov til at bruge mange
> penge på et nyt DSLR-kamera, så har du måttet lovet din kone, at du ville
> ta' en hel masse billeder af jeres barn...))

Ha ha det er ikke mit barn så den rammer ikke, men klart skal alt da
fotograferes nu. Har lovet forældrene at tage nogle flere så der skal
nok komme flere af den slags.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 21-10-05 10:09

> In article <4358A41D.8090907@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
> says...

> Hvordan ville du have komponeret det istedet ??

Hej

Pas på med at stille Nils spørgsmål, han tager 600,- kr i timen, og siger
selv at han ikke er ansat til at give gratis undervisning til de nye i
gruppen!

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-10-05 11:09

Jakob wrote:

> Hvordan ville du have komponeret det istedet ??

Er det dig eller mig der fotograferer...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 21-10-05 11:54

In article <4358BE4C.5070905@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Er det dig eller mig der fotograferer...?

Ja det gør vi så åbenlyst begge to.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 21-10-05 12:12

> In article <4358BE4C.5070905@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
> says...

> Ja det gør vi så åbenlyst begge to.

Hej

Du har ikke betalt for undervisning, så forvendt dig ikke noget af Nils.

Nils har nok bare et problem med at forklare hvad han mener med
"Kompositorisk set er det et elendigt billede". Jeg se ikke nogen mulighed
for at lave det anderledes, der er en god ro i billedet, og intet der
indikerer en dårlig komposition.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-10-05 12:19

Jakob wrote:

> Ja det gør vi så åbenlyst begge to.

Ok... skal vi så ikke aftale, at du komponerer dine knipserier, og jeg
komponerer mine knipserier...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 22:56

> Ok... skal vi så ikke aftale, at du komponerer dine knipserier, og jeg
> komponerer mine knipserier...!

Hej Jakob.

Du må være stærkt interesseret i, at ovenstående aftale holder. Du er under
ingen omstændigheder interesseret i at komponere billeder efter Niels?
skabelon.
Hvis du ellers gider at kikke bare 1 minut på Niels? side vil du blive
imponeret over hvor dårlige især hans kompositioner er. Se fx bare her:

http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_kattinge_stemmevaerk-03.html

http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_lammefjordskanalen-03.html

http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_vallekilde_hoejskole-01.html

Jeg er imponeret over, at en mand med 35 års foto-erfaring kan tage så
dårlige billeder.

Med venlig hilsen

palle johansen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-10-05 11:42

Palle Johansen wrote:

> Jeg er imponeret over, at en mand med 35 års foto-erfaring kan tage så
> dårlige billeder.

Det er sgu da ikke noget at snakke om. Så skulle du bare se hvor ringe
billeder jeg kan tage - endda uden at have fotograferet en brøkdel af de
billeder, NRE har knipset!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-10-05 12:45

"Jan Bøgh"

)

Fra : ksk

Dato : 22-10-05 19:18

> Er det dig eller mig der fotograferer...?

ja det er vi nogle stykke der er i tvivl om nu nå vi ha være ind på din
hjemme side og kigge !!!

KsK

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 21-10-05 09:34

> [...]
> "roligt" skær, men kunne ikke få det til at virke så det blev droppet
> igen. Jeg har brugt lidt burn i kanterne, for at de ikke skulle stjæle

Billedet er fint, skarpheden ligger godt, og motivet er super, så det kan du
godt være stolt af.

De øvrige billeder er meget ordinære, men dem har du jo heller ikke bedt om
kommentarer til.

Leif Langgaard
www.analogfoto.dk
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Jakob

Dato : 21-10-05 09:55

In article <4358a812$1@news.dansketelecom.com>, langgaard@klarupnet.dk
says...

> Billedet er fint, skarpheden ligger godt, og motivet er super, så det kan du
> godt være stolt af.

Tak tak :0)

> De øvrige billeder er meget ordinære, men dem har du jo heller ikke bedt om
> kommentarer til.

Lige præcis i er sgu for nysgerrige :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik W.

Dato : 21-10-05 12:42

> [...]
> glad for det. Jeg har fået taget et par billeder og vil egentlig gerne
> for første gang poste et billede her til lidt konstruktiv kritik

Blot en strøtanke: Man ser ofte krævet at folks kritik skal være
konstruktiv, men jeg har altid set nogen skælde ud når ros og positive
kommentarer ikke er konstruktive eller tilstrækkeligt begrundet.

> http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?id=80

Motivet er godt og klassisk (voksenhånd versus babyhånd) og du valgt en
fotogen model.

Jeg synes kompositionen er fin som den er. Der er nogle gode linier og øjet
ledes mod det, som bør have fokus i billedet: Barnets øjne. Skarpheden
ligger rigtigt i billedet (På øjnene), og DOF er helt tilpas IMHO. Jeg
synes S/H konverteringen er okay. - Max kræver altid mere kontrast, sådan er
han nu engang og det er hans egen stil. Du må så selv afgøre om du vil have
den samme stil. Eller om din smag går i en anden retning.

Til gengæld synes jeg at det er en forbrydelse at fotografere folk direkte
op i næseborerne så man kan se hvad der måtte være deroppe af alskens
spændende sager. Ved portræt fotos af både dyr og mennesker er det øjnene du
skal lægge vægten og fokus på.

Mvh Erik

Fra : Jakob

Dato : 21-10-05 14:09

In article <4358d3fe$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
erik.w@surfmail.dk says...

> Motivet er godt og klassisk (voksenhånd versus babyhånd) og du valgt en
> fotogen model.

ok

> [...]

> han nu engang og det er hans egen stil. Du må så selv afgøre om du vil have
> den samme stil. Eller om din smag går i en anden retning.

ja jeg kan egentlig godt lide mere kontrast etc. men nu er det jo et
"blødt" motiv så jeg ved ikke rigtig. Men da jeg endnu ikke har den
store erfaring med SH konvertering vil jeg bestemt prøve nogen
forskellige :0)

> Til gengæld synes jeg at det er en forbrydelse at fotografere folk direkte
> op i næseborerne så man kan se hvad der måtte være deroppe af alskens
> spændende sager.

kan godt se den pointe, det vil jeg huske :0)

> Ved portræt fotos af både dyr og mennesker er det øjnene du
> skal lægge vægten og fokus på.

OK tak for dine inputs Erik.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-10-05 11:47

Erik W. wrote:

> [...]
> alskens spændende sager. Ved portræt fotos af både dyr og mennesker
> er det øjnene du skal lægge vægten og fokus på.

Skal billeder altid være pæne?
Personligt kan jeg meget let blive træt at al den pænhed, der ser ud til at
tage udgangspunkt i det indholdstomme reklamefoto.
Lad os få nogle flere skæve billeder - det andet bliver åh så kedeligt. Og
ja, jeg ved skam godt at jeg også selv lander i tomheden - men ikke fordi
jeg vil, kun fordi jeg ikke kan finde ud af andet.
Der må være en verden mellem postkortet og socialpornografien.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Erik W.

Dato : 23-10-05 17:07

"Jan Bøgh" skrev i news:435b6a83$0$8828$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Skal billeder altid være pæne?

Nej! - Og jeg var lidt for kategorisk i oventående. Jeg plejer som regel at
tilføje sætningen "... med mindre du har en idé med det du gør." Og den
tilføjelse burde jeg også have lavet her. - Det være hermed gjort.

Jeg er helt enig.

Mvh Erik W.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-10-05 13:09

"Jakob"
> [...]
> "roligt" skær, men kunne ikke få det til at virke så det blev droppet
> igen. Jeg har brugt lidt burn i kanterne, for at de ikke skulle stjæle

En bearbejdet version ligger i dk.binaer "jakobs billede,
det er sku heller ikke for genialt, men nogle af de urolige
elementer er fjernet, det hjælper lidt da. -max-

Fra : Jakob

Dato : 21-10-05 14:13

In article <vT46f.71260$Fe7.244878@news000.worldonline.dk>, ma22x3
@hotmail.com says...

> En bearbejdet version ligger i dk.binaer "jakobs billede,
> det er sku heller ikke for genialt, men nogle af de urolige
> elementer er fjernet, det hjælper lidt da. -max-

Fedt Max, tak for det det kigger jeg lige på.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 21-10-05 14:49

> [...]

> det er sku heller ikke for genialt, men nogle af de urolige
> elementer er fjernet, det hjælper lidt da. -max-

Tak for det Max. Jeg har lagt min og din vesion ud på min side som en
service til dem der ikke har binæer, håber det er iorden.

http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?list=8

Og så kan jeg rigtigt godt lide din SH konvertering kan godt se at der
er lidt mere "spræl" i den kan jeg få nogle tips til hvordan den laves ?

Jeg kan også godt lide den måde at isolere på er det gjort med burn
tool? Men jeg kan ikke lige finde ud af om kanten bliver for mørk til
min smag :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 21-10-05 14:59

> [...]
>
> Tak for det Max. Jeg har lagt min og din vesion ud på min side som en
> service til dem der ikke har binæer, håber det er iorden.

Jeg syntes nu dit er bedst, jeg kan ikke lide Maxes afrevne fingre!

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-10-05 17:03

"Jakob"
> [...]
>
> Jeg kan også godt lide den måde at isolere på er det gjort med burn
> tool? Men jeg kan ikke lige finde ud af om kanten bliver for mørk til

Nu er det jo ikke min konvertering, men en bearbejdet
udgave af din s/h konvertering.. Og det er ikke tænkt
som den store sande og eneste løsning, men mere som
en snaps og en skål på at ting kan ses på andre måder.
Jeg har det svært med teknik, hvis folk ser mig in action,
vil det nok virke kaotisk, så jeg kan ikke gi dig retnings-
linier. De fleste effekter i fotoshop kan opnås på utroligt
mange forskellige måder. For mig er det en spontan kreativ
process, nogen gange blir det ok andre gange ligner det
lort, men processen er sjov og lærerig, så jeg kan kun
anbefale dig at læse de tutorials der følger med programmet
og dem der ligger på nettet, de er skrevet af folk der har meget
mere tjek på tingene end jeg har.

Det smerter mig en smule at Erik påstår ditten og datten,
så vidt jeg kan se er de fleste enige i at billedet er for flat,
men det lader til jeg skal kanøfles idag.. Hvis Erik ikke
bryder sig om min "stil"?? så har han rigelig mulighed for
at fremføre de synspunkter overfor de billeder jeg poster
så rigeligt af, der er nok at gå igang med Erik..

Jeg står ved den kritik jeg gav dig Jakob, det er flat og
gråvejrs agtigt, mellemtonerne ligger i den nedre ende og
du mangler helt de øverste 10-15%. det er muligt hr.Erik
mener det er udtryk for fremragende teknik - og som han
siger smag og behag er forskellig, så jeg holder kæft og
håber andre kan vejlede dig bedre. )-max-

Fra : Erik W.

Dato : 21-10-05 18:04

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at fremføre de synspunkter overfor de billeder jeg poster
> så rigeligt af, der er nok at gå igang med Erik..

Hov hov Max - det sidste jeg er ude på at smerte dig
Jeg er en stor beundrer af dine billeder, men bryder mig ikke altid om når
du overdriver kontrasten.
Det er der så mange andre der er vilde med, blot ikke jeg.

Nu skrev jeg:

" Max kræver altid mere kontrast, sådan er
han nu engang og det er hans egen stil. Du må så selv afgøre om du vil have
den samme stil. Eller om din smag går i en anden retning."

Det er vel ikke så slemt, når du nu skal kanøfles.

> Jeg står ved den kritik jeg gav dig Jakob, det er flat og
> gråvejrs agtigt, mellemtonerne ligger i den nedre ende og
> du mangler helt de øverste 10-15%. det er muligt hr.Erik
> mener det er udtryk for fremragende teknik -

Jeg sagde ikke at det var fremragende teknik, men at det var okay.
Jeg har selv leget lidt med billedet i photoshop, og giver dig ret i at en
frisk konvertering fra farveversionen med lidt ekstra konstrast og lidt
dæmpning af højlysene giver et stærkere billede.

> og som han siger smag og behag er forskellig, så jeg holder kæft og
> håber andre kan vejlede dig bedre. )-max-

Nu er det jo sådan at du er et af mine forbilleder Max, så du skal sgu ikke
lade dig kyse af mig

Mvh Erik

Fra : Jakob

Dato : 22-10-05 16:57

In article <43591f69$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
erik.w@surfmail.dk says...

> [...]
> frisk konvertering fra farveversionen med lidt ekstra konstrast og lidt
> dæmpning af højlysene giver et stærkere billede.

Hvordan er det lige at man dæmper højlysene i PS ? Skal man have gang i
curves hvilket jeg ikke lige har fået skovlen under endnu ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 22-10-05 16:24

In article <ej86f.71284$Fe7.244740@news000.worldonline.dk>, ma22x3
@hotmail.com says...

> Nu er det jo ikke min konvertering, men en bearbejdet
> udgave af din s/h konvertering.. Og det er ikke tænkt
> som den store sande og eneste løsning, men mere som
> en snaps og en skål på at ting kan ses på andre måder.

Jo jo jeg ved det. Og er klar over at det måske er "flabet" at smide en
version ud der er et remake af min, men det var bare for at folk kunne
følge lidt nemmere med i tråden :0), hvis det irreterer dig så fjerner
jeg den med det samme.

> Jeg har det svært med teknik, hvis folk ser mig in action,
> vil det nok virke kaotisk, så jeg kan ikke gi dig retnings-
> linier.

Fair nok, jeg prøver nogle forskellige konverteringer og ser hvad der
sker.

> Jeg står ved den kritik jeg gav dig Jakob, det er flat og
> gråvejrs agtigt, mellemtonerne ligger i den nedre ende og
> du mangler helt de øverste 10-15%.

OK jeg prøver at rode med nogen konverteringer der gør det mindre gråt
så. Vil gerne have lidt mere dybde i det selv.

> mener det er udtryk for fremragende teknik - og som han
> siger smag og behag er forskellig, så jeg holder kæft

Nej for fanden, jeg er virkelig taknemmelig for dine inputs, de er ret
værdifulde for mig.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : www.jkhansen.dk

Dato : 21-10-05 14:32

> [...]
> glad for det. Jeg har fået taget et par billeder og vil egentlig gerne
> for første gang poste et billede her til lidt konstruktiv kritik

Et dejligt billede Jakob, Og rigtig gået i betragtning af hvor længe du har
haft dit kamera.

Nu ved jeg ikke hvordan du konverterer til S/H, men jeg synes der mangler
lidt mere kontrast eller flere gråtoner. Det virker en smule begrænset i
gråtonerne.
Jeg plejer selv at bruge channel mixer i PS. Hvilken metode bruger du?

Angående kompositionen, ville jeg have elsket en lidt højere vinkel, således
at barnets blik på den voksne (som efter min mening er det centrale i dette
billede) havde været tydeligere.

--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : Jakob

Dato : 21-10-05 14:42

In article <4358edf1$0$202$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
admin@jkNOSPAMhansen.dk says...

> Et dejligt billede Jakob, Og rigtig gået i betragtning af hvor længe du har
> haft dit kamera.

Tak skal du have. Ja jeg er sikker på at jeg bliver superglad for det
kamera. Var meget i tvivl og har fået megen hjælp her fra gruppen. Men
når jeg holder det så er jeg ikke i tvivl. Og det virker bestemt ikke
som et "amatør" kamera ved siden af D70. Jeg er også overbevist om at
selvom canon måske har et lille forspring på sensor fronten, så kan jeg
få gode nok resultater fra dette.

> [...]
> gråtonerne.
> Jeg plejer selv at bruge channel mixer i PS. Hvilken metode bruger du?

Jeg har brugt en SH action til PS som jeg hentede på nettet, der er et
link i en tidlige post i denne tråd. Jeg vil prøve at lave
konverteringen igen med anden metode, da jeg godt kan se at der måske
mangler lidt "spræl" i den.

> Angående kompositionen, ville jeg have elsket en lidt højere vinkel, således
> at barnets blik på den voksne (som efter min mening er det centrale i dette
> billede) havde været tydeligere.

Ja det kan jeg godt se ville være en ide det vil jeg have i baghovedet
til næste gang, tak for dine inputs.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael Bothager

Dato : 21-10-05 17:57

Jakob <no@mail.com> skrev:
>Ja så har jeg fået skudt lidt med
> [...]

Hej Jakob, her får du så mine helt personlige
synspunkter.

Det er, som andre har sagt, et sødt billede som
familien med garanti sætter pris på. Men
fotografiskt er jeg meget usikker på hvad du vil
med billedet. Som babyportræt holder det ikke, det
er ikke flatterende med næseborerne . Som
stemningsbillede, så er dybdeskarpheden for stor,
og placeret forkert. Hele stemningen ligger i
trygheden ved at gave (fars?) finger at sutte på.

Jeg tror, at hvis det havde været mig der stod der
og skulle lave et billede, at jeg var gået længere
til højre, så man oplevede endnu mere hvad den
lille fyr ser/oplever, og måske fået mere af
hånden med, og fået det vide tæppe i venstre
hjørne til at have en mindre dominerende plads,
for i stedet at give en lidt rolig side. Problemer
med hvidt der går ud i kanten er at det lukker
billedet op, så resten af kompositionen skal være
stærkere for at bære det. En meget god
tommelfingerregel er at ikke have vide flader
(undtaget vand, skum, sne etc.) i kanten af den
nederste del af billedet.

En anden ting ved at gå lidt rundt er at barnets
øje forsvinder, men du kan beholde øjenvipperne
inde i billedet, en cool detalje imø.

Nu ved jeg ikke hvor mange billeder du tog, men
jeg ville selv have taget 20-30 stykker[1], hvor
jeg havde hoppet forsigtigt rundt og prøvet alt
muligt med vinklerne og udsnuttet for at få et
indblik hvordan barnet og hånden passer bedst
sammen. Målet er at få lige prøcis _det_ øjeblik
hvor det hele klikker, og alt går op i en højere
enhed. Det er bare sk*d*svært at få det, og mange
gange så kommer det ikke.

Pyha, det var billedets indhold, nu til det
tekniske

Jeg har lavet en version pba. af din farveudgave,
håber det er ok. Den ligger her
[http://michaelbothager.dk/images/mibo-barnet.jpg],
sig til nu du har hentet den, så sletter jeg den igen.

Jeg har også en photoshop-version, som jeg kan
sende til dig, så kan du lure hvad jeg har lavet.
Hvis du vil, må du da gerne stille den tilrådighed
for andre, det er dit billede

Det vigtigste jeg vil fremhæve er at farveudgaven
ikke havde gode skygger, og farvebalancen var lidt
skæv i skyggerne. Dernæst, så syntes jeg at der
ikke skal være for kraftige højlys i billedet, så
der er ikke noget rigtig hvidt i billedet. Mange
har sagt mere kontrast, men vær varsom, det er et
blødt motiv, så det er ikke mere kontrast, men
bedre skygger der løfter billedet.

Men sig til hvis du vil have PSD'en, bare svar på
denne email, eller via emailen på min hjemmeside.

Vh
Michael

[1] og med film, så ville jeg have gjort (og har
gjort) det samme; film er billigt, det er
øjeblikket ikke

Fra : Jakob

Dato : 22-10-05 16:56

In article <11299140550.43850381445959@dtext.news.tele.dk>,
mibo@JVKVUpost6.tele.dk says...

> fotografiskt er jeg meget usikker på hvad du vil
> med billedet.

OK kan godt fornemme at jeg ikke er så skarp som jer drevne fotografer
når jeg tager billeder. Jeg har ikke tænkt så meget over hvad der er jeg
vil med billedet men det var nok en kombination af et portræt og så
stemningsbillede. Så jeg kan godt se at jeg nok sætter mig mellem 2
stole.

> Som babyportræt holder det ikke, det
> er ikke flatterende med næseborerne .

OK

> stemningsbillede, så er dybdeskarpheden for stor,
> og placeret forkert. Hele stemningen ligger i
> trygheden ved at gave (fars?) finger at sutte på.

Vil det sige at du ville have isoleret hårdt på munden/hånden ?

> [...]
> hånden med, og fået det vide tæppe i venstre
> hjørne til at have en mindre dominerende plads,
> for i stedet at give en lidt rolig side.

ok men jeg ville nok gerne have lidt af øjnene med, det var nok
portrætdelen der trak.

> tommelfingerregel er at ikke have vide flader
> (undtaget vand, skum, sne etc.) i kanten af den
> nederste del af billedet.

OK det vil jeg huske på.

> [...]

> håber det er ok. Den ligger her
> [http://michaelbothager.dk/images/mibo-barnet.jpg],
> sig til nu du har hentet den, så sletter jeg den igen.

Har hentet den men du må gerne lade den ligge hvis andre vil kigge :0)

> Hvis du vil, må du da gerne stille den tilrådighed
> for andre, det er dit billede

Ja det er helt fint for mig hvis der er andre der kan lære af det også.

> [...]

OK

> Men sig til hvis du vil have PSD'en, bare svar på
> denne email, eller via emailen på min hjemmeside.

Jeg har sendt dig en mail. Men jeg vil bare lige sige rigtigt mange
gange tak for dine detaljerede inputs, det er meget værd for mig. Jeg
kan tydeligt mærke at i erfarne tænker mere over hvad i vil med billedet
og prøver at få en historie tænkt ind i det, det er jeg ikke kommet til
endnu og der går nok et stykke tid før jeg kommer dertil. Jeg vil dog
prøve at tænke lidt over det når jeg nu bliver mere fortrolig med
udstyret :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael Bothager

Dato : 22-10-05 22:07

Jakob <no@mail.com> skrev:
>In article
> [...]

Bare rolig, efterhånden som du får taget flere
billeder, og allerhelst får 3. parts
kommentarer/kritik af billederne, så vil du komme
den vej.

En rar fyr (som iøvrigt er en prisbelønnet
arbejdende fotograf) sagde at man lærer bedst med
ørerne, mao. at få kritik, være i dialog med andre
der kan vurdere billederne og forsøge at gøre det
bedre hver gang.

<snip>

>Vil det sige at du ville have
>isoleret hårdt på munden/hånden ?

Isoleret i form af beskåret, nej. Isoleret i form
af det primære fokus område, evt. med meget lille
dybdeskarphed, ja. Derfor ved at gå lidt rundt til
højre, så kan man få barnets synsretning til at
lede måd hånden, og derved få det som det centrale
(dog uden at centrere hånden/munden for meget i
billedet).

<snip>

>Har hentet den men du må gerne lade
>den ligge hvis andre vil kigge :0)

Ved lejlighed bliver det ryddet op

>Ja det er helt fint for mig hvis der
>er andre der kan lære af det også.

Du gør som du syntes er bedst

<snip>

> [...]
>inputs, det er meget værd for mig. Jeg
>kan tydeligt mærke at i erfarne
>tænker mere over hvad i vil med billedet

Du har fået filen tilsendt. Og selv tak

Det aller-aller vigtigste er at øve sig, og have
det sjovt når mand gør det. En strategi kunne være
at lave de familie-rettede billeder først, hvor
folk ser ind i kameraet, smiler, er glade osv. Når
du har dem, så er alle som regel også afslappet,
alle de "rigtige" billeder er taget (tror de). Og
så er det du kan komme i gang med at lave alle de
_spændende_ billeder, der er uposeret, naturlige,
afslappede og historie-fortællende, og som
opbygger noget spænding, mystik, stiller spørgsmål
uden at give alle svarene. Husk også at skabe
variation i billederne, nogle gange gå helt, helt
tæt på, find detaljerne og fremhæv dem, skær alt
det unødvendige fra. Vær ikke bange for at
inkludere halve ansigter, hænder der kommer ind
fra siden osv. Og lav oversigtsbillederne, der
fortæller om miljøet, begivenheden, stedet.

Hvis du fremover altid har dit kamera med og tager
billeder, så vender folk sig hurtigt til at du
altid gør, og bliver naturlige. Og du opnår også
selv en naturlig afslappethed, som vil få dine
nye/fremmede subjekter til at være afslappet.

Og øv dig, øv dig og øv dig. INtil du behersker
kameraet, øv dig hjemme om aftenen. Det har jeg
gjort med mine film-kameraer uden film i, og med
mine digital-kameraer med kort i. Kom fra 1
indstilling til en anden, skift kort hurtigt og
effektivt, skift objektiver hvis du har flere,
skift batteri, kort sagt al kamerabetjening skal
øves igen og igen. Det er det samme som soldater
der træner med deres våben, guitarisetn der øver
sig på sin guitar osv.

God arbejdslyst.

Vh
Michael

Fra : Jakob

Dato : 23-10-05 12:03

In article <11300154500.222703820442831@dtext.news.tele.dk>,
mibo@RPYTQpost6.tele.dk says...

> Bare rolig, efterhånden som du får taget flere
> billeder, og allerhelst får 3. parts
> kommentarer/kritik af billederne, så vil du komme
> den vej.

Ja det er også min fornemmelse, det giver virkeligt meget at få kritik
så det er fedt at i gider :0)

> Isoleret i form af beskåret, nej. Isoleret i form
> af det primære fokus område, evt. med meget lille
> dybdeskarphed, ja.

OK det vil jeg huske. Det objektiv jeg havde til rådighed var nok ikke
ideelt (18-70). Jeg kigger efter et brugt 1.8 50 mm som jeg virkelig
glæder mig til. Hader billeder med blitz og jeg tror det vil være et
fedt objektiv til portrætter etc.

> [...]
> _spændende_ billeder, der er uposeret, naturlige,
> afslappede og historie-fortællende, og som
> opbygger noget spænding, mystik, stiller spørgsmål

God ide, jeg skal inden længe tage nogle billeder af samme barn igen og
her vil jeg prøve at arbejde med dine ideer. Jeg må dog indrømme at jeg
er lidt blank på "barne portræt" fronten men vil kigge på nettet efter
inspiration :0)

> inkludere halve ansigter, hænder der kommer ind
> fra siden osv.

Ja jeg tog nogen hvor man så hele barnet og nogen tættere på som det jeg
har postet. På trods af alle dets mangler var det LANGT bedre en
billederne i fuld figur, de var bare for kedelige :0) så det med at
komme tæt på vil jeg bestemt benytte mig mere af.

> Og øv dig, øv dig og øv dig.

ja det er nok vejen frem, endnu engang tak for dine detaljerede inputs,
det er guld værd at du gider :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael Bothager

Dato : 23-10-05 12:38

Jakob <no@mail.com> skrev:
>In article
> [...]

No problemos

<snip>

> [...]
>billederne i fuld figur, de var bare
>for kedelige :0) så det med at
>komme tæt på vil jeg bestemt benytte mig mere af.

Prøv at tage endnu mere med, en stor del af det
rum som i er i, det kan være med til at fortælle
historien, f.eks. en prematur på neonatal, her vil
der været afdæmpet belysning, masser af maskiner,
kuvøser etc. En hip moderne stue med at raffi
forældrepar med fed kunst på væggene, B&O udstyr
etc. en crowdet lille 2-værelses der bebos af en
familie på 5. Alt det vil være med til at fortælle
historien. Værd blot opmærksom på hvorhenne de
placerer de forskellige elementer i billedet. Det
kræver øvelse, øvelse og mere øvelse Og så er
det iøvrigt sjovt

Vh
Michael

Fra : Jakob

Dato : 23-10-05 12:58

In article <11300677020.764003945143582@dtext.news.tele.dk>, mibo@
52Q2Npost6.tele.dk says...

> familie på 5. Alt det vil være med til at fortælle
> historien.

Ok, men jeg er nok lidt for grøn til at arbejde kontrolleret på den form
for storytelling som jeg også fornemmer i en del af dine billeder. Men
det kommer nok :0)

> placerer de forskellige elementer i billedet. Det
> kræver øvelse, øvelse og mere øvelse Og så er
> det iøvrigt sjovt

Ja jeg fornemmer sgu også at det muligvis kan udarte sig til en ny hobby
for undertegnede :0)

--
Venlig hilsen

Jakob