Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flash anlæg ?
Fra : condrup.net

Dato : 20-10-05 14:01

Hej Gruppe.

Skal til at erhverve mig noget flashanlæg og kunne godt tænke mig at høre
hvor man evt. kan købe sådanne til en fornuftig pris men også i en god
kvalitet.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Ole Condrup
www.condrup.net

Fra : ms

Dato : 20-10-05 14:26

> Skal til at erhverve mig noget flashanlæg og kunne godt tænke mig at høre
> hvor man evt. kan købe sådanne til en fornuftig pris men også i en god
> kvalitet.

Den taget jeg lige en lytter med på Er selv på jagt og har lidt kig på
diverse på ebay.de, men er ikke sikker på kvaliteten.

/Max

Fra : Gertmad

Dato : 20-10-05 17:22

www.foto-walser.de

har en netshop med en hel del flashanlæg til absolut rimelige priser.

Gert Hansen
www.mados.dk

Fra : condrup.net

Dato : 20-10-05 18:44

"Gertmad" <gert@FJERNmad.dk> skrev i en meddelelse
> www.foto-walser.de
>
> har en netshop med en hel del flashanlæg til absolut rimelige priser.
>
> Gert Hansen
> www.mados.dk

Nogle danske ?

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 20-10-05 17:39

"Gertmad" <gert@FJERNmad.dk> skrev i en meddelelse
> www.foto-walser.de
>
> har en netshop med en hel del flashanlæg til absolut rimelige priser.

Hej

Jeg har købt 3 sæt 350Ws, stativer, hvide paraplyer, std. reflektorer,
kabler og 1 stk IR trådløs udløser til kameraet, alt sammen under 4000,-
kr.

Super til prisen!

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-10-05 18:18

condrup.net wrote:

> Skal til at erhverve mig noget flashanlæg og kunne godt tænke mig at høre
> hvor man evt. kan købe sådanne til en fornuftig pris men også i en god
> kvalitet.

Hvis du mener det alvorligt, så lad være med at købe et "legetøjanlæg",
med compacte enhedder på 2-500 wattsec., de rækker højst til lidt
portrætfoto.

Flaschlys bliver flottest, hvis man har en stor kraftig enhed der er
hovedlyset li'som solen, evt. med lidt opblødning, så gå efter noget
kraftigt, der minimum kan gi' 2-3.000 wattsec.

Prøv at se ham her: http://www.cameralink.dk - han har nogle brugte
generatoreranlæg til salg, og det er seriøse produkter/varemærker.

Anlæget med en Cunulight bouncer på stativ og en Pulso 8 generator vil
være et godt sted at starte, opblødning kan laves med reflektskærme af
flamingo, men mindre kan naturligvis gøre det...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 20-10-05 19:26

condrup.net wrote:
> [...]
>
> Skal til at erhverve mig noget flashanlæg og kunne godt tænke mig at høre
> hvor man evt. kan købe sådanne til en fornuftig pris men også i en god

Jeg har hørt/læst mange rosende ord om Profoto, der er mange forskellige
modeller, men du kan nok finde noget der passer til dine behov...

Jeg har se at der også er brugte Profoto ting at finde på
www.cameralink.dk som NRE foreslog...

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : Pepe

Dato : 20-10-05 20:38

För att komma igång snabbt och förhållandevis billigt så gå till:
www.kaffebrus.com Katalog/Studio/

Endast 4795:- SEK för ett helt set med 2 x 300Ws blixtar, 2 x paraplyer, 2 x
bouncers och 2x stativ.
Kablar för ström och sync ingår samt väskor för hela kittet. Mycket
prisvärt!

Blixtarna är mycket ljusstarka och kräver ett stort rum.
Jag har för litet rum och får köra på lägsta effekt och
bländare 16. eller sätta för ett ND filter.

Pepe

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-10-05 01:53

"condrup.net" <contactREMOVECAPS@condrup.net> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe.
>
> Skal til at erhverve mig noget flashanlæg og kunne godt tænke mig at høre
> hvor man evt. kan købe sådanne til en fornuftig pris men også i en god
> kvalitet.

Skal det være godt, billigt, dansk indkøbt og kraftigt, må elfo Quant Pro
1200 være noget for dig.
1200W/s og 650 W pilotlys. Prisen for et sådant hoved er ca. 4500 kr.
www.elfoflash.dk
Jeg vil tro, det er det billigste kvalitets flashhoved af voldsomme
dimensioner, man kan få i Danmark.
Så vidt jeg ved er Elfo produceret i Polen og af ganske god kvalitet. Jeg
har blandt andet fået det anbefalet af Claus Steensgaard, som er semiproff.
fotograf.

Jeg har selv prøvet den inde på Huset i Århus, og må sige, at den er
overordentlig kraftig.

Men nu ved jeg ikke engang, om det skal bruges professionelt eller til
hobbybrug.
Til hobbybrug er det nok lidt overkill, men Elfo har da andre mindre anlæg.

Men ellers vil jeg gerne anbefale Walimexanlæggene fra Foto-walser for at
være gode og meget billige.
Jeg har selv et Walimex CY-350CR hovede med trinløs indstilling af både
pilotlys og flash.
Nye flashrør kan købes til 40 Euro, og kvaliteten virker acceptabel.
De 350 W/s er rigeligt til det meste.
Til de fleste portrætter ligger jeg og skyder på en 1/8 styrke eller
deromkring.
Foto-walser er også begyndt at tilbyde en lang række softboxe og octagoner
til Walimexanlæggene.
Man kan endda få en 1000 W/s version: CY-1000Ds med 150 W pilotlys.
http://www.foto-walser.biz/myfactory20/Shop/Shop.aspx?ClientID=wf965863266302232165&Shop=1&Type=9&Param=1754&Group=248&Language=D

Der er også baggrunde, stativer, og jeg skal komme efter dig, i den butik,
og deres levering og service er vist ganske fortrinlig. Jeg har dog ikke
prøvet at returnere noget eller lign. men leverancerne er hurtige. Dog tager
firmaet ikke kreditkort. Man må enten vælge efterkrav eller forudbetaling
via bankoverførsel.
Men de er som sagt behagelige at handle med.

Eneste anke jeg har over min Cy-350 CR hovede er at pilotlyset kun er en 60
W glødetrådspære.
Gud ved, om man kan få et 60 W halogenfætter med E27 fatning? Jeg kunne godt
bruge mere pilotlys, men ellers er flashen fin. Jeg er ganske tilfreds og
skal da ha 2 mere og mere tilbehør i takt med, at økonomien tillader det, og
andre nødvendigheder af forskellig fotografisk slags ikke overhaler dem i
prioritet.
Du kan se den her:
http://www.foto-walser.biz/myfactory20/Shop/Shop.aspx?ClientID=wf965863266302232165&Shop=1&Type=9&Param=1677&Group=244&Language=Den

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Villum Sejersen

Dato : 21-10-05 05:45

Frodo Nifinger skrev:

> Eneste anke jeg har over min Cy-350 CR hovede er at pilotlyset kun er en 60
> W glødetrådspære.
> Gud ved, om man kan få et 60 W halogenfætter med E27 fatning?

Det kan man godt. Jeg har købt sådan nogle (fra Philips) til mine gamle
Luxo-lamper. De er hvid opal i glasset, jeg ved ikke om de fås mat eller
klar (eller om det betyder noget).

med venlig hilsen Villum Sejersen

http://home20.inet.tele.dk/vsevisit

Fra : Pepe

Dato : 21-10-05 12:38

Frodo Nifinger skrev.

"Skal det være godt, billigt, dansk indkøbt og kraftigt, må elfo Quant Pro
1200 være noget for dig.
1200W/s og 650 W pilotlys. Prisen for et sådant hoved er ca. 4500 kr."

Det är inte alltid det är bättre med mycket! För mycket blixteffekt är
svårt att hantera om du vill ha kort skäpedjup. Du kanske får använda
bländare 22 eller mindre för att inte överexponera bilden om du har så
starka blixtar som 1200Ws. Eller så får du ha en industrilokal som studio!

Pepe

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-10-05 12:47

Pepe wrote:

> [...]
> bländare 22 eller mindre för att inte överexponera bilden om du har så
> starka blixtar som 1200Ws. Eller så får du ha en industrilokal som studio!

Sludder... 1.200 wattsec. er ikke ret meget, og slet ikke hvis man putter
flachhovedet ind i en boucer, og alle proff. flaschanlæg har så man kan
indstille outputtet, typisk i en 8-10 trin, så et kraftigt flaschanlæg
kan også gi' lidt lys, det omvendte er ikke tilfældet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-10-05 00:27

> [...]
> indstille outputtet, typisk i en 8-10 trin, så et kraftigt flaschanlæg
> kan også gi' lidt lys, det omvendte er ikke tilfældet...

Jeps, Elfo Quant pro 1200 kan også skyde i 16 trin. Så den burde også kunne
klare de mindre ting på kort afstand. Dog svarer det til 75 W/s, hvor mit
Walimex hoved kan gå ned til 43 W/s. ved 1/8 styrke.

Jeg må tilstå, at jeg undres over, at du finder, at 1200 W/s ikke er ret
kraftigt. Det er da det kraftigste hoved, jeg har set til dato. Med sådan
to hoveder, store softboxe og et par reflektorer burde man snildt kunne tage
gruppebilleder af 100 mand eller endnu flere.

Til mere almindeligt brug er 1200 W/s alt rigeligt. Claus Steensgaard skyder
SVJV en del modelfotos også store scenarier, og han nøjes da med et 600 W/s
anlæg med 3 hoveder.

Da vi holdt workshop med modelshootout her i februar brugte vi Claus' anlæg,
og vi skød med et enkelt hovedlys på F:/ 8-11 på helfigur og lampen
indstillet på mellem 1/8 og 1/10 styrke.

Til det meste er 300w/s nok. Det jeg har brugt mit enlige 350 W/s
flashhoved til (portrætter og lidt produktfoto) har været skruet næsten helt
ned og blænder på F:/ 8-11.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-10-05 09:16

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> to hoveder, store softboxe og et par reflektorer burde man snildt kunne tage
> gruppebilleder af 100 mand eller endnu flere.

Det handler om, at lysets styrke falder med kvadratet af afstanden, og
den faktor er den aller største ulempe ved flaschfotografering, men den
kan til dels elimineres, hvis hovedlyset er placeret et godt stykke væk
fra motivet, dette kræver dog et rimmelig kraftigt anlæg.

Man skal nemlig arbejde med et flaschanlæg, som om det er EN stor kunstig
sol, hvor man opbløder skyggeområder med nogle reflektorskærme, det med
at udlyse en scene med 2-3 små flaschlamper er noget ged, der altid vil
gi' en uskøn lyslægning, som virker kunstig.

Og jeg erkender, at der tages tusindvis af billeder, med de små kompacte
flaschanlæg, og der er mange som slet ikke bemærker, at der i den type
billeder er 2-3 skygger, og at modellerne har 2-3 lysreflekser i øjnene.

Men har man først spottet de fejl og uskønhedder i lyslægningen, som de
små billige kompacte flaschanlæg giver, så stikker de i øjnene, hver gang
man ser den slags billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Pepe

Dato : 22-10-05 10:02

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelandet

> [...]
>
> Men har man først spottet de fejl og uskønhedder i lyslægningen, som de
> små billige kompacte flaschanlæg giver, så stikker de i øjnene, hver gang

Man behöver alltså en industrilokal som studio! Om man har så starka
blixtar, eller hur?

Pepe

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-10-05 11:26

Pepe wrote:

> Man behöver alltså en industrilokal som studio! Om man har så starka
> blixtar, eller hur?

Et seriøst fotostudio skal naturligvis ha' en vis størrelse, og
lofthøjden må heller ikke være for lav. Et rigtigt fotostudio skal også
være malet matsort, så man ikke risikerer uønskede lysreflekser, og sådan
et sortmalet rum sluger lige et par blænder.

Hvis folk vil lave et lille amatør-fotostudio i et børnekammer, så kan de
li' så godt nøjes med en alm. Metz elektronblitz's til en tusse + en hvid
paraply og et par refleksskærme, for med et digitalt kamera er man
principielt ikke afhængig af symetrisk ledelys, man kan jo straks tjekke
om lyslægningen er ok...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 20:00

On Sat, 22 Oct 2005 09:01:50 GMT, "Pepe" <pepe@home.nl> wrote:

>Man behöver alltså en industrilokal som studio! Om man har så starka
>blixtar, eller hur?
>
>Pepe

Jeg kan anbefale at du chekker dette forum:
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/144181

Men en lille advarsel , Det er en laaang tråd og man kan have svært
ved at løsrive sig fra den
Her er der masser af råd og billeder af forskellige studios, fra små
studos på 5-6m2 til store prof studios, så der er noget for en hver
smag og pengepung.

mvh Falcon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-10-05 00:00

Falcon wrote:

> [...]
> Her er der masser af råd og billeder af forskellige studios, fra små
> studos på 5-6m2 til store prof studios, så der er noget for en hver

Jeg synes, at det pågædne site netop rummer flere eksempler på
flaschfoto, når det virker allermest "syntetisk".

Dette billede er nok det bedste eksempel:
http://www.ephotique.com/WebImages/Dyanamaria_00112_8x10.jpg
- bemærk de bløde skygger på hendes vestre overarm og på lårene, de viser
at der er flere lyskilder, og det gør, at vi ubevidst oplever billedet
som lidt kunstigt.

Når flaschfotografi er udført, så det ser ud som om det er lavet i
naturligt lys, så er det godt fotografi.

Dette billede er et godt eksempel:
http://www.ephotique.com/WebImages/Soshanna_04839_8x12.jpg
- bemærk at der kun bruges en stor boucer, og at lyset får karrakter, den
halvhårde skygge i modellens pande virker helt naturlig...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-05 08:27

On Sun, 23 Oct 2005 00:59:32 +0200, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Jeg synes, at det pågædne site netop rummer flere eksempler på
>flaschfoto, når det virker allermest "syntetisk".

Det er da godt nok utroligt, uanset hvad folk skriver om i dette
forum, så kan du altid finde et eller andet at kritisere. Jeg HAR set
dit galleri, og jeg må indrømme at jeg var IKKE imponeret, så små slag
Ebbesen. Desuden tog jeg ikke stilling til de forskellige billeder,
jeg kom blot med et link til lyssætning/studios. Desuden har tråden på
det omtalte site kørt over et år, og alle derinde, både nybegyndere og
proffer roser alle de tips de har fået derinde, så det er selvfølgelig
dem der er noget galt med og ikke dig!!

>Når flaschfotografi er udført, så det ser ud som om det er lavet i
>naturligt lys, så er det godt fotografi.

Desuden hedder det Flash og ikke Flasch

Falcon

Som nu har sat Ebbesen i mit killfilter.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-10-05 09:18

Falcon wrote:

> Jeg HAR set dit galleri, og jeg må indrømme at jeg var IKKE imponeret,
> så små slag Ebbesen.

Og da jeg har slet ikke set nogle billeder, som du er ophavsmand til, så
må jeg ind til vidre gå ud fra, at du slet ikke aner en hujende fis om
fotografi...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-10-05 12:10

Falcon wrote:

> Det er da godt nok utroligt, uanset hvad folk skriver om i dette
> forum, så kan du altid finde et eller andet at kritisere.

Tjae - så betyder det mindre at manden her har ret, ikk'?

> Desuden hedder det Flash og ikke Flasch

Nej, det er ikke med stort 'F'.
Er der monstro ikke noget med sten og glashuse, du lige skal have set på?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-10-05 11:22

Jan Bøgh wrote:

> Tjae - så betyder det mindre at manden her har ret, ikk'?

Hmm... falcon var jo så stolt af det link som han postede, så han kunne
nok ikke klare, at jeg forholdt mig kritisk til sitets indhold, og at
mine argumenter var præcise.

Og det er efterhånden blevet kutyme, at folk plonker og råbe troll, når
nogen fremfører synspunkter, som de ikke bryder sig om, eller som de ikke
kan imødegå med seriøse argumenter...

Når folk køber et lille flashanlæg med 3 kompacte lamper, så skal alle
tre lamper bruges på alle billeder, og de glemmer helt, at en flash er
kunstigt sollys.

Og mit budskab er i al sin enkelhed, køb en stor kraftig flash + nogle
reflektorer, det er nemlig den løsning som kommer tættest på naturligt
sollys, men for fotogrejs-fetichisterne, og dem der sælger de små
legetøjs flashanlæg, er sådant et udsagn jo det rene kætteri...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 25-10-05 19:55

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Og mit budskab er i al sin enkelhed, køb en stor kraftig flash + nogle
> reflektorer, det er nemlig den løsning som kommer tættest på naturligt
> sollys

Hvad er det lige der gør lys fra en reflektor så meget bedre end en
flash (med softbox)?
De virker begge som lyskilder, flashen har dog den fordel at styrken kan
justeres på en knap.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-10-05 21:19

HKJ wrote:

> Hvad er det lige der gør lys fra en reflektor så meget bedre end en
> flash (med softbox)?

Hvis du har læst hele denne tråd, så ville du ha' bemærket, at jeg netop
anbefaler en kraftig flash med bouncer/softbox, og at skyggerne opblødes
med reflektorer, det kan f.eks. være hvide flamingoplader...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 25-10-05 21:22

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hvis du har læst hele denne tråd, så ville du ha' bemærket, at jeg netop
> anbefaler en kraftig flash med bouncer/softbox, og at skyggerne opblødes
> med reflektorer, det kan f.eks. være hvide flamingoplader...

Det var netop det jeg mente.
Pladerne virker som en lyskilde når de reflektere, hvorfor så ikke sætte
en rigtig lyskilde, som kan reguleres?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-10-05 22:06

HKJ wrote:

> Det var netop det jeg mente.
> Pladerne virker som en lyskilde når de reflektere, hvorfor så ikke sætte
> en rigtig lyskilde, som kan reguleres?

Fordi en ekstra lyskilde har tendens til at gi' nogle nye skygger, lyset
fra reflektorskærme er derimod så blødt, at man ikke har det problem...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : condrup.net

Dato : 23-10-05 01:06

"Falcon" <falcon1atemaildotdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Her er der masser af råd og billeder af forskellige studios, fra små
> studos på 5-6m2 til store prof studios, så der er noget for en hver

Tak

Fra : Pepe

Dato : 23-10-05 10:19

"Falcon" <falcon1atemaildotdk> skrev i meddelandet

> [...]
> Her er der masser af råd og billeder af forskellige studios, fra små
> studos på 5-6m2 til store prof studios, så der er noget for en hver

Tack för en bra länk till ett godt forum!
Du är skyldig mig tre timmar av min ovärderliga tid. ;)

Pepe

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-10-05 22:14

> [...]
>
> Men har man først spottet de fejl og uskønhedder i lyslægningen, som de
> små billige kompacte flaschanlæg giver, så stikker de i øjnene, hver gang

Nu ved jeg godt, at man skal tilstræbe eet hovedlys, og kun en skygge og
refleks.
Jeg kender også til forholdet mellem lysstyrke og kvaliteten af lyset.

Men til en opgave som billede af et symfoniorkester eller andre store
forsamlinger af mennesker vil man uanset være nødt til at bruge mindst 2
hovedkilder. Kunsten er så at få lyset så diffust, at de opfattes som een.

Til mindre opgaver kan man sagtens nøjes med mindre. og kvaliteten af
lyset - altså diffust lys er der jo en genvej til i form af octagoner, der
virkeligt kan lave soft lys. Selvfølgelig blir det endnu softere ved at
flytte flashen længere ud.

Men kigger vi lidt på det, så skyder jeg på 1/8 styrke på F8-11 på ca 2½
meteres afstand med min 350 W/s lampe Dvs. ca 43 W/s - Bruger jeg halv
styrke kan jeg altså stille flashen 5 meter væk og holde fast i F:8-11.
Jeg burde alstå kunne stille flashen 6,25 meter væk med samme blænde ved
fuld styrke med påmonteret 70 cm reflektorsoftparaply - Svarende til en 70
cm octagon ved F8 - 11
går jeg ned i blændeværdi, kan jeg rykke flashen længere væk eller endda
give køb på ISOværdien og hente et par blænder der.
Nu er jeg så på vej ud for at finde egnede lokations, da jeg ikke længere
kan skaffe plads nok hjemme

Det korte af det lange er, at med en 350 W/s lampe kan du det meste. Man kan
bedre styre lyset på det end på en gammel stavflash pga pilotlyset og den
trinløse regulering, og der er mulighed for softboxe, octagoner, snoot,
barndoors og hvad har vi. Endvidere er slaveudløseren indbygget i flashen,
og man har mulighed for at skifte flashrør.
Walimex flashen er tilmed grotesk billig. Jeg gav 1800 kr for flashhoved,
stativ, 3 forskellige parablyer (hvid gennemlysning, hvid med
reflektorbagvæg og reflektorparably med softfilter for.)en 50 cm
multireflektor (4vejs) og et produkttelt.
Nu kan man tilmed få de rigtige softboks og octagoner helt op til 140 cm til
mærket, så man kan faktisk komme rigtigt langt for få penge.
Jeg har tænkt mig at investere i yderligere 2 flashhoveder og mere udstyr,
så som snoot og en rigtig octagon.
Et rigtigt bagtæppe var heller ikke helt af vejen, men det må altsammen
komme i takt med at jeg får råd og ikke bliver fristet af andet.

Men insisterer man på megen power, ville jeg nok vende blikket mod
Elfo-flash istedet, selvom man kan få en 1000 W/s Walimex - Det er trods alt
mere velanskrevet end Walimex og ikke ret meget dyrere.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-10-05 00:09

Frodo Nifinger wrote:

> Men til en opgave som billede af et symfoniorkester eller andre store
> forsamlinger af mennesker vil man uanset være nødt til at bruge mindst 2
> hovedkilder. Kunsten er så at få lyset så diffust, at de opfattes som een.

Den type opgaver er jo rene regstreringer, hvor det bare handler om, at
hele motivet får tilpas med lys.

> [...]
> virkeligt kan lave soft lys. Selvfølgelig blir det endnu softere ved at

En megga stor boucer/softbox er det aller bedste, og der er rigtig mange
fotografer der laver alle deres studiobilleder med den løsning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Klaus Madsen

Dato : 24-10-05 20:05

> [...]
> virkeligt kan lave soft lys. Selvfølgelig blir det endnu softere ved at

Forkert, det bliver ikke blødere af at flytte flashen længere væk, ja det er
meget ulogisk.

\Klaus

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-10-05 11:28

"Klaus Madsen" <info@fjerndettegrafreaks.dk> skrev i en meddelelse

> Forkert, det bliver ikke blødere af at flytte flashen længere væk, ja det
> er meget ulogisk.

Nu du sir det:
Det er faktisk alene softboksens størrelse, der gør det.

--
Jesper Nielsen
aka