Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Info om live-Histogram?
Fra : Kent

Dato : 19-10-05 09:28

Hej

Kender du evt. et godt link til en side på nettet, hvor
brugen af live Histogram i digitalkameraer forklares
godt og grundigt?

Jeg har købt mig et Casio EX-Z750, som har et
godt live-Histogram, der også viser farvemætheden.

Har Googlet lidt, men jeg kan ikke umiddelbart finde
noget brugbart.

Kent.

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 19-10-05 09:54

Det er dybest set ret simpelt.I nedenstående forklaring tager jeg
udgangspunkt i et sort / hvidt billede - det er lettere at forklare det på
den måde.

Du har et søjlediagram som yderst til venstre viser hvor meget sort der er i
billedet og yderst til højre viser hvor meget hvidt der er i billedet.
Imellem de to punkter har du alle gråtonerne. Så enkelt er det.

Det du i praksis bruger det til er til at se om dit billede er rigtigt
belyst.Hvis søjlediagrammet stopper brat i den ene eller den aden ende tyder
det på at du har store områder uden detaljer. Hvis det er til højre har du
områder der brænder ud og bliver helt hvide. Hvis det er til venstre har du
ingen detaljer i dine skygger.

/Marten

Fra : bl

Dato : 19-10-05 12:03

> [...]
> godt live-Histogram, der også viser farvemætheden.
>
> Har Googlet lidt, men jeg kan ikke umiddelbart finde

Du kan læse om det her: http://www.digitalmagasinet.dk/

Børge

Fra : Brian S

Dato : 19-10-05 15:42

En forbilledlig enkel forklaring! Tak til dig, Marten.

Brian

Fra : Ole Helms

Dato : 19-10-05 16:13

On 19 Oct 2005 07:41:44 -0700, "Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk>
skrev:

>En forbilledlig enkel forklaring! Tak til dig, Marten.

En illustreret introduktion til histogram finder man på
http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=307

--
Venligst
Ole Helms