Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
speciel forstørrelsesopgave
Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 19-10-05 09:04

hej,

Jeg er en lidt speciel forstørrelsesopgave idet jeg har nogle mikrokort
(også kaldet microfish) med affotograferede bøger som jeg gerne vil have
forstørret op i 1:1. Mikrokortet (negativ) måler ca. 105x150mm (4x6") og en
affotografret side på kortet måler ca 10mm i bredden (et kort indeholder ca.
60 sider). En side skal altså forstørres ca. 20x.

I min naivitet troede jeg at en moderne scanner kunne klare opgaven og jeg
købte derfor en HP Photo Scanner 4890 (4800x9600dpi), men ak nej. På papiret
burde den kunne, men i praksis nej. Hos HP support siger de at scanning over
ca. 600 dpi giver et dårligt resultat (så de høje opløsninger er ren
markedsførings hype - i hvert fald nå det gælder HP)

Så nu håber jeg at der stadig findes nogle 'gammeldaws'
forstørrelsesapparater der ude som kan tage det store negativ-format og som
vil kunne klare minimum en x20 forstørrelse som jeg så kan affotografere med
mit digitalkamera.

Råd, kommentater, alternative forslag fra jer fotoeksperter modtages med
tak.

vh
Erik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-10-05 09:13

Erik Pilgaard Vinther wrote:

> Råd, kommentater, alternative forslag fra jer fotoeksperter modtages med
> tak.

Det kræver noget helt specielt udstyr, at lave kopier fra microfilm, og
det kræver også noget specielt fotopapir, microfilm er nemlig negativer
med en exstrem lav kontrast...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 19-10-05 09:15

"Erik Pilgaard Vinther"
> [...]
> mit digitalkamera.
>
> Råd, kommentater, alternative forslag fra jer fotoeksperter modtages med

Et pro fotolab eller en reproanstalt kan klare det for dig,
men hvorfor affotograferer du ikke bare negativet
med dit digitale kamera...
Jeg kan not følge dig du vil forstørre billedet til 20x og
så affotografere det ned i størrelse med dit digital kamera.
Det lyder som pip. -max-

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-05 09:28

Hvis du kun skal bruge papirkopier, findes der mikrofiche læsere med
printer. Måske har en avis eller det kgl. bibliotek en.

Alle bil reservedelslagre har brugt mikrofiche, men jeg ved ikke om de også
har haft printer til. Måske kan en printer købes på ebay, mikrofiche
anvendes jo ikke ret meget mere.

Poul B-H

Fra : Jacob Ask

Dato : 19-10-05 16:28

Ved ikke hvor du er fra, men jeg mener at de fleste
universitetsbiblioteker har det udstryr du skal bruge. Jeg har flere
gange brugt det i Odense, naar der skulle hentes gamle artikler op fra
arkivet.

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 19-10-05 22:21

"Erik Pilgaard Vinther" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:4355fdc9$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> kommentater, alternative forslag fra jer fotoeksperter modtages med tak.

Langt de fleste proff fotolaboratoriummer kan klare den opgave for dig.
www.gabs.dk kan men forvent ikke at finde information om sådan en opgave på
deres side, der skal du ringe til dem.

En del af de portræt fotografer der stadig har analogt mørkekammer, vil
sikkert også kunne hjælpe dig.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
Har meget mørkekamre udstyr samt digitale proff printere til salg lige nu.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-10-05 23:12

Tholo - www.tholofoto.dk wrote:

> En del af de portræt fotografer der stadig har analogt mørkekammer, vil
> sikkert også kunne hjælpe dig.

Jeg har engang forsøgt om jeg kunne lave papiraftryk af microfilm, men de
er så "bløde", at en Multigrad 6 ikke er hård nok.

Jeg prøvede også om de kunne kontaktkopieres over på lithfilm, men det
fugerede heller ikke, problemet er, at der kun er 0,2 density forskel på
det mørkeste og lyseste i et microfilm negativ...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren Haahr

Dato : 19-10-05 22:45

> [...]
> en affotografret side på kortet måler ca 10mm i bredden (et kort
> indeholder ca. 60 sider). En side skal altså forstørres ca. 20x.

Prøv at kontakte Arne Feldborg
http://hammerum-herred.dk/news.php
han har scannet nogle tusinde sider ind og lagt dem på nettet.
VH
Søren

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 20-10-05 07:45

Tak for alle svar.

Jeg kan forstå det slet ikke er nogen simpel opgave, så jeg vil nok vælge
"biblioteksløsningen".

vh
Erik