Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
2 billeder til vurdering
Fra : HBJensen

Dato : 18-10-05 08:37

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-10-05 09:19

HBJensen wrote:

> Kritik og gode råd er yderst velkomment
>
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=190176

Det er et billede med styrtende linier og en noget slap komposition, kort
sagt et knipser.

> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=190238

Det er et centerkomponeret og rodet motiv, med en dårlig styring af
lyset, så det er også et knipseri...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Jensen

Dato : 20-10-05 18:20

> Det er et billede med styrtende linier og en noget slap komposition, kort
> sagt et knipser.

Hej Niels...

Har du et godt fif til hvordan jeg så i det mindste får rettet op på de
styrtende linier? Og evt. hvad kunne have reddet kompositionen?

> Det er et centerkomponeret og rodet motiv, med en dårlig styring af
> lyset, så det er også et knipseri...

Jeps, der blev knipset, da anden pludselig sprang op. Jeg forstyrrede den
vist i en rolig stund ved søbredden. Det er et snapshot, og på ingen måde
forsøgt komponeret. Men tak for du kiggede med alligevel

Henrik

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 18-10-05 09:47

> Det er et centerkomponeret og rodet motiv, med en dårlig styring af lyset,
> så det er også et knipseri...

Nils, du skriver om dine egne billeder:

"Så er der lidt nye knipserier fra uge 41 - 2005"

Mener du dermed at dine billeder er behæftet med fejl?

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 18-10-05 18:20

Hej Henrik

On Tue, 18 Oct 2005 09:36:54 +0200, "HBJensen"
<carbonman@sol.countrycode> wrote:

>Kritik og gode råd er yderst velkomment
>
>http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=190176

Billedet er lidt kedeligt i kompositionen syntes jeg. Arkitekturen
virker spändende, men da det meste ligger i skygge og halve huset
mangler falder det hele.

Derudover er billedet skävt og den store sorte forgrund forstyrrer.

Om du nu bor i Skanderborg så pröv at fotografere huset under
forskellige tider på dagen så lyset faldet forskelligt, så ser du selv
bedre hvorfor jeg syntes det er blevet lidt mislykket.

Alt sammen efter min subjektive mening.

>http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=190238

Her har du lykkedes at få en masse uskarpt lövvärk med som tager
opmärksomheden fra en alt for lille and.

Pröv näste gang at fotografere så du ikke har alla disse grene med i
forgrunden.

mvh Hans Peter Larsson

Visby Sverige

Fra : Henrik Jensen

Dato : 20-10-05 18:24

"Hans Peter Larsson" <hans-peter@tarlin.se> skrev i en meddelelse
> [...]
> forskellige tider på dagen så lyset faldet forskelligt, så ser du selv
> bedre hvorfor jeg syntes det er blevet lidt mislykket.

Hejsa Hans Peter

Det var en kold og blæsende oktoberaften, som ganske vist bød på solskin. Så
jeg syntes faktisk de kolde og grå, lidt kedelige farver passede med
følelsen man får når man gik langs søen og kiggede op på bygningen.

Ja, det er blevet lidt skævt, det går igen på flere af mine billeder....jeg
må vist have en skæv nakke

Tak for ideen til at prøve at skyde det på forskellige tidspunkter, det vil
jeg gøre.

Venligst

Henrik

Fra : Børge T. Andersen

Dato : 19-10-05 19:24

HBJensen wrote:
> Kritik og gode råd er yderst velkomment
>
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=190176
>
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=190238
>
> Venligst
>
> Henrik B

Hej Henrik
Dit billede af anden er et pletskud, et ægte 'snapshot'. Det kræver mere end
blot 'knipseri' at fange en sådan situation lige præcis i "the decisive
moment".
Løvhanget ville jeg på ingen måde undvære, det fortæller lidt om, hvor i
verden vi befinder os, og ved at det er så tilpas uskarpt understreger det
faktisk det skarpe hovedmotiv. Det er jo ikke et portræt af fjerkræet du har
begået - det kan de andre fuglefotografer her i gruppen også meget bedre -
men derimod en situation, som du har fanget på udmærket vis.
- Og så til kritikpunkterne, som let kan klares i efterbehandlingen, hvis
det endelig skal være. Først kompositionen: Hovedmotivet i centrum synes jeg
er fint i dette tilfælde - der er ingen der siger at man altid skal
(mis)bruge det gyldne snit. Jeg ville måske endda placere det endnu mere
præcis i centrum (hvis man kan sige sådan) ved at skære lidt af billedet i
venstre side. Skulle det så være helt perfekt, kunne man klone de grene væk,
som stikker ind foran dyret.
Det var såmænd det hele.

Mvh. ...børge.

Fra : Henrik Jensen

Dato : 20-10-05 18:17

"Børge T. Andersen" <balg@gettonet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> venstre side. Skulle det så være helt perfekt, kunne man klone de grene

Hej Børge.

Mange tak for kritiken, det er dejligt at høre at du faktisk har opfattet
situationen som den opstod, for der var hverken tid eller plads til lige at
lave om på indstillinger eller komme fri af buskene så de ikke kom med.

Jeg har prøvet at lave en beskæring af det, så anden bliver mere
fremtrædende. Det er nok en smagssag hvad man bedst kan lide. Jeg prøver dit
forslag med at få den helt "centreret"

Venligst

Henrik