Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mening om dette kamera?
Fra : Jette

Dato : 17-10-05 20:06

Med fare for at få en masse mere eller mindre nedladende svar, håber jeg, at
der er nogen herinde, der vil fortælle mig, hvad de mener om Canon PowerShot
S2 IS.... Meget gerne nogen, der har afprøvet dette kamera.

Måske er der også en venlig sjæl, som vil fortælle mig om der er særlige
hensyn at tage, hvis man skal fotografere på Grønland i februar måned med
sne og is - hvidbalance f.eks. eller andet. Gode råd modtages med tak.

Venlig hilsen
Jette

Fra : Gert Medom

Dato : 17-10-05 21:00

> Måske er der også en venlig sjæl, som vil fortælle mig om der er særlige
> hensyn at tage, hvis man skal fotografere på Grønland i februar måned med
> sne og is - hvidbalance f.eks. eller andet. Gode råd modtages med tak.

Batterier bli´r hurtigere flade i kulde, så ind imellem vil de have godt af
en tur i bukselommen.

Sne og is kan let snyde lysmålingen. Kameraet opfatter at der er en masse
hvidt i motivet og kompenserer for det ved at gøre billedet mørkere. Enten
kan du indstille hvisbalancen manuelt, eller bruge Ev med +-kompensation.

/ Gert

Hilsen Jette

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-10-05 21:26

"Gert Medom" <Gert.medom[slet dette]@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

[8<8<8<]
> Enten kan du indstille hvisbalancen manuelt, eller bruge Ev med
> +-kompensation.

Hvidbalance og eksponerings kompensation er vist 2 forskellige og uafhængige
ting.

Hvidbalancen stilles for at justere kameraet farvegengivelse.
Eksponeringskompensation bruges hvis der skal fotograferes noget der ikke
skal blive "mellemgråt" - f.eks. sne.

Til justering af begge dele kan jeg anbefale WhiBal (http://www.whibal.com/)
som er nem at have i lommer og tåler hårdhændet behandling.
Den kan f.eks. købes hos Goecker (http://www.goecker.dk/ -
http://webshop.goecker.dk/vare/DIG3510).

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-10-05 21:33

Gert Medom skrev:
> Enten
> kan du indstille hvisbalancen manuelt, eller bruge Ev med +-kompensation.

Du udtrykker det som om Ev-justering skulle være en justering af
hvidbalance. Det er det ikke. Ev justerer lysmængden. Hvidbalance er
bestemmende for farvetemperaturen.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.

http://home.tiscali.dk/muggler/03/pages/2005-10-11-08a.htm

Fra : Gert Medom

Dato : 17-10-05 21:42

> Du udtrykker det som om Ev-justering skulle være en justering af
> hvidbalance. Det er det ikke. Ev justerer lysmængden. Hvidbalance er
> bestemmende for farvetemperaturen.

Okay jeg kan godt se ved en gennemlæsning at det kan opfattes som du siger,
Ole. Det er to af hinanden uafhængige processer..

/ Gert

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 17-10-05 21:05

Når man fotograferer billeder med sne skal man sørge for at kompensere for
at lysmåleren bliver snydt af at der er så meget hvidt i billedet.

Lysmåleren tror nemlig at det er et gråt billede der skal tages. Derfor
lukkes der for lidt lys ind. Du skal derfor tvinge kameraet til at lukke
mere lys ind. Hvordan det gøres med nedenstående kamera ved jeg ikke. På mit
kamera vil jeg sætte eksponeringskompensationen til +1 blænde eller mere.

Husk også at batterier mister evnen til at virke hvis det er koldt. Opbevar
derfor ekstra batterier tæt på kroppen.

Husk også at det er koldt udenfor og varmt indenfor. Derfor kan der dannes
dug på dit kamera når du går indenfor, og det er noget skidt, især hvis
duggen dannes inden i selve kameraet. Det undgår du ved at lade dit kamera
ligge i sin taske en times tid eller to efter du er kommet ind.

Lysforholdene er vist heller ikke for gode på det tidspunkt af året så et
stativ vil sikkert være en god ide.

/Marten

Fra : TDN

Dato : 17-10-05 21:04

> [...]
> hensyn at tage, hvis man skal fotografere på Grønland i februar måned med
> sne og is - hvidbalance f.eks. eller andet. Gode råd modtages med tak.

Jamen jeg har da et og er meget glad for det. Det tager efter min mening
rigtig gode billeder også hvis du bare sætter den på auto og overlader det
hele kameraet , det eneste anke jeg har er at dækslet til linsen let
falder af. Her er et par test:

http://www.akam.dk/test/digitalkamera/test_af_canon_powershot_s2_is/16676
http://www.epinions.com/content_185621319300
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_s2-review/
http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/s2is.html

En klar anbefaling herfra.

Mvh
Thomas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-10-05 21:28

> [...]

> hensyn at tage, hvis man skal fotografere på Grønland i februar måned med
> sne og is - hvidbalance f.eks. eller andet. Gode råd modtages med tak.

Det er ikke specielt relateret til Grønland (har aldrig været der, men god
tur).

Lær kameraet godt at kende inden du tager af sted.
Læs mindst een bog om fotografering, f.eks.
Digital Foto
Michael B. Karbo
ISBN 87-614-0383-0
Den kan lånes på biblioteket.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Max

Dato : 17-10-05 21:37

Hej Jette

> hensyn at tage, hvis man skal fotografere på Grønland i februar måned med

Kommer solen i det hele taget over horizonten i februar måned der
hvor du skal hen ?

Mvh Max

Fra : Lars Månsson

Dato : 18-10-05 05:22

> Hej Jette

> Kommer solen i det hele taget over horizonten i februar måned der
> hvor du skal hen ?

Hvis det er sydgrønland så kommer den over

Hilsen
-lars-

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-10-05 09:44

"Lars Månsson" <lars.maansson@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er sydgrønland så kommer den over

Jepper. Nuuk ligger på stort set samme breddegrad som Oslo.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Ole Helms

Dato : 17-10-05 23:48

On Mon, 17 Oct 2005 21:06:00 +0200, "Jette"
> [...]

>hensyn at tage, hvis man skal fotografere på Grønland i februar måned med
>sne og is - hvidbalance f.eks. eller andet. Gode råd modtages med tak.

Auto Exposure Bracketing
http://web.canon.jp/Imaging/pss2is/205-e.html#06
er måske en funktion, du vil sætte pris på under vanskelige
eksponeringsforhold?

--
Venligst
Ole Helms

Fra : TDN

Dato : 18-10-05 05:49

> [...]
> hensyn at tage, hvis man skal fotografere på Grønland i februar måned med
> sne og is - hvidbalance f.eks. eller andet. Gode råd modtages med tak.

Måske denne funktion kan bruges:

SCN Special Scene, SNOW
http://web.canon.jp/Imaging/pss2is/201-e.html

Mvh
Thomas

Fra : Sven Lindhardt

Dato : 18-10-05 09:39

> Med fare for at få en masse mere eller mindre nedladende svar, håber jeg,
> at der er nogen herinde, der vil fortælle mig, hvad de mener om Canon
> PowerShot S2 IS.... Meget gerne nogen, der har afprøvet dette kamera.

Jeg har S1 IS, som på et meget kritisk punkt er magen til S2 IS. Og det er
søgeren. Der er tale om elektronisk søger (EVF), denne og LCD-skærmen er
stort set ubrugelig i solskin, og den er dårlig under mørke forhold. Prøv
søgeren i klart vejr inden køb!

Et citat fra http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=58520&compare_to=&p=2
(omhandler S2 IS):
-----
Dessverre harmonerer ikke ytelsene og de tekniske spesifikasjonene.
LCD-skjermen er 1,8" og har 115.000 bildepunkter, den samme oppløsningen som
den elektroniske søkeren. Skjermene gir i utgangspunktet et nokså mørkt og
kontrastfattig bilde, nokså ulikt Canon, og det fins bare to nivåtrinn for
lysjusteringen. Dessverre medfører dette at både søkeren og skjermen er
nærmest håpløst å bruke i kraftig solskinn. At skjermen har antirefleks
overflate, hjelper lite. Dette er altfor dårlig, Canon!
-----

Mvh Sven Lindhardt

Fra : Jette

Dato : 18-10-05 19:35

Hej

Tak for alle svarene, nu vil jeg kigge nærmere på dem allesammen....

Hilsen Jette