Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tommelfingerregel vedr. skarphed?
Fra : Thomas

Dato : 17-10-05 16:33

Hejsa.

Hvordan er det nu? Er det ved størst eller mindst mulig blænde at et
objektiv typisk tegner skarpest? (Hvis en sådan regel overhovedet
eksisterer?)

Thomas

Fra : Morten Wartou

Dato : 17-10-05 16:36

"Thomas" <neumann@studjur.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Hvordan er det nu? Er det ved størst eller mindst mulig blænde at et
> objektiv typisk tegner skarpest? (Hvis en sådan regel overhovedet
> eksisterer?)

Som regel ingen af delene. De fleste objektiver har det bedst blændet 1-2
stop ned - altså f.eks. fra f/2,8 til f/4 eller f/5,6. Der er dog enkelte
objektiver der er på toppen helt åbent, og de er ikke billige. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : HKJ

Dato : 17-10-05 16:44

Thomas wrote:
> Hvordan er det nu? Er det ved størst eller mindst mulig blænde at et
> objektiv typisk tegner skarpest? (Hvis en sådan regel overhovedet
> eksisterer?)

Hverken eller, det er i det midterste område.

Ved store blænder er kvaliteten mest styret af hvor godt objektivet er
lavet.
Ved små blænder får du noget der hedder diffraction.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 17-10-05 17:41

> [...]
>
> Hvordan er det nu? Er det ved størst eller mindst mulig blænde at et
> objektiv typisk tegner skarpest? (Hvis en sådan regel overhovedet

Det er sjældent tilfældet, det optimale er et eller to trin stoppet ned, men
nogle objektiver er designet til at yde en rigtig god skarphed helt åbent.
Du er nødt til at studere MTF-charts på det pågældende objektiv for at finde
dets sweet-spot.

MVH
Thomas

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-10-05 17:49

Thomas skrev:
> Hejsa.
>
> Hvordan er det nu? Er det ved størst eller mindst mulig blænde at et
> objektiv typisk tegner skarpest? (Hvis en sådan regel overhovedet
> eksisterer?)

Når du spørger på den måde:
Dybdeskarphed er størst ved mindste blænde.
Skarphed er, med undtagelse af de få (2-3 stk?)der er konstrueret til
største skarphed ved fuld blænde, størst blændet 2-3 hele blænder ned.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.

http://home.tiscali.dk/muggler/03/pages/2005-10-11-08a.htm

Fra : Thomas

Dato : 17-10-05 17:58

Tak for jeres svar.

Det var ikke dybdeskarphed jeg mente. Jeg må rode lidt med lidt MTF
charts.

Thomas