Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Nyt glas
Fra : Jacob Ask

Dato : 16-10-05 18:45

Hej

Jeg er i øjeblikket på udkig efter et ordentlig walk-around objektiv.
Min største problem med det, er rent økonomisk.
Har i øjeblikket kig på sigma's 18-50 F2.8 EX DC. Er der nogen som har
nogen erfaringe med denne linse, eller hvad bør jeg ellers kigge efter.

Ideelt ville det være lækkert med et større zoom-spænd, men jeg er bange
for at jeg ikke kan få noget ordentlig objektiv i samme priskatagori.

Udover denne havde jeg tænkt mig at anskaffe canon's 50mm f1.8 som jeg
syntes at have hørt ret godt om (udover dens plastik-kvalitet skulle den
være ret skarp blændet ned til omkring 4). Er der andre 50mm jeg skulle
kigge efter istedet, evt en canon mk I brugt istedet.

Håber at i kan være lidt behjælpelige og takker på forhånd for gode råd.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Søren Andersen

Dato : 16-10-05 20:39

> [...]
> Har i øjeblikket kig på sigma's 18-50 F2.8 EX DC. Er der nogen som har
> nogen erfaringe med denne linse, eller hvad bør jeg ellers kigge efter.

Jeg kan kun anbefale det objektiv, selv om du selvfølgelig skal være
opmærksom på at hvis/når du en gang opgraderer til 1.3x crop/FF så dur det
ikke mere.
Det er et knivskarpt objektivt og zoomområdet er ideelt til walkaround.
Eneste minus: vignettering ved 18mm/2.8 , du kan også se det i søgeren! Jeg
bruger ptlens plugin til PS til at fjerne det med , hvis det kan ses, fx.
mod en klar himmel.

Fra : Lars Månsson

Dato : 16-10-05 22:07

"Jacob Ask" <ask@FJERNexo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har i øjeblikket kig på sigma's 18-50 F2.8 EX DC. Er der nogen som har
> nogen erfaringe med denne linse, eller hvad bør jeg ellers kigge efter.

du kan læse om den her
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_1850_28/index.htm
http://www.pcphotoreview.com/cat/digital-accessories/lenses/35mm-zoom/Sigma/PRD_331078_3128crx.aspx
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=232&sort=7&cat=37&page=2
http://www.ephotozine.com/equipment/tests/testdetail.cfm?test_id=342

Hilsen
-Lars-

Fra : Kim Jensen

Dato : 16-10-05 22:20

Jacob Ask wrote:
> [...]
> Har i øjeblikket kig på sigma's 18-50 F2.8 EX DC. Er der nogen som har
> nogen erfaringe med denne linse, eller hvad bør jeg ellers kigge efter.

Jeg har netop selv anskaffet Sigma EX 24-70/2,8 og kiggede også lidt på
18-50'eren. Jeg havde tidligere Canon 17-85 IS og brugte kun sjældent
den største vidvinkel så valgte derfor 24-70'eren. Dit valg bør derfor
bero på hvilken ende du mest bruger/har tænkt dig at bruge.

Læs evt. lidt her: http://www.pbase.com/fstopjojo/lenstests
- en fyr der har testet en række Canon og Sigma objektiver; bl.a. Canons
24-70L mod Sigma'en og Canon 17-85 mod Sigma 18-50. Han skriver et sted
at han nu selv har 18-50'eren.

Jeg er meget tilfreds med mit valg indtil videre.

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Jacob Ask

Dato : 17-10-05 04:12

Kim Jensen wrote:

> [...]
> at han nu selv har 18-50'eren.
>
> Jeg er meget tilfreds med mit valg indtil videre.

Mange tak, Så har jeg da lidt at gå ud fra, måske jeg lige skulle ind og
gramse lidt på 24-70'eren også.

Mvh
Jacob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-10-05 06:19

In article <4352c3fc$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Kim Jensen wrote:

> [...]
> - en fyr der har testet en række Canon og Sigma objektiver; bl.a. Canons
> 24-70L mod Sigma'en og Canon 17-85 mod Sigma 18-50. Han skriver et sted

Kender ham fra forum på dpreview. Han vil meget gerne have at andre end
Canon vinder. Så tag ham lige med et gran alt og sund fornuft.

> Jeg er meget tilfreds med mit valg indtil videre.

Hvilket er det vigtigste.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 18-10-05 21:41

Jacob Ask wrote in Message-ID:
<4352918f$0$41148$14726298@news.sunsite.dk>:

> Håber at i kan være lidt behjælpelige og takker på forhånd for gode
> råd.

Jeg har lige lavet en objektivtest af bla. Sigmaen og Canonen (II). Du
kan se den her:

<http://gallery.fjelsten.dk/v/pixelpeeping/>

Jeg har lånt Sigma 18-50mm f/2.8 - har selv Sigma 18-200mm og Canon
50mm.

Autofokus er lidt hurtigere og mere lydløs på 18-50 end på 18-200.

Ellers vil jeg gerne have vurderinger...

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Jacob Ask