Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Zoom-forvrængning
Fra : Peter Loumann

Dato : 15-10-05 12:23

Hej eksperter

Jeg kender godt vidvinkel-forvrængring, den der tøndeformede. Efter at
have investeret i Canons EFS 10-22mm objektiv har jeg også set at
forvrængningen ikke behøver at være fremtrædende.

Jeg troede ikke der var meget modsat problem med zoom - bare at
billedet blev fladt. Men mit nye Sigma AF-MF 18-200mm F3.5-63 DC har
en ret fremtrædende omvendt tøndeforvrængning. Eksempel, formindsket
men ellers ubehandlet:

http://pedalo.dk/raadhus/raadhus/200mm.html

Er det uundgåeligt?

Og, jo, jeg kan godt billedbehandle mig ud af det, men ...
http://huse-i-naestved.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-10-05 12:31

"Peter Loumann"
> [...]
>
> Og, jo, jeg kan godt billedbehandle mig ud af det, men ...
> --
> hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)

Faste brændvidder er ofte meget bedre korrigeret,
zooms er ikke så smart til arkitektur eller landskaber
hvor horisonten helst skal være lige. Vidvinkel til tele
zooms er de værste og som du beskriver har både
tøndeform i den wide ende og omvendt i den lange.
Jeg syns det omtales ofte i test, så du burde vel ikke
være så overrasket Til alm. brug er det vel ikke
så stort et problem. -max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-10-05 13:02

In article <94p1l19oct1533pp1mi03ralildl6infs3@4ax.com>, Peter Loumann wrote:
> [...]
> billedet blev fladt. Men mit nye Sigma AF-MF 18-200mm F3.5-63 DC har
> en ret fremtrædende omvendt tøndeforvrængning. Eksempel, formindsket

Nej. Men det er ofte mere udpræget i små discount ultrazooms
end i gode objektiver (Canon L / Sigma EX serie).

> Og, jo, jeg kan godt billedbehandle mig ud af det, men ...

Så gør det.

Fra : peder dynesen

Dato : 15-10-05 13:18

det er jo også er stort zoom over 10 gang kan det ikke også gøre en forskel
18 til 70 og 70 til 200 havded det ikke været bedre?
peder

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-05 14:15

> Nej. Men det er ofte mere udpræget i små discount ultrazooms
> end i gode objektiver (Canon L / Sigma EX serie).

Pas på med så bombastiske udtalelser. Der er fortegning på alle objektiver,
men 1-2% ser man næppe.
Det er også korrekt at prisen for ultra zoom er fortegning. Ofte op til
eller over 5%.

http://www.photodo.com/nav/prodindex.html
Tjek her Sigma og Canon. Specielt Sigma EX er ikke imponerende med hensyn
til fortegning.

Nyudviklede proffessionelle (dyre og kun op til ca. 3x) Zoom objektiver har
ofte mindre fortegning og bedre kontrast og skarphed end de ældre faste!

Så alt er relativt.

Gert

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-10-05 15:24

Peter Loumann wrote:

> [...]
> billedet blev fladt. Men mit nye Sigma AF-MF 18-200mm F3.5-63 DC har
> en ret fremtrædende omvendt tøndeforvrængning. Eksempel, formindsket

Det kaldes pudefortegning.

> Er det uundgåeligt?

Nej, men det kræver at du køber objektiver med fast brændvidde.

> Og, jo, jeg kan godt billedbehandle mig ud af det, men ...

Ja, i de nyeste versioner af PhotoShop kan man korrigere for den slags, i
de ældre versioner kan det klares med et Plug-In filter...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Helms

Dato : 15-10-05 16:55

On Sat, 15 Oct 2005 16:24:24 +0200, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> skrev:

>Ja, i de nyeste versioner af PhotoShop kan man korrigere for den slags, i
>de ældre versioner kan det klares med et Plug-In filter...

PhotoFiltre med fisheye correction plug-in er fff (freeware for
fattigrø..) - bruger det selv.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : abacus

Dato : 15-10-05 23:47

Der findes også en plugin fra http://epaperpress.com/ptlens/
Det virker fint og enkelt.
MVH
Niels

Fra : Ole Helms

Dato : 16-10-05 11:23

On 15 Oct 2005 15:46:40 -0700, "abacus" <msteenstrup@gmail.com> skrev:

>Der findes ogs=E5 en plugin fra http://epaperpress.com/ptlens/
>Det virker fint og enkelt.

Tak for linket.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-10-05 12:04

Ole Helms skrev:

> Tak for linket.

Man kan også gøre det manuelt: Forstør canvas + spheririze

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.

http://home.tiscali.dk/muggler/03/pages/2005-10-11-08a.htm

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-10-05 12:25

Ole Larsen skrev:

>spheririze

Eller hvis man er så heldig at ha' Photoshop CS2:
Filter -> Distort -> Lens correction
Den gør det pænere.
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 16-10-05 11:01

Peter Loumann wrote in Message-ID:
> [...]

> billedet blev fladt. Men mit nye Sigma AF-MF 18-200mm F3.5-63 DC har
> en ret fremtrædende omvendt tøndeforvrængning.

Har selv omtalte objektiv - jeg synes ikke det er så slemt - IMO viser
det sig kun på få billeder i større grad (jeg tager mest
landskaber/naturbilleder).

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>