Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Test sites?
Fra : Mikkel Thrane

Dato : 14-10-05 18:50

Hvor finder man nogle sites hvor de tester objektiver op mod hinanden
(også på tværs af mærker)?

/Mikkel

Fra : condrup.net

Dato : 14-10-05 18:52

www.fredmiranda.com

Fra : Mikkel Thrane

Dato : 15-10-05 08:58

Jeg kender godt fredminranda.com, men det er mest reviews af obj. Jeg
leder efter sites hvor de laver test af flere obj. mod hinanden - lidt
ligesom de gør i forsk. fotoblade - og så kårer en testvinder inden
for en eller anden gruppe.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-10-05 13:01

In article <phd1l118uemf8ua178rflh14a0msk32peq@4ax.com>, Mikkel Thrane wrote:
> [...]
> leder efter sites hvor de laver test af flere obj. mod hinanden - lidt
> ligesom de gør i forsk. fotoblade - og så kårer en testvinder inden

Canon vinder som regel på byggekvalitet og billedkvalitet når vi taler
L-objektiver. Sigma/Tamron vinder på pris, og ind imellem på pris/kvaitet.

Hvilket område leder du efter et objektiv i ? Så kan vi måske hjælp
i den rigtige retning.

Du kan også selv lave din sammenligning ved at tage FredMiranda scores
og sammenligne.

Fra : Mikkel Thrane

Dato : 16-10-05 01:24

Jeg leder efter noget i 24 måske 28-70 området, og har kigget en del
på Canon 24-70L og 28-70L, men de er for dyre - selv brugt
Så stødte jeg på et par kommentarer på fredmiranda.com som sagde at
Tamron 28-75 faktisk på billedkvalitet/skarphed var lige så god, og
når jeg ser testshots ser det faktisk rigtig flot ud - så jeg tror at
jeg går efter sådan én (den ligger på ca. kr. 2.500 hos TD) og så med
tiden sparer sammen til en 16-35L, da den vil supplere fint.

/Mikkel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-10-05 06:25

In article <g473l1phsocl9rk38ml690a9l1vjuu1324@4ax.com>, Mikkel Thrane wrote:

> [...]
> jeg går efter sådan én (den ligger på ca. kr. 2.500 hos TD) og så med
> tiden sparer sammen til en 16-35L, da den vil supplere fint.

Sigma EX 24-70 f/2.8 og Tamron 28-75 f/2.8 går for at være gode
objektiver optisk. Enkelte eksemplarer er bedre end mange Canon 24-70.
Dog har Sigma dobbelt AF/MF switch. Der er både kontakten + en push/pull
switch. Tamron har den langsomste og mest larmende AF af de 3.

Jeg løb selv ind i problemet med Sigma 24-70 og 20D (skulle være
løst i senere firmwares i objektivet), hvor den fejlfokuserede. I fuld
vidvinkel kunne den fokusere max 3 meter væk, og ved fuldt zoom max 10-15m
væk.

Lige de 3 obhjektiver er der en del at finde på i Canon lens forumet på
dpreview.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 16-10-05 08:38

On 16 Oct 2005 05:25:22 GMT, Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> løst i senere firmwares i objektivet), hvor den fejlfokuserede. I fuld
> vidvinkel kunne den fokusere max 3 meter væk, og ved fuldt zoom max 10-15m

Har ihvertfald ingen problemmer med mit. Men det er også købt i august.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon Eos 20D

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-05 10:48

"Mikkel Thrane" <mikkel@thrane.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor finder man nogle sites hvor de tester objektiver op mod hinanden
> (også på tværs af mærker)?

Søg med Google på MTF nikon, MTF Canon, MTF Sigma osv og du får en masse
sider, til kvalitetsvurdering.
http://www.photodo.com/nav/prodindex.html er god, men ikke opdateret med de
nyeste produkter.

MTF er ikke hele sandheden, men en objektiv måling af kontrast og skarphed.

Det er et godt suplement til diverse subjektive reviews og blad test.
Gert