Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ND - Neutral Density filter ?
Fra : SpookiePower

Dato : 14-10-05 13:48

Hvornår bruges et ND filter ?
Jeg kan forstår at det bruges til at mindske lyset, men i hvilket
situationer kan man feks bruge et ?

Mit album.
www.photo.activewebsite.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-10-05 14:05

SpookiePower skrev:

> Hvornår bruges et ND filter ?
> Jeg kan forstår at det bruges til at mindske lyset, men i hvilket
> situationer kan man feks bruge et ?

Det bruges når man ikke kan finde
en passende blænde/lukkertids kombination
med det eksistrende lys. Hvis man f.eks. ønsker
en lang lukkertid mens man fotograferer et vandfald
men ikke kan blænde langt nok ned fordi lyset er
for kraftigt.

Peter Schrøder

Fra : Kenneth K.

Dato : 14-10-05 14:17

On Fri, 14 Oct 2005 14:47:38 +0200, SpookiePower <boxjunk2600@gmail.com>
wrote:

> Hvornår bruges et ND filter ?
> Jeg kan forstår at det bruges til at mindske lyset, men i hvilket
> situationer kan man feks bruge et ?

Det kunne være når man vil tage et billede som dette:
http://pinx.dk/photoblog/index.php?showimage=187

Der skal en lang lukkertid til at få vandet "glattet" ud og ved højlys dag
kan man ikke umiddelbart lave en lang eksponering på f.eks. 30 sek. uden
at få et overeksponeret billede. Der kommer filteret ind og tager nogle
blænder af lyset så man kan eksponere over længere tid. Jeg brugte dog
ikke ND filter da jeg tog billedet af bækken, men ventede til solen var
gået ned. Også en mulighed nogle gange...

En anden situation kunne være portrætter udenfor med stor blænde i stærkt
lys. Man vil gerne bruge sin flash til fill-flash, men ved f/1.8-2.8 og
direkte solskin giver det måske en lukkertid på over 1/5000 (et gæt!) og
der er ikke meget styrke tilbage i flashen ved den lukkertid. Med ND
filter på kan man så komme ned omkring 1/250 hvor flashen igen har styrke.

Andre kan sikkert finde på flere.

vh,
Kenneth

--