Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
350D - kitobjektiv, eller?
Fra : Jacob Skaaning

Dato : 12-10-05 21:04

Jeg er relativt ny indenfor fotografi og har kun skudt en lille smule med
film, og så ellers en hel masse med mit lille Ixus I point-and-shoot.
Men nu vil jeg have et ordentligt kamera, jeg er træt af begrænsningerne.
Jeg har derfor besluttet mig for et Canon EOS 350D (selvfølgelig, bliver der
næsten sagt)

Mit spørgsmål er således:
Ville jeg være godt tjent med at købe kitobjektivet i første omgang, og så
spare op til noget bedre, eller skal jeg kun købe huset, og et objektiv ved
siden af?

Mit budget ligger i nærheden af 9000,- i første omgang, men jeg kan spare
ca. en tusse op om måneden imod et bedre objektiv.

Min første fornemmelse er, at kitobjektivet vil være ok til prisen (ca 900
mere), for så kan jeg lære kameraet at kende, og finde ud af hvad jeg læner
mig hen imod mht. objektiver. Og så købe et helt ordentligt objektiv når jeg
har fået sparet sammen.

Alternativet er at droppe kitlinsen og så købe et objektiv til ~3000,
foreksempel Sigmas 18-200 (som jeg har hørt både gode og dårlige ting om)

Nogle kommentarer, råd eller deciderede objektiv-anbefalinger?

Jeg afslutter lige med et par billeder, som allesammen er taget med mit
miniature-kamera (Ixus I), så i har en fornemmelse af hvilken slags billeder
jeg tager.

http://img.photobucket.com/albums/v314/skurken/yhixus6.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v314/skurken/yhixus7.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v314/skurken/yhixus9.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v314/skurken/yhprag9.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v314/skurken/yhprag14.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v314/skurken/texture1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v314/skurken/texture3.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v314/skurken/texture4.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v314/skurken/texture10.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v314/skurken/texture12.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v314/skurken/texture15.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v314/skurken/texture17.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v314/skurken/morning3.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v314/skurken/morning6.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v314/skurken/morning4.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v314/skurken/decay1.jpg

--
Jacob

Fra : Åge

Dato : 12-10-05 21:11

"Jacob Skaaning" <jskaaning@tiscali.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
læner
> mig hen imod mht. objektiver. Og så købe et helt ordentligt objektiv når

Din fornemmelse er rigtig. Kitobjektivet (har det selv) er OK, ikke mindst
til prisen.
Brug det til at lære kamareat at kende og finde ud af, hvilke yderligere
objektiver, du har brug for.

Fra : Kristian Amby

Dato : 12-10-05 22:01

On Wed, 12 Oct 2005 22:11:15 +0200, "Åge" <Klogesen@åge.dk> wrote:

>"Jacob Skaaning" <jskaaning@tiscali.invalid> skrev i en meddelelse
>der

>ved

Det er et godt objektiv, og ser man på prisen er det fantastisk.
Naturligvis kan man få bedre, (kan man ikke altid det) men det er bare
så let at sidde med en prisliste og en klog mine og sige "dur ikke,
væk!"

Det virker meget plastik-agtigt, indrømmet, men det kan ikke ses på
billederne.

Prøv at læse testen på
http://www.popphoto.com/article.asp?section_id=2&article_id=1423,

der slutter:

"CONCLUSION: Go take high-quality pictures
and forget the rest."

Mvh
Kristian Amby

Fra : Nicolai

Dato : 12-10-05 21:13

> [...]
> spare op til noget bedre, eller skal jeg kun købe huset, og et objektiv ved

Jeg mener kort og godt at da merprisen er ca. 300,- så er det faktisk et
udemærket objektiv til prisen.

Så spar ikke de småpenge :)

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 12-10-05 21:19

Nicolai wrote:

> Jeg mener kort og godt at da merprisen er ca. 300,- så er det faktisk
> et udemærket objektiv til prisen.
>
> Så spar ikke de småpenge :)

EOS 350D - kun hus - 5.940,-
EOS 350D -18-55 mm - DK6.895,-

(priser fra Kamerahuset)

Der er lidt større forskel end 300... men det findes måske billigere?

--
Jacob

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-10-05 21:30

"Jacob Skaaning" <jskaaning@tiscali.invalid> wrote in message

> EOS 350D - kun hus - 5.940,-
> EOS 350D -18-55 mm - DK6.895,-
>
> (priser fra Kamerahuset)

Hos www.technikdirekt.de er prisen hhv. 742 og 775 euro, altså en forskel på
33 euro eller 250dkr! Den er absolut udmærket, men ved lidt lys mangler man
nogle blænder, men det gør man også med billige alternativer.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 12-10-05 21:33

Hans Kruse wrote:
> [...]
> forskel på 33 euro eller 250dkr! Den er absolut udmærket, men ved
> lidt lys mangler man nogle blænder, men det gør man også med billige

Nogle steder i Danmark?

--
Jacob

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-10-05 21:41

Prøv selv at finde via søgning på www.edbpriser.dk, men kan det ikke være
ligegyldigt?

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 12-10-05 21:55

Hans Kruse wrote:
> Prøv selv at finde via søgning på www.edbpriser.dk, men kan det ikke
> være ligegyldigt?

Tak, jeg vidste ikke EDBpriser havde kameraer.

Har fundet det til 6499 på
http://www.digital4all.dk/shop/default.asp?setlng=26&productid=753828
Det må være det billigste i Danmark, så vidt jeg lige kan se.

Jeg er lidt betænksom med at købe i Tyskland, hvad nu hvis der går noget
galt? Porto tilbage osv. kan hurtigt dræbe besparelsen.

--
Jacob

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 12-10-05 21:57

....og så fandt jeg det lige til 6419,- http://www.godigital.dk/dk/xw1663.asp

--
Jacob

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 12-10-05 22:04

Jacob Skaaning wrote:

> ...og så fandt jeg det lige til 6419,-
> http://www.godigital.dk/dk/xw1663.asp

Nogen lavere?

....og er det værd at betale extra for et Xs CF-kort?
Regner med at købe et 1GB, det må være nok i starten. Når jeg får brug for
mere er de sikkert faldet i pris.

--
Jacob

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-10-05 22:10

> Nogen lavere?
>
> ...og er det værd at betale extra for et Xs CF-kort?
> Regner med at købe et 1GB, det må være nok i starten. Når jeg får brug for
> mere er de sikkert faldet i pris.

Jeg vil anbefale et Kingston Elite Pro 2GB kort til 835kr hos f.eks.
www.getmore.dk
Det er pt. det bedst ydende kort til prisen.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 12-10-05 22:21

Hans Kruse wrote:
> "Jacob Skaaning" <jskaaning@tiscali.invalid> wrote in message

> Jeg vil anbefale et Kingston Elite Pro 2GB kort til 835kr hos f.eks.
> www.getmore.dk
> Det er pt. det bedst ydende kort til prisen.

Ja ok, det må jeg sige er billigere end 1GB til 567,- hos TD. Tak ;)

--
Jacob

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-10-05 22:06

> [...]
>
> Jeg er lidt betænksom med at købe i Tyskland, hvad nu hvis der går noget
> galt? Porto tilbage osv. kan hurtigt dræbe besparelsen.

Der er Europa garanti, så det kan repareres i DK hos autoriseret Canon
værksted. Jeg har købr en hel del hos TD og har aldrig haft brug for at
sende noget retur.
Prisen du betaler er de 775euro + 22 i forsendelse, altså 6050kr totalt til
døren. Du kan betale med credit card, så du har varen før du betaler og det
koster ikke ekstra.

Iøvrigt brugte min søn min reserve 350D (backup for 20D) på vores tur til
Kina og han tog mange billeder med kitlinsen
http://www.pbase.com/hkruse/frederik_kina_2005

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 12-10-05 22:19

Hans Kruse wrote:

> [...]
>
> Iøvrigt brugte min søn min reserve 350D (backup for 20D) på vores tur
> til Kina og han tog mange billeder med kitlinsen

OK, det lyder jo straks mere betryggende. Jeg kan se at jeg kan spare ca.
700,- når jeg samtidigt køber et 1GB CF-kort. Super!

....det er bare ikke på lager hos TD...

--
Jacob

Fra : Martin

Dato : 12-10-05 22:31

"Jacob Skaaning" <jskaaning@tiscali.invalid> wrote
Jeg er lidt betænksom med at købe i Tyskland, hvad nu hvis der går noget
galt? Porto tilbage osv. kan hurtigt dræbe besparelsen.

Jeg købte en modlysblænde for meget hos TD (havde ikke bemærket at den
fulgte med 17-40/4.0L). Man har vist 14 dages fortrydelsesret og da jeg
informede om at modlysblænden var et fejlkøb, så blev den afhentet af en
fragtmand uden beregning og det fulde beløb returneret til min konto....

Mvh Martin

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-10-05 05:51

In article <434d781f$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Jacob Skaaning wrote:

> [...]
>
> Jeg er lidt betænksom med at købe i Tyskland, hvad nu hvis der går noget
> galt? Porto tilbage osv. kan hurtigt dræbe besparelsen.

Der er Europæisk garanti, så den kan laves i DK. Du skal bare lige have
sendt dit garantibevis til Tyskland og stemplet.

Fra : Åge

Dato : 13-10-05 11:31

Skaaning wrote:

> Der er Europæisk garanti, så den kan laves i DK. Du skal bare lige have
> sendt dit garantibevis til Tyskland og stemplet.

Jeg gav 6999 for min 350'er inkl. 18/55 hos Datanord i Kongens Lyngby
(www.datanord.dk).
Her handler man med rigtige levende mennesker, kan røre ved og afprøve
kameraet og måske få en taske med til en særdeles fair pris...
Man får også dansk manual osv.

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 13-10-05 13:15

Åge wrote:

> [...]
> Her handler man med rigtige levende mennesker, kan røre ved og afprøve
> kameraet og måske få en taske med til en særdeles fair pris...

Nu har jeg rørt og afprøvet ligeså tosset jeg vil, kender flere der har
kameraet.
Tasken køber jeg hos en kontakt i en fotobutik, der kan gi bedre procenter
på tasker end på kameraer

--
Jacob

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 13-10-05 13:18

Jacob Skaaning wrote:

> Nu har jeg rørt og afprøvet ligeså tosset jeg vil, kender flere der
> har kameraet.
> Tasken køber jeg hos en kontakt i en fotobutik, der kan gi bedre
> procenter på tasker end på kameraer

....og så tror jeg godt jeg kan finde en ganske udemærket taske til de
~1000,- jeg har sparet ved ikke at købe den hos Datanord.

Manualer kan downloades.

--
Jacob

Fra : Nyhedskigger

Dato : 13-10-05 14:19

"Jacob Skaaning" <jskaaning@tiscali.invalid> skrev i en meddelelse
> Jacob Skaaning wrote:
>
> Manualer kan downloades.

Ja, men ikke en dansk. Ved ikke om det har nogen betydning for dig men
http://www.kamerashop.dk/default.asp har det med dansk manual og kit til
6430,- Har selv købt hos dem for en måned siden og fik fin service. Jeg tog
et 50mm f/1.4 med pga. lysstyrken og jeg bruger det objektiv 8 ud at 10
gange i forhold til kit objektivet.

Men det afhænger jo af hvad man prioriterer, du interesserer dig
tilsyneladende en del for makro så var det måske en mulighed.

Men tag endelig kit sættet, ellers ærgrer du dig bare senere.

Mvh/Kjeld

Fra : [HCS] 4000

Dato : 12-10-05 21:37

Her koster det 6649.-
http://www.photoshop.dk/products/productlist.aspx?menuid=1410&level=1
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Per

Dato : 13-10-05 06:51

Jeg syntes 18-55 objektivet er ganske godt.

Jeg har taget en del af disse billeder med den
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=1614

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 08:15

> [...]
> foreksempel Sigmas 18-200 (som jeg har hørt både gode og dårlige ting om)
>
> Nogle kommentarer, råd eller deciderede objektiv-anbefalinger?

Hehe - det kom der jo mange gode råd ud af i denne tråd.

Så om en måned, når du har sparet en tusse mere op kan du evt. købe Canon
70-200 f/4 L USM som inkl. cashback på 750,- kommer ned på omkring 4700 kr.
måske endda lavere via Tyskland.
Sammen med kitlinsen er du dermed godt dækket ind til rigtig mange
opgaver/oplevelser.

En brugt Canon 28-135 IS USM til ca. 2800,- er også en fin linse.

Kameraet i sig selv er fantasktisk til prisen.

/Torben

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 08:25

Canon 70-200 f/4 L USM set til ca. 4650,- + forsendelse hos TD.

http://www.technikdirekt.de/main/page.html?pageid={55e5b252-3a02-428f-864d-26f703d2309e}&SESSIONID=oumzbd45ucruxn45q2za2euu&DS=1&TS=1308231236&type=focus&doctype=article&focus=202424&focuslayout=full5&focuslayout=full5&viewmode=search

Dvs. godt 4.000 kr. inkl. cashback. Dét er vist en god pris...

Canon Extrapromotion:
http://www.canonextrapromotion.com/howtoclaim.aspx

/Torben

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 09:42

"Jacob Skaaning" <jskaaning@tiscali.invalid> skrev i en meddelelse

Det var mange gode råd, Og du kan endda spare mange penge.
Men ingen tager udgangspunkt i dine billed eksempler.
Brændvidden og nærafstanden på kitlinsen dækker fint til dine motivvalg. Du
vil helt sikkert få teknisk bere resultater - og muligheder - men den.
Så køb trygt kittet og gem pengene til senere indkøb.

Det største problem med kitlinsen er hastigheden. Den skal helst blændes ned
til bl. 8, så efter et årstid får du nok lyst til en mere lysstærk
"normalzoom".
Sådan gik det for mig. (Med Nikons do)

Ellers er det sikkert en macro og mere vidvinkel, du vil blive mest glad
for.

Fine motiver
Gert

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 13-10-05 13:14

Gert Nielsen wrote:
> [...]
> lysstærk "normalzoom".
> Sådan gik det for mig. (Med Nikons do)
>
> Ellers er det sikkert en macro og mere vidvinkel, du vil blive mest

Tusind tak Gert, det var vist lige prikken over i'et. Gode råd.

> Fine motiver
> Gert

Lige præcis, fine motiver. Nu vil jeg så også have noget kvali-optik så
billederne bliver *gode*.

--
Jacob