Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af Blitz
Fra : Carina

Dato : 10-10-05 17:46

Hej

Jeg har et 300D og "skyder" tit hunde indendørs i denne mørke tid. Det
foregår i sportshaller med relativt dårligt lys, hundene er ikke i
bevælgelse. Hvad burde jeg investere i af Blitz?
/Carina
www.aussies.dk

Fra : HKJ

Dato : 10-10-05 17:59

Carina wrote:
> Jeg har et 300D og "skyder" tit hunde indendørs i denne mørke tid. Det
> foregår i sportshaller med relativt dårligt lys, hundene er ikke i
> bevælgelse. Hvad burde jeg investere i af Blitz?

Før du køber en blitz skal du være opmærksom på begrænsningerne:

En blitz kan kun lyse ting op på en afstand, ting tættere på bliver
overbelyst og ting længere fra bliver underbelyst.

Selv en stor blitz har begrænset rækkevidde.

Hvis du bruger teleobjektiv får du grønne øjne.

Fra : Ole Palmhøj

Dato : 10-10-05 18:10

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du bruger teleobjektiv får du grønne øjne.

Interessant betragtning. Måske vil det klæde hende

Fra : HKJ

Dato : 10-10-05 18:42

Ole Palmhøj wrote:

> Interessant betragtning. Måske vil det klæde hende

Desværre en erfaring, jeg har en del billeder med selvlysende grønne
øjne. Det er dog ikke hunde, men ulve i zoo. Jeg vil ikke forvente at
det giver den store forskel.

Fra : Jacob

Dato : 10-10-05 21:47

> Desværre en erfaring, jeg har en del billeder med selvlysende grønne øjne.
> Det er dog ikke hunde, men ulve i zoo. Jeg vil ikke forvente at det giver
> den store forskel.
Det er det samme. jeg har taget et super billede. desvære har dyret bare
grønne øjne. måske det kan rettes på samme måde som røde øjne ??

Jacob

Fra : HKJ

Dato : 10-10-05 21:58

Jacob wrote:

> Det er det samme. jeg har taget et super billede. desvære har dyret bare
> grønne øjne. måske det kan rettes på samme måde som røde øjne ??

Ja, på samme måde som du manuelt fixer røde øjne.
Desværre er de automatiske værktøjer låst til røde øjne og kan ikke
genkende andre farver.

Bedste løsning er nok at få blitzen længere væk fra kameraet.

Fra : Jesper HVL

Dato : 11-10-05 16:24

HKJ wrote:

> Ja, på samme måde som du manuelt fixer røde øjne.
> Desværre er de automatiske værktøjer låst til røde øjne og kan ikke
> genkende andre farver.
>
> Bedste løsning er nok at få blitzen længere væk fra kameraet.

Just præcis!

Når man fotografere subjekter der er tilpas langt væk så er vinklen
mellem "objektiv - subjektets øjne - blitz" meget lille (spids), og det
giver direkte reflektion af blitzlyset fra det indre af øjet.

Og det ligemeget om du bruger point-and-shoot eller Nikon D2X med SB800.

Som andre har foreslået mig: Køb en flash bracket...

Mvh Jesper

Fra : waal

Dato : 11-10-05 00:11

> [...]
> Det er dog ikke hunde, men ulve i zoo. Jeg vil ikke forvente at det giver

Et kvalificeret gæt er hundeudstillinger og så vil hovedparten af billederne
være hundene set fra siden. Hallerne er typisk godt oplyst så man kan nøjes
med at bruge blitzen som hjælpelys men det kræver igen lysstærke objektiver,
men nr. 1 er uden blitz.

mvh
Michael

Fra : Gert Medom

Dato : 10-10-05 18:50

"Carina" <hybrid@aussies[f j e r n ).dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> foregår i sportshaller med relativt dårligt lys, hundene er ikke i
> bevælgelse. Hvad burde jeg investere i af Blitz?
Hej Carina.

Jeg har lige selv købt en canon speedlite 420. det er da en mulighed. Den
kan drejes så du for eksempel skyder blitzen op i loftet og bruger det
reflekterede lys. Eller ind i en væg. At bruge flashen "lige på og hårdt"
kan give grimme overbelysninger på kort afstand.

Men hvis der er for højt til loftet i hallen, vil virkningen af en flash
derop vel være forsvindende lille..

Ellers kan du også prøve de "klassiske" råd med højere ISO / længere
lukkertid evt med stativ.

Mvh

- Gert M.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 10-10-05 23:06

"Carina" <hybrid@aussies[f j e r n ).dk> wrote in message
> [...]
> foregår i sportshaller med relativt dårligt lys, hundene er ikke i
> bevælgelse. Hvad burde jeg investere i af Blitz?

Helst indirekte lys, altså ikke direkte på dyret. Er pelsen bare lidt fedtet
kommer hunden til at skinne som om den er fokromet.

Men sørger du for at komme langt nok væk fra hunden og har blitz på toppen
at kameraet er det ikke et stort problem.

Mvh
Simon

Fra : waal

Dato : 11-10-05 00:20

> [...]
> foregår i sportshaller med relativt dårligt lys, hundene er ikke i
> bevælgelse. Hvad burde jeg investere i af Blitz?

I hin herlige hundedage for en menneskealder siden brugte jeg hovedsageligt
en 85mm1.8 til ringarbejde. Du kunne overveje en 50mm1.4 (svarer til små
80mm) og så glemme alt om den løse blitz. Det farvestik du nok vil rende ind
i med halbelysningen kan du jo nemt rette efterfølgende

mvh
Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-10-05 06:25

In article <mVw2f.568$ga6.104@news.get2net.dk>, Carina wrote:
> [...]
> foregår i sportshaller med relativt dårligt lys, hundene er ikke i
> bevælgelse. Hvad burde jeg investere i af Blitz?

Hvilket objektiv har du ? En 50mm f/1.8 vil være OK lysstærk
til formålet, og så måske lidt op for ISO. Eller som der var
en der skrev, så måske en blitz som ren fill-flash, dvs med hacket
firmware og skruet ned for FEC.

Fra : Per

Dato : 11-10-05 16:08

> [...]
> foregår i sportshaller med relativt dårligt lys, hundene er ikke i
> bevælgelse. Hvad burde jeg investere i af Blitz?

Hvilket objektiv bruger du? Måske du skulle overveje et mere lysstærkt
objektiv. f.eks. er en Canon 50mm f/1.8 supergod og billig.

Fra : Carina

Dato : 11-10-05 23:07

Tak for alle svarene - der er noget at tænke over.
oftest bruger jeg mit Canon 90-300
eller mit ret gamle Canon 80-200
begge 1:4,5-5,6

og billederne er ofte iso400, lukkerhastighed 1/60sek, blændeåbning F/4,5

Har lagt et eksempel i binærgruppen under Foto - hund
taget med 90 - 300mm

så reeelt burde jeg købe ny linse istedet for en blitz - hvad vil i forslå i
en prisklasse af op til 2500,-?

Mvh Carina

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-10-05 05:56

In article <7IW2f.312$qH1.174@news.get2net.dk>, Carina wrote:
> [...]
> taget med 90 - 300mm
>
> så reeelt burde jeg købe ny linse istedet for en blitz - hvad vil i forslå i

De fleste af os har foreslået 50mm f/1.8 til under 1000 kr

Fra : waal

Dato : 12-10-05 08:07

> De fleste af os har foreslået 50mm f/1.8 til under 1000 kr

og som suplement en 85/1.8 eller 100/2.0 når og hvis økonomien tillader det.

mvh
michael

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 08:54

> [...]
> foregår i sportshaller med relativt dårligt lys, hundene er ikke i
> bevælgelse. Hvad burde jeg investere i af Blitz?

Det billede, du har lagt på binær, ville være perfekt med lidt fill flash.
Dvs samme eksponering men en oplysning af forgrunden.
Skal det være godt, skal det være blødt lys. Diffuser på flashen eller med
reflektor. Det kræver en ret kraftig flash. Sigma har en, hvis Canon'en er
for dyr.
Men husk diffuseren, det er nr. et, Min SB 800 har kun en rækkevidde på 3 m
med dome ved 200Asa.
Rådet med et mere lysstærkt objektiv fx. 50 1,8 er glimrende, hvis du vil
have en bedre skarphed, men da dine billeder skal være dokumentar, vil du
ikke kunne bruge den helt åben. Dybdeskarpheden er alt for lille til dit
formål. 3,5 - 5,6 er nok optimalt.
En for svag flash, der skal anvendes direkte er ikke sagen, som flere indlæg
også siger.
Gert

Fra : waal

Dato : 12-10-05 10:19

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> formål. 3,5 - 5,6 er nok optimalt.
> En for svag flash, der skal anvendes direkte er ikke sagen, som flere

En week-end på hundeudstilling hvor man både skal i ringen, tage billeder,
passe hunde, sociale forbindelser, hundefaglige møder, forplejning og hvad
der eller dukker op kræver noget fotoudstyr man kan betjene i blinde, det
skal være småt og let, kunne tåle en hund eller 7 og en blitz er kun i vejen
(og uegnet). Den høje lysstyrke er først og fremmest af hensyn til
fokuseringen og i anden række at et billede med for ringe dybdeskarphed er
bedre end et rystet ditto. Man er simpelthen nødt til at indarbejde en
slagfast rutine hvor man ikke skal stå og fedte med kameraet.

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 12:25

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bedre end et rystet ditto. Man er simpelthen nødt til at indarbejde en
> slagfast rutine hvor man ikke skal stå og fedte med kameraet.

Hej Michael

Der er vist ikke meget vi er uenige om.
Nu fotograferer Carina med en D300 med relativ langsom zoom.
Det bliver naturligvis større med en flash. Men vil hun have præsentable
billeder af hunde på podiet (som eksemplet), kommer hun ikke uden om noget
fill flash.
Billedet er jo veleksponeret!
Det sagt, selv om jeg er enig. Det er bedst, hvis man kan undgå flash.
Næste skridt er naturligvis et mere velegnet objektiv. En 50mm er både
billig og velegnet.
Gert

Fra : waal

Dato : 12-10-05 18:05

> [...]
> Det sagt, selv om jeg er enig. Det er bedst, hvis man kan undgå flash.
> Næste skridt er naturligvis et mere velegnet objektiv. En 50mm er både

Og de 2 zoomer ka' hundene få at lege med

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 20:30

> "Snip> Og de 2 zoomer ka' hundene få at lege med

)))))))